С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юли 2017, 13:18, 9111 прочитания

Изкачването на "Мусала"

Приходите на "Мусала софт" продължават да растат с над 25%, целта е удвояване на персонала до 1000 служители през 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Основаната през 2000 г. българска компания работи за световни гиганти като IBM, Microsoft и Oracle.
Само 25% от бизнеса на дружеството е за местни клиенти - телекоми, банки и НАП.

Делян Лилов е доволен от изминалата година за "Мусала софт". Няма причина да не бъде. За изпълнителния директор и съоснователя на вече единадесетата по големина софтуерна компания в България 2016 г. е поредната, в която всички цели са изпълнени. Приходите на компанията продължават да растат с над 25%, каквато е зададената цел. "Мусала" продължава да се разраства не само като оборот, но и като партньорства и служители. Голямата задача остава тя да разполага с хиляда служители до 2020 г. Амбициозен и рисков план, като се има предвид, че към началото на юни в компанията работят двойно по-малко хора - 400 в България и около 100 в офиса в Македония.

За Лилов обаче разрастването на служителите е важно. "Когато имаш над хиляда служители, вече си разглеждан като партньор за най-големите в сектора", казва той. Според него в момента "Мусала" е "ясно видима" в региона на Източна Европа, което съвпада с друга цел на фирмата – да бъде играч на пазара на Балканите, а не само в рамките на България.


Нужни са хора

Проблемът с кадрите в технологичния сектор в България не е новина. За него и възможните решения се говори често. "Мусала софт" е една от големите компании, които работят по въпроса. Според Лилов дружеството е единственото в България, което вече 17 години има своята политика за позициониране на пазара на труда. "Нашата програма се развива всяка година. Започнахме със състезанието CodeIT, което тогава не се казваше така, през 2000 г.", казва той. От тази година вече текат и мастър класове за хора, които са преминали през академията на "Телерик" или през "Софт Уни". Наред с това представителите на "Мусала софт" обикалят и през висшите училища в България, за да търсят таланти. "През миналата година нашите хора изминаха хиляди километри из цяла България, за да обясняват какво правим."

"Мусала" не се страхува да инвестира време в служители, които да развие от най-ниското ниво. Напротив, разчита на това. Според статистиката на компанията 58% от хората в компанията, включително и такива, които са вече на високи позиции, не са имали друг работодател. "Ние не търсим само готови специалисти, а хора с потенциал, които с времето се научихме да разпознаваме", казва Лилов. В момента в компанията има голям брой хора, които са вече над десет години в нея, а в една от залите в офиса на "Мусала" фирмата слага постер на всеки служител, изкарал над осем години в нея.



Лилов добавя още, че има стратегии и за наемане на хора от чужди страни. Според него, когато са започвали тези стратегии, е било трудно цялостното поставяне на България върху картата за технологични компании. Сега, когато вече е по-лесно да се намират специалисти, трудностите пред "Мусала" са други. "Трябва да убедим тези хора, че България е добро място за живот и работа", казва Лилов.

Новите клиенти

"С риск да не прозвучи скромно, ние не следваме тенденциите, а участваме в създаването им", казва Лилов. За пример той дава работата на българската компания с някои от най-големите фирми в световен мащаб. "Системата за умен дом на Deutsche Telekom се прави на този етаж. Връзката на BlueMix IBM с едночиповите компютри става на горния етаж", казва той с доволно изражение. "Мусала софт" се фокусира върху свръхмодерни услуги и големи клиенти и работи по най-новите тенденции в облачната интеграция, умните системи и интернет на нещата.

Компанията работи основно с чуждестранни партньори. "Чистият български приход гледаме да го държим до 25% от оборота на фирмата. Толкова е и в момента", казва Лилов. Добавя, че това не е закон – "Мусала" иска всички източници на приходи да растат, но няма желание българският дял да бъде специално разширяван. Стратегията на фирмата е да залага на партньори, с които може да работи с години, и да прави дълги програми с тях. "Искаме клиентите ни да получават максимални ползи от нас. Ние не сме програмист за наемане", добавя Лилов. Според него най-добрите резултати се случват, когато с клиента се разработи стратегическа програма, която предполага по-продължителен процес.

Новите клиенти са една от причините за добрата 2016 г. "Отворихме няколко нови съществени партньорства", казва доволно Лилов. Сред тях е "Експириън", с която работят върху финансови платформи и системи, както и холандската компания Relay, която специализира в областта на анализа и големите данни. В момента се търсят хора и за масивна програма в автомобилния сектор, където "Мусала" работи по проекти с BMW за свързани коли. В България компанията се фокусира основно върху големи организации като телекоми, банки и НАП.

"Мусала софт" гледа спокойно на конкуренцията в региона. Според Лилов бройката на компаниите, които могат да се конкурират в софтуерната ниша с "Мусала", е около пет. За пример дава VMWare, която е конкуренция на дружеството на пазара за човешки ресурси. "В широк план наблюдаваме общо към 12 компании от различен тип, но те са предимно в специализирани ниши и не се припокриваме", казва Лилов. Според него, когато клиентите се насочат към региона и става дума за сложни и модерни проекти, се прави кратък списък от компании, но скоро се оказва, че всъщност има само една фирма, която може да им свърши работа. "В сегмента, в който сме се позиционирали, имаме предимство."

"Мусала софт" завърши годината със свиване на печалбата, но това също не притеснява Лилов. То се дължи основно на инвестициите в персонал – през изминалата година "Мусала" отвори и свой център в Скопие, където работят около сто от служителите на компанията. За Лилов поставената цел от 25% ръст всяка година е устойчив модел за развитие на фирмата. "Възможно е в следващите години да има изненади, но е по-вероятно те да са позитивни", казва той. Според него след толкова много инвестиции на капитал и време в персонал за "Мусала" вече идва моментът, в който да жъне реколтата.
Първите 16 години на "Мусала софт"

"Мусала софт" е софтуерна компания, основана през 2000 г. Дотком балонът в САЩ я поставя на изпитание още в началото, но след преживяването на световния срив IT дружеството започва своя подем и разрастване в региона. Фирмата създава софтуерни решения и работи с някои от най-големите технологични компании в света, сред които IBM, Microsoft и Oracle. "Мусала софт" разполага с офиси в три български града - София, Русе и Бургас, а от 2016 г. вече има и офис в Скопие, Македония. Компанията се управлява от изпълнителния директор Делян Лилов, президента на компанията Елена Маринова и директора по операциите Станислав Овчаров. Според последния отчет на дружеството акционери в него с по 30% от капитала са Лилов, Маринова и Овчаров, а 10% държи Ангел Георгиев, който също е в мениджърския екип на компанията.
Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 708 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 587 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Енергетика: Труден пазар

По-ниските цени на газ и ток свиват приходите на повечето дружества

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10