С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 1 юли 2017, 17:20, 28663 прочитания

Пратка за успех

Бизнесът на куриерската компания "Еконт" втора поредна година расте с по 25%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Основателят на дружеството Николай Събев обяснява растежа с нововъведения и добри партньорства. Електронната търговия, естествено, също е фактор.

Още по темата

Имате пратка - моделът на Еконт

Историята на куриерската компания излиза в книга с новия брой на "Капитал" на 13 юли

9 юли 2018

Куриер извън конфекцията

Николай Събев, собственик и мениджър на "Еконт", пред "Капитал"

6 юли 2018

Фотогалерия: В кухнята на куриерския бизнес

В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки

23 дек 2017

Хората, които звънят два пъти

Куриерският бизнес расте главоломно заради интернет търговията, а хората изпращат все по-странни неща в кашон

23 дек 2017

Най-динамичните: Производители на растеж

Приходите на най-бързо увеличаващите бизнеса си 50 компании нарастват средно с 46% през 2016 г.

1 юли 2017

"Спиди" увеличава приходите си, но свива печалбата

Компанията разширява дейността си в Гърция и Румъния

7 фев 2017

Куриери във вихъра на интернета

Електронната търговия все така движи пазара на доставчиците на пратки

24 дек 2016

"Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми."Николай Събев, основател и управител на "Еконт"

Фотограф: Еконт

"Изпращам по "Еконт" с опция преглед." Това е може би едно от най-често срещаните изречения във Фейсбук групите за продажба на вещи. Има причина - клиентите на компанията според сайта й са над 5.3 млн., а само през този май тя отчита близо 94 хиляди нови потребители. "Еконт експрес" всъщност е лидер в куриерския бизнес в България - компанията е втора по приходи през 2016 г. сред компаниите в сектора, като пред нея е единствено държавната "Български пощи", а зад нея остават Ди Ейч Ел и "Спиди", които две години по-рано са по-големи.

Сега "Еконт" не е само сред най-растящите куриерски фирми, но и най-бързо развиващите се изобщо компании в България - 31-ва в класацията на най-динамичните дружества през 2016 г. Магическата формула вероятно включва стремежа към постоянни новости и избора на подходящи партньори. Но е и заради ръст на сектора - най-вече в електронната търговия и доставките на поръчаните стоки.


Трайно нагоре

Компанията е основана през 1997 г., като седалището й и тогава, и днес е в Русе. Въпреки отдалечената локация на централния офис компанията успява да развие успешно бизнеса си из цялата страна. Ръстът на приходите й през 2016 г. спрямо предходната е 25.6%. И това не е прецедент, защото предходната година продажбите са се увеличили с над 24%.

През миналата година компанията е разполагала с 46 мобилни офиса и 514 търговски представителства. По последни данни от дружеството стационарните офиси са вече 533, а мобилните - 55. Логично, служителите им също се увеличават - в края на 2015 г. са били 530, а в края на април 2017 г. вече са близо 560.



В началото компанията е семейна фирма, основана от Николай Събев, който държи 95% от дяловете в компанията и е неин управител. Той завършва варненското висше морско училище и УНСС, работи за БРП, а през 1993 г. създава "Еконт транс", а през 2000 г. "Еконт експрес" се насочва към куриерските услуги. И днес дъщерите помагат в бизнеса. Но "Еконт" отдавна не е една компания, а система от 600 предприемача, обединени от принципите на един успешен бизнес модел, създаден в Русе, обяснява пред "Капитал" Събев. Ръководството внимателно подбира кого да допусне в системата, която не е класическият франчайз модел, а по-скоро наподобява партньорство, като се сключва договор с въпросните предприемачи, които може да са както операторите на офиси в страната, така и да са от областта на човешките ресурси или доставките.

"Ако франчайзът е класическата система "аз имам определен бизнес и понеже е успешен, давам възможност да действаш както искаш, стига да си плащаш", при нас отдавна това е ирелевантно. Говорим за съвместни фокусирани действия както в изследванията и в лабораториите за нови технологии, така и за това каква пазарна стратегия ще имаме например", обяснява Николай Събев. Подобни партньори не трябва да са "хора, които просто чакат да им мине работното време и да получат заплата", обяснява той, а ги вижда по-скоро като такива с идеи и желание да управляват бизнеса заедно с ръководството.

Цел - щастливи потребители

Според сайта на компанията 2760 онлайн търговеца са обслужвани от фирмата, но всъщност целта на "Еконт" е да достигнат до обикновените хора. "Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми. Мисля, че 2016 г. пак приключихме 60% на 40%", уточнява Събев. Той е съгласен, че ръстът в онлайн търговията има голямо значение за успеха на бизнеса.

Управителят смята, че компанията се развива така последователно заради съзнателния си фокус както върху добро обслужване на потребителите, така и върху непрестанното въвеждане на подобрения. "Нямаме голяма промяна в сегментите на клиентите и услугите си. Ръстът е пропорционален и почти еднакъв. Стремежът ни е да получим Six Sigma ниво на качество на услугите ни. Това обяснява непрекъснатия ни ръст от 17 години", обяснява той. Six Sigma e набор от техники и инструменти за подобряване на процесите най-вече по качество, създадена от инженерите Бил Смит и Майкъл Хари, докато работели за Motorola, приложена по-късно в General Electric и много други компании.

Що се отнася до конкурентите, от "Еконт" не виждат промяна през последните години. "Всъщност ние нямаме статистика какво прави конкуренцията, защото в началото още решихме, че от момента, в който искаме да видим какво правят конкурентите, ние вече сме втори", казва Събев.

"Еконт" е с фокус върху българския пазар. Въпреки че предлагат услуги за доставки и до Гърция, и Румъния, те са доста малка част от техния обхват и не се разширяват повече от необходимото в тази посока, пояснява управителят на фирмата.

Едно виртуално копче

Част от успеха идва и от стратегията им за проучвания. Николай Събев обяснява, че дружеството разполага с така наречената лаборатория, в която се включват различни експерти, включително и чуждестранни: хора от IT сферата, специалисти в логистичните услуги, както и преводачи, които да помагат в комуникацията с чужденците. Като всяка лаборатория и там се тестват методи и нови решения, вижда се кои идеи биха били успешни и кои не. Именно там фокусират инвестициите си, обяснява Събев. По негови думи те варират между 5 млн. и 10 млн. лв. годишно. "Ние в "Еконт" отдавна сме решили, че IT специалистите не живеят отделен живот от бизнеса. Тези, които съумеят да работят с IT като част от бизнес модела, ще успеят", допълва той. В изследванията си те изучават и културата на чуждите потребители в Гърция и Румъния, както и цялостните услуги, които предлагат.

Най-голямото им начинание е именно т.нар. "Програма 2020". В следващите три години стратегията на "Еконт" ще обърне глава към дигитално ориентираните потребители, които не желаят да водят излишни телефонни разговори, не искат да знаят как се казва куриерът им, а просто да получат необходимата услуга, без да губят време. Целта е цялата система на "Еконт" да придобие "максимално автоматизиран вид: един виртуален пункт, който всъщност ще представлява тази дигитална платформа за логистични услуги", в която всичко се случва с натискането на едно копче, обяснява Събев.

"Ние няма да сме само ориентирани към потребителите, а към тази дигитална култура, която в интернет е преобладаваща. Затова "Еконт 2020" трябва да е готов да я обслужва. В момента той е в процес на изпълнение и до няколко години трябва да е напълно готов", казва управителят. Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Уорън Бъфет купува дял от JPMorgan Chase за 4 млрд. долара Уорън Бъфет купува дял от JPMorgan Chase за 4 млрд. долара

Berkshire Hathaway вече има инвестиции в 14 финансови институции в страната

15 ное 2018, 382 прочитания

Rabobank обмисля продажбата на част от бизнеса си в САЩ Rabobank обмисля продажбата на част от бизнеса си в САЩ

Стойността на сделката за ритейл операциите и бизнеса за управление на богатството може да достигне 1 млрд. долара

15 ное 2018, 279 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
LG Electronics се оттърсва от сянката на Samsung

Конкуренцията между компаниите е сериозно при битовата техника и телевизорите

Синя вълна с червено мъртво вълнение

Демократи и републиканци си поделиха контрола над Конгреса, което означава повече надзор и отчетност за управлението на Тръмп

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете