С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 юли 2017, 10:46, 13437 прочитания

Tesla се подготвя за най-сериозното си изпитание

Следващите месеци ще бъдат решаващи за компанията на Илън Мъск, защото от 31 юли започва да разпространява най-евтиния си модел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предварителните заявки за Model 3 са за 400 хил. броя
Четиринадесет години след основаването на Tesla усилията на Илън Мъск да преобрази автомобилната индустрия най-накрая, изглежда, ще получат своята оценка. По-малко от седмица остава до 31 юли - датата, от която Мъск да започне масово разпространение на Model 3. Това е най-евтиният модел в портфолиото на Tesla, като амбициите са с него компанията да залее масовия пазар с електрически автомобили.

Реалистични ли са надеждите


"Усещането, което създава автомобилът, е съвсем различно", споделя Дом Ларос, търговски директор на Vodafone и горд притежател на Model S. Въпреки че подобно на Ларос мнозина признават, че харизматичната личност на Мъск е допринесла при избора на Tesla, редуцирането на въглеродния отпечатък върху атмосферата чрез закупуването на електрически автомобил (EV) на компанията остава привилегия, която малцина могат да си позволят.

Цените на достъпните за покупка Model S и Model X, започващи от 72.7 хил. долара за базовите модели, се оказват непосилни за много хора, които биха се радвали да притежават автомобил на компанията. От Tesla обаче се надяват да променят това, акцентът в тази насока пада върху Model 3, най-новото и най-достъпното в ценово отношение попълнение портфолиото на компанията, което Мъск се надява най-накрая да обърне отрицателния баланс на производителя. Амбициозното обещание на милиардера за производството на общо 500 хил. автомобила през 2018 г., които да достигнат 1 млн. през 2020 г., обаче изглежда трудно постижимо. Поради това Tesla, често определяна като капиталов балон от критиците й, тепърва предстои да се докаже.

Мъск не е Джобс



И все пак Мъск успя да надмине очакванията на своите критици. Предварителните заявки за Model 3 възлизат на 400 хил. броя. Опашките от фенове, надяващи се да направят заявка за модела, образували се пред изложбените центрове на компанията, които често биват сравнявани с еуфорията около Apple, вдъхват доверие в дейността на Tesla.

"Tesla обаче не е Apple, a Илън Мъск не е Стив Джобс", напомнят критиците на компанията. Предварителното плащане при поръчка на Model 3 е на стойност 1000 долара, или едва 1/35 от цената на самия автомобил. Скромната сума, която е и напълно възстановима, не представлява обективна гаранция за продажбите на компанията, сочат анализаторите. Много от поръчките могат да не се реализират, ако възникнат проблеми от страна на компанията като неспазване на срокове или дефекти в самите автомобили.

Предизвикателствата

Вероятно обаче времето е по-сериозното предизвикателство пред Tesla, след като от компанията намериха просто решение срещу проблеми в електрониката на автомобилите. Отначало Model 3 ще бъде разпределян сред служители на компанията, като по този начин някои дефекти ще могат да бъдат поправени, преди автомобилите да достигнат до масовия потребител. Възникналата около модела борсова еуфория обаче бързо беше разсеяна от факта, че поръчките на достъпните в момента Model S и Model X са спаднали през последното тримесечие. В резултат на това стойността на акциите на компанията отчете спад от 16% спрямо рекордния им връх през юни. Анализаторите отдават по-слабото представяне на компанията за периода на ниските цени на петрола.

В момента електромобилите представляват едва 1% от всички продадени леки автомобили в САЩ и 2% в световен мащаб. От Tesla обаче се надяват разрастването на тази пазарна ниша да осигури множество възможности за компанията, които да й осигурят печалби. Собствениците на електрически автомобили в САЩ обаче в момента се радват на сериозни помощи от страна на държавата и местните управления. Субсидиите за придобиване на електрически автомобил в щата Калифорния, където се извършват половината от всички продажби на EV-та, могат да достигнат 7000 долара от страна на държавата и 6500 долара от щата, въпреки че тези суми зависят от доходите на домакинствата. И все пак значителната държавна подкрепа може сериозно да намалее, ако планираното от Tesla разрастване на пазара на електрически автомобили се осъществи, което на свой ред ще свие пазара.

За приходите и разходите

Фундаменталният въпрос, на който Мъск ще трябва да намери отговор, ако иска да запази доверието на инвеститорите, е как компанията ще реализира печалба от продажбите на електрическите автомобили, защото за момента разликата между производствените разходи на Tesla и приходите й от продажби е близко до отрицателната. Калифорнийската компания трудно би конкурирала големи производители като BMW, General Motors и Volkswagen при осъществяването на икономии от мащаба. Поради това единствената алтернатива пред Мъск и компанията е да продължат да инвестират, а от Уолстриийт очевидно с готовност биха финансирали това начинание.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американският адвокат Марк Скот е осъден за пране на пари от OneCoin 1 Американският адвокат Марк Скот е осъден за пране на пари от OneCoin

Изходът на делото в САЩ дава допълнителна тежест на критиките, че създадената от Ружа Игнатова криптовалута е измама

21 ное 2019, 995 прочитания

Химични реакции Химични реакции

Производителите на горива и торове продължават да се представят най-добре като динамика сред компаниите в химическата индустрия

21 ное 2019, 765 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Armani преструктурира бизнеса си

Италианската луксозна компания намалява модните си линии

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10