Неясният Brexit свива инвестициите в автоидустрията на Великобритания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неясният Brexit свива инвестициите в автоидустрията на Великобритания

BMW например заяви, че вероятно ще произвежда своя електрически Mini извън Великобритания, като мотивът очаквано е несигурността за сектора след референдума за Brexit.

Неясният Brexit свива инвестициите в автоидустрията на Великобритания

Вложенията са били едва 322 млн. паунда през първото полугодие

Кирил Кирчев
4276 прочитания

BMW например заяви, че вероятно ще произвежда своя електрически Mini извън Великобритания, като мотивът очаквано е несигурността за сектора след референдума за Brexit.

© Reuters


"Много е трудно да правиш инвестиции, ако не знаеш каква ще е цената на продукцията ти."

Майк Хейуес, председател на Организацията на производителите и търговците на автомобили във Великобритания

Инвестициите в автомобилната индустрия във Великобритания са намелели до 322 млн. паунда през първата половина на годината, като компаниите отлагат или забавят капиталовите си разходи заради предстоящото излизане на страната от Европейския съюз (ЕС). Това съобщава Financial Times, позовавайки се на данни от Организацията на производителите и търговците на автомобили на Острова. Още повече че основна част от вложенията идва от един проект – на Toyota за 240 млн. паунда.

Продължаващ процес

Спадът на инвестициите в сектора започна още през миналата година. Официалните данни за 2016 г. сочат, че в проекти в сектора са вложени 1.66 млрд. паунда при 2.5 млрд. през 2015 г. На практика автомобилните компании забавиха своите инвестиции след вота за Brexit през юни миналата година.

Тенденцията обаче продължава и през тази година. Ако тя се задържи до края й, инвестициите ще бъдат едва 644 млн. паунда, което е наполовина на направените през миналата година и една четвърт от тези през 2015 г. Очакванията засега са точно такива – автомобилните компании не са обявили, че разработват нови модели през първото полугодие. В резултат на това ниските инвестиции бяха донякъде очаквани. Но отчетеният срив е доста по-голям, отколкото индустрията предвиждаше.

"Много е трудно да правиш инвестиции, ако не знаеш каква ще е цената на продукцията ти", казва Майк Хейуес, председател на браншовата организация, имайки предвид неяснотите покрай Brexit. "Индустрията иска много повече яснота", допълва той.

Организацията на производителите и търговците на автомобили във Великобритания призова за постигането на временно споразумение с ЕС, така че страната да остане в митническия съюз достатъчно дълго, за да може правителството да сключи изгодно търговско споразумение с Брюксел. Тя предупреди, че напускането на Великобритания на митническия съюз и единния пазар през 2019 г. ще нанесе щети на автомобилната индустрия в страната.

Край на ренесанса

През последните години секторът се радваше на истински ренесанс, подкрепен от международните инвестиции и рекордните продажби в Европа и Великобритания. През 2016 г. бяха произведени 1.7 млн. автомобила, но през май производството се понижи с 10% на годишна база, показват данните от индустрията. Това е вторият пореден месец със спад.

Много от големите производители се замислят все повече за бъдещето си във Великобритания. BMW заяви, че вероятно ще произвежда своя електрически Mini извън Великобритания, като мотивът очаквано е несигурността за сектора след референдума за Brexit.

"Несигурността не е полезна, когато трябва да се вземат дългосрочни бизнес решения", казаха от BMW.

Nissan планира да произвежда два нови модела в страната, но очаква гаранции от правителството, че заводите им няма да бъдат засегнати от ефектите на Brexit.

"Много е трудно да правиш инвестиции, ако не знаеш каква ще е цената на продукцията ти."

Майк Хейуес, председател на Организацията на производителите и търговците на автомобили във Великобритания

Инвестициите в автомобилната индустрия във Великобритания са намелели до 322 млн. паунда през първата половина на годината, като компаниите отлагат или забавят капиталовите си разходи заради предстоящото излизане на страната от Европейския съюз (ЕС). Това съобщава Financial Times, позовавайки се на данни от Организацията на производителите и търговците на автомобили на Острова. Още повече че основна част от вложенията идва от един проект – на Toyota за 240 млн. паунда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    deputat241 avatar :-P
    Депутат 241

    "Край на ренесанса"
    –––––––––––––––––
    Бих казал и край на Великобритания. Ще имаме скоро Обединена Ирландия, независима Шотландия и една държавичка Англуелс...

  • 2
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Ще е трудно време, ама не и невъзможно. Просто ще се наложи, англичаните да правят нещата по един по-различен начин.

  • 3
    jojog avatar :-P
    jojog

    До коментар [#1] от "Депутат 241":

    Чак пък...Поне не в близко обозримо бъдеще. Всяка запетайка в твоето изказване изисква време и промени. Тая работа със сепаратизма няма да я докара до хубаво ... 5 ст.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK