Крахът на едно лошо момче
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Крахът на едно лошо момче

Травис Каланик

Крахът на едно лошо момче

Оставката на Травис Каланик поставя Uber пред нов етап в развитието на компанията

7438 прочитания

Травис Каланик

© Reuters


Краят на една епоха за Uber вече е факт. Как ще се развие компанията за споделено пътуване след напускането на създателя й и изпълнителен директор Травис Каланик? "Капитал" се свърза с водещи инвеститори, мениджъри и експерти от Силициевата долина за коментар върху бъдещето на Uber, споделената икономика и трудовата култура в дигиталната индустрия.

През годините транспортната услуга Uber си спечели репутацията на агресивен бизнес играч. Според анализатори именно "силовият" подход на компанията е причина за грандиозния й пазарен успех. Днес Uber се оценява на над 70 млрд. долара. Приложението е достъпно в над 670 града по света, като за навлизането във всеки от тях Uber разработва специфична стратегия (компанията се оттегли от София преди по-малко от две години, след като Комисията за защита на конкуренцията я спря - бел. ред.). Подходът "бизнесът на първо място" обаче си има цена, която застигна един от създателите на услугата. След поредица от скандали и напускания на ключови служители основните инвеститори във фирмата поискаха и получиха оставката на изпълнителния директор и съосновател Травис Каланик. Той стана обект на сериозни критики след множеството истории в компанията за сексуален и психически тормоз върху служители.

Празник на непредпазливостта

Падането от високо на Каланик започна с публикацията на видео, в което създателят на Uber влиза в разгорещен спор с шофьор към компанията. В записа си проличава колко лесно Каланик изпуска нервите си. Вече бившият изпълнителен директор на Uber обаче със сигурност не е единственият в компанията, който действа безразсъдно. По време на дебат за равноправието между половете в компанията Дейвид Бондерман, член на борда на директорите, заяви, че участието на повече жени в управлението би довело до "още и още разговори, а не по-качествен мениджмънт". Бондерман напусна позицията едва няколко часа след гафа. През февруари бившият инженер в компанията Сюзън Фаулър обяви в свой блог, че е била подложена на сексуален тормоз от мениджър над нея. Оплакванията й в отдела за човешки ресурси останали без отговор, тъй като въпросният мениджър имал добри бизнес резултати. Впоследствие се оказа, че случаят не е изолиран и има много подобни инциденти със сексуален тормоз.

"Фактът, че компанията получава финансиране единствено от фондове и бизнес ангели вместо от капиталовите пазари, също е изиграл роля за липсата на по-голяма прозрачност."

Фархад Манджу, журналист в The New York Times

Според анализатори друг основен фактор при излязлата от контрол култура в Uber е третирането на Каланик като месия. Фархад Манджу, журналист в The New York Times, коментира за "Капитал", че провалът на Каланик е можело да бъде избегнат, ако инвеститорите в компанията бяха настоявали за по-голяма отчетност, както и за по-активна роля на ментори, доверени оперативни експерти и по-голяма твърдост от страна на борда на директорите. "Фактът, че компанията все още е непублична и получава финансиране единствено от инвестиционни фондове и бизнес ангели вместо от капиталовите пазари, също е изиграл ролята си за липсата на по-голяма прозрачност", добавя Манджу.

Дейвид Байзър, бившият главен експерт по човешки ресурси към Google Europe, коментира за "Капитал", че оставката на Каланик предоставя ценна възможност Uber да преосмисли корпоративната си култура, да промени структурата й и да се превърне в истински велика компания. "Имам огромно доверие в мениджъра човешки ресурси в компанията - Лиан Хорнзи, и вярвам в нейния капацитет да инициира и доведе до успешен край тази необходима трансформация", добави Байзър. Според Джем Сертоглу, управляващ съдружник във фонда Earlybird Venture Capital, случилото се с Каланик трябва да служи като червен сигнал за бързо развиващите се стартъпи и да им напомня, че за дългосрочния успех са нужни грижи за работната среда и култура.

Необходимото зло

"Заобикалянето на правилата и войната срещу лобито на такситата - без съмнение Травис беше правилният човек, който да изведе Uber на водещите позиции, на които е днес."

Шийл Мохнот, управляващ партньор към 500 Startups

В коментар за "Капитал" Шийл Мохнот, управляващ партньор на финтех фонда към 500 Startups и лектор на Digitalk 2017, заяви, че безочливостта и бързото вземане на решения, с които Каланик е известен, са в основата на успеха на Uber. "Заобикалянето на правилата и войната срещу лобито на такситата - без съмнение Травис беше правилният човек, който да изведе Uber на водещите позиции, на които е днес", добавя Мохнот. Според предприемача инвеститорите на рисков и дялов капитал винаги ще подкрепят създателите на компании, които имат бизнес подход и характер като тези на Каланик въпреки всичките му недостатъци.

Според Байзър напускането на Каланик няма да донесе значителна промяна в работната култура на Силициевата долина. "Това не е първият пример за изпълнителен директор от Долината, който създава силно токсична корпоративна среда. Можем само да се надяваме, че този случай ще привлече публичното внимание към недостатъците създателят на една фирма да прави каквото му хрумне", коментира за "Капитал" експертът по човешки ресурси. Байзър добавя, че собствениците на бизнеси трябва да се поучат от случилото се в Uber и да осъзнаят, че средата често е основният фактор при успеха или провала на една компания.

Вицепрезидентът в Google Богомил Балкански коментира пред "Капитал", че се надява случилото се с Каланик да отвори очите на създателите на компании в Силициевата долина. "Нещата, които са били позволени в Uber по време на управлението му, са абсолютно недопустими. Тонът на всяка корпоративна култура се задава от високите етажи." Според Балкански това е причината Каланик да трябва да поеме пълна отговорност за психическия и сексуален тормоз, който е застигнал някои от служителите на компанията по време на неговото управление.

Раф Кроан, технологичен експерт с над 12 години опит в Apple, коментира за "Капитал", че митът за инклузивната и съзнателна култура, която компаниите в Силициевата долина привидно подкрепят, е напълно разбит след случилото се в Uber. "Със сигурност контрастът между претенцията за уважително отношение към служителите и реалността, пълна с психически тормоз, е шокиращ", добавя Кроан.

Краят на една епоха за Uber вече е факт. Как ще се развие компанията за споделено пътуване след напускането на създателя й и изпълнителен директор Травис Каланик? "Капитал" се свърза с водещи инвеститори, мениджъри и експерти от Силициевата долина за коментар върху бъдещето на Uber, споделената икономика и трудовата култура в дигиталната индустрия.

През годините транспортната услуга Uber си спечели репутацията на агресивен бизнес играч. Според анализатори именно "силовият" подход на компанията е причина за грандиозния й пазарен успех. Днес Uber се оценява на над 70 млрд. долара. Приложението е достъпно в над 670 града по света, като за навлизането във всеки от тях Uber разработва специфична стратегия (компанията се оттегли от София преди по-малко от две години, след като Комисията за защита на конкуренцията я спря - бел. ред.). Подходът "бизнесът на първо място" обаче си има цена, която застигна един от създателите на услугата. След поредица от скандали и напускания на ключови служители основните инвеститори във фирмата поискаха и получиха оставката на изпълнителния директор и съосновател Травис Каланик. Той стана обект на сериозни критики след множеството истории в компанията за сексуален и психически тормоз върху служители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK