КЗК одобри сделката за бутилиращата компания на Pepsi в България

Новият собственик е чешката "Карловарске минерални води"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на чешката "Карловарске минерални води" (KMV) да придобие бутилиращата компания на Pepsi в България "Куадрант бевъриджис". Решението е взето на 8 юни, а е публикувано на 4 юли т.г. на сайта на антимонополния орган. Цената на сделката засега не е известна.

Сделката

Обект на сделката са 99.59% от акциите в "Куадрант бевъриджис", пише в решението. Според него целта на концентрацията е свързана със стратегията на "Карловарске минерални води" да разшири бизнеса си региона на Централна и Източна Европа. Чешката компания възнамерява да използва придобиването на българския бутилировач на Pepsi като отправна точка за навлизането си на Балканите и като платформа за по-нататъшна експанзия в този регион, отбелязва КЗК.

По време на производството комисията е установила, че участниците в концентрацията не осъществяват дейности на едни и същи пазари, поради което "не е налице вероятност за увреждане на конкуренцията на българския пазар".

Страните по сделката

KMV е сред водещите производители на минерална и изворна вода в Централна Европа и беше един от кандидатите за придобиването на друг български производител на напитки – "Девин" (който от март 2017 г. стана собственик на белгийската Spadel при оценка 120 млн. евро).

Дружеството е основано през 1873 г., но явно после е национализирано. От 1991 г. мажоритарен собственик е холандската Ronaldsay, която се контролира от д-р Антонио Паскуале. Синът му - Алесандро Паскуале, сега е изпълнителен директор.

Чешката компания произвежда, бутилира и изнася минерална, изворна и трапезна вода, както и безалкохолни напитки в Чехия, Словакия, Унгария, Австрия, Германия, Полша, Румъния, Словения и други страни в Европа. Според фирмения сайт заетите в компанията са 400, тя произвежда 176 вида напитки и продава в 26 държави. Ключовите й продукти са бутилирани води с марките Mattoni, Magnesia и Aquila.

Чешкото дружество расте чрез придобивания - през 2006 г. то става мажоритарен собственик в местната компания Podebradka (производител на бутилирана вода и инстантен чай). KMV притежава и друго чешко дружество за минерална вода - Hanacka Kyselka. Фирмата е номер едно на унгарския пазар на натурални минерални води в резултат на придобиването на две местни компании за напитки. Групата притежава марки минерална вода и в Австрия и Украйна.

KMV работи и като дистрибутор на мултинационални брандове на чешкия пазар - на соковете Granini и Yo. През 2012 г. сключва лицензионно споразумение за производство и разпространение на избрани газирани напитки със Suntory Holdings, с което става изключителен лицензионен представител на Schweppes и Dr Pepper на чешкия и словашкия пазар. Във фабриката й в Австрия се бутилират продукти на PepsiCo за някои централноевропейски държави.

"Куадрант бевъриджис" е официалният за България бутилировач на продуктите на американската PepsiCo Inc. - Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess. Сделката с чешкото дружество на практика е втора поредна смяна на собственика на представителя на Pepsi в страната. Преди десет години Quadrant купи за 10 млн. евро бизнеса на "Агрима" от компания, свързвана с генералния мениджър на "Лукойл България" Валентин Златев.

Сега 99.6% от акциите на българското дружество се държат от Quadrant European Beverages. Нагоре по веригата със 77% стоят израелските основатели на Quadrant Amroq Bottling Company - румънската компания, която бутилираше Pepsi за Румъния, но беше продадена. Американската PepsiCo, притежаваща 19%, явно също продава участието си, след като не е упражнила опцията да изкупи българския бизнес, която е изтичала тази година.

"Куадрант бевъриджис" има сключени договори за ноу-хау и франчайз за производство и продажба на негазираната напитка Prisun и на студения чай Lipton Ice Tea, освен това дистрибутира негазираните ароматизирани напитки Qwell и VitaminWell, бутилира трапезната вода Bellissima и произвежда негазираната напитка "Физи". Компанията притежава дъщерната "Кю Би дистрибюшънс", в която е съсредоточена дейността по дистрибуцията и търговията на едро.

Пазарни дялове

KMV е лидер на чешкия пазар и на второ място по продажби в Австрия и Словакия. По данни на Euromonitor International делът на чешката компания при бутилираната вода през 2016 г. е 29.9% в стойност, при безалкохолните напитки - 12.9%, 13.7% - при концентрираните, 10.2% - при инстантния чай, 1.4% - при газираните напитки, 1.8% - при соковете.

По данни на агенцията за маркетингови изследвания Global Data пазарът на безалкохолни напитки в България се оценява общо на 1.6 млрд. литра за 2016 г. От него "Куадрант бевъриджис" има 3% дял в обем, уточниха от българския офис на агенцията за "Капитал".

Според Global Data в категорията "Кола" "Кока-Кола" държи половината от пазара в обем, а "Пепси" - една десета. "Куадрант бевъриджис" има 5% дял в количество при сладките газирани напитки (с Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess) и 13% при т.нар. тихи напитки (с плодово съдържание от 0 до 24%) с марката Prisun. В цялата група на плодовите напитки (тихи, нектари, сокове) e със 7% дял в обем. Компанията отбелязва 50% ръст при продадените количества продукти през 2016 г. в сравнение с 2013 г., но той все още не й помага да бъде реален конкурент на "Кока-Кола" в страната, която държи една трета от обемите при газираните напитки, показват данните на Global Data, предоставени на "Капитал".

Още от Капитал