С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 7 юли 2017, 12:25, 12869 прочитания

Пристанище с държавен закъснител

Световният лидер в търговията със зърно ADM най-накрая откри първото си пристанище в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Световният лидер в търговията със зърно ADM най-накрая откри първото си пристанище в България.
- То се намира в Силистра, като инвестицията е 11 млн. лв.
- Причината за забавянето са сложните тромави процедури. В Румъния той вече разполага с десет.
1.6 млн. тона зърно е изнесла "АДМ България трейдинг" през 2016 г.


Колко време отнема да се построи пристанище? Краткият отговор е: зависи къде. Защото както показва практиката в региона на един от най-големите зърнени търговци в света - Archer Daniels Midland (ADM), до пускането на първия от планираните и няколко такива обекта в България минават четири години, докато в Румъния това става два пъти по-бързо. Изначалната концепция е ADM (опериращ в страната през "АДМ България трейдинг") да има огледално разположени пристанища от двете страни на река Дунав, но резултатът вече е 10 на 1 за северната съседка.


Все пак търпеливото преминаване през усложнения процес си има край и на 21 юни официално беше открито първото частно пристанище за зърно, изградено на зелено в село Айдемир, 6 км западно от Силистра. Инвестицията към този момент е 11 млн. лв., като проектът се движи от дружеството "АДМ България лоджистикс". Идеята на пристанището е оттам да се осъществява износът на компанията от региона към Констанца, където международната фирма разполага с най-големия терминал за зърно в региона. А оттам товарите потеглят към останалия свят. Пристанище АДМ Силистра ще е отворено и за всички търговци, които искат да изнасят към големия румънски порт на Черно море.

Със скорост 200 тона в час

На новото пристанище край Силистра ще може да се товарят по 200 тона зърно на час. На година общо около 100 хил. тона ще могат да потеглят към Констанца с баржите на румънското поделение на ADM. Новото речно съоръжение в Силистра разполага с едно корабно място. И със силози, в които може да се съхраняват 20 хил. тона зърно. Това е първият етап от проекта, като на втория етап корабните места трябва да са две, а складово-силозно стопанство с капацитет за съхранение на 34 000 тона зърно. Предимството на силистренското пристанище е, че може да товари корабите при ниски нива на реката, когато е и масовата търговия със зърнени стоки. Проектът е реализиран с подкрепата на Община Силистра, която е изградила път от 550 метра до терминала.



Идеята зад проекта на един от лидерите на пазара е да подреди логистиката на собствения си бизнес. ADM осъществява износ на пшеница, ечемик, царевица, рапица и слънчоглед. Три поредни години (2013, 2014, 2015) тя е лидер на база приходи в сектор "Земеделие", като през 2015 г. приходите й са над половин милиард лева, а през 2016 г. те са 412 млн. лв. (виж таблицата). През годините търговецът ползва зърнени бази под наем, а износ се прави през всички пристанища. През изминалата година компанията е изнесла 1.6 млн. тона зърно, като от тях 170 хил. тона са преминали през пристанища на Дунава. Американската компанията развива зърнена търговия през офисите си в България, Румъния, Сърбия, Унгария.

Големият търговец на зърно е на българския пазар от 2003 г. Първоначално чрез дъщерно дружество на Alfred C. Toepfer, като през 2010 г. германската компания създава и дъщерно дружество под името "Алфред С. Тьопфер интернешънъл България". През 2014 г. базираното в Хамбург дружество беше закупено на 100% от американския гигант Archer Daniels Midland Company (ADM) (виж карето) и сменя името си, като българското търговско поделение става "АДМ България трейдинг".

Дунавската концепция
Разработването на концепцията за изграждането на пристанища по река Дунав започва още по времето на предишния собственик. Румънското поделение на търговеца започва със строежа на терминалите през 2007-2008 г. Идеята е те да са разположени през 80-100 км. Това дава независимост на компанията при съхранението и транспортирането. Зърното да се събира от страната в базите на пристанищата и с баржи и тласкачи, собственост на румънското поделение, по реката и по канала Черна вода да стига до Констанца, където компанията е собственик на най-големия в района терминал за зърно.

Идеята е по българския бряг също да бъдат изградени три-четири такива терминала на зелено. Търговецът няма интерес към държавните терминали, които се предлагат за концесия, тъй като на тях се разтоварва всичко, а компанията има изцяло зърнен фокус. Р
азработването на проекта за изграждане на пристанища е поверено на дружеството "АДМ България лоджистикс" (преди
"Алфред С. Тьопфер интернешънъл България лоджистикс"). Покупката на земя край Силистра започва през ноември 2012 г. В Румъния срокът за изграждането на пристанище от купуването на терена до пускането му в експлоатация е 24 месеца. В България обаче времето е двойно. В средата на 2014 г. на румънския бряг компанията има 7 пристанища. И нула от българска страна. В средата на 2017 г. в България има едно, в Румъния вече са 10 и още едно е в ход.

Нивото на тромавата бюрокрация в години
Причините за забавянето са в усложнената държавна процедура. Когато компанията започва да развива проекта си, успоредно тече изменение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България. То приключва през март 2013 г. Заради него има и редакция на три съпътстващи наредби. Най-важната от тях е за обхвата и съдържанието, изработването, одобряването и изменението на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт. От една страна, промените в нормативната база се случват бавно, а от друга, и което е по-същественото, те правят процедурите още по-сложни.
Преди процедурата по одобряване на генералния план на едно пристанище е на един етап. С промяната на законодателството процесът става двустепенен. Първо е необходимо да се получи разрешително от министрите на транспорта и на регионалното развитие, че може да се подготви проект за генерален план, и после чак се преминава към изработването на самия генерален план. Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) отнема двойно повече време в сравнение със съседна Румъния. Техническите изисквания към пристанището също са по-високи. Не се прави голяма разлика между големи пристанища и малки с регионално значение. Целият процес по одобрение е силно централизиран, докато на румънска територия е децентрализиран. Сертификатът за инвеститор клас А по Закона за насърчаване на инвестициите, който дава право за индивидуално административно обслужване и скъсяване на различните административни срокове не води до голямо забързване на процедурите и терминалът е открит едва сега.
Компанията би трябвало да се е заредила с нова доза търпение и упоритост. Проверка в имотния регистър показа, че "АДМ България лоджистикс" е закупило и терени в Оряхово, като най-вероятно там ще е следващото пристанище на търговеца. Това, разбира се, няма да стане в близките няколко години заради скоростта на нормативните процедури в страната и постигането на огледален образ с румънския бряг ще се поотложи.
Американската експанзия
Archer Daniels Midland e създадена през 1902 г. в Минеаполис, САЩ, и е един от световните лидери в търговията със селскостопански продукти. От 1967 г. развива част от бизнеса си чрез транспорт с баржи. Първо по големите американски реки, а после и в глобален мащаб. Има офиси в 160 страни и 250 завода за преработка и производство на хранителни съставки. Днес централният й офис е в Чикаго. През 2002 г. ADM придобива 80% от германската Alfred C. Toepfer, създадена преди около век, като през 2014 г. придобива и останалите 20% от компанията. Едноличната собственост е част от стратегията на американския гигант. През май 2015 г. американската група разшири бизнеса си в България, като прибави към активите си и разградския завод "Амилум", който произвежда подсладители от зърнени култури. Това стана, след като придоби няколко актива на Eaststarch C.V. - съвместно предприятие на ADM с британската Tate & Lyle с равни участия. ADM придоби изцяло заводите в България, Унгария и Турция и доплати 240 млн. долара за тях, а Tate & Lyle купи завода в Словакия. През 2015 г. ADM Group придоби изцяло румънските терминали за зърно North Star Shipping и Minmetal в пристанището в Констанца и вече е едноличен собственик.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Енергийното министерство пак спря концесията на мина "Оброчище" Енергийното министерство пак спря концесията на мина "Оброчище"

Срещу оператора "Евроманган" са заведени искове за обяваване в несъстоятелност

20 фев 2019, 229 прочитания

Естония поиска Danske Bank да напусне страната Естония поиска Danske Bank да напусне страната

Датската банка, уличена в изпирането на 200 млрд. евро, ще изпълни искането и ще спре също така операциите си в Латвия, Литва и Русия

19 фев 2019, 1853 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Холивуд или текила

Джордж Клуни продаде за 1 млрд. долара компанията Casamigos, която основава с двама приятели

Обиколката на Помпео в Централна Европа: Газ, Huawei и демокрация

САЩ дават заявка за завръщане в региона. Спорно е какви резултати ще има новата политика на ангажиране

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете