Растеж на две гуми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Растеж на две гуми

Управляваната от Димитър Златанов "Лидер - 96" е третият по големина производител в България след монтанската "Крос" и пловдивската "Макском"

Растеж на две гуми

Пловдивският производител на велосипеди "Лидер - 96" удвоява капацитета си с нов завод за 150-180 хил. бройки годишно, като целта му е да прави повече колелета от среден и висок клас

Мария Иванова
26809 прочитания

Управляваната от Димитър Златанов "Лидер - 96" е третият по големина производител в България след монтанската "Крос" и пловдивската "Макском"

© Цветелина Белутова


Над 99% от продукцията е за износ в Европа, като общо продажбите са за над 60 млн. лв.

Мощности за два пъти по-голямо производство, двуцифрен ръст на приходите и фокус върху най-големия европейски пазар – този в Германия. Така накратко изглежда изминалата година в историята на пловдивския производител на велосипеди "Лидер - 96" след влизането на нов финансов инвеститор в компанията – финландският фонд KJK Capital, който през 2016 г. придоби 60% от акциите срещу увеличение на капитала със 7 млн. евро.

През юни 2017 г. "Лидер - 96" официално откри новия си завод край пловдивското село Рогош, с който вече може да произвежда около 400 хил. колелета годишно. Амбицията е все по-голяма част от тях да са от среден и висок клас, а посоката са европейските пазари, където и към момента се изнасят 99% от готовата продукция – както под поръчани от клиентите брандове, така и под собствените марки Leader и Oryx.

История за растеж

Фотограф: Цветелина Белутова

Плановете за разширяване на производството датират отпреди влизането на новия мажоритарен акционер. Още през 2015 г. тогавашните съдружници в бизнеса – съоснователите Петър Куршумов и Георги Златанов, както и синът на втория – Димитър Златанов, който от няколко години е мениджър на компанията, решават, че това е начинът да отговорят на растящото търсене на техните продукти. Идеята обаче е не просто да изградят нови мощности, но и чрез инвестицията постепенно да засилят преориентирането си към различен тип производство – велосипеди в средния и високия клас, където пазарът като цяло е по-стабилен, за сметка на по-масовите колелета от по-нисък клас, при които търсенето е в много по-голяма степен ценово чувствително.

Изграждането на новата фабрика започва през юни 2015 г. и продължава близо две години. Инвестицията е изцяло на зелено и е финансирана както със собствени средства, така и с кредит от Сосиете женерал Експресбанк, като собственият ресурс е около 20-25%. Общата стойност на вложението е около 6 млн. евро.

Фотограф: Цветелина Белутова

"Цялото оборудване за новата фабрика е от европейски доставчици, бояджийният цех е от холандски доставчик, машините за наплитане и центровка на капли са пак холандски, докато всички конвейери за производство и движение на стоките из фабриката са немско производство – леки алуминиеви конвейери", разказва Димитър Златанов. По думите му това високо ниво на оборудване позволява на компанията да произвежда скъпи велосипеди, което в продължаващата да функционира стара фабрика е било доста трудно и предизвикателно.

Новият завод се простира на площ 18 хил. кв.м заедно със складовите помещения. Капацитетът му е за около 150 - 180 хил. скъпи велосипеда годишно и в него в зависимост от сезона ще бъдат заети между 200 и 250 души. В старата фабрика, която ще продължи да работи и да произвежда по-масови колелета от по-нисък клас, работят същият брой хора – в зависимост от сезона около 200 - 250 души, а капацитетът й е 180 - 200 хил. велосипеда годишно.

Част от инвестицията е насочена и към изграждането на склад за готова продукция с площ 7000 кв.м и капацитет да побира 55 - 60 хил. готови велосипеда. "Това го направихме с цел да оптимизираме производството на годишна база", посочва мениджърът. Идеята е, че велосипедите са сезонен продукт и най-голямото търсене е от февруари до юли. За "Лидер – 96" досега това е означавало необходимост от повече производство и съответно повече работна ръка в този период, но новият склад ще позволи на компанията да постигне по-равномерно разпределение на дейността си на годишна база. "Ще произвеждаме през слабите периоди горе-долу същите количества и ще ги държим на склад за силния сезон", обяснява Златанов.

Трудното събиране на екип

Фотограф: Цветелина Белутова

Първоначалните планове на "Лидер-96" са още с пускането й новата фабрика да заработи на почти пълен капацитет. На практика обаче това ще се случи от 2018 г. Основната причина за това забавяне са трудностите при намирането на достатъчно квалифициран персонал за новите мощности. Подобно на много други компании в Пловдив и региона за "Лидер - 96" намирането на служители и обучението им също се оказва едно от основните предизвикателства пред разширяването на бизнеса. По думите на мениджъра набирането на новия персонал е отнело над половин година, а за обучението му от дружеството създават и специализирано училище Leader School. В него всички новопостъпили служители преминават през теоретично и практическо обучение за отделните етапи в производството и за прилаганите от компанията европейски стандарти и изисквания в процеса. След това полагат и изпит, въз основа на който се определя в коя част на производството да бъдат разпределени и какви отговорности да им бъдат възложени.

По данни на европейската браншова организация CONEBI България е на пето място по производство на велосипеди за 2016 г. след Италия, Германия, Португалия и Полша.
Фотограф: Цветелина Белутова

Практически липсващата в Пловдив и околностите безработица (по официални данни тя е 3% за града и 6% за региона) принуждава "Лидер-96" да търси служители и от по-отдалечени места.

"В момента сме разширили радиуса на набиране на работна ръка до 70 - 80 км – това включва Чирпан, Раковски, до Асеновград, до Белово сме стигали дори", разказва Златанов. По думите му от заетите в момента в производството, допълнителните цехове и складовете общо около 500 души около една пета, или 100 - 120 души, са от далечни региони. А тъй като компанията осигурява служебен транспорт за всичките си работници, това, както и самото нарастване в броя на заетите, логично вдига и разходите й за персонала – през 2016 г. те са двойно по-високи спрямо отчетеното през 2015 г. Ефектът се вижда и във финансовите резултати – за 2016 г. нетната печалба се свива до 816 хил. лв. в сравнение с 3.8 млн. лв. година по-рано.

Бъдещите амбиции

Оборотите обаче растат, като запазват тенденцията за двуцифрени темпове от предишните години, макар и леко да се забавят. През 2016 г. увеличението на приходите е със 17% до 61.7 млн. лв. Прогнозираният за 2017 г. ръст пък е от порядъка на 10%, става ясно от финансовия отчет за миналата година.

Очакванията на компанията са поне за момента увеличеният капацитет да е достатъчен, за да отговори на растящото търсене на продуктите й. Идеята е производителят постепенно да преориентира изцяло дейността си към средния и високия клас, като поръчките за по-масови велосипеди плавно ще се елиминират. За целта старата фабрика постепенно ще бъде преоборудвана.

"В момента правим новата си инвестиционна политика по подобрение на съществуващата фабрика, която започва от август тази година. Тя е за шестмесечен период и е за около 0.5 млн. евро", разкрива Златанов.

Плановете за бъдещето включват както органичен растеж, така и разрастване чрез придобивания. През 2017 г. "Лидер – 96" вече купи чрез новосъздадена дъщерна компания за дистрибуция в Германия две от по-старите марки на местния пазар – Panther и Jaguar. Пак през последните месеци българският производител е придобил и 50% дял в германския онлайн търговец на велосипеди Trendwerk. Общата стойност на тези инвестиции е около 800 хил. евро.

Над 99% от произвежданите от "Лидер-96" велосипеди са за износ – основно към европейските пазари. Компанията обаче не присъства на всички тях и част от плановете й за бъдещето са свързани с експанзия към такива страни – например Франция, за където компанията вече обмисля как да навлезе.

Паралелно с това тече и изготвянето на новата стратегия за 2018 г. за българския пазар, колкото и малка част от продукцията да се продава на него. Бизнесът в страната е поверен на Николай Титев, когото в сектора познават като един от създателите на софийската марка велосипеди Ram Bikes. "Стратегията за българския пазар също е да вдигнем доста сериозно нивото и класа на продаваните велосипеди", посочва Златанов. За местните клиенти от няколко години компанията разработва и новата си марка професионални велосипеди за планинско колоездене Oryx. Наблюденията на производителя са, че като цяло търсенето на по-масовия клас евтини велосипеди в страната намалява – от 35 - 40% преди няколко години до около 15-20% в момента.

В по-общ план за европейския пазар двигател на индустрията през последните 4-5 години пък са електрическите велосипеди – ниша, в която "Лидер - 96" също работи от няколко години, като всъщност е и първата българска компания, която започва производството на такива колелета. "В момента електрическите велосипеди представляват около 10% от нашето производство, като очакваме в следващата година да достигне между 15 и 20%", пояснява мениджърът. В България делът на колелетата с двигател е от порядъка на 1-2%. За сравнение - в Германия, която е най-големият пазар на континента (по данни на европейската браншова организация CONEBI през 2016 г. там са направени 21% от общите продажби на велосипеди в Европа), делът им е до 20%.

Над 99% от продукцията е за износ в Европа, като общо продажбите са за над 60 млн. лв.

Мощности за два пъти по-голямо производство, двуцифрен ръст на приходите и фокус върху най-големия европейски пазар – този в Германия. Така накратко изглежда изминалата година в историята на пловдивския производител на велосипеди "Лидер - 96" след влизането на нов финансов инвеститор в компанията – финландският фонд KJK Capital, който през 2016 г. придоби 60% от акциите срещу увеличение на капитала със 7 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    klavdyi avatar :-|
    Клавдий

    Бравос на "Лидер - 96"! Обаче имам (вероятно и други като мен) няколко въпроса:
    - Поради проблем с намиране на персонал, защо се инвестира точно в Пловдивски окръг ,където са разположени много други производства,респ. конкуренцията е голяма.В Котел ,примерно, има доста голяма безработица?
    - Заплащането достатъчно високо ли е за да има достатъчно желаещи да работят точно за тази компания.Или пак се опитваме с минимална работна заплата балъци да ловим?

  • 2
    batkot avatar :-|
    batkot

    Браво на Лидер! 60 млн лв износ за Българска компания са добри новини!

  • 3
    mihaild avatar :-|
    mihaild

    Малко градове наистина подпомагат отварянето на нови предприятия. В едни общинската зема е адски скъпа, другаде чакаш година да се свържеш с ток и вода. До коментар [#1] от " Клавдий ":

  • 4
    dule_uzunov avatar :-?
    дуле

    Тези български заводи май сглобяват велосипеди от китайски части?

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Поздравления за хората, но мисля че с персоналаще става още по-трудно. Не знам защо държавата не се опита малко да помогне като промени правилата. Все пак тези хора са успели, без грам държавна помощ. В момента реалната безработица е 0%, за какъв дявол се плаща на хора да не ходят на работа или да ходят на черно на работа. Първо това демотивира ниско платените, после освободения ресурс може да иде в подпомагане на такива фирми за транспорт от други населени места или да се ползва в социални програми - като примерно социален асистент да помагат на хора с тежки болести и т.н. Като не искат да работят да не работят, но не - хем не работят, хем и държавата/тоест всички ние/ им плащаме тарикатлъка.

  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Защото има индустриални зони и е много лесно и евтино да строиш завод там, има и магистрала, лесен достъп до три летища, международна влакова линия, бази на няколко логистични компании и др До коментар [#1] от " Клавдий ":

  • 7
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2

    И все пак има едно нещо, спиращо хората да си купят "колелета" за по 1000+ лева: Кражбите.

    Редно е производителя също да помисли по темата.

  • 8
    tonywalker avatar :-|
    tonywalker

    До коментар [#7] от "kokoto2":

    Иновации е отговорът. Нови джаджи, инсталирани във велосипедчето биха помогнали за това.

  • 9
    klavdyi avatar :-|
    Клавдий

    До коментар#6 (Батков-вън):
    В Лос Анджелис има и индустриална зона и магистрали ,както вероятно и доста клиенти.Ама никой не инвестира в производство от нисък технологичен клас ,защото сметките не излизат.
    Така ,че който избрал да се набие в Пловдив, би трябвало да си сметне неудобствата от недостига на работна ръка.Този тип производства с много ръчна работа се локират в места с висока безработица (пример: Язаки), за да има в изобилие работна ръка.Още повече няма зависимост от местни суровини и материали.
    Междудругото липсата на достатъчно работна ръка (както и големия ръст на заплатите) е причината да намалеят инвестициите в България.

  • 10
    wix09528776 avatar :-|
    wix09528776

    Като гледам от снимките повечето им работници са от ромски произход, което значи че наистина има сериозна липса на кадри в Пловдив. Не казвам че циганите са некадърни, напротив, но обективно погледнато това е най-доброто мерило за недостиг на кадри.
    Така че и мен ме учудва защо фирмите продължават да инвестират в производствени мощности в Пловдив (и Софийска област), а не в други градове. А най-неприятното е, че разходите им за служебен транспорт до отдалечени населени места можеха да отидат за по-високи заплати.
    Ако причината е в липсата на подходящи индустриални зони, държавата да изгради такива. По избори постоянно го говорят. Да повторят успеха на Пловдив и в другите големи областни центрове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK