Компаниите ще увеличават инвестициите в Интернет на нещата до 250 млрд. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компаниите ще увеличават инвестициите в Интернет на нещата до 250 млрд. евро

Технологичните гиганти ще са първите инвеститори в Интернет на нещата.

Компаниите ще увеличават инвестициите в Интернет на нещата до 250 млрд. евро

Производството, транспортният бизнес и комуналните услуги ще са едни от най-печелившите, смятат от Boston Consulting Group

5707 прочитания

Технологичните гиганти ще са първите инвеститори в Интернет на нещата.

© Reuters


Интернет на нещата е концепция за разработване на взаимовръзка между физически устройства, превозни средства, сгради и други предмети, наричани още "свързани устройства" или интелигентни устройства. Вградени електронни елементи като софтуер, сензори, механизми и мрежова връзка ще позволяват събиране и обменяне на данни с цел анализ на дейността на обектите.

До 2020 г. разходите на компаниите за разработки по Интернет на нещата ще достигнат 250 млрд. евро годишно, очаква Boston Consulting Group (BCG). Според анализаторската компания близо половината от тези разходи ще са дело на производствения сектор, транспортния бизнес и комуналните услуги, които ще извлекат най-голяма полза от внедряването на постиженията на Интернет на нещата, пише Financial Times.

Реалното проявление

Ключова връзка между градовете Вашингтон, Ню Йорк и Бостън, североизточният транспортен коридор на американската железопътна компания Amtrak, е най-натовареният й маршрут. Благодарение на това продължителните закъснения на един от всеки пет влака са се превърнали в източник на широко обществено недоволство, което дори и без подкрепата на статистиката всеки потребител на транспортни услуги осъзнава.

Транспортната индустрия обаче се развива в положителна посока. През 2016 г. броят на закъснелите влакове в този коридор е намалял с 33% спрямо този през 2015 г., което до голяма степен се дължи на внедряването на постижения на Интернет на нещата в сектора.

Анализирайки данните от близо 900 сензора на Siemens, разположени във всеки един от локомотивите, техниците на Amtrak могат по-лесно да се справят с техническите проблеми на превозните средства, в някои случаи дори преди те да са възникнали. Отчетената от датчиците информация се приема чрез безжична връзка от специализирани центрове, където техници диагностицират проблема и изготвят алтернативни решения за справяне с него.

Въпреки че потребителите са пряко засегнати от иновациите в транспортния сектор, сложните регулаторни механизми често са непонятни за обикновения пътник, който не успява да оцени напълно тяхната значимост. Тази тенденция е налице и в останалите сектори на икономиката, засегнати от Интернет на нещата.

Потенциалните възможности, които непрестанно развиващият се пазар на дигитални услуги създава, са безкрайни. Вследствие на нарастващите инвестиции в сектора броят на свързаните устройства през 2016 г. достига 3.1 млрд. в икономиката. От Boston Consulting Group очакват този брой да се увеличи повече от два пъти до 2020 г., достигайки 7.1 млрд. Множество компании предприемат инвестиции в сферата на Интернет на нещата, разработвайки собствени онлайн платформи, чрез които да предлагат услугите си на пазара.

Инициативата е на гигантите

От началото на 2007 г. досега придобиванията в областта на технологичните компании, осъществени от германския конгломерат Siemens, възлизат на 15 млрд. долара, а развитието на компанията в технологично отношение е дело на над 21 хил. софтуерни инженери.

Приблизително същият брой програмисти, от които 4 хил. специализирани в сферата на Интернет на нещата, разработват и технологии за другата голяма германска компания - Bosch.

И американската General Electric, за която работят близо 14 хил. програмисти, ще инвестира в Интернет на нещата. Корпорацията смята да увеличи програмистите си с 6000, които ще работят предимно в сферата на техническата поддръжка и дигиталните услуги.

Опасенията

В случая на Amtrak бляскавото бъдеще на компанията изглежда все по-постижимо, но в редица други сектори възникват сериозни трудности за внедряването на постиженията в развитието на Интернет на нещата. Много мениджъри са притеснени, че това ще изисква радикални промени в организационната структура на компаниите им, което ще бъде времеемко и капиталоемко.

Редица производители също подхождат скептично към постиженията на Интернет на нещата. Компании, опериращи с машини и стоки, които носят сериозни рискове за човешкия живот, не желаят да поставят такава сериозна отговорност в ръцете на външни хора, дори и на анализатори. Споделянето на отговорност между различните компании ще представлява и нова тема за дискусия за общественото право.

Потенциалните потребители на услугите на Интернет на нещата също са особено предпазливи в оценката си за дигиталната взаимовръзка. Причината са опасенията от изтичане на данни, която непременно съпътства дигитализацията на различните индустрии. Информация за специфичните особености на производствените методи и продуктови разработки е застрашена от хакерски атаки.

Акцентът пада върху сигурността

Благодарение обаче на тези опасения акцентът в развитието на Интернет на нещата пада върху създаването на нови възможности за предпазване на личните данни чрез разработки в областта на софтуерите за сигурност. Това създава безкрайни възможности за развитието на изцяло нов бизнес отрасъл и още инвестиции в областта на софтуерното инженерство.

Интернет на нещата придобива все по-голяма популярност, дотолкова, че от BCG очакват компаниите, които отказват да инвестират в него, да са почти на изчезване в близките 20 години. Технологичните гиганти са първите, които могат да си позволят тази инициатива.

Въпреки че концепцията за създаването на Интернет на нещата поражда изключително много въпросителни, осъществяването й би създало изцяло нова бизнес екосистема и множество възможности за инвестиции.

Интернет на нещата е концепция за разработване на взаимовръзка между физически устройства, превозни средства, сгради и други предмети, наричани още "свързани устройства" или интелигентни устройства. Вградени електронни елементи като софтуер, сензори, механизми и мрежова връзка ще позволяват събиране и обменяне на данни с цел анализ на дейността на обектите.

До 2020 г. разходите на компаниите за разработки по Интернет на нещата ще достигнат 250 млрд. евро годишно, очаква Boston Consulting Group (BCG). Според анализаторската компания близо половината от тези разходи ще са дело на производствения сектор, транспортния бизнес и комуналните услуги, които ще извлекат най-голяма полза от внедряването на постиженията на Интернет на нещата, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Мен малко ме притесняват тези инвестиции. Представете си само как руските хакери ви сменят паролата на входната врата и пускат на макс крановете с водата, бойлера, фурната и пералнята. #КОЙ ще плаща после?

  • 2
    zmei.gorqnin avatar :-|
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%

    [quote#0:"статията"] Анализирайки данните от близо 900 сензора на Siemens, разположени във всеки един от локомотивите, техниците на Amtrak могат по-лесно да се справят с техническите проблеми на превозните средства, в някои случаи дори преди те да са възникнали. Отчетената от датчиците информация се приема чрез безжична връзка от специализирани центрове.... [/quote]

    Подходът се нарича 'телематика' и в аналогов вид го има от ... преди Втората световна ... :-))))
    Просто компютърните мрежи за малки устройства (IoT) и мобилните мрежи много го улесняват.

    А пък GE от няколко години слагат в самолетните си двигатели комуникационно оборудване и чрез сателитна мрежа предават параметри от работата на двигателите докато са във въздуха, и си ги наблюдават как работят ...

  • 3
    cristo_n avatar :-|
    cristo_n

    "Интернет на НЕЩАТА" - е няма такова заглавие...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK