Германската Kostal откри завод за авточасти в Пазарджик след Смолян
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германската Kostal откри завод за авточасти в Пазарджик след Смолян

При откриването на завода в Пазарджик премиерът Борисов обяви, че съвсем скоро се очаква нова авто инвестиция, която ще е в Плевен и ще е за около 100 млн. евро

Германската Kostal откри завод за авточасти в Пазарджик след Смолян

Дотук инвестицията е 32 млн. евро, а след пет години планът е за вложения от още 100 млн. евро и оборот на двете български предприятия от 180 млн. евро

Константин Николов
48105 прочитания

При откриването на завода в Пазарджик премиерът Борисов обяви, че съвсем скоро се очаква нова авто инвестиция, която ще е в Плевен и ще е за около 100 млн. евро

© Надежда Чипева


В предприятието в Пазарджик след време ще работят 1700 души.

Вълната с нови заводи за авточасти достигна до Пазарджик – там фабрика за компоненти официално откри германската семейна компания Kostal. Предприятието в Пазарджик всъщност работи от април, има над 300 служители и работи по договор с Audi. Освен него Kostal има и завод в Смолян от 2011 г., в който има близо 1000 служители.

Новото предприятие се намира на мястото на бившия "ЗММ Металик" и прави лостове и модули за кормилни уредби, като ще изнася за повечето най-големи автогиганти в Европа като Volkswagen, Renault Nissan, BMW, Daimler, Ford и др. "Общо досега компанията ни е инвестирала около 32 млн. евро в България", заяви изпълнителният директор на семейната компания Андреас Костал. От тази сума капиталовложенията в завода в Пазарджик са 12 млн. евро. Идеята е до края на годината в него да работят 500 служители, а до пет години заетите да бъдат 1700 души. Така със служителите в Смолян общият персонал на германската група в България ще достигне около 2700 души. Към тях се прибавят и около 65 софтуерни специалисти и разработчици в София, които обслужват цялата група.

Новината е добра и за развитието на Пазарджик, където големи високотехнологични заводи досега нямаше. Точно липсата на конкуренция от машиностроителния сектор е била сред причините за избор на града. Той е със средни показатели – безработица от 7.7% (колкото е средната за страната) и заплати доста под средното ниво - от 819 лв. при 1036 лв. за България.

С ново дружество

За новия завод Kostal създаде отделно дружество – "Костал България аутомотив", което купи имота от 60 декара в индустриалната зона в Пазарджик и извърши основен ремонт на старите сгради в района. Първоначално идеята за проекта беше на собственика на производителя на пластмасови компоненти "Арексим" Кирил Асенов, който работи с Kostal и в Смолян. Впоследствие германската компания сама инвестира в земя и изграждането на съвременния завод. Според Имотния регистър парцелът е закупен миналия септември в сделка за 6.5 млн. лв. Производствените площи тепърва ще се разширяват - в момента има цехове с обща площ около 10 000 кв.м, като продължава добавянето на ново оборудване в тях, а след време могат да се отворят нови 15 000 кв.м.

Според Андреас Костал новото предприятие ще достигне продажби от около 20 млн. евро през тази година, а очакванията са целият бизнес на групата в България след пет години да носи приходи от около 180 млн. евро. За миналата година оборотът на другото дружество на групата – "Костал България", което отговаря за дейността в Смолян, достигна приходи от 128 млн. лв. Според управителя на местния завод Мартин Сикора разширението в Пазарджик е станало, след като за пет години е бил достигнат пълният капацитет в планинския град. В него също се произвеждат лостове и модули за кормилни уредби, а "Арексим" е един от доставчиците на предприятието.

Бъдещи инвестиции за 100 млн. евро

Разширението на производството ще стане след продължаващи инвестиции в Пазарджик, Смолян и в човешки ресурси. Очакванията на германското дружество са да инвестира общо 100 млн. евро в България до 2022 г. В същото време продължава и търсенето на квалифицирани специалисти, като според Андреас Костал засега компанията се справя успешно с тази задача. "Около 5000 души от Пазарджик пътуват, за да работят в близкия Пловдив. Ще се радвам да задържим поне малка част от тях тук", заяви пред "Капитал" изпълнителният директор на Kostal, който е четвърто поколение начело на стогодишната семейна компания. Българското дружество обучава новите си служители както в действащия си завод в Смолян, така и в предприятията си в Чешката република. В глобален план групата присъства в 46 локации в 21 държави на четири континента и има над 17 000 служители. Приходите й за 2016 г. надхвърлят 2.3 млрд. евро.

Авточасти – в над 80 завода в България

На откриването присъстваха и министър-председателят Бойко Борисов, както и бившият президент Росен Плевнелиев. Според Плевнелиев в сектора за автомобилни компоненти вече са заети над 40 000 души в 80 завода в цялата страна. Борисов пък спомена, че съвсем скоро се очаква нова инвестиция, която ще е в Плевен и ще е за около 100 млн. евро. Общите приходи на компаниите в този бранш надхвърлят 3.5 млрд. лв., а тук присъстват инвеститори от Германия, Франция, Япония, Белгия, Филипините, САЩ и други страни, както и немалко български поддоставчици. Освен идването на нови играчи, много от действащите компании продължават да разширяват мощностите си тук.
В предприятието в Пазарджик след време ще работят 1700 души.

Вълната с нови заводи за авточасти достигна до Пазарджик – там фабрика за компоненти официално откри германската семейна компания Kostal. Предприятието в Пазарджик всъщност работи от април, има над 300 служители и работи по договор с Audi. Освен него Kostal има и завод в Смолян от 2011 г., в който има близо 1000 служители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • fcy33521242

    Винетуто какво прави там , с нещо да е допринесъл за този завод , освен с безкраен чиновнически рекет до получаване на разрешенията за строеж ...

  • 2
    ivan34 avatar :-?
    ivan34

    Ревльо, а ти какво си направил освен да ревеш по форумите като цялото племе българи?

  • 3
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Много добра новина. Дано да имат нужда и от поддоставчици!

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    До коментар [#1] от " fcy33521242 ": Не очакваш Курнелия да е там, нали? Премиер е, а това е чужда инвестиция в работна ръка, нормално е да са го поканили. Тебе ли да поканят?

  • 5
    bvu38525482 avatar :-|
    bvu38525482

    Малко по малко икономиката се изправя на крака. Остава да се превъзпитат и мрънкачите от типа на коментар 1 и нещата включително и заплатите ще тръгнат на горе.

  • 6
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Познайте защо и трите завода са построени в най-бедните региони на България-Смолян,Пазарджик........... Защото максималната заплата която се плаща за 10ч. труд (сглобяване на платки) е 600лв... https://www.expert.bg/Analiz-pokaza-Sofiq-dyrpa-neudyrzhimo-s-dohodite-sprqmo-ostanalata-chast-na-stranata-623983.html

  • 7
    vkm02433713 avatar :-|
    vkm02433713

    До коментар [#6] от "pavel_p":

    Имаш ли алтернатива?

    Да ги оставят хората тогава без работа, и те да избягат от бг понеже 600лв. са малко?

    По цял свят има богати и бедни райони. На който са му малко парите да се обарзова и да търси по добре платена работа! А не само да мранка, че няма...

  • 8
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Какъв е смисълът от работно място, когато служителят не получава достатъчно средства дори да се издържа..... Бизнес, който съществува само благодарение на ниските възнаграждения не е нужен никому..Ниските разходи за труд директно водят до по-малко инвестиции, по-лоши технологии и маркетинг и по-ниска добавена стойност на продуктите и услугите.. https://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/zashto-niskite-zaplati-sa-razrushitelni-za-bylgariia-6072036

  • 9
    crusible avatar :-P
    crusible

    Чудесна новина! Каквото и да си говорим, друг начин нещо да се случва в икономиката ни няма. Да, заплатите едва ли ще са нещо особено, но пък и никой не кара никой да работи на сила, нали? Който се чувства неоценен, може да си търси работа за повече пари или да си стои безработен и да мрънка по форумите.

  • 10
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    До коментар [#8] от "pavel_p":

    Специално в Пазарджик, таргет групата е цигани, които в момнта са на социални помощи. Като започнат да работят хем ще плащат данъци, хем държавата спира помощите и ефекта е двоен. Освен това еидн такъв завод има и много поддоставчици, ако щеш и тези дето им доставят храна и вода... и така колелото се завърта... като отвори още един ще даде 100лв отгоре и т.н.
    При всички случаи и е по-добре от нищо и само да се мрънка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK