С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 юли 2017, 16:03, 3288 прочитания

Европейските банки имат проблеми с лошите кредити на корабния бизнес

Компаниите за шипинг трудно покриват задълженията си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Банките могат да натрупат загуба от 100 млрд. долара заради проблемите в сектора
Европейските банки усилено се опитват да намерят начини да се преборят с непогасяването на големите дългове в корабната индустрия - проблем, който афектира всички замесени страни и възпира възстановяването на сектора, пише Reuters. В резултат на невъзможността на компаниите да погасяват заемите си банките са изправени пред големи загуби, като по предварителни изчисления те надхвърлят 100 млрд. долара. Според агенцията за кредитен рейтинг Moody's сумата ще продължи да нараства, което ще се отразява негативно на банките. Транспортните компании използват различни подходи за справяне със ситуацията - едни пренасочват дейността си в други отрасли, а втори продължават да се борят.

Частите на уравнението


Основните страни, които взимат участие и са пряко повлияни от развитието на въпроса, са три. Освен банките и компаниите тук влизат и регулаторите. И докато първите две имат за цел индустрията да се изправи на крака и да нормализира нормалния си ход, третите искат само да предпазят банките от несъстоятелност.

Компаниите, сред които холандският корабособственик Vroon, напълно осъзнават, че същината на проблема се крие в ниската рентабилност на индустрията. Този външен фактор обуславя всички проблемни звена надолу по редицата и в частност неспособността за изплащане на заемите. Корабните фирми желаят разсрочени кредитни линии и предоговаряне на погасителните планове с цел частично връщане на дълговете. "Изпитваме затруднения по задълженията си за възстановяване и това е в основата на разговорите ни с банките. Тези разговори са конструктивни, но не са лесни за никого", коментира Херман Маркс, главен финансов директор на Vroon, пред Reuters.

Банките обаче не са склонни към подобни отстъпки и са по-внимателни в разходите си. По мнение на Кристиан Нийсвандт, директор по корабния сектор към HSH Nordbank, хората вече действат различно в сравнение с преди и са извлекли поуки от минали грешки. Финансовите институции се стремят да продават част от кредитните си портфейли, за да изчистят балансите си. Регулаторите от своя страна подкрепят тези действия на банките.



Омагьосан кръг

Целият проблем може да бъде описан най-добре като омагьосан кръг. Вследствие на световната финансова криза през 2008 г. и последвалия срив на пазара в сектора две години по-късно днес корабната индустрия има ниски нива на доходност поради слабото търсене и глобални икономически сътресения. Това води до затруднения на компаниите при изплащане на кредитите, освен ако не получат разсрочване. Банките от своя страна обаче нямат как да компенсират инвестициите си, търпят големи загуби и затова свиват размера на кредитирането за сектора. Поради това ситуацията е доста трудно разрешима и секторът е неспособен да се възстанови.

В действителност потърпевшите от това явление са най-вече европейските банки. Сред пострадалите са Royal Bank of Scotland (RBS) и германските HSH Nordbank, NordLB, Commerzbank и DVB Bank.

Борбата е безмилостно жестока

Само за последната година индустрията търпи финансов недостиг 30 млрд. долара, който е и една от причините за фалита на редица компании. В числото на фирмите, обявили банкрут, влизат германската Rickmers, американските Tidewater, Montco Offshore, Gulfmark Offshore, южнокорейската Hanjin Shipping Co Ltd и сингапурската Ezra Holdings Ltd. Високият брой на фалирали компании и всеобщото нерентабилно състояние на бранша изискват предприемането на оздравителни действия, които в случая са консолидация и продаване на дълговете като част от портфейли.

Консолидацията има за цел да подобри оперативната ефективност и конкурентната способност, като така осигури положителен ръст в дългосрочен план. Към този момент тя се случва предимно във фирмите, специализиращи с контейнерни доставки, като се очаква да се прехвърли и към останалите. В момента Maersk Line придобива германската Hamburg Sud, китайският холдинг COSCO - хонконгската Orient Overseas International Ltd в сделка за 6.3 млрд. долара, а японските Nippon Yusen KK, Mitsui O.S.K. Lines и Kawasaki Kisen Kaisha се сливат в една компания.

Продажбата на дългове е бърз начин за справяне с проблемите, но поради "токсичността" на задълженията трудно се стига до сделки. Примери за това са HSH, опитала се да продаде дълг от 500 млн. евро като част от 3.2 млрд. евро портфейл, и NordLB - 1.3 млрд. евро. Изключение от "правилото" е RBS, която успява да продаде дългове, равняващи се на стотици милиони долари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1341 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 3 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 1841 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Българските заводи на Sisecam са увеличили продажбите си с 22%

Печалбата общо на трите компании, на които беше разделена дейността в Търговище, също нараства през 2016 г.

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10