Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 юли 2017, 15:58, 13273 прочитания

Холивуд или текила

Джордж Клуни продаде за 1 млрд. долара компанията Casamigos, която основава с двама приятели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки е гледал поне един филм на Джордж Клуни. Освен актьор една от най-големите холивудски звезди на съвремието ни е и доказал се добър режисьор и продуцент. И политически активист. И пресен баща на близнаци. Но филмите с участието на Клуни напоследък не са успешни - последният му глобален хит беше "Гравитация" от 2013 г. И актьорът далеч не беше основното действащо лице в него. Както Клуни сам казва, приходите на филмите му за него не са толкова важни, а артистичната им стойност. Но звездата пожъна изненадващ бизнес успех в друга сфера, който надхвърли всичките му кинохитове досега. Той продаде за умопомрачителните 1 млрд. долара текила бранда си Casamigos, който стартира като хоби само четири години по-рано с двама свои приятели.

Алкохолният гигант Diageo купи Casamigos в края на юни. Сделката включва плащане в брой на 700 млн. долара плюс допълнителен бонус от 300 млн. долара след време, ако продажбите надхвърлят поставените цели. Основателите ще останат в борда на компанията и, както и досега, ще изпробват всяка нова партида произведена текила.


От лично ползване до глобалния пазар
Клуни стартира компанията през 2013 г. с приятелите си - предприемачът Ранд Гърбър (известен и като съпруг на Синди Кроуфърд) и имотният магнат Майк Мелдман. Тримата имат къщи в Кабо Сан Лукас в Мексико в комплекс, наречен шеговито Casamigos (къща на приятели - от исп.), и прекарват много време заедно, когато са там. И естествено пият много текила. "Casamigos стартира малко инцидентно. Посещавахме барове и ресторанти, където тествахме различни брандове текила - някои добри, други не толкова, а трети много скъпи. В един момент Джордж се обърна към мен и каза "а защо не си направим собствена, която да е идеална за нас", казва Гърбър пред CNBC. Целта им тогава е да произведат мека, ароматна текила за лично ползване, която да могат да пият със или без лед, и то без да имат махмурлук на следващия ден.

За две години обикалят много местни дестилерии, пробват над 700 вида с приятели, докато не откриват идеалната рецепта. Поръчват бутилки на избран от тях местен производител, които да пият в Casamigos. Някои от тях носят в домовете си в САЩ и Лондон. В един момент производителят им казва, че за да могат да ги изнасят, трябва да получат лиценз за производство. Следва среща с дистрибутор в САЩ и нарастване на продукцията. Така стартира и пътят на марката Casamigos.


Фотограф: Casamigos

Днес компанията произвежда три вида текила: blanco, anejo и reposado. Качеството им се потвърждава и от редица международни награди досега. За тази година очакванията са продажбите да достигнат 170 000 кашона (от по 12 бутилки или 9 литра общо) спрямо 120 000 през 2016 г. Цената на дребно на бутилка е между 35 и 50 долара в зависимост от вида и магазина.



Скъпо, но звездно
Идеята на Diageo е да разрасне бранда от сегашните над 20 държави. Продажбите на текила в глобален план са скочили със 7.4% през последната година, като основните пазари остават САЩ и Мексико. Въпреки увеличението някои анализатори смятат, че платената от гиганта цена е твърде висока за такъв бранд. Други пък подчертават звездната мощ на Клуни. "Тъй като продаваш нещо, което е трудно различимо от останалите марки, трябва да създадеш свят около него. Така създаваш и стойност", казва пред Bloomberg Ричард Пиндър, изпълнителен директор в рекламната агенция Crispin Porter + Bogusky. Досега Casamigos умело се разрастваше без много разходи за маркетинг благодарение на социалните медии. Компанията има 83 000 последователи в Instagram, над 120 000 харесвания във Facebook и Twitter фийд, който постоянно бълва снимки на Клуни и Гърбър в Мексико - как карат мотори, говорят с берачи на агаве и др.

Груби сметки на Forbes показват, че тримата основатели трябва да си разделят първоначалните 700 млн. долара, което означава приходи от 233 млн. долара за Клуни. След удържането на данъци в САЩ тази сума ще падне до около 140 млн. долара плюс опция за още 100 млн. долара преди облагане, ако марката достигне поставените цели. Изданието цитира запознати източници, според които тримата са вложили по около 600 000 долара в начинанието. Което означава огромна възвращаемост на инвестицията им. Компанията няма заеми.

Някои анализатори посочват успеха на Casamigos като доказателство, че Клуни вече е повече текила предприемач, а не толкова актьор. Досегашните му доходи от филми (средно между 15 и 20 млн. долара на филм преди облагане, но далеч по-малко в случаите на независими проекти) са почти толкова, колкото и полученото от Casamigos. Клуни е лице и на бранда Nespresso. И макар звездата да стартира компанията не с идеята да прави пари, а като хоби, успехът й може да го накара да инвестира и в други бизнеси.
Сделките на звездите
Casamigos не е първата компания на знаменитости, която се продава за много пари. Рекордната подобна сделка е придобиването от Apple на производителя на слушалки Beats Electronics за 3 млрд. долара. От нея рапърът и акционер във фирмата Dr. Dre получи 620 млн. долара. Друг изпълнител - 50 Cent, се раздели за 100 млн. долара с малкия си дял в производителя на Vitaminwater - Glaceau, който беше купен от Coca-Cola за 4.2 млрд. долара през 2007 г. Diageo си партнира с Шон Диди Комбс в налагането на водката Ciroc и текилата DeLeon, които стоят зад голяма част от богатството му, оценявано на 820 млн. долара.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1311 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1441 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ya-кой?

Кои бяха факторите зад бавната смърт на една от първите интернет компании в света

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10