Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Има вкусови и ценови разлики между продуктите, които се продават на българския пазар и в страните от Западна Европа. Различия са открити при 20% от проверените храни, стана ясно от изявление на земеделския министър Румен Порожанов.

Седмични новини за ритейл

Проверка установи двоен стандарт при храните, "Цима-99" строи нова фабрика за конфитюри, КЗК глоби "Фармнет" за нелоялна конкуренция, Nike ще търси растеж с нова стратегия, Приходите на H&M в България са нараснали с 6%

3338 прочитания

Има вкусови и ценови разлики между продуктите, които се продават на българския пазар и в страните от Западна Европа. Различия са открити при 20% от проверените храни, стана ясно от изявление на земеделския министър Румен Порожанов.

© Анелия Николова


Проверка установи двоен стандарт при храните

Има вкусови и ценови разлики между продуктите, които се продават на българския пазар и в страните от Западна Европа. Различия са открити при 20% от проверените храни, стана ясно от изявлението на земеделския министър Румен Порожанов.

Сравнителният анализ беше провокиран от изнесени данни на потребителски организации в други източноевропейски страни за наличие на разлики в качеството на хранителни продукти, произведени от един и същ производител и предлагани на различни пазари. Агенцията по храните е направила лабораторни сравнителни изследвания на 31 продукта в пет категории (месни, млечни, шоколадови изделия, безалкохолни напитки и плодови сокове, храни за бебета и деца), закупени от една и съща търговска верига в Австрия, Германия и България.
Седем от проверените продукти са с различно съдържание на съставките (изписано върху опаковките) за българския и за западните пазари, съобщи Румен Порожанов. По думите му органолептичното изследване (вкус, консистенция и др.) показва определени разлики в три продукта. Физико-химичният анализ обаче отчита незначителни отклонения в рамките на допустимото, съобщи още земеделският министър. Той отказа да посочи конкретни марки, а по-късно от пресцентъра на министерството изпратиха допълнително информация за конкретни резултати от анализа, но отново без да посочат брандове.

"Първичният ценови анализ – на базата на покупните цени, показва, че 16 от изследваните 31 продукта са по-скъпи. При млечните и шоколадовите продукти отклонението е между 20 и 70%. За два вида детски пюрета ценовата разлика е драстична - съответно 80% и 107%", посочи Порожанов. "Двойният стандарт е факт", обобщи земеделският министър. Резултатите от сравнителните проучвания ще бъдат представени на заседание на Съвета на министрите от ЕС на 17-18 юли в Брюксел.

"Цима-99" строи нова фабрика за конфитюри

Производителят на сладка и конфитюри "Цима-99" изгражда ново предприятие в село Стряма край Пловдив. Фабриката ще бъде около три пъти по-голяма от съществуващата и ще позволи на дружеството да увеличи капацитета си, да добави нови продукти и да увеличи износа си. По предварителни оценки инвестицията ще бъде между 7 и 9 млн. лв. Очаква се новата производствена база да заработи до края на следващата година. Това ще доведе и до поетапно увеличаване на персонала с 10 до 20%. В момента в предприятието работят около 50 души.

Новата фабрика ще бъде разположена на парцел от 22 дка, а застроената площ ще бъде около 6 хил. кв.м. В предприятието ще се произвеждат конфитюри, мармалади, сладка, топинг с плодово съдържание и замразени плодове. Общият му капацитет е планиран да бъде 2400 тона продукти годишно. "Цима-99" произвежда над 80 артикула, а основните й пазари са Израел, Япония и САЩ, както и редица европейски страни. Компанията изнася продуктите си вече около 15 години, като делът на чуждестранните продажби постепенно расте. Дружеството купува суровини от различни доставчици, има и собствен масив с ягоди в района на фабриката.

КЗК глоби "Фармнет" за нелоялна конкуренция

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от 494.8 хил. лв. на фирмата за търговия на едро с лекарства "Фармнет", собственост на фамилията на зам.-председателя на парламента Веселин Марешки. Глобата представлява 0.1% от оборота на дистрибутора за 2016.

По същия казус започна и разследване на прокуратурата. Става въпрос за оказване на натиск на конкурентни аптеки в седем града да извършват доставките на лекарствата си от "Фармнет", за да не бъдат отворени в близост до тях аптеки от веригата "Марешки" или пък други брандове на фирмата, които да работят с конкурентни цени.
КЗК установява, че част от аптеките наистина започват да пазаруват от "Фармнет" при по-неизгодни условия. При тези, които не са се съгласили или са пазарували само временно, заплахите са действително изпълнени и близо до аптеките са открити обекти "Марешки".

В показанията пред КЗК Веселин Марешки и подчинените му отричат да са принуждавали конкурентите си да стават техни клиенти. От обясненията става ясно, че аптеки "Марешки" са основен клиент на "Фармнет" и формират 97% от оборота на дружеството. Аптеките от групата са най-голямата национална аптечна верига с 400 обекта от общо около 4000 в България.

Nike ще търси растеж с нова стратегия

Nike ще промени част от стратегията си, като засили дела на онлайн продажбите. Това ще доведе до свиване на персонала 2% в световен мащаб. Компанията планира да започне да продава и директно в Amazon.

Nike все още държи 50% от пазара в САЩ, но губи позиции, след като миналата година маратонките на Adidas Superstar станаха най-добре продаваният модел в страната. Nike не бе губила първата позиция през последното десетилетие. За да се справи с настъпващата конкуренция, Nike излезе и с нов план, според който ще намалее и времето за производство на продуктите.

Потенциалната сделка с Amazon би се отразила не само на Nike, но и на конкуренцията в сектора с производители на спортни стоки. Nike, чиито продукти вече се продават в Amazon, но чрез посредници и нелицензирани дилъри, може да добави 300 до 500 млн. долара към приходите си в САЩ, ако започне да продава директно на едро през Amazon.

Приходите на H&M в България са нараснали с 6%

Шведската верига H&M отчита пореден ръст на бизнеса си в България. Продажбите в страната растат с 10% през второто фискално тримесечие (1 март - 31 май) и достигат 159 млн. шведски крони, или 32 млн. лв. В левове обаче увеличението пада до 6%. Аналогична е ситуацията и с показателите за първото полугодие - оборотът в страната е бил 307 млн. крони (61.8 млн. лв.), което е 10% повишение спрямо година по-рано, или 7%, изразено в левове. Различията в отчетените темпове са в резултат на поскъпването на шведската крона спрямо еврото през последната година.

Миналата година H&M откри 19-ия си магазин в страната в Mall Rousse и 20-ия - в Terra Mall, Габрово. Така присъствието на местния пазар се разшири до 11 града. Успоредно с това от април 2015 г. българските клиенти могат да пазаруват и през сайт за онлайн продажби.

H&M откри шест нови онлайн пазара през пролетта, сред които в Турция, Тайван и Хонконг, като така виртуалният магазин на групата достига вече до 41 пазара. Скоро ще станат 43 с откриването на онлайн платформи в Кипър и Филипините до края на 2017 г.

Накратко

Първият по рода си "НАТУРА фест" ще се проведе на 5 юли 2017 г. (сряда) от 16 до 22 часа в столичния парк "Заимов", при театър "София". Организаторите – български и швейцарски неправителствени организации, партньори по проекта "За Балкана и хората", ще предложат фермерски продукти, произведени в зоните от "Натура 2000".

Проверка установи двоен стандарт при храните

Има вкусови и ценови разлики между продуктите, които се продават на българския пазар и в страните от Западна Европа. Различия са открити при 20% от проверените храни, стана ясно от изявлението на земеделския министър Румен Порожанов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK