Как се развива онлайн търговията в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се развива онлайн търговията в България

Pexels

Как се развива онлайн търговията в България

Мненията на експертите

14256 прочитания

Pexels

© Pexels


Ева Вучева: И тази година електронната търговия ще порасне с 30%

съосновател и изпълнителен директор на консултантската Contento.tech и бивш изпълнителен директор на Fashion Days

Макар да няма точни данни за електронната търговия в България, продажбите от такива са годишно за между 600 и 700 млн. лв., като се изключват поръчки от чужбина, както и плащането на сметки онлайн, свързани с комунални и туристически услуги. Ръстът на пазара през 2015 и 2016 г. е 30% година към година. В някои сектори, като храните например, увеличението е по-голямо, но те имат по-малък дял в онлайн търговията. Развитите пазари, държавите от Западна Европа и САЩ, също регистрират растеж, но темповете са по-бавни - средно с около 10% на година.

В България се смята, че проникването на интернет е достигнало 76-80%, като около 60% от активното население извършва някакви транзакции онлайн, като в това число влиза разплащането на комунални и телекомуникационни услуги през процесори на онлайн разплащания. Трудно е да се каже каква част от продажбите онлайн са на компании, които работят само в интернет, и каква част от тях са компании и с физически магазини, моето мнение, че основният дял държат фирми, които оперират изцяло онлайн и работят с големи обеми. В последните години разликата между традиционната търговия, електронната търговия и търговията през мобилни устройства все повече се размива. Хората например искат да разгледат стоката в интернет, но да отидат в магазина да си я вземат или обратно и очакват свързаност между всички канали.

Другото характерно за българската онлайн търговия е, че плащането става предимно при куриера, все още е малък делът на разплащанията с карти, като основната причина за това е по-високата такса при този тип разплащания за търговеца. Средно за страната е около 10%, като само малък брой търговци активно работят за популяризиране на онлайн картовите разплащания и показват значително по-добри резултати. Там, където плащането с карта се стимулира чрез безплатна доставка или друг вид бонус за клиента, разплащанията достигат 28-30%.

Интернет търговията в България е много млад сектор и има още много накъде да се развива. Реално за такава търговия може да се говори от 2009-2010 г. насам. Освен че все повече хора ползват интернет и мобилни устройства, се увеличава и делът на външните търговци, които изпращат стоки до България. Очакванията ми са, че ръстът за годината ще бъде 30% като ще има и много нови играчи в този бизнес не само в сектора на продажбите на стоките, но и при услугите.

Тенденциите в сектора са няколко. Първо, заради високия процент върнати стоки се търсят решения като отиват към модела marketplace. Виждаме и сериозно завръщане на модела на консигнация (consignment), при който онлайн търговците обезпечават магазина и складовото обслужване, но доставчикът на стоката е неин собственик и сам определя какви стоки и на какви цени да се продават в магазина. Навлиза и AI, за момента основно под формата на чат-ботове за електронна търговия.
Стефана Здравкова: Излизаме извън техниката

директор на eMAG.bg

eMAG.bg се утвърждава не само като един от популярните онлайн магазини за техника, но и все повече като универсален хипермаркет. Индикация за това са силните ни продажби в сегмента "Домашни любимци", "Стоки и аксесоари за автомобили", "Дом и градина".

Нашият основен фокус остава подобряването на потребителското преживяване по време на пазаруването. Данните ни сочат, че делът на посещенията и поръчките през мобилно устройство, включително мобилното приложение на eMAG.bg, се покачва стремително, затова и ние насочваме работата си в посока улесняване на този процес.

През 2016 г. eMAG.bg отбеляза 35% ръст спрямо предходната година, което се дължи на постоянното развитие на асортимента (все по-актуалните категории за дрехи и аксесоари, спортни стоки, продукти и аксесоари за свободното време) и, разбира се, качеството на услугата. През 2016 г. привлякохме 141 000 нови потребители (спрямо 2015 г.) и продължаваме да работим усилено, за да можем да се похвалим с още по-добри резултати за 2017 г.
Иван Александров: Под 1% от софиянци пазаруват храни онлайн

създател на еBag.bg, която предлага продукти на "Фантастико"

Електронната търговия с бързообортни стоки се развива с бързи темпове и е приоритет за повечето големи международни компании. Китай вече е най-големият онлайн пазар за хранителни стоки в света, следван от САЩ и Европа.

В България сме все още в началото. Преди две години, заедно с "Фантастико" стартирахме eBag.bg и започнахме да развиваме този сегмент у нас. Всяка година успяваме да постигнем растеж от над 100% спрямо предходната. Продажбата на хранителни стоки онлайн в София все още е под 1% от всички продажби. Надяваме се през следващите две до три години да променим това.

Всички компании, които се занимаваме с онлайн доставка на хранителни стоки, работим по развиването на собствени технологии за оптимизиране на процесите, които да спомогнат за намаляване на разходите за пакетиране, обработка, доставка на поръчките и достигане до нови и съществуващи клиенти. Основното предизвикателство е да накараме потребителя да пробва услугата. Все още голяма част от потребителите се притесняват да пазаруват хранителни продукти онлайн, защото не могат да ги изберат сами. Тези, които се престрашат, остават приятно изненадани и стават наши клиенти и след това ни препоръчват на техни приятели.

Очакванията са в глобален мащаб онлайн продажбите на хранителни стоки да стигнат до 20% от общите продажби до 2025 г.
Ваня Манова: Българските потребители, които пазаруват по електронен път всеки ден, са 4%

мениджър на Mastercard за България и Македония

Според проучване на Mastercard от 2016 г. 67% от българските потребители, които пазаруват онлайн, предпочитат да платят електронно чрез банкова карта при приключване на поръчката. Развитието на дигиталната среда ще позволи към 2020 г. над 30% от всички плащания на потребителите да са по електронен път, а почти 200 милиарда транзакции годишно ще се правят през смартфон или таблет.

Българските онлайн магазини не правят изключение от глобалната тенденция на развитие. Прогнозите в европейски мащаб са за ръст на електронна търговия с 45% за периода от 2015 до 2018 г. Наред с това, според данни на Евростат за 2016 г., оборотът на електронната търговия в България е 200 милиона евро, като очакванията и тук са за повишение през настоящата година.

По отношение на таксите за търговците тенденцията е към понижаване.

Активните интернет потребители в България са около 4.5 милиона, а от тях 1.3 милиона пазаруват онлайн с различна периодичност. Според нашето европейско проучване MasterIndex, българските потребители, които пазаруват по електронен път всекидневно, са 4%, което ги нарежда до германските, холандските и чешките. Най-често закупуваните от европейците стоки онлайн са дрехи и обувки (средно 48% за Европейската икономическа зона), следвани от билети, електроника и книги.

За развитието на електронната търговия в България говори фактът, че броят на българските картодържатели, които пазаруват онлайн поне веднъж месечно, се е увеличил двойно за последните две години – от 35% през 2014 г. до 58% през 2016 г., по данни от Masterindex 2016. Повече от половината от потребителите, които са пазарували онлайн, изтъкват удобството като водещ фактор, следван от достъпа до глобални магазини и доставката до дома.
Красимира Райчева: 20% от клиентите биха отказали покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания

мениджър на Visa в България

Миграцията от кешови към картови и дигитални транзакции е напълно естествена. Проучване на Visa показва, че 40% от потребителите в България пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец. Близо 20% от анкетираните биха отказали покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания.
Васил Атанасов: Пазарът в България отеснява за лидерите в бранша и те излизат в близката чужбина

управител на куриерската компания "Рапидо"

Тъй като електронната търговия е най-сериозният фактор зад ръста на нашия бизнес в последните години, нормално е ние в куриерските фирми да следим внимателно тенденциите в бранша. Всички данни, с които разполагаме, показват, че в основните показатели за развитието на интернет търговията България е далеч назад в сравнение със средните нива за Европа. Това означава, че може да се очаква запазване и дори ускоряване на темповете на нарастване на бизнеса. Част от тази тенденция ще е и по-сериозното появяване на България в радара на големите онлайн търговци. Трябва обаче недвусмислено да се разбере, че предвид броя на населението, покупателната му способност и, не на последно място, географското разположение на България не може да се очаква да сме приоритет на тези компании.

Друга тенденция, която вече е започнала, е ориентирането на големите български онлайн търговци към чуждите пазари - най-вече към, образно казано, близката чужбина. Причината е, че демографски пазарът в България отеснява за лидерите в бранша.

По-интересно е ориентирането отново на лидерите в бранша към платформи тип Маркетплейс, които дават възможност и на по-малки търговци да качат свои продукти на по-известен "сайт", и така да продават повече. Разбира се, по света има и примери на не толкова успешни платформи от подобен тип, така че реално предстои да видим доколко такъв модел ще е успешен на местна почва. Личните ми очaквания са, че след няколко години ще дойде моментът, в който търговците ще трябва да разчитат на всички възможни канали (собствен домейн, Маркетплейс, мобилни приложения и т.н.), ако искат да са успешни.

При краткосрочните фактори, от които ще зависи браншът, може би най-важният е нивото на потребителско доверие и желанието на купувачите да харчат пари. Ниските лихви на традиционния за България инструмент за спестяване - банковия депозит, заедно със ситуацията на пазара на труда, която ще доведе до ръст на доходите, би трябвало да подкрепят продажбите на онлайн магазините в следващите 12 месеца.

От бизнес гледна точка, и по-специално от гледна точка на отношенията по веригата онлайн магазин - куриерска фирма - краен получател технологичните и клиентските решения в България са на много високо ниво спрямо случващото се в Европа. Спънка обаче се явява сравнително малкия т обем на пазара, който затруднява и дори прави безсмислени инвестициите в някои технологични решения при складовата обработка на пратките например. Друго конкурентно предимство на онлайн магазините ще е степента на софтуерна интеграция с куриера. Две добре "говорещи" си системи намаляват cost-a на услугата и увеличават качеството й както по отношение на доставката, така и по отношение на изплащането на парите, следенето на статуса на пратките и комуникацията с клиентите.
Елена Тошева: Логистиката на пресни храни е предизвикателство за българските онлайн търговци

основател и управляващ директор на консултантската "Атера Бизнес Дивелъпмънт" - франчайз на американската ActionCoach

Очакванията ми са за около 10% средногодишен ръст на оборотите в електронната търговия в България през следващите няколко години, което е малко под числото за целия европейски пазар. Двигател на този ръст ще бъдат категориите, които са предпочитани от потребителите при онлайн пазаруване и до момента, а именно – обувки и дрехи, телевизори и компютри, пътувания. Предвид световното първенство по футбол, през 2018 г. може да наблюдаваме допълнително завишен ръст при телевизорите. Смятам, че ще има и раздвижване при бързооборотните стоки, но поради ниската база делът им в стойност от общия ръст няма да е значим.

Относно трендовете извън България, по доклад на McKinsey, отнасящ се до развитието на електронната търговия на китайския пазар, онлайн пазаруването ускорява ръста в ритейла като цяло, намалява цените между 4% и 9% в зависимост от категорията и спомага за повишаване ефикасността в свързаните индустрии (логистика, дигитален маркетинг, технологии). Можем да очакваме последната тенденция и в България, докато първите две са по-малко вероятни поради различията в пазарите.

Едно от големите предизвикателства пред българските онлайн търговци е логистиката при хранителните продукти, особено пресните. С много предизвикателства се сблъскват и класическите вериги в опита си да трансформират дейността си и хармонично да интегрират онлайн каналите за комуникация с клиентите – усилията да реорганизират процесите си, както и инвестициите в технологии са значителни предвид все още малките онлайн обеми.
Ева Вучева: И тази година електронната търговия ще порасне с 30%

съосновател и изпълнителен директор на консултантската Contento.tech и бивш изпълнителен директор на Fashion Days

Макар да няма точни данни за електронната търговия в България, продажбите от такива са годишно за между 600 и 700 млн. лв., като се изключват поръчки от чужбина, както и плащането на сметки онлайн, свързани с комунални и туристически услуги. Ръстът на пазара през 2015 и 2016 г. е 30% година към година. В някои сектори, като храните например, увеличението е по-голямо, но те имат по-малък дял в онлайн търговията. Развитите пазари, държавите от Западна Европа и САЩ, също регистрират растеж, но темповете са по-бавни - средно с около 10% на година.

В България се смята, че проникването на интернет е достигнало 76-80%, като около 60% от активното население извършва някакви транзакции онлайн, като в това число влиза разплащането на комунални и телекомуникационни услуги през процесори на онлайн разплащания. Трудно е да се каже каква част от продажбите онлайн са на компании, които работят само в интернет, и каква част от тях са компании и с физически магазини, моето мнение, че основният дял държат фирми, които оперират изцяло онлайн и работят с големи обеми. В последните години разликата между традиционната търговия, електронната търговия и търговията през мобилни устройства все повече се размива. Хората например искат да разгледат стоката в интернет, но да отидат в магазина да си я вземат или обратно и очакват свързаност между всички канали.

Другото характерно за българската онлайн търговия е, че плащането става предимно при куриера, все още е малък делът на разплащанията с карти, като основната причина за това е по-високата такса при този тип разплащания за търговеца. Средно за страната е около 10%, като само малък брой търговци активно работят за популяризиране на онлайн картовите разплащания и показват значително по-добри резултати. Там, където плащането с карта се стимулира чрез безплатна доставка или друг вид бонус за клиента, разплащанията достигат 28-30%.

Интернет търговията в България е много млад сектор и има още много накъде да се развива. Реално за такава търговия може да се говори от 2009-2010 г. насам. Освен че все повече хора ползват интернет и мобилни устройства, се увеличава и делът на външните търговци, които изпращат стоки до България. Очакванията ми са, че ръстът за годината ще бъде 30% като ще има и много нови играчи в този бизнес не само в сектора на продажбите на стоките, но и при услугите.

Тенденциите в сектора са няколко. Първо, заради високия процент върнати стоки се търсят решения като отиват към модела marketplace. Виждаме и сериозно завръщане на модела на консигнация (consignment), при който онлайн търговците обезпечават магазина и складовото обслужване, но доставчикът на стоката е неин собственик и сам определя какви стоки и на какви цени да се продават в магазина. Навлиза и AI, за момента основно под формата на чат-ботове за електронна търговия.
Стефана Здравкова: Излизаме извън техниката

директор на eMAG.bg

eMAG.bg се утвърждава не само като един от популярните онлайн магазини за техника, но и все повече като универсален хипермаркет. Индикация за това са силните ни продажби в сегмента "Домашни любимци", "Стоки и аксесоари за автомобили", "Дом и градина".

Нашият основен фокус остава подобряването на потребителското преживяване по време на пазаруването. Данните ни сочат, че делът на посещенията и поръчките през мобилно устройство, включително мобилното приложение на eMAG.bg, се покачва стремително, затова и ние насочваме работата си в посока улесняване на този процес.

През 2016 г. eMAG.bg отбеляза 35% ръст спрямо предходната година, което се дължи на постоянното развитие на асортимента (все по-актуалните категории за дрехи и аксесоари, спортни стоки, продукти и аксесоари за свободното време) и, разбира се, качеството на услугата. През 2016 г. привлякохме 141 000 нови потребители (спрямо 2015 г.) и продължаваме да работим усилено, за да можем да се похвалим с още по-добри резултати за 2017 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ede13528673 avatar :-|
    ede13528673

    "eMAG.bg се утвърждава не само като един от популярните онлайн магазини за техника, но и все повече като универсален хипермаркет. "

    Скапани измамници са емаг, 3 пъти пращаха шибания телефон в Румъния за сервиз, като всеки път го бавеха точно по 1 месец. И три пъти ми го връщаха неработещ, с по един хвърчащ лист на румънски език в който пише че нищо му няма. Като всеки път се криеха и не отговаряха нито по тел., нито по имейли. На настояването ми да извършим гаранционното обслужване по надлежния ред според Закона за защита на потребителите, със съответната документация и пр., мълчаха като риби.
    А телефонът все така си гаснеше и не можеше да се включи с дни. На четвъртия път тъкмо да напиша жалба до КЗП (въпреки че нямах нищо черно на бяло за такава жалба) андроид взеха че обновиха скапания си софтуер та тогава си се оправи сам ... Но неприятното чувство остана.

  • 2
    ede13528673 avatar :-|
    ede13528673

    Онлайн търговията е благоприятна почва за всевъзможни измамници от типа на емаг, дребни и едри. Един ДДС от 30% ще им се отрази добре. Не допринасят с нищо за местната икономика, дейността им води до струпване на капитали и работна сила в София, до безработица и обезлюдяване на останалите региони, до изчезване на дребния бизнес ...

  • 3
    stenlyyy avatar :-|
    Активист

    До коментар [#2] от "ede13528673":
    Troll much ?

  • 4
    wae20528991 avatar :-|
    wae20528991

    До коментар [#3] от "stenlyyy":

    Ти олигофрен ли си?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK