С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 25 юли 2017, 13:29, 23329 прочитания

В ЗОРА-та на растежа

Веригата за техника има най-голям скок в приходите в сектора. Обяснението: повече онлайн продажби и масирана реклама

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Темата накратко

-Търговската верига за черна и бяла техника отбелязва ръст в приходите си в размер на 23% през 2016 г.

- Приоритет на компанията е развитието на текущата търговска площ, а ключови са новите технологии и електронната търговия.

- Недостигът на кадри на пазара на труд и ограничената възможност на куриери да се справят с обемите са сред предизвикателствата за "ЗОРА".
25% ръст на приходите през 2017 г. очаква създателят на компанията Георги Милушев.

Трета, но най-растяща. Това е мястото на веригата за техника "Зора" през 2016 г. Вече с 36 търговски обекта из цялата страна, приходите й се увеличава с над 23% до 136 млн. лв. Новият лидер в сектора - "Технополис", расте с по-скромните 10%, а досегашният най-голям - "Техномаркет", свива продажбите с гигантските 36%.

Така ръстът при "Зора" може да се дължи както на оживлението в потреблението, така и на слабостите при един от конкурентите.



Естествено има и специфика. Семейната компания се ребрандира миналата година, промени магазините и сайта си и вдигна рекламния бюджет.

Създадената от Георги Милушев фирма започва през 1991 г. с малък търговски обект на улица "Козлодуй" 23. Четвърт век след основаването в решенията за бъдещето влиза фамилията - синове и внуци, образовани в чужбина, сменят фокуса към технологиите и залагат на младите клиенти.

Какво предстои



Макар отчетеното през 2016 г. повишение в приходите от 23% да е внушително, "Зора" вдига летвата още по-високо за текущата година. "Заложили сме на ръст от 25%, като към тримесечието данните ни показват, че се движим в тази рамка", уверява Милушев.

Приоритет на компанията е не толкова откриването на нови търговски площи, макар че и такива планове има за годината, а развитието на текущите. За това са предвидени средства на стойност 3.5 млн. лв. над стандартните годишни инвестиционни разходи на фирмата.

Според Милушев пазарът е наситен. Големите площи се задъхват от високите разходи за поддръжка, заради което "Зора" избира да прави по-малки обекти. От компанията дават пример: оборотът на магазин от 800 - 1000 кв.м е почти аналогичен с този на четири пъти по-големи обекти.

Посоката на сектора

Днес ключови за "Зора" са новите технологии и електронната търговия. Компания, която не е в крак с тенденцията, не може да бъде конкурентоспособна, счита собственикът. От началото им през 2015 г. до края на миналата година продажбите по електронен път на "Зора" достигат 6% от общите, а за 2017 г. целта е да надхвърлят 10%. И макар делът да не звучи особено съществено на пръв поглед, той действително е, предвид че обект на продажбите са дълготрайни и скъпи стоки, които потребителите предпочитат да видят на живо, преди да купят. Като активна и удобна платформа за клиентите очакванията са развитието да дойде от онлайн търговията.

Не липсват и предизвикателства обаче, основно от логистична перспектива. "Срещаме сериозни проблеми във връзка с организацията на доставката на стоките. Куриерските фирми се задъхват и трудно се справят с обемите", коментира Милушев.

През 2016 г. до клиентите на "Зора" са достигнали 1.5 млн. продукта, като голяма част от тях са високотехнологичните продукти за лична употреба. Тази промяна води до увеличаване на потреблението от тях – за разлика от бялата техника, която е по-дълготрайна, високотехнологичните стоки се подобряват непрекъснато, което гарантира една по-бърза обращаемост. Това, комбинирано със зависимостта на хората от телефоните, лаптопите и интернет, води до заключението, че тежестта на онлайн продажбите ще продължи да нараства, а на куриерските фирми може да се наложи скоро да разширяват дейността си.

Възможната спирачка

През 2016 г. компанията увеличава персонала си с 50 души до 475 служители – една нелека задача за по-голямата част от бизнесът в страната. "Недостигът на кадри е един от големите проблеми. Ако не се предприемат мерки, ние ще се окажем във все по-трудна ситуация с всяка изминала година", коментира Милушев.

"Проблемът става все по-сериозен. Всичко друго може да се развива, но без необходимите човешки ресурси нищо не бихме могли да направим. Каквото и да имаш – машини, магазини, стока с добра потребителна стойност, няма да има значение", допълва още той. Добрата новина за "Зора" е, че в мениджърския екип на компанията текучеството е на ниско ниво, което позволява да поддържат стабилни отношенията и фирмените политики.

Но в търговските обекти положението е различно, а стратегия с фокус върху обслужването на клиента изисква обучен и квалифициран персонал. Предвид липсата на устойчиви действия от страна на държавата да се справи с проблема работодателите поемат нещата в свои ръце. За да си набави нужните служители, "Зора" предприема инициативата да влиза в контакт със средни и висши училища. Младежите, които търсят, са в предпоследната или последната година от обучението си, като целта е сключването на договори с тях под формата на стипендии с уговорката след завършване на образованието си да започнат работа в "Зора". Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лошите кредити в България намаляват с 21% през 2019 г. Лошите кредити в България намаляват с 21% през 2019 г.

Растежът на жилищните заеми продължава да се ускорява и през декември

25 яну 2020, 687 прочитания

"Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм" "Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм"

"Бийм" ще запази бранда си и частична автономност

25 яну 2020, 999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Печалбите на Google са застрашени от нарастващите разходи

Акциите на Alphabet спаднаха с 3.5% след обявяването на резултатите на компанията

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10