Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание

Илън Мъск предстои да докаже обещанията си.

Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание

Следващите месеци ще бъдат решаващи за компанията на Илън Мъск, защото от 31 юли започва да разпространява най-евтиния си модел

13717 прочитания

Илън Мъск предстои да докаже обещанията си.

© Aaron P. Bernstein


Предварителните заявки за Model 3 са за 400 хил. броя

Четиринадесет години след основаването на Tesla усилията на Илън Мъск да преобрази автомобилната индустрия най-накрая, изглежда, ще получат своята оценка. По-малко от седмица остава до 31 юли - датата, от която Мъск да започне масово разпространение на Model 3. Това е най-евтиният модел в портфолиото на Tesla, като амбициите са с него компанията да залее масовия пазар с електрически автомобили.

Реалистични ли са надеждите

"Усещането, което създава автомобилът, е съвсем различно", споделя Дом Ларос, търговски директор на Vodafone и горд притежател на Model S. Въпреки че подобно на Ларос мнозина признават, че харизматичната личност на Мъск е допринесла при избора на Tesla, редуцирането на въглеродния отпечатък върху атмосферата чрез закупуването на електрически автомобил (EV) на компанията остава привилегия, която малцина могат да си позволят.

Цените на достъпните за покупка Model S и Model X, започващи от 72.7 хил. долара за базовите модели, се оказват непосилни за много хора, които биха се радвали да притежават автомобил на компанията. От Tesla обаче се надяват да променят това, акцентът в тази насока пада върху Model 3, най-новото и най-достъпното в ценово отношение попълнение портфолиото на компанията, което Мъск се надява най-накрая да обърне отрицателния баланс на производителя. Амбициозното обещание на милиардера за производството на общо 500 хил. автомобила през 2018 г., които да достигнат 1 млн. през 2020 г., обаче изглежда трудно постижимо. Поради това Tesla, често определяна като капиталов балон от критиците й, тепърва предстои да се докаже.

Мъск не е Джобс

И все пак Мъск успя да надмине очакванията на своите критици. Предварителните заявки за Model 3 възлизат на 400 хил. броя. Опашките от фенове, надяващи се да направят заявка за модела, образували се пред изложбените центрове на компанията, които често биват сравнявани с еуфорията около Apple, вдъхват доверие в дейността на Tesla.

"Tesla обаче не е Apple, a Илън Мъск не е Стив Джобс", напомнят критиците на компанията. Предварителното плащане при поръчка на Model 3 е на стойност 1000 долара, или едва 1/35 от цената на самия автомобил. Скромната сума, която е и напълно възстановима, не представлява обективна гаранция за продажбите на компанията, сочат анализаторите. Много от поръчките могат да не се реализират, ако възникнат проблеми от страна на компанията като неспазване на срокове или дефекти в самите автомобили.

Предизвикателствата

Вероятно обаче времето е по-сериозното предизвикателство пред Tesla, след като от компанията намериха просто решение срещу проблеми в електрониката на автомобилите. Отначало Model 3 ще бъде разпределян сред служители на компанията, като по този начин някои дефекти ще могат да бъдат поправени, преди автомобилите да достигнат до масовия потребител. Възникналата около модела борсова еуфория обаче бързо беше разсеяна от факта, че поръчките на достъпните в момента Model S и Model X са спаднали през последното тримесечие. В резултат на това стойността на акциите на компанията отчете спад от 16% спрямо рекордния им връх през юни. Анализаторите отдават по-слабото представяне на компанията за периода на ниските цени на петрола.

В момента електромобилите представляват едва 1% от всички продадени леки автомобили в САЩ и 2% в световен мащаб. От Tesla обаче се надяват разрастването на тази пазарна ниша да осигури множество възможности за компанията, които да й осигурят печалби. Собствениците на електрически автомобили в САЩ обаче в момента се радват на сериозни помощи от страна на държавата и местните управления. Субсидиите за придобиване на електрически автомобил в щата Калифорния, където се извършват половината от всички продажби на EV-та, могат да достигнат 7000 долара от страна на държавата и 6500 долара от щата, въпреки че тези суми зависят от доходите на домакинствата. И все пак значителната държавна подкрепа може сериозно да намалее, ако планираното от Tesla разрастване на пазара на електрически автомобили се осъществи, което на свой ред ще свие пазара.

За приходите и разходите

Фундаменталният въпрос, на който Мъск ще трябва да намери отговор, ако иска да запази доверието на инвеститорите, е как компанията ще реализира печалба от продажбите на електрическите автомобили, защото за момента разликата между производствените разходи на Tesla и приходите й от продажби е близко до отрицателната. Калифорнийската компания трудно би конкурирала големи производители като BMW, General Motors и Volkswagen при осъществяването на икономии от мащаба. Поради това единствената алтернатива пред Мъск и компанията е да продължат да инвестират, а от Уолстриийт очевидно с готовност биха финансирали това начинание.

Предварителните заявки за Model 3 са за 400 хил. броя

Четиринадесет години след основаването на Tesla усилията на Илън Мъск да преобрази автомобилната индустрия най-накрая, изглежда, ще получат своята оценка. По-малко от седмица остава до 31 юли - датата, от която Мъск да започне масово разпространение на Model 3. Това е най-евтиният модел в портфолиото на Tesla, като амбициите са с него компанията да залее масовия пазар с електрически автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    boxOut avatar :-|
    boxOut

    Джобс може да си мечтае само да е Мъск. Това е ПР кампания която Елон получава безплатно. По принцип Тесла трябваше да е фалирала отдавна според критиците и.

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Полезната информация в статията се изчерпва със заглавието.
    Съжалявам, г-н Лазаров, но тя няма познавателна стойност и то като изключим малките неточности в съдържанието. Нещо като прогнозата за времето: "Или ще вали, или няма да вали".
    Това е едно от местата, където можете да научите нещо ново за Тесла и Илон Мъск: http://www.teslarati.com/

    До коментар [#1] от "black_jack":
    Критиците на прогреса понякога познават: :)
    http://list25.com/25-famous-predictions-that-were-proven-to-be-horribly-wrong/

  • 3
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Колкото и да не се харесва на много хора, Тесла е на път да промени коренно цялата автомобилна индустрия!

  • 4
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Той вече промени достатъчно.. Хората мечтаят, а и се вижда края на петролната ни зависимост от фанатиците в Близкия Изток..

  • 5
    funcy74 avatar :-P
    МилевГео

    Не знам за критиците, но понеже и от "Мерцедес" са "много глупави"....та си купиха едни 10% от "Тесла", не за друго, а за да наблюдават и участват в развойната дейност на батериите на Мъск. Че те и мерцедесчетата искали да са елекро. Само да попитам, коя българска компания толкова е намерена за переспективна от което и де е БГ правителство(ох че виц), та да е дотирана със скромните 6 милиарда долара. Май такъв аналог няма в световната практика. Та Мъск е такъв "неудачник", че "Спейс екс" лекичко изстрелва каквото си поиска в космоса, барабар и някой друг БГ сателит, на всичкото отгоре на по-добра цена от всички там топ космически назии - китайци, митайци и пияните руснаци. Човекът толкова вдъхнови този свят, че леля ти Меркел взе да обяснява как 2025 дизела го затваряме в Германия, французите и те поеха тази песен, чичо арабин е гипс, а на таз годишните автосалони в цял свят всяка марка изгря с по едно електро. "Много кофти", абсолютно "не вдъхновяващо". Боже ми керемидките и соларчетата, които ще направят всяка къща автономна...дайте малко критика и за тях. Седнал човека с братчедите си и хоп нова мултимилиардна компанийка. Некадърник! Бай ти Ганя е измислил света ей, та как на Мъскчу забележка да не прави!? Иначе потурите още са ни на гъза, пък за технологии от 21 век говорим...дали сме ги виждали...май не! Умираме от гаден въздух, всеки втори е астматик заради трошките и прашните ни пътища и градове(май една глоба от Европейската комисия отнесохме по темата), иначе храним Мъск, на който колата му се паркира сама! Аман от акълии по потници, боси не само физически, ами и духовно!Айде свършвам, да не ставам и аз критик:)))

  • vladimir.penev

    До коментар [#5] от "МилевГео":

    Ей....яЯЯз Мале МилеГео, съм си фен на цинизмът, без цензура разбира се. Най-ВПЕЧЕТЛИТЕЛНИЯТ КОМЕНТАР КОЙТО ВИДЯХ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 5год, Жив и здрав да е примерът на вси-светии Науми & Ангеларии, +_Комплимент към, правителството, където-Санчо,Свободата е като салама, който някой така лекомислено ближе. А до Мъск поздравление за глобалният търговски нюх +световната правителствена подкрепа в Е-балонът който ще се спука, защото ако трябва да сме честни със себе си само Сръбските керемиди не могат да устоят на електрическите при градушка БатХЕМ Знаеше, че в МонБат също ,правим ама китайските са без Акцис и за това най-добре да вземем да си залесим моравата.

  • 7
    sdq1501161123528105 avatar :-|
    Andrey Stoev

    : До автора на статията - доста е тъжно когато в коментарите под нея има повече актуална информация и по-стойностно съдържание.
    : До коментара на vladimir.penev. - правете си без акцизни китайски керемиди,а ако ви остане време хванете и си купете автобиографията на Мъск и я прочетете ,ще ви даде малко повече информация ,защо аджаба неговия е по-голям и защо ,когато казва ,че е по-добро в действителност е така. Един от малкото хора ,които директно се опитва да прави всичко и да има директен качествен контрол а не БезАкцизни Китайски керемиди ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK