Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

съосновател и изпълнителен директор на консултантската Contento.tech и бивш изпълнителен директор на Fashion Days
Макар да няма точни данни за електронната търговия в България, продажбите от такива са годишно за между 600 и 700 млн. лв., като се изключват поръчки от чужбина, както и плащането на сметки онлайн, свързани с комунални и туристически услуги. Ръстът на пазара през 2015 и 2016 г. е 30% година към година. В някои сектори, като храните например, увеличението е по-голямо, но те имат по-малък дял в онлайн търговията. Развитите пазари, държавите от Западна Европа и САЩ, също регистрират растеж, но темповете са по-бавни - средно с около 10% на година.
В България се смята, че проникването на интернет е достигнало 76-80%, като около 60% от активното население извършва някакви транзакции онлайн, като в това число влиза разплащането на комунални и телекомуникационни услуги през процесори на онлайн разплащания. Трудно е да се каже каква част от продажбите онлайн са на компании, които работят само в интернет, и каква част от тях са компании и с физически магазини, моето мнение, че основният дял държат фирми, които оперират изцяло онлайн и работят с големи обеми. В последните години разликата между традиционната търговия, електронната търговия и търговията през мобилни устройства все повече се размива. Хората например искат да разгледат стоката в интернет, но да отидат в магазина да си я вземат или обратно и очакват свързаност между всички канали.
Другото характерно за българската онлайн търговия е, че плащането става предимно при куриера, все още е малък делът на разплащанията с карти, като основната причина за това е по-високата такса при този тип разплащания за търговеца. Средно за страната е около 10%, като само малък брой търговци активно работят за популяризиране на онлайн картовите разплащания и показват значително по-добри резултати. Там, където плащането с карта се стимулира чрез безплатна доставка или друг вид бонус за клиента, разплащанията достигат 28-30%.
Интернет търговията в България е много млад сектор и има още много накъде да се развива. Реално за такава търговия може да се говори от 2009-2010 г. насам. Освен че все повече хора ползват интернет и мобилни устройства, се увеличава и делът на външните търговци, които изпращат стоки до България. Очакванията ми са, че ръстът за годината ще бъде 30% като ще има и много нови играчи в този бизнес не само в сектора на продажбите на стоките, но и при услугите.
Тенденциите в сектора са няколко. Първо, заради високия процент върнати стоки се търсят решения като отиват към модела marketplace. Виждаме и сериозно завръщане на модела на консигнация (consignment), при който онлайн търговците обезпечават магазина и складовото обслужване, но доставчикът на стоката е неин собственик и сам определя какви стоки и на какви цени да се продават в магазина. Навлиза и AI, за момента основно под формата на чат-ботове за електронна търговия.

директор на eMAG.bg
eMAG.bg се утвърждава не само като един от популярните онлайн магазини за техника, но и все повече като универсален хипермаркет. Индикация за това са силните ни продажби в сегмента "Домашни любимци", "Стоки и аксесоари за автомобили", "Дом и градина".
Нашият основен фокус остава подобряването на потребителското преживяване по време на пазаруването. Данните ни сочат, че делът на посещенията и поръчките през мобилно устройство, включително мобилното приложение на eMAG.bg, се покачва стремително, затова и ние насочваме работата си в посока улесняване на този процес.
През 2016 г. eMAG.bg отбеляза 35% ръст спрямо предходната година, което се дължи на постоянното развитие на асортимента (все по-актуалните категории за дрехи и аксесоари, спортни стоки, продукти и аксесоари за свободното време) и, разбира се, качеството на услугата. През 2016 г. привлякохме 141 000 нови потребители (спрямо 2015 г.) и продължаваме да работим усилено, за да можем да се похвалим с още по-добри резултати за 2017 г.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
"eMAG.bg се утвърждава не само като един от популярните онлайн магазини за техника, но и все повече като универсален хипермаркет. "
Скапани измамници са емаг, 3 пъти пращаха шибания телефон в Румъния за сервиз, като всеки път го бавеха точно по 1 месец. И три пъти ми го връщаха неработещ, с по един хвърчащ лист на румънски език в който пише че нищо му няма. Като всеки път се криеха и не отговаряха нито по тел., нито по имейли. На настояването ми да извършим гаранционното обслужване по надлежния ред според Закона за защита на потребителите, със съответната документация и пр., мълчаха като риби.
А телефонът все така си гаснеше и не можеше да се включи с дни. На четвъртия път тъкмо да напиша жалба до КЗП (въпреки че нямах нищо черно на бяло за такава жалба) андроид взеха че обновиха скапания си софтуер та тогава си се оправи сам ... Но неприятното чувство остана.
Онлайн търговията е благоприятна почва за всевъзможни измамници от типа на емаг, дребни и едри. Един ДДС от 30% ще им се отрази добре. Не допринасят с нищо за местната икономика, дейността им води до струпване на капитали и работна сила в София, до безработица и обезлюдяване на останалите региони, до изчезване на дребния бизнес ...
До коментар [#2] от "ede13528673":
Troll much ?
До коментар [#3] от "stenlyyy":
Ти олигофрен ли си?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.