Пратка за успех
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Пратка за успех

Русенската компания разработва услуга за дигитално ориентираните потребители, която ще е готова до 2020 г.

Пратка за успех

Бизнесът на куриерската компания "Еконт" втора поредна година расте с по 25%

Мила Чернева
42439 прочитания

Русенската компания разработва услуга за дигитално ориентираните потребители, която ще е готова до 2020 г.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Автор: Капитал
Основателят на дружеството Николай Събев обяснява растежа с нововъведения и добри партньорства. Електронната търговия, естествено, също е фактор.
"Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми."Николай Събев, основател и управител на "Еконт"
Фотограф: Еконт

"Изпращам по "Еконт" с опция преглед." Това е може би едно от най-често срещаните изречения във Фейсбук групите за продажба на вещи. Има причина - клиентите на компанията според сайта й са над 5.3 млн., а само през този май тя отчита близо 94 хиляди нови потребители. "Еконт експрес" всъщност е лидер в куриерския бизнес в България - компанията е втора по приходи през 2016 г. сред компаниите в сектора, като пред нея е единствено държавната "Български пощи", а зад нея остават Ди Ейч Ел и "Спиди", които две години по-рано са по-големи.

Сега "Еконт" не е само сред най-растящите куриерски фирми, но и най-бързо развиващите се изобщо компании в България - 31-ва в класацията на най-динамичните дружества през 2016 г. Магическата формула вероятно включва стремежа към постоянни новости и избора на подходящи партньори. Но е и заради ръст на сектора - най-вече в електронната търговия и доставките на поръчаните стоки.

Трайно нагоре

Компанията е основана през 1997 г., като седалището й и тогава, и днес е в Русе. Въпреки отдалечената локация на централния офис компанията успява да развие успешно бизнеса си из цялата страна. Ръстът на приходите й през 2016 г. спрямо предходната е 25.6%. И това не е прецедент, защото предходната година продажбите са се увеличили с над 24%.

През миналата година компанията е разполагала с 46 мобилни офиса и 514 търговски представителства. По последни данни от дружеството стационарните офиси са вече 533, а мобилните - 55. Логично, служителите им също се увеличават - в края на 2015 г. са били 530, а в края на април 2017 г. вече са близо 560.

В началото компанията е семейна фирма, основана от Николай Събев, който държи 95% от дяловете в компанията и е неин управител. Той завършва варненското висше морско училище и УНСС, работи за БРП, а през 1993 г. създава "Еконт транс", а през 2000 г. "Еконт експрес" се насочва към куриерските услуги. И днес дъщерите помагат в бизнеса. Но "Еконт" отдавна не е една компания, а система от 600 предприемача, обединени от принципите на един успешен бизнес модел, създаден в Русе, обяснява пред "Капитал" Събев. Ръководството внимателно подбира кого да допусне в системата, която не е класическият франчайз модел, а по-скоро наподобява партньорство, като се сключва договор с въпросните предприемачи, които може да са както операторите на офиси в страната, така и да са от областта на човешките ресурси или доставките.

"Ако франчайзът е класическата система "аз имам определен бизнес и понеже е успешен, давам възможност да действаш както искаш, стига да си плащаш", при нас отдавна това е ирелевантно. Говорим за съвместни фокусирани действия както в изследванията и в лабораториите за нови технологии, така и за това каква пазарна стратегия ще имаме например", обяснява Николай Събев. Подобни партньори не трябва да са "хора, които просто чакат да им мине работното време и да получат заплата", обяснява той, а ги вижда по-скоро като такива с идеи и желание да управляват бизнеса заедно с ръководството.

Цел - щастливи потребители

Според сайта на компанията 2760 онлайн търговеца са обслужвани от фирмата, но всъщност целта на "Еконт" е да достигнат до обикновените хора. "Нашата услуга е основно насочена към домакинствата. През годините съотношението от 70% физически лица и 30% фирми се измени към 60% физически и 40% фирми. Мисля, че 2016 г. пак приключихме 60% на 40%", уточнява Събев. Той е съгласен, че ръстът в онлайн търговията има голямо значение за успеха на бизнеса.

Управителят смята, че компанията се развива така последователно заради съзнателния си фокус както върху добро обслужване на потребителите, така и върху непрестанното въвеждане на подобрения. "Нямаме голяма промяна в сегментите на клиентите и услугите си. Ръстът е пропорционален и почти еднакъв. Стремежът ни е да получим Six Sigma ниво на качество на услугите ни. Това обяснява непрекъснатия ни ръст от 17 години", обяснява той. Six Sigma e набор от техники и инструменти за подобряване на процесите най-вече по качество, създадена от инженерите Бил Смит и Майкъл Хари, докато работели за Motorola, приложена по-късно в General Electric и много други компании.

Що се отнася до конкурентите, от "Еконт" не виждат промяна през последните години. "Всъщност ние нямаме статистика какво прави конкуренцията, защото в началото още решихме, че от момента, в който искаме да видим какво правят конкурентите, ние вече сме втори", казва Събев.

"Еконт" е с фокус върху българския пазар. Въпреки че предлагат услуги за доставки и до Гърция, и Румъния, те са доста малка част от техния обхват и не се разширяват повече от необходимото в тази посока, пояснява управителят на фирмата.

Едно виртуално копче

Част от успеха идва и от стратегията им за проучвания. Николай Събев обяснява, че дружеството разполага с така наречената лаборатория, в която се включват различни експерти, включително и чуждестранни: хора от IT сферата, специалисти в логистичните услуги, както и преводачи, които да помагат в комуникацията с чужденците. Като всяка лаборатория и там се тестват методи и нови решения, вижда се кои идеи биха били успешни и кои не. Именно там фокусират инвестициите си, обяснява Събев. По негови думи те варират между 5 млн. и 10 млн. лв. годишно. "Ние в "Еконт" отдавна сме решили, че IT специалистите не живеят отделен живот от бизнеса. Тези, които съумеят да работят с IT като част от бизнес модела, ще успеят", допълва той. В изследванията си те изучават и културата на чуждите потребители в Гърция и Румъния, както и цялостните услуги, които предлагат.

Най-голямото им начинание е именно т.нар. "Програма 2020". В следващите три години стратегията на "Еконт" ще обърне глава към дигитално ориентираните потребители, които не желаят да водят излишни телефонни разговори, не искат да знаят как се казва куриерът им, а просто да получат необходимата услуга, без да губят време. Целта е цялата система на "Еконт" да придобие "максимално автоматизиран вид: един виртуален пункт, който всъщност ще представлява тази дигитална платформа за логистични услуги", в която всичко се случва с натискането на едно копче, обяснява Събев.

"Ние няма да сме само ориентирани към потребителите, а към тази дигитална култура, която в интернет е преобладаваща. Затова "Еконт 2020" трябва да е готов да я обслужва. В момента той е в процес на изпълнение и до няколко години трябва да е напълно готов", казва управителят. Поръчайте Вашия К100 »

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    marilin82 avatar :-|
    Valentin Zhelyazkov

    Частично успеха им се дължи и на тъпотиите, които Спиди сътвориха последните няколко години - влошено обслужване, труден достъп до операторите по телефона (чакаш по час и пак няма гаранция, че ще ти вдигнат), често губене на пратки.

  • 2
    debutant avatar :-|
    debutant

    Нормално Еконт да са толкова напред. Заради Спийди и неадекватните/груби доставчици съм спирал да поръчвам от сайтове.

  • 3
    npg avatar :-|
    Nikolay Georgiev

    В момента Еконт е замесен в назряващ и то огромен скандал. Фирмата "любезно" е предоставила на НАП всички данни на свои клиенти, които са получавали наложени платежи в размер над определен праг. Това напълно противоречи на становище дадено в сайта им. В резултат от наколко седмици НАП привиква посочените лица и със заплашителен тон ги приканва да плащат данъци повечето от които са недължими. Помислете си дали ще ползвате услугите на подобна фирма по-натаък?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK