Европейците купуват все повече коли на лизинг
12 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейците купуват все повече коли на лизинг

Новата тенденция идва от бързото разширение на потребителските кредити

Европейците купуват все повече коли на лизинг

Тенденцията от САЩ се премества и на Стария континент

9213 прочитания

Новата тенденция идва от бързото разширение на потребителските кредити

© Reuters


Дружествата, изкупуващи дългове от автокомпании, стават все по-зависими от спадовете в цената на колите

Промяна в начина, по който европейците купуват своите лични автомобили, заплашва облигационерите на Стария континент да бъдат изправени пред същия риск, който е валиден за колегите им в САЩ от десетилетия, пише Bloomberg. Дружествата, изкупуващи дългове от автокомпании, стават все по-зависими от спадовете в цената на колите, защото все повече шофьори в Европа купуват автомобили на лизинг, след което ги продават, за да си купят нови. В САЩ вече от десетилетия доминира този модел, който включва ниски месечни вноски за няколко години, последван от връщане на колата.

Навлизането на този модел в Европа показва големи промени в самите нагласи на потребителите. Тенденцията не е само при автомобилите, но и при телефоните например, където заради често излизащите нови модели клиентите предпочитат да сменят смартфоните си с бързи темпове. "Промяната не е само на едно място, тя е в самите потребители", коментира Ейдриън Дели, директор във Finance & Leasing Association. Според него шофьорите обичат този модел, защото така могат да карат по-скъпи коли и да ги сменят по-често.

Плюсовете за производителите

Това може да не изглежда като доходоносен модел за производителите, но те печелят нещо много важно - лоялността на клиентите си, които след това ще използват същия модел на финансиране и с новите коли на фирмата. "Ако има голям спад в цената на колите, тогава хората с лизинги ще пожелаят по-бързо да върнат колите си и облигационерите ще бъдат тези, които ще понесат загубите", коментира Арън Бейкър, кредитен анализатор в Banco Bilbao. "Спад в цените на използваните коли може да бъде катастрофален за инвеститорите."

Сделките с финансови инструменти с остатъчна стойност при автомобилите са секюритизирани в САЩ от края на миналия век (прави се портфейл от неликвидни активи и срещу тях се издават ликвидни ценни книги - акции или облигации, след което те се предлагат на инвеститорите). Сега Европа започва да настига САЩ по този показател. Данните на UniCredit показват, че тези транзакции на Стария континент са се вдигнали до 14 през 2016 г. спрямо само една през 2009 г. Близо 80% от дълга в автосектора, възлизащ на 6.2 млрд. евро, включва в себе си коли, подсигурени с остатъчна стойност. Покачването е с 47% от 2012 г. насам, сочат данните на JPMorgan.

Коренът на тенденцията

Новата тенденция идва от бързото разширение на потребителските кредити. Повече от 85% от новите коли във Великобритания са финансирани чрез кредит. През 2009 г. този процент е бил около 50, сочат данните на търговската група FLA. По-голямата част от дълга е направен чрез т.нар. лични споразумения за продажба, които са близки до условия с краткосрочните лизинги. Тяхната цел е след края на договора клиентите да върнат колите си.

Така цените на използваните коли пада още повече и вдига обема на заемите от домакинствата, което прави производителите на автомобили и потребителите много по-зависими от всякакви вдигания на лихвите. От Moody's вече предупредиха Vokswagen, че прекалено много разчитат на този бизнес модел, който обаче рейтинговата агенция оценява като рисков.


4 коментара
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    Ами, има много просто обяснение. Не много хора могат да извадят например 25к суха пара. Автомобилите се обезценяват изключително бързо, и покупка на кола за цялата сума е недобър ход.
    Отделно от това след 100к километра започват да се появяват различни проблеми, последвани от висене в сервиза, разправии с официалния вносител и никой не иска да се занимава с това.
    През това време е излязъл някой нов модел...

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    И аз съм така от години. Ако можеш да отделиш поне 600 лева на месец, можеш да си позволиш много приличен автомобил и да го сменяш на всеки 4 години - точно преди да започнат да се проявяват и най-дребните проблеми! Условието е този разход да е под 10% от месечния ти чист доход! Ако е над 10%, автомобилът се превръща в бреме - ще ти се наложи да орежеш други разходи (почивки, екскурзии). Това е за частно лице, а не за фирма. При фирмите оперативният лизинг има и други предимства, основно данъчни.

  • 3
    xymax avatar :-|
    xymax

    Пуснали сте от бавните преводи. Новината е от 5-6 дена: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-30/auto-debt-risk-spreads-to-europe-as-leases-create-used-car-glut

  • 4
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Браво бе 6000лв доход имаш а нямаш кеш да си купиш кола, я стига глупости :-) Всичко това прави по-изгодно покупка на старо по-изгодно. Честно казано трябва да си напълно луд и много глупав да купуваш чистно нова кола която ще загуби 20% само за 1 година. Освен ако не си наистина много богат и парите за една кола изобщо даже не ги мислиш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK