Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Цигареният пазар бележи спад; През 2016 г. продажбите на бира са за 500 млн. лв.; Южноафрикански инвеститор купува The Mall за 156 млн. евро; "Сити мол" в Стара Загора се продава; Без промяна на опаковките за мляко по БДС

3008 прочитания

© Надежда Чипева


Цигареният пазар бележи спад

Легалните продажби на цигари от началото на 2017 г. до края на юни не могат да достигнат нивата от същия период на 2016 г., показва статистиката за продажбите на цигарените компании. Единственият месец, в който е имало ръст в сравнение с 2016 г., е март, и то само с един процент. През другите месеци продажбите на цигари с бандерол са на нивата от миналата година – средно по около 850 и 950 млн. къса месечно, или бележат спад, който е между 2 и 4% месечно.

Най-новото проучване на празни цигарени опаковки, което поръчват компаниите, е от края на 2016 г. и то сочи нелегален пазар от около 8%, което е едно от най-ниските нива през последните години.

Последните данни от проучванията на сивия пазар за 2016 г. на KPMG сочат, че контрабандният пазар на цигари през 2016 г. и продажбите на продукти без бандерол, с неясен произход или непредназначени за българския пазар е намалял с 0.7 млрд. къса, което е спад с 41% в сравнение с предишната година и е било компенсирано с ръст на законното потребление. Най-големият поток от контрабандиран бранд, Karelia, е намалял с почти 50%.

Вероятно сивият пазар е отбелязал ръст, за което може да се съди от приходите от акцизи от цигари и тютюн в бюджета. Докато от началото на януари до май миналата година те са били 874.3 млн. лв., през 2017 г. бележат спад с 26 млн. лв. до 848.4 млн., и то при положение че има повишение на акцизите, което кумулативно се изчислява на поне 200 млн. лв. годишно допълнителни приходи от увеличението.

"Булгартабак" запазва лидерската си позиция с над 28% пазарен дял. На второ място продължава да е гръцката Karelia, чийто бранд е най-продаваният в България. Philip Morris продължава да бележи ръст и е на трета позиция по пазарен дял. Забележим спад в продажбите продължава да бележи българският производител "КТ интернешънъл".

През 2016 г. продажбите на бира са за 500 млн. лв.

През миналата година в България са произведени близо 5.18 млн. хл бира, а продажбите са за 500 млн. лв. Членовете на Съюза на пивоварите - "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", държат общо 98-99% от пазара в количество и 93% в стойност, показват данните на браншовия съюз. Достигнатият през миналата година обем на производството на бира е най-високият от 2008 г. За пръв път се отчита слаб спад от 2% в количествата на внесеното в страната пиво и покачване на износа с 8%.

"За последните три години инвестициите в дълготрайни материални активи за производство на пиво и малц са за 164 млн. лв. От 1994 г., когато започва приватизацията на пивоварната промишленост в страната, до днес в сектора са инвестирани над 1.17 млрд. лв.", уточнява изпълнителният директор на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова. По думите й през миналата година приходите към бюджета от производството и продажбите на бира надхвърлят 350 млн. лв., от които директните постъпления от акциз и ДДС от бранша са близо 140 млн. лв. Консумацията на бира достига 74 л на човек годишно, което е над средното за ЕС.

Южноафрикански инвеститор купува The Mall за 156 млн. евро

Пореден южноафрикански инвеститор - Hyprop Investments Limtied, навлиза на пазара на търговски площи в България. Чрез британското си дружество Hystead Limited, в което миноритарен партньор й е PDI Investment Holdings Limited, компанията ще купи втория по големина мол в София - The Mall на бул. "Цариградско шосе". Това ще стане чрез сделка за акциите на сегашния собственик - "АП ритейл I", а договорената цена само за търговския център е 156 млн. евро. Очаква се купувачът да плати и около 20 млн. евро за бившия хипермаркет Carrefour, който е отделна част от комплекса и който в момента е собственост на Уникредит Булбанк. Така общата цена ще бъде близка до тази, която беше договорена с друг южноафрикански купувач - NEPI, но сделката с него се провали.

С покупката на The Mall се затвърждава тенденцията за навлизане на инвеститори от ЮАР в Източна Европа, включително в България. Причината за интереса им е ниската инфлация тук за разлика от родината им, както и добрата доходност на имотите.

"Сити мол" в Стара Загора се продава

"Сити мол" в Стара Загора е обявен за продажба за малко над 30 млн. лв. от частен съдебен изпълнител заради необслужвани дългове на собственика "Евробилд". Потенциалните кандидати за търговския център могат да наддават до 10 август. Имотът е ипотекиран в Банка Пиреос България, но продажбата се организира по искане на "Клима КТ".

"Сити мол" е част от търговски и развлекателен комплекс, в който влиза и "Карфур". Двата обекта обаче са обособени, като търговският център включва магазини, складове, технически помещения и т.н., които са разположени на четири надземни етажа и два подземни. Проектът е строен на три етапа, като първият е въведен в експлоатация в края на 2012 г., а другите два са стигнали до груб строеж. Освен обектите в мола предложението включва също 62.8% идеални части от цялата сграда, подземния паркинг и земята. Търговският център в Стара Загора на практика не работи.

Без промяна на опаковките за мляко по БДС

Стандартът за киселото мляко (БДС) в частта за опаковките няма да се променя, реши Техническият комитет на Българския институт за стандартизация. Три фирми - ОМК ("Верея"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" ("Домлян"), поискаха актуализиране на стандарта в частта му за опаковките. В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика и точно определен вид пластмаса - полистирен (PS). Инициаторите за промяна настояват БДС да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове", като визират по-съвременни възможности – от полипропилен (PP).

Според трите фирми "изискването да се използват опаковки само от един вид пластмаса (PS) е ограничаващо и противоречи на пазарната логика" и позволява на производителите на опаковки "да спекулират с цената на единствения възможен материал". Компаниите заявяват, че опаковките от полипропилен "не променят съдържанието, ползите и характеристиките на уникалното българско кисело мляко" и че имат анализи, с които могат да докажат това. Държавната "Ел Би Булгарикум" също подкрепи искането за промяна.

Накратко

Българската агенция по безопасност на храните извърши 1140 проверки на предлаганите маслинови масла (зехтин) и растителни масла смес с вложено в състава им маслиново масло. Инспекторите са издали 183 предписания за спиране от реализация на неотговарящи на стандартите за търговия маслинови масла. Възбранени са близо 10 хил. литра.

Amazon пусна своя социална мрежа за пазаруване. Тя се нарича Amazon Spark, прилича на Instagram и работи на същия принцип по отношение на споделяне на снимки и видео, съобщава Reuters. Разликата е, че Spark позволява на потребителите да закупят артикулите, отбелязани за продажба.

Американският производител на подправки и овкусители McCormick е стигнал до споразумение да придобие хранителния бизнес на британската компания за потребителски стоки Reckitt Benckiser срещу 4.2 млрд. долара. Reckitt е собственик на брандове като Frank’s и Cattlemen, които се представят силно на пазара със сосове.

Цигареният пазар бележи спад

Легалните продажби на цигари от началото на 2017 г. до края на юни не могат да достигнат нивата от същия период на 2016 г., показва статистиката за продажбите на цигарените компании. Единственият месец, в който е имало ръст в сравнение с 2016 г., е март, и то само с един процент. През другите месеци продажбите на цигари с бандерол са на нивата от миналата година – средно по около 850 и 950 млн. къса месечно, или бележат спад, който е между 2 и 4% месечно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK