Пратка за успех
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пратка за успех

Русенската компания разработва услуга за дигитално ориентираните потребители, която ще е готова до 2020 г.

Пратка за успех

Бизнесът на куриерската компания "Еконт" втора поредна година расте с по 25%

Мила Чернева
40832 прочитания

Русенската компания разработва услуга за дигитално ориентираните потребители, която ще е готова до 2020 г.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Автор: Капитал
Основателят на дружеството Николай Събев обяснява растежа с нововъведения и добри партньорства. Електронната търговия, естествено, също е фактор.
"Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми."Николай Събев, основател и управител на "Еконт"
Фотограф: Еконт

"Изпращам по "Еконт" с опция преглед." Това е може би едно от най-често срещаните изречения във Фейсбук групите за продажба на вещи. Има причина - клиентите на компанията според сайта й са над 5.3 млн., а само през този май тя отчита близо 94 хиляди нови потребители. "Еконт експрес" всъщност е лидер в куриерския бизнес в България - компанията е втора по приходи през 2016 г. сред компаниите в сектора, като пред нея е единствено държавната "Български пощи", а зад нея остават Ди Ейч Ел и "Спиди", които две години по-рано са по-големи.

Сега "Еконт" не е само сред най-растящите куриерски фирми, но и най-бързо развиващите се изобщо компании в България - 31-ва в класацията на най-динамичните дружества през 2016 г. Магическата формула вероятно включва стремежа към постоянни новости и избора на подходящи партньори. Но е и заради ръст на сектора - най-вече в електронната търговия и доставките на поръчаните стоки.

Трайно нагоре

Компанията е основана през 1997 г., като седалището й и тогава, и днес е в Русе. Въпреки отдалечената локация на централния офис компанията успява да развие успешно бизнеса си из цялата страна. Ръстът на приходите й през 2016 г. спрямо предходната е 25.6%. И това не е прецедент, защото предходната година продажбите са се увеличили с над 24%.

През миналата година компанията е разполагала с 46 мобилни офиса и 514 търговски представителства. По последни данни от дружеството стационарните офиси са вече 533, а мобилните - 55. Логично, служителите им също се увеличават - в края на 2015 г. са били 530, а в края на април 2017 г. вече са близо 560.

В началото компанията е семейна фирма, основана от Николай Събев, който държи 95% от дяловете в компанията и е неин управител. Той завършва варненското висше морско училище и УНСС, работи за БРП, а през 1993 г. създава "Еконт транс", а през 2000 г. "Еконт експрес" се насочва към куриерските услуги. И днес дъщерите помагат в бизнеса. Но "Еконт" отдавна не е една компания, а система от 600 предприемача, обединени от принципите на един успешен бизнес модел, създаден в Русе, обяснява пред "Капитал" Събев. Ръководството внимателно подбира кого да допусне в системата, която не е класическият франчайз модел, а по-скоро наподобява партньорство, като се сключва договор с въпросните предприемачи, които може да са както операторите на офиси в страната, така и да са от областта на човешките ресурси или доставките.

"Ако франчайзът е класическата система "аз имам определен бизнес и понеже е успешен, давам възможност да действаш както искаш, стига да си плащаш", при нас отдавна това е ирелевантно. Говорим за съвместни фокусирани действия както в изследванията и в лабораториите за нови технологии, така и за това каква пазарна стратегия ще имаме например", обяснява Николай Събев. Подобни партньори не трябва да са "хора, които просто чакат да им мине работното време и да получат заплата", обяснява той, а ги вижда по-скоро като такива с идеи и желание да управляват бизнеса заедно с ръководството.

Цел - щастливи потребители

Според сайта на компанията 2760 онлайн търговеца са обслужвани от фирмата, но всъщност целта на "Еконт" е да достигнат до обикновените хора. "Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми. Мисля, че 2016 г. пак приключихме 60% на 40%", уточнява Събев. Той е съгласен, че ръстът в онлайн търговията има голямо значение за успеха на бизнеса.

Управителят смята, че компанията се развива така последователно заради съзнателния си фокус както върху добро обслужване на потребителите, така и върху непрестанното въвеждане на подобрения. "Нямаме голяма промяна в сегментите на клиентите и услугите си. Ръстът е пропорционален и почти еднакъв. Стремежът ни е да получим Six Sigma ниво на качество на услугите ни. Това обяснява непрекъснатия ни ръст от 17 години", обяснява той. Six Sigma e набор от техники и инструменти за подобряване на процесите най-вече по качество, създадена от инженерите Бил Смит и Майкъл Хари, докато работели за Motorola, приложена по-късно в General Electric и много други компании.

Що се отнася до конкурентите, от "Еконт" не виждат промяна през последните години. "Всъщност ние нямаме статистика какво прави конкуренцията, защото в началото още решихме, че от момента, в който искаме да видим какво правят конкурентите, ние вече сме втори", казва Събев.

"Еконт" е с фокус върху българския пазар. Въпреки че предлагат услуги за доставки и до Гърция, и Румъния, те са доста малка част от техния обхват и не се разширяват повече от необходимото в тази посока, пояснява управителят на фирмата.

Едно виртуално копче

Част от успеха идва и от стратегията им за проучвания. Николай Събев обяснява, че дружеството разполага с така наречената лаборатория, в която се включват различни експерти, включително и чуждестранни: хора от IT сферата, специалисти в логистичните услуги, както и преводачи, които да помагат в комуникацията с чужденците. Като всяка лаборатория и там се тестват методи и нови решения, вижда се кои идеи биха били успешни и кои не. Именно там фокусират инвестициите си, обяснява Събев. По негови думи те варират между 5 млн. и 10 млн. лв. годишно. "Ние в "Еконт" отдавна сме решили, че IT специалистите не живеят отделен живот от бизнеса. Тези, които съумеят да работят с IT като част от бизнес модела, ще успеят", допълва той. В изследванията си те изучават и културата на чуждите потребители в Гърция и Румъния, както и цялостните услуги, които предлагат.

Най-голямото им начинание е именно т.нар. "Програма 2020". В следващите три години стратегията на "Еконт" ще обърне глава към дигитално ориентираните потребители, които не желаят да водят излишни телефонни разговори, не искат да знаят как се казва куриерът им, а просто да получат необходимата услуга, без да губят време. Целта е цялата система на "Еконт" да придобие "максимално автоматизиран вид: един виртуален пункт, който всъщност ще представлява тази дигитална платформа за логистични услуги", в която всичко се случва с натискането на едно копче, обяснява Събев.

"Ние няма да сме само ориентирани към потребителите, а към тази дигитална култура, която в интернет е преобладаваща. Затова "Еконт 2020" трябва да е готов да я обслужва. В момента той е в процес на изпълнение и до няколко години трябва да е напълно готов", казва управителят. Поръчайте Вашия К100 »

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    marilin82 avatar :-|
    Valentin Zhelyazkov

    Частично успеха им се дължи и на тъпотиите, които Спиди сътвориха последните няколко години - влошено обслужване, труден достъп до операторите по телефона (чакаш по час и пак няма гаранция, че ще ти вдигнат), често губене на пратки.

  • 2
    debutant avatar :-|
    debutant

    Нормално Еконт да са толкова напред. Заради Спийди и неадекватните/груби доставчици съм спирал да поръчвам от сайтове.

  • 3
    npg avatar :-|
    Nikolay Georgiev

    В момента Еконт е замесен в назряващ и то огромен скандал. Фирмата "любезно" е предоставила на НАП всички данни на свои клиенти, които са получавали наложени платежи в размер над определен праг. Това напълно противоречи на становище дадено в сайта им. В резултат от наколко седмици НАП привиква посочените лица и със заплашителен тон ги приканва да плащат данъци повечето от които са недължими. Помислете си дали ще ползвате услугите на подобна фирма по-натаък?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK