С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 юли 2017, 12:58, 13929 прочитания

Колос или къща от карти

Netflix отново разби очакванията на инвеститорите, но големите печалби остават за бъдещето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двадесет години и сто милиона абонати по-късно, Netflix е по-силна от всякога. Компанията разкри резултатите си за второто тримесечие и те оправдаха дори най-оптимистичните очаквания на анализаторите. Стрийминг услугата премина границата от сто милиона абонати – 51.9 млн. на домашния пазар в САЩ и 52 млн. международни потребители. За пръв път в историята на Netflix компанията има повече клиенти извън домашния си пазар. Приходите за тримесечието са 2.79 млрд. долара спрямо 2.11 млрд. долара година по-рано, а печалбата на акция е 15 цента спрямо 9 цента на акция преди година. След новината акциите скочиха с над 13% и добавиха 10 млрд. долара към пазарната капитализация, която вече надмина 79 млрд. долара.

Уолстрийт обаче явно иска и очаква още. Дори и с разбитите прогнози на инвеститорите от банките JPMorgan и Morgan Stanley вдигнаха очакванията си за цената на акциите и вече прогнозират тя да достигне 210 долара до края на годината. "Вярваме, че Netflix ще продължи с бързото си развитие. Миналата седмица оригиналните сериали на компанията събраха 91 номинации за наградите "Еми", което доведе до още повече нови абонаменти", коментират анализаторите на Morgan Stanley.


Без спирка

Не е трудно да се намери причината за успеха на Netflix. Компанията вече се наложи като марка в съзнанието на потребителите и подобно на Google името й се използва като символ сред по-младите. С огромен масив от стари сериали и филми, които могат да бъдат гледани по всяко време, наред с все по-голям каталог от оригинални продукции, Netflix засега може да бъде спокойна за бъдещето си. Компанията на практика направи революция в телевизионното съдържание, като трудно може оригиналните сериали да бъдат определени за традиционни телевизионни поредици. Те повече приличат на холивудски блокбастъри – не само заради огромните си бюджети и висококачествена продукция, но и заради начините, по които разказват история. Тази година три такива сериала на Netflix заслужиха номинации за наградите "Еми" - хорър-мистерията "Странни неща", политическата драма "Къща от карти" и "Короната", която разказва живота на кралица Елизабет Втора. Нарастващият брой на номинации върви правопропорционално с нарастващия брой на платени абонаменти.

Компанията неведнъж е била критикувана, че инвестира прекалено много в съдържание - около 6 млрд. долара през последната година. Но след последните си резултати
Netflix с право може да спре да слуша критиците си. Стратегията на групата предвижда създаването на сериали за всеки от големите развиващи се пазари извън Америка като Бразилия и Германия. "Плановете продължават да дават резултати и променят цялото мислене на компанията", коментират анализаторите на Canaccord Genuity.



Хейстингс иска още

За съоснователя на Netflix и изпълнителен директор на компанията Рийд Хейстингс огромните числа – 5.2 млн. нови абонати на глобално ниво през второто тримесечие – не са изненада. Нещо повече - той очаква това темпо или да бъде поддържано, или да бъде ускорено. Хейстингс е големият ум зад инвестициите в студиа във Франция, Германия и Испания. И той обаче има проблеми – особено в Европа, където регулаторните органи имат опасения за бъдещето на Netflix, Facebook, Google и останалите американски технологични гиганти, които не спират да се развиват.

Според мениджъра след разрастването си Netflix трябва да спре да бъде разглеждана като "чужда" компания. "Мислете за нас като преносител на най-доброто съдържание в света. Ние искаме да го разпространим. Нашата цел не е да бъдем разрушител на модели", коментира пред журналисти Хейстингс след обявяването на резултатите. В същото време той обърна специално внимание на това, че Netflix се поставя в една категория с Uber и Facebook. За Хейстингс разбиването на телевизионния модел не е самоцел, а по-скоро крачка, която ще бъде предприета.


Факторът младост

Netflix има широк каталог от съдържание, който може да покрие вкусовете на практически хора от всяка възраст. Няма съмнение обаче, че фирмата се фокусира най-добре върху милениал поколението. Със заглавия като "13 причини защо" и "Странни неща" Netflix успява да привлече вниманието на по-младите, сред които мълвата за даден хитов сериал просто се разпространява сама. И заради пускането на цели сезони наведнъж, а не всяка седмица по серия, новите поредици бързо постигат милиони почитатели.

Тук играе роля и сделката на Netflix с Marvel. Компанията пусна първия сезон на Daredevil през 2015 г., а оттогава насам е приела на малкия екран още три сериала за герои на комиксовата компания. Очакват се още два, които да излязат по-късно през тази година. Всички те са вплетени един в друг и си гарантират гледаемостта чрез развиването на силна и лоялна фен база.

Тези млади потребители развиват навици, които нямат нищо общо с тези на лоялните към телевизора свои родители. Те не "консумират" класическото телевизионно съдържание и гледат през таблет или телефон.

Какво следва

Няма изгледи Netflix да променя стратегията си, а и няма причина да го прави. Компанията инвестира милиарди долари в оригинални продукции и добавя все повече абонаменти. Освен че програмите имат своя лоялна аудитория, такава има и самата услуга. Името на Netflix се превърна в гарант за качествена продукция и самото излизане на нов сериал в каталога на фирмата се приема като събитие за феновете на телевизионни сериали.

В същото време някои анализатори посочват като минус продължаващите огромни разходи, които спират натрупване на кешови резерви. Според тях стратегията на Netflix за бърз растеж не дава възможност за добри печалби. "Смятаме, че ситуацията ще остане същата в следващите години. Тя ще се промени единствено, след като Netflix реши да вдигне цените и заложи на по-бавен растеж", заяви анализаторът Майкъл Пахтър от Wedbush Securities.

"Netflix се радва на същата мания като Tesla и Amazon, при които инвеститорите покачват цената на акциите без значение от печалбата. Такава стратегия има донякъде смисъл, но може да излезе извън контрол", заяви пред Market Watch Дейвид Бътлър от Seeking Alpha.
Врагът на Холивуд

Netflix продуцира 16 филма през 2016 г., а през тази те ще са два пъти повече. Но извън чистия им брой далеч по-застрашаваща за досегашния модел на Холивуд е визията на компанията за разпространение на филмите й. Традиционните студиа от десетилетия пускат хитовите си продукции по кината, а месеци по-късно ги разпространяват през DVD или други платформи. Но през 2015 г. Netflix пусна "Безродни зверове" едновременно в киносалоните и през платформата си. Подходът разгневи някои собственици на кина, които отказаха да пуснат филма. Въпреки това компанията не смята да спира и през тази година ще направи "двойна" премиера на още 40 филма. Очаква се отговорът на Холивуд.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 941 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 837 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3204 прочитания

17 яну 2020, 2713 прочитания

17 яну 2020, 1972 прочитания

17 яну 2020, 1910 прочитания

17 яну 2020, 1862 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Преди десет години: Бавните промени в бизнеса

Разликата в стоте най-големи компании е, че днес има повече производствени и високотехнологични дружества

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10