Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 юли 2017, 10:46, 13538 прочитания

Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание

Следващите месеци ще бъдат решаващи за компанията на Илън Мъск, защото от 31 юли започва да разпространява най-евтиния си модел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предварителните заявки за Model 3 са за 400 хил. броя
Четиринадесет години след основаването на Tesla усилията на Илън Мъск да преобрази автомобилната индустрия най-накрая, изглежда, ще получат своята оценка. По-малко от седмица остава до 31 юли - датата, от която Мъск да започне масово разпространение на Model 3. Това е най-евтиният модел в портфолиото на Tesla, като амбициите са с него компанията да залее масовия пазар с електрически автомобили.

Реалистични ли са надеждите


"Усещането, което създава автомобилът, е съвсем различно", споделя Дом Ларос, търговски директор на Vodafone и горд притежател на Model S. Въпреки че подобно на Ларос мнозина признават, че харизматичната личност на Мъск е допринесла при избора на Tesla, редуцирането на въглеродния отпечатък върху атмосферата чрез закупуването на електрически автомобил (EV) на компанията остава привилегия, която малцина могат да си позволят.

Цените на достъпните за покупка Model S и Model X, започващи от 72.7 хил. долара за базовите модели, се оказват непосилни за много хора, които биха се радвали да притежават автомобил на компанията. От Tesla обаче се надяват да променят това, акцентът в тази насока пада върху Model 3, най-новото и най-достъпното в ценово отношение попълнение портфолиото на компанията, което Мъск се надява най-накрая да обърне отрицателния баланс на производителя. Амбициозното обещание на милиардера за производството на общо 500 хил. автомобила през 2018 г., които да достигнат 1 млн. през 2020 г., обаче изглежда трудно постижимо. Поради това Tesla, често определяна като капиталов балон от критиците й, тепърва предстои да се докаже.

Мъск не е Джобс



И все пак Мъск успя да надмине очакванията на своите критици. Предварителните заявки за Model 3 възлизат на 400 хил. броя. Опашките от фенове, надяващи се да направят заявка за модела, образували се пред изложбените центрове на компанията, които често биват сравнявани с еуфорията около Apple, вдъхват доверие в дейността на Tesla.

"Tesla обаче не е Apple, a Илън Мъск не е Стив Джобс", напомнят критиците на компанията. Предварителното плащане при поръчка на Model 3 е на стойност 1000 долара, или едва 1/35 от цената на самия автомобил. Скромната сума, която е и напълно възстановима, не представлява обективна гаранция за продажбите на компанията, сочат анализаторите. Много от поръчките могат да не се реализират, ако възникнат проблеми от страна на компанията като неспазване на срокове или дефекти в самите автомобили.

Предизвикателствата

Вероятно обаче времето е по-сериозното предизвикателство пред Tesla, след като от компанията намериха просто решение срещу проблеми в електрониката на автомобилите. Отначало Model 3 ще бъде разпределян сред служители на компанията, като по този начин някои дефекти ще могат да бъдат поправени, преди автомобилите да достигнат до масовия потребител. Възникналата около модела борсова еуфория обаче бързо беше разсеяна от факта, че поръчките на достъпните в момента Model S и Model X са спаднали през последното тримесечие. В резултат на това стойността на акциите на компанията отчете спад от 16% спрямо рекордния им връх през юни. Анализаторите отдават по-слабото представяне на компанията за периода на ниските цени на петрола.

В момента електромобилите представляват едва 1% от всички продадени леки автомобили в САЩ и 2% в световен мащаб. От Tesla обаче се надяват разрастването на тази пазарна ниша да осигури множество възможности за компанията, които да й осигурят печалби. Собствениците на електрически автомобили в САЩ обаче в момента се радват на сериозни помощи от страна на държавата и местните управления. Субсидиите за придобиване на електрически автомобил в щата Калифорния, където се извършват половината от всички продажби на EV-та, могат да достигнат 7000 долара от страна на държавата и 6500 долара от щата, въпреки че тези суми зависят от доходите на домакинствата. И все пак значителната държавна подкрепа може сериозно да намалее, ако планираното от Tesla разрастване на пазара на електрически автомобили се осъществи, което на свой ред ще свие пазара.

За приходите и разходите

Фундаменталният въпрос, на който Мъск ще трябва да намери отговор, ако иска да запази доверието на инвеститорите, е как компанията ще реализира печалба от продажбите на електрическите автомобили, защото за момента разликата между производствените разходи на Tesla и приходите й от продажби е близко до отрицателната. Калифорнийската компания трудно би конкурирала големи производители като BMW, General Motors и Volkswagen при осъществяването на икономии от мащаба. Поради това единствената алтернатива пред Мъск и компанията е да продължат да инвестират, а от Уолстриийт очевидно с готовност биха финансирали това начинание.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 449 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 914 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Armani преструктурира бизнеса си

Италианската луксозна компания намалява модните си линии

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10