Застрахователната измама на десетилетието или нещастно стечение на обстоятелствата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Застрахователната измама на десетилетието или нещастно стечение на обстоятелствата

Историята все още е актуална, а осъдени за инцидента на кораба все още няма

Застрахователната измама на десетилетието или нещастно стечение на обстоятелствата

Шест години, безброй експертизи и едно убийство след отвличането на танкера Brillante Virtuoso, разследването продължава

9114 прочитания

Историята все още е актуална, а осъдени за инцидента на кораба все още няма

© Bloomberg


Lloyd's of London е най-големият специализиран застрахователен пазар и родоначалник на световното застраховане. От създаването му през XVII век Lloyd’s of London се е превърнал в пазар за разпределение на риска, който предлага оценки, действа като застраховател и свързва различни по големина застрахователни и презастрахователни компании.
Презастраховането представлява сключването на сделка, по силата на която един застраховател срещу определена премия възмездява всички или част от загубите на друг застраховател по сключени от него застрахователни договори. То значително се различава от традиционното застраховане и трудно се вписва в съществуващите правни регулации и методи за изчисление на застрахователните премии.
Хронологията на отвличането:

23 юни 2011 г. – Brillante Virtuoso тръгва от Украйна.

6 юли 2011 г. – Корабът е отвлечен от пирати.

10 юли 2011 г. - Собственикът на кораба Илиопулос пристига в Аден и настанява екипажа на Brillante в хотел, а пристанищният инспектор Мокет получава задачата за разследването на инцидента.

19 юли 2011 г. – Мокет изпраща заключението си до свой приятел.

20 юли 2011 г. – Бомба убива пристанищния инспектор Мокет.

Август 2011 г. – Останките от Brillante Virtuoso са закотвени до брега на ОАЕ.

Февруари 2013 г. – 30 души се събират в сградата на Lloyds във Лондон, за да обсъдят потъването на танкера.

Март 2013 г. – Застрахователите на товара плащат 30 млн. долара на спасителните компании, а Talbot Insurances, застраховател на кораба, отказва да плати на Suez Fortune.

2015 г. Talbot обвинява Илиопулос и част от екипажа в инсцениране на отвличане и нанасяне на щети по Brillante Virtuoso с цел придобиване на застраховката.

Април 2016 г. – Илиопулос е призован в Лондонски съд, но не е признат за виновен.

19 юли 2017 г. – Алън Маркез признава, че е бил заплашван от Илиопулос и капитана на кораба Гонзага.

Шест години след подпалването на танкера Brillante Virtuoso, собственост на Suez Fortune на Мариос Илиопулос, в Аденския залив, признанията на моряк от екипажа съживяват разследването на потенциално една от най-големите застрахователни измами в историята. Получаването на откуп е основната цел на пиратите и те рядко нанасят щети, да не говорим за унищожаване, на отвлечените от тях кораби. Това и фактът, че те са допуснати на борда от капитана на кораба, се оказват достатъчни съмнения за започване на разследване, изходът от което трябва да реши съдбата на 130 млн. долара от застраховката.

Как започва всичко

Юли, 2011 г. - поредицата от демонстрации, сблъсъци и смяна на правителства, известна като Арабската пролет, е в разгара си, докато танкерът Brillante Virtuoso, превозващ товар на стойност 100 млн. долара, навлиза в Аденския залив, намиращ се между Йемен и Сомалия.

Нестор Табарес, главният механик на кораба, вероятно е изпитвал леко притеснение, знаейки, че плава в едни от най-опасните води на света, където само за 2011 г. са извършени над 200 пиратски нападения. Дори и най-сериозната подготовка срещу пиратски нападения не помага, когато те бъдат поканени на борда от капитана на кораба. Вечерта на 5 срещу 6 юли двигателите на Brillante Virtuoso са спрени, а танкерът остава да се носи по водата, докато екипажът му от 26 филипинци тръпне в очакване на малък въоръжен ескорт, който Suez Fortune investments, компанията - собственик на плавателния съд, е трябвало да уреди за безпроблемно преминаване на залива.

Намиращ се на 12 морски мили от брега на Йемен, трудно подвижният 274-метров танкер със сигурност е изглеждал апетитно за група пирати.

Капитанът пуска пиратите на борда

Малко след полунощ моторна лодка бързо приближава Brilliante Virtuoso и морякът Алън Маркез успява да различи на нея 7 души, облечени в камуфлажни униформи и с автомати, които впоследствие обясняват, че са от ескорта и настояват за разрешение да се качат на борда. Малко по-късно пристига и заповедта на капитана на танкера Ное Гонзага непознатите да бъдат допуснати на борда. Вместо документи за самоличност обаче Маркез получава дулото на автомат "Калашников" и е принуден да заведе мъжете до каютата на капитана. По заповед на Гонзага 26-членният екипаж се събира на едно място и част от пиратите остават да ги пазят, докато други четирима ескортират Гонзага до мостика на кораба и Табарес до машинното отделение.

Броени минути след това няколко изстрела нарушават мълчанието, възцарило се в залата за наблюдения, където е събран екипажът, последвани от експлозия до товарните помещения. Едва когато залата започва да се пълни с дим, екипажът се опитва да излезе и да се опълчи на нападателите, но открива, че въоръжените мъже са напуснали кораба.

Спасяването

Brilliante е бил изграден във формата на два слепени паралелепипеда, единият от които е товарният отсек, а в другия са били машинното отделение и каютите. Екипажът успява да стигне до палубата, където намира Гонзага завързан, и отправя призив за помощ. SOS сигналът е получен от крайцера USS Philippine Sea, патрулиращ в района, и така Гонзага и подчинените му са спасени. Историята завършва благополучно за екипажа на Brilliante Virtuoso, но потъването на танкера поставя началото на 6-годишна поредица от криминални разследвания и съдебни процеси.

За Участниците:

Brillante Virtuoso - петролен танкер, отвлечен на 6 юли, 2011 г.

USS Philippine Sea - крайцер, спасил екипажа на Brillante

Elli - петролен танкер, потънал през 2009 г.

Мариос Илиопулос - собственик на Brillante

Ное Гонзага - капитан на кораба

Нестор Табарес - главен машинен инженер на кораба

Дейвид Мокет - британски пристанищен инспектор, нает за разследването на Brillante; убит на 20 юли 2011 г.

Алън Маркез - морякът, допуснал пиратите на борда

Suez Fortune - корабната компания, собственик на Brillante Virtuoso, притежавана от Мариос Илиопулос

Poseidon Salvage International - спасителна компания, партньор на Suez Fortune; пристига първа на мястото на корабокрушението на Brillante и на Elli

Five Oceans Salvage - спасителна компания, партньор на Suez Fortune; работи след корабокрушението на Brillante и на Elli

Talbot Underwriting - главен застраховател на танкера Brillante Virtuoso

Royal & Sun Alliance, Zurich Insurance Group, and Allianz - застрахователи на товара на Brillante.

Броени дни след корабокрушението нападението и пожарът на Brilliante Virtuoso са вписани в архивите на Lloyds, една от най-големите компании в света, предлагаща търговия със застраховки. Малко по-късно именно в централата на Lloyds в Лондон ще се съберат 30 от финансово заинтересованите в случая лица, за да обсъдят събитията около отвличането и унищожаването на танкера. Преди това обаче от Suez Fortune, компанията - притежател на кораба, трябва да се обърнат към спасителни компании - наети от застрахователите, които спасяват част от товара при потъването на кораб, като по този начин спестяват средства и на застрахователите, и на потърпевшите.

Така на мястото пристига спасителната компания Poseidon Salvage International. Преди претенциите на някоя компания към застрахователите да бъдат разгледани, винаги обаче се провежда разследване. В случая за целта е нает Дейвид Мокет, а откритията му са особено интересни.

Разследването започва

Роден в Плимут, Англия, Мокет е един от множеството европейци, заминали на изток, за да търсят щастието си. Англичанинът отрано се сблъсква със суровата действителност на арабския свят, когато се премества от по-подредената Саудитска Арабия в анархичния Йемен, за да работи като пристанищен инспектор в Аден. Професията на пристанищния инспектор е фундаментална за функционирането на международния транспорт, защото той се занимава с разследване на корабни инциденти като този.

Именно към Мокет се обръщат застрахователите след потъването на Brillante Virtuoso. Достъпът до останките от танкера e отказан на Мокет за повече от седмица от главния спасител Poseidon. След това инспекторът е допуснат на борда на кораба, където започва своето разследване, без да знае, че резултатът от него ще му струва животът. Британецът се натъква на редица подозрителни факти около отвличането на кораба.

Пиратите, въпреки че притежават гранати, обикновено не палят кораби с ценен товар, нито пък ги изоставят, след като са преминали през трудната част - качването на борда. Необяснимо е и поведението на капитана. Никой опитен капитан не би допуснал на борда хора със съмнителна самоличност в най-опасния морски път на света. Още повече Аденският залив е място, което трябва да се опиташ да преминеш възможно най-бързо, а не да изключваш двигателите. Заключението на Мокет, което той споделя със свой приятел, е, че отвлеклите танкера Brillante Virtuoso не са били нито пирати, нито са били от Сомалия, а са по-скоро отцепници от Йемен.

Мокет обаче не получава възможността да разкаже повече за откритието си, защото на следващия ден става жертва на бомба, заложена в колата му. Няколко от приятелите на инспектора, запознати със случая, също получават предупреждения, че са в опасност, и много от тях напускат Йемен с помощта на американското и британското правителство. Разследването около смъртта на британеца също не стига до заключение, след като много от доказателствата за преднамерено убийство, а не за атентат, вероятно не са запазени от полицията в Йемен.

130 млн. долара зависят от оценката на инспекторите

Твърде много средства и хора обаче са били въвлечени в разследването на Brillante Virtuoso, за да бъде изоставено то, а десетките милиони долари на застрахователите очакват експертизата на разследващите. Със случая се заемат инспектори от американското Бюро за разследване на морски престъпления. До заключение обаче отново не се достига, въпреки че наетите експерти по експлозивите заключават, че само бомба е можела да причини такава експлозия.

В Лондон претенциите вече са отправени и застрахователите трябва да решат дали да се обърнат към прокуратурата, или да напишат чекове за покритие на щетите за 130 млн. долара. С оглед на това инсценирането на отвличане или експлозия с цел получаването на застраховката изглежда почти като перфектното престъпление. Рискът да те хванат е малък, максималната присъда е едва 8 години, а застрахователите почти винаги изплащат поне част от сумата, за да избегнат конфликти с клиентите си, които могат да се отразят отрицателно на реномето им. Ако случаят обаче е бил такъв, "отвличането" на Brillante Virtuoso би било безпрецедентно по отношение на театралност и замисъл.

Конфликтът със застрахователите

Март 2013 г. - Royal & Sun, основният застраховател на товара на танкера, наскоро е приключил съдебен спор с друг клиент и се принуждава да заплати претенциите на спасителните компании на стойност 30 млн. долара, за да избегне обвинение в некоректност спрямо клиентите си. Talbot Insurance обаче отказва да изплати претенциите за 100 млн. долара на Suez Fortune, засягащи самия кораб, и след 2 години подготовка обвиняват собственика на гръцката компания Мариос Илиопулос в инсцениране на отвличане и опит за измама.

Сред другите обвиняеми са и капитанът на кораба Гонзага, главният механик Табарес и вторият офицер Артезуела, които са били част и от екипажа на Elli - друг кораб, притежаван чрез офшорни компании от Илиополус, потънал през 2009 г., за което Илиопулос получава застрахователни плащания на стойност 35 млн. долара. Според Talbot мотив на гръцкия бизнесмен били дълговете му към местни банки на стойност 60 млн. долара. Въпреки че доказателствата за извършването на престъпление са многобройни, през 2016 г. съдът отсъжда единствено застрахователният иск на Илиопулос да бъде отменен, а самият той да остане на свобода.

Разследването по случая продължава, след като на 19 юли 2017 г. Алън Маркез, човекът допуснал "пиратите" на борда на Brillante Virtuoso, признава че е бил заплашван от Илиопулос и Табарес в хотелската си стая седмици след инцидента с танкера.

Lloyd's of London е най-големият специализиран застрахователен пазар и родоначалник на световното застраховане. От създаването му през XVII век Lloyd’s of London се е превърнал в пазар за разпределение на риска, който предлага оценки, действа като застраховател и свързва различни по големина застрахователни и презастрахователни компании.
Презастраховането представлява сключването на сделка, по силата на която един застраховател срещу определена премия възмездява всички или част от загубите на друг застраховател по сключени от него застрахователни договори. То значително се различава от традиционното застраховане и трудно се вписва в съществуващите правни регулации и методи за изчисление на застрахователните премии.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK