С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 4 авг 2017, 15:32, 22398 прочитания

Растеж на две гуми

Пловдивският производител на велосипеди "Лидер - 96" удвоява капацитета си с нов завод за 150-180 хил. бройки годишно, като целта му е да прави повече колелета от среден и висок клас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 99% от продукцията е за износ в Европа, като общо продажбите са за над 60 млн. лв.
Мощности за два пъти по-голямо производство, двуцифрен ръст на приходите и фокус върху най-големия европейски пазар – този в Германия. Така накратко изглежда изминалата година в историята на пловдивския производител на велосипеди "Лидер - 96" след влизането на нов финансов инвеститор в компанията – финландският фонд KJK Capital, който през 2016 г. придоби 60% от акциите срещу увеличение на капитала със 7 млн. евро.

През юни 2017 г. "Лидер - 96" официално откри новия си завод край пловдивското село Рогош, с който вече може да произвежда около 400 хил. колелета годишно. Амбицията е все по-голяма част от тях да са от среден и висок клас, а посоката са европейските пазари, където и към момента се изнасят 99% от готовата продукция – както под поръчани от клиентите брандове, така и под собствените марки Leader и Oryx.


История за растеж

Растеж на две гуми

Фотограф: Цветелина Белутова
Плановете за разширяване на производството датират отпреди влизането на новия мажоритарен акционер. Още през 2015 г. тогавашните съдружници в бизнеса – съоснователите Петър Куршумов и Георги Златанов, както и синът на втория – Димитър Златанов, който от няколко години е мениджър на компанията, решават, че това е начинът да отговорят на растящото търсене на техните продукти. Идеята обаче е не просто да изградят нови мощности, но и чрез инвестицията постепенно да засилят преориентирането си към различен тип производство – велосипеди в средния и високия клас, където пазарът като цяло е по-стабилен, за сметка на по-масовите колелета от по-нисък клас, при които търсенето е в много по-голяма степен ценово чувствително.

Изграждането на новата фабрика започва през юни 2015 г. и продължава близо две години. Инвестицията е изцяло на зелено и е финансирана както със собствени средства, така и с кредит от Сосиете женерал Експресбанк, като собственият ресурс е около 20-25%. Общата стойност на вложението е около 6 млн. евро.




Фотограф: Цветелина Белутова
"Цялото оборудване за новата фабрика е от европейски доставчици, бояджийният цех е от холандски доставчик, машините за наплитане и центровка на капли са пак холандски, докато всички конвейери за производство и движение на стоките из фабриката са немско производство – леки алуминиеви конвейери", разказва Димитър Златанов. По думите му това високо ниво на оборудване позволява на компанията да произвежда скъпи велосипеди, което в продължаващата да функционира стара фабрика е било доста трудно и предизвикателно.

Новият завод се простира на площ 18 хил. кв.м заедно със складовите помещения. Капацитетът му е за около 150 - 180 хил. скъпи велосипеда годишно и в него в зависимост от сезона ще бъдат заети между 200 и 250 души. В старата фабрика, която ще продължи да работи и да произвежда по-масови колелета от по-нисък клас, работят същият брой хора – в зависимост от сезона около 200 - 250 души, а капацитетът й е 180 - 200 хил. велосипеда годишно.

Част от инвестицията е насочена и към изграждането на склад за готова продукция с площ 7000 кв.м и капацитет да побира 55 - 60 хил. готови велосипеда. "Това го направихме с цел да оптимизираме производството на годишна база", посочва мениджърът. Идеята е, че велосипедите са сезонен продукт и най-голямото търсене е от февруари до юли. За "Лидер – 96" досега това е означавало необходимост от повече производство и съответно повече работна ръка в този период, но новият склад ще позволи на компанията да постигне по-равномерно разпределение на дейността си на годишна база. "Ще произвеждаме през слабите периоди горе-долу същите количества и ще ги държим на склад за силния сезон", обяснява Златанов.

Трудното събиране на екип

Растеж на две гуми

Фотограф: Цветелина Белутова
Първоначалните планове на "Лидер-96" са още с пускането й новата фабрика да заработи на почти пълен капацитет. На практика обаче това ще се случи от 2018 г. Основната причина за това забавяне са трудностите при намирането на достатъчно квалифициран персонал за новите мощности. Подобно на много други компании в Пловдив и региона за "Лидер - 96" намирането на служители и обучението им също се оказва едно от основните предизвикателства пред разширяването на бизнеса. По думите на мениджъра набирането на новия персонал е отнело над половин година, а за обучението му от дружеството създават и специализирано училище Leader School. В него всички новопостъпили служители преминават през теоретично и практическо обучение за отделните етапи в производството и за прилаганите от компанията европейски стандарти и изисквания в процеса. След това полагат и изпит, въз основа на който се определя в коя част на производството да бъдат разпределени и какви отговорности да им бъдат възложени.
По данни на европейската браншова организация CONEBI България е на пето място по производство на велосипеди за 2016 г. след Италия, Германия, Португалия и Полша.

Фотограф: Цветелина Белутова

Практически липсващата в Пловдив и околностите безработица (по официални данни тя е 3% за града и 6% за региона) принуждава "Лидер-96" да търси служители и от по-отдалечени места.

"В момента сме разширили радиуса на набиране на работна ръка до 70 - 80 км – това включва Чирпан, Раковски, до Асеновград, до Белово сме стигали дори", разказва Златанов. По думите му от заетите в момента в производството, допълнителните цехове и складовете общо около 500 души около една пета, или 100 - 120 души, са от далечни региони. А тъй като компанията осигурява служебен транспорт за всичките си работници, това, както и самото нарастване в броя на заетите, логично вдига и разходите й за персонала – през 2016 г. те са двойно по-високи спрямо отчетеното през 2015 г. Ефектът се вижда и във финансовите резултати – за 2016 г. нетната печалба се свива до 816 хил. лв. в сравнение с 3.8 млн. лв. година по-рано.

Бъдещите амбиции

Оборотите обаче растат, като запазват тенденцията за двуцифрени темпове от предишните години, макар и леко да се забавят. През 2016 г. увеличението на приходите е със 17% до 61.7 млн. лв. Прогнозираният за 2017 г. ръст пък е от порядъка на 10%, става ясно от финансовия отчет за миналата година.

Очакванията на компанията са поне за момента увеличеният капацитет да е достатъчен, за да отговори на растящото търсене на продуктите й. Идеята е производителят постепенно да преориентира изцяло дейността си към средния и високия клас, като поръчките за по-масови велосипеди плавно ще се елиминират. За целта старата фабрика постепенно ще бъде преоборудвана.

"В момента правим новата си инвестиционна политика по подобрение на съществуващата фабрика, която започва от август тази година. Тя е за шестмесечен период и е за около 0.5 млн. евро", разкрива Златанов.

Плановете за бъдещето включват както органичен растеж, така и разрастване чрез придобивания. През 2017 г. "Лидер – 96" вече купи чрез новосъздадена дъщерна компания за дистрибуция в Германия две от по-старите марки на местния пазар – Panther и Jaguar. Пак през последните месеци българският производител е придобил и 50% дял в германския онлайн търговец на велосипеди Trendwerk. Общата стойност на тези инвестиции е около 800 хил. евро.

Над 99% от произвежданите от "Лидер-96" велосипеди са за износ – основно към европейските пазари. Компанията обаче не присъства на всички тях и част от плановете й за бъдещето са свързани с експанзия към такива страни – например Франция, за където компанията вече обмисля как да навлезе.

Паралелно с това тече и изготвянето на новата стратегия за 2018 г. за българския пазар, колкото и малка част от продукцията да се продава на него. Бизнесът в страната е поверен на Николай Титев, когото в сектора познават като един от създателите на софийската марка велосипеди Ram Bikes. "Стратегията за българския пазар също е да вдигнем доста сериозно нивото и класа на продаваните велосипеди", посочва Златанов. За местните клиенти от няколко години компанията разработва и новата си марка професионални велосипеди за планинско колоездене Oryx. Наблюденията на производителя са, че като цяло търсенето на по-масовия клас евтини велосипеди в страната намалява – от 35 - 40% преди няколко години до около 15-20% в момента.

В по-общ план за европейския пазар двигател на индустрията през последните 4-5 години пък са електрическите велосипеди – ниша, в която "Лидер - 96" също работи от няколко години, като всъщност е и първата българска компания, която започва производството на такива колелета. "В момента електрическите велосипеди представляват около 10% от нашето производство, като очакваме в следващата година да достигне между 15 и 20%", пояснява мениджърът. В България делът на колелетата с двигател е от порядъка на 1-2%. За сравнение - в Германия, която е най-големият пазар на континента (по данни на европейската браншова организация CONEBI през 2016 г. там са направени 21% от общите продажби на велосипеди в Европа), делът им е до 20%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Меките начини да се пораздвижи железницата Меките начини да се пораздвижи железницата

Вагон-ресторантите, онлайн продажбите на билети и обезщетенията за закъснения са лесни мерки, които могат да засилят интереса към компанията

20 сеп 2019, 167 прочитания

Споделеното падение на WeWork Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

20 сеп 2019, 194 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tesla не разочарова инвеститорите

Компанията отбеляза по-малка загуба от очакваното през второто тримесечие и продължава да се движи по план с производството на Model 3

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев