Германско нашествие на американския пазар на хранителни стоки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германско нашествие на американския пазар на хранителни стоки

7 млрд. долара се очаква да са приходите на бранша от продажбите за деня на независимостта.

Германско нашествие на американския пазар на хранителни стоки

Веригите Aldi и Lidl планират експанзия на бизнеса си в САЩ

10882 прочитания

7 млрд. долара се очаква да са приходите на бранша от продажбите за деня на независимостта.

© Suzanne Plunkett


700

млрд. долара е годишният обем на пазара на хранителни стоки в САЩ

Германските вериги за търговия с хранителни стоки планират амбициозна експанзия на пазара в САЩ. Целта на Aldi е да увеличи броя на магазините си до 2500 в рамките на 5 години, докато компанията Lidl, която откри първия си магазин на 15 юни, се надява да разшири постепенно пазарния си дял, съобщава Financial Times (FT).

В разгара на празничното пазаруване на американците около Деня на независимостта 4 юли образът на статуята на свободата и етикети с надпис "100% произведено в САЩ" са част от рекламната кампания на Aldi, с която от компанията посреща клиентите си. Такава е обстановката и в новия магазин на компанията в Хакенсак, Ню Джърси, един от стотиците нови търговски обекти, които са част от експанзията за 3.4 млрд. долара на германския бранд.

Тенденцията

Патриотичните продукти са съществена част от стратегията на компанията, която разчита предимно на средствата от празничните продажби, за да финансира откриването на нови магазини. Приходите в сектора от тазгодишното пазаруване за Деня на независимостта, които от Американската асоциация за търговия на дребно предвиждат да достигнат 7 млрд. долара, са не повече от лъч светлина за застрашената от криза американска хранителна индустрия, пише FT. Цените на хранителните стоки, които домакинствата потребяват у дома, трайно намаляват през последните 18 месеца. В резултат на това пазарът на хранителните стоки, оценен на 700 млрд. долара, е принуден да търси нови алтернативи за поддържане на печалбите.

Невероятно ниските цени и сериозните разходи за реклама са двете основния направления, които търговските обекти в бранша са предприели, а идеята е проста - да се компенсира намалението в цената чрез увеличаване на продаденото количеството.

Конкуренцията в бранша обаче, изглежда, ще става все по-сериозна вследствие от експанзията на чуждестранни вериги като Aldi и Lidl, които разчитат предимно на ниските цени, за да си осигурят позиции на пазара. Вероятно това е и една от причините едва ден след откриването на първия магазин на Lidl в САЩ, Amazon да инвестира 13.7 млрд. долара в купуването на ритейл веригата Whole Foods. Най-сериозна обаче е заплахата пред малките магазини, които все по-трудно конкурират големите търговски вериги по отношение на цените и продуктовото разнообразие. Единствената възможност за тях остава да компенсират чрез по-високо качество на продукцията и по-добро обслужване.

Жестоката конкуренция

"Конкуренцията е жестока", заявява Брайън Робъртс, директор в TTC Global Retailer, консултантска компания за търговия на дребно. Анализаторът обаче предупреждава, че клиентелата на нискобюджетните вериги като Aldi и Lidl не се изчерпва само от хората с ниски доходи.

Вследствие от това редица компании вече отчетоха ефектите от навлизането на нови играчи в бранша. Миналия месец Kroger, една от големите американски компании за търговия на дребно, редуцира прогнозните си маржове на печалба с 45 процентни пункта.

Войната все пак е и онлайн

Конкуренцията между Aldi и Lidl обаче не изчерпва факторите, които ще оформят развитието на търговията с хранителни стоки в САЩ. Все повече традиционни продавачи се чувстват застрашени от онлайн експанзията на гигант като Amazon. Въпреки че онлайн пазаруването на хранителни стоки е рядкост, мнозина анализатори предвиждат то да се развие с изключително бързи темпове благодарение на времето, което спестява.

Amazon Fresh вече доставя хранителни продукти до домовете на потребителите, докато от няколко години Wallmart, най-големият търговец на дребно, инвестира средства в разработването на онлайн платформа, през която да се правят поръчки, които после само трябва да бъдат взети от определени пунктове. Предимството на този вид търговия обаче не стига дотук. Възможностите на големи търговци като Amazon и Wallmart да анализират точните видове и количества на стоките, които клиентите търсят, ще им даде огромен аванс при избора на реклама и сортирането на продуктите.

Търговската надпревара между Amazon и Walmart

Преди две седмици Amazon купи веригата магазини за биоплодове и зеленчуци Whole Foods. На пръв поглед странна, тази сделка всъщност е показателна за нарастващата борба в сферата на търговията на дребно в САЩ. В същия ден най-голямата компания за търговия на дребно Walmart придоби компанията за онлайн търговия на дрехи Bonobos. Нетипичните за големите компании сделки показват засилването на борбата между двете компании за надмощие както в традиционната, така и в онлайн търговията, пише Reuters.

Макар че войната между двата гиганта започва още през 1998 г., когато Walmart съди Amazon за откраднати търговски тайни, едва през последните няколко години двете компании започнаха да се състезават на терена на едни и същи пазари.

С последната си сделка Amazon прави най-сериозния си ход досега, прицелвайки се в хранителните продукти. Те са в сърцето на търговската империя на Wallmart и носят повече от половината от приходите на компанията за миналата фискална година. Това още повече ще засили конкуренцията в сектора на хранителните продукти. Очаква се Amazon да разшири разнообразието и да направи по-достъпни продуктите на известната с високите си цени Whole Foods, както и да започне да предлага услуги като поръчки по интернет и доставки по домовете. Това са все мерки, които целят да настигнат далеч по-масовите и евтини магазини на Walmart, много от които вече предлагат тези услуги.

Нови практики

От Amazon са замислили и напълно оригинални нововъведения. Бившият старши мениджър в компанията Британ Лад смята, че в магазините Whole Foods ще бъдат тествани за пръв път в масовата търговия на дребно някои иновативни идеи на Amazon, които вече се използват в магазина на компанията в Сиатъл. Такава практика например е елиминирането на опашките на касите чрез автоматичното сканиране на продукти, когато клиентът ги постави в пазарната си количка или когато излезе от магазина. Лад също смята, че компанията ще използва огромното количество данни за предпочитанията на купувачите, които непрекъснато трупа през онлайн услугите си, за да решава какви продукти да предлага в магазините.

Огледални действия

Може да се каже, че Walmart се опитва да прави еквивалентно разширяване на пазара си, но в обратната посока. Това са трудни времена за много от традиционните лидери в търговията на дребно в САЩ, чиито клиенти пазаруват все повече онлайн, пише New York Times. Точно заради това Walmart купува вече трета компания за онлайн търговия на дрехи. От миналата година сайтът за онлайн търговия Jet.com също е собственост на Walmart, а неговият бивш изпълнителен директор е поставен начело на усилията на веригата супермаркети да подобри онлайн присъствието си.

Засега, изглежда, че инвестициите на Walmart в онлайн търговията се отплащат – продажбите на компанията в интернет са се увеличили с 63% спрямо същия период през миналата година. Тепърва ще разберем дали ще се отплати и опитът на Amazon да стъпи на пазара за хранителни продукти. Едно обаче е сигурно – надпреварата във въоръжаването между двата американски гиганта за надмощие както в традиционната, така и в онлайн търговията, тепърва ще се разгаря.

700

млрд. долара е годишният обем на пазара на хранителни стоки в САЩ

Германските вериги за търговия с хранителни стоки планират амбициозна експанзия на пазара в САЩ. Целта на Aldi е да увеличи броя на магазините си до 2500 в рамките на 5 години, докато компанията Lidl, която откри първия си магазин на 15 юни, се надява да разшири постепенно пазарния си дял, съобщава Financial Times (FT).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK