ОПЕК призна заплахата от електрическите автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ОПЕК призна заплахата от електрическите автомобили

От ОПЕК очакват до 2040г. електрическите автомобили да достигнат 266млн.

ОПЕК призна заплахата от електрическите автомобили

Петролната индустрия е застрашена от все по-бързото навлизане на електрическите автомобили

16425 прочитания

От ОПЕК очакват до 2040г. електрическите автомобили да достигнат 266млн.

© Reuters


Световното търсене на петрол ще бъде засегнато от все по-масовото навлизане на електрическите автомобили в ежедневието. До 2040 г. петролната индустрия ще доставя с 8 млн. барела по-малко на ден - количество, еквивалентно на текущото производство на Иран и Ирак, съобщава Bloomberg.

Според проучване на Bloomberg New Energy Finance (BNEF), подразделение на информационната агенция, което е сред водещите анализатори в областта на енергетиката, петролният бранш възприема все по-сериозно заплахата от навлизането на електрическите автомобили. BNEF подчертава, че от ОПЕК умножиха по пет прогнозата си за продажбите на електрически автомобили до 2040 г., а Exxon Mobil вече няколко поредни години променя своята визия за бъдещето.

Очакванията се разминават

Нарастващото търсене на електрически автомобили поставя на преден план въпроса за бъдещето на индустрията с изкопаемите горива. Въпреки че съществуват немалки разминавания между прогнозата на BNEF и тези на ОПЕК и Exxon, тенденцията е анализаторските компании да увеличават своите предвиждания. Според Колин Маккерахер, анализатор в BNEF, сигурно е единствено, че въпреки сериозните разминавания в очакванията на компаниите броят на електрическите автомобили ще окаже сериозно влияние върху световния пазар на петрол.

Според BNEF близо една трета, или 530 млн. автомобили, ще работят на електричество до 2040 г., като енергийният анализатор очаква дотогава те да са задминали по продажби автомобилите, които работят на бензин и дизел. Очакванията на агенцията обаче са значително по-високи от тези на компаниите. В прогнозата на ОПЕК, изготвена през 2016 г., електрическите автомобили в движение ще наброяват 266 млн. до 2040 г. - увеличение от 220 млн. спрямо прогнозата на международната организация от 2015 г. От своя страна Exxon е завишил очакванията си до 100 млн. от 65 млн. през 2015 г. Според BP електрическите автомобили до 2035 г. ще са около 100 млн., което е увеличение от 40% спрямо прогнозите на компанията от преди година.

Факторите

В момента само една малка част от колите в световен мащаб използват електроенергията като заместител на горивото, но почти всички производители в бранша вече имат свои собствени разработки на електрически автомобили, които ще бъдат пуснати на пазара. Това е и причината много анализатори да вярват, че възприемането на колите на батерии ще се осъществи с по-бързи темпове от очакваното. Разбира се, фактори като държавната политика, технологичния прогрес и климатичните промени също ще окажат сериозно влияние върху скоростта, с която браншът ще се трансформира.

Въпреки че не е в техен интерес, прогнозите на петролните компании за навлизането на електрическите автомобили в ежедневието са по-оптимистични от тези на автомобилните производители. Според BNEF някои от най-големите производители в света предвиждат продажбите им на електрически автомобили да достигнат едва 6 млн. електрически автомобила до 2025 г. и 8 млн. до 2030 г. Други производители пък се пренасочват изцяло към производството на електрическите автомобили, като например Volvo, които са си поставили за цел да поставят електрически мотор във всяка от своите коли до 2019 г.

Световното търсене на петрол ще бъде засегнато от все по-масовото навлизане на електрическите автомобили в ежедневието. До 2040 г. петролната индустрия ще доставя с 8 млн. барела по-малко на ден - количество, еквивалентно на текущото производство на Иран и Ирак, съобщава Bloomberg.

Според проучване на Bloomberg New Energy Finance (BNEF), подразделение на информационната агенция, което е сред водещите анализатори в областта на енергетиката, петролният бранш възприема все по-сериозно заплахата от навлизането на електрическите автомобили. BNEF подчертава, че от ОПЕК умножиха по пет прогнозата си за продажбите на електрически автомобили до 2040 г., а Exxon Mobil вече няколко поредни години променя своята визия за бъдещето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Електрическия мотор ще направи това, което бензиновия през 20 век - ще издигне индустриите, от които зависи производството и експлоатацията му, а това което е заместил ще се сгромоляса така епично и бурно както е възникнало.

    Петрола не е възобновяем, следователно е с кратък живот - има няма 200 години.

    Арабския свят да му мисли ... Че като секнат приходите ... ще има да си купуваме златни ролекси и бентлита за без пари :)

    Направо не ми се мисли как ще издържат тези мегаполиси дето ги направиха в пустинята. След 100 години може би ще са необитаеми паметници на петрола ... кой знае ...

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Чалмите от пустинята не напразно инвестират в ноу-хауто на западния свят, защото знаят накъде отиват нещата. Който е далновиден ще оцелее, останалите на бунището на историята. А електромобилите са вече тук и чукат на вратата, сигурен съм, че ще превземат пътищата много по-скоро от предвижданията...

  • 3
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Чалмите няма да оцелеят. Те са едни тъпи хрантутници, западни менаджери им казаха че края на петрола идва и им предложиха стратегия в която те инвестират милиардите си в алтернативна икономика като туризъм и авиокомпании - но всичко това с западни строители и западни самолети и западни шефове на авиокомпаниите и туризма. Дори сега тези бизнеси позлват невероятно държавни дотации. Ще бъде много тежко когато парите свършат и мизерниците станат пак мизерници


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK