Brexit може да стимулира производството на авточасти във Великобритания

Nissan изнася около 55% от произведените в английския си завод в Съндърланд автомобили за Европа. От началото на годината компанията прави опити да привлече производители автомобилни части на Острова,

Brexit може да стимулира производството на авточасти във Великобритания

В противен случай сглобяването на автомобили ще се оскъпи, защото в момента половината от частите се внасят

5846 прочитания

Nissan изнася около 55% от произведените в английския си завод в Съндърланд автомобили за Европа. От началото на годината компанията прави опити да привлече производители автомобилни части на Острова,

© Nigel Roddis


Само през миналата година Великобритания е произвела 1.7 млн. автомобила. Една средностатистическа британска кола има около 30 хил. части, от които обаче повече от половината не се произвеждат на Острова, а в европейски страни като Германия, Румъния, Полша. Една такава логистична система доскоро се приемаше за триумф на световната търговия, но несигурният Brexit превръща международната логистика при британската автомобилна индустрия в огромен проблем, пише Financial Times.

Великобритания гласува да напусне Европейския съюз (ЕС) миналия юни, като се очакват тежки търговски правила за Острова, ако Лондон се насочи към твърд вариант на преговори. Освен това Великобритания ще трябва да сключи нови сделки за свободна търговия със страните извън съюза, което ще отнеме допълнително време.

"Правилата на Световната търговска организация налагат мита от 10% за автомобили и средно около 4.5% за компоненти", казва за Financial Times изпълнителният директор на Асоциацията на производителите и търговците на автомобили в страната Майк Хауес. Той добавя още, че цената на британското производство ще се увеличи, както и крайният продукт за британците, което ще подкопае конкурентоспособността на британските автомобили на пазара.

Надежди за собствено производство

Такъв тип политика ще ощети индустрията, ако тя не успее да компенсира със собствено производство поне някои от вносните части за модели на Nissan, Honda или Vauxhall. Но в много от случаите това е невъзможно. Затова и автомобилният сектор, за който работят около 800 хил. британци, от които 170 хил. в производството, ще е едно от най-сериозните предизвикателства след Brexit.

През последните години Великобритания разшири бизнеса си за автомобилни части, но въпреки това остава зависима от Европа. "Някои части просто няма къде да се купят във Великобритания", отбелязва изпълнителният директор на най-големия британски автомобилен производител - Jaguar Land Rover, Ралф Спет. Сред най-важните компоненти на произвеждания от компанията му Land Rover Discovery например има такива, които са направени в Германия, Чехия, Унгария, Ирландия, Франция и Полша.

По-рано тази година японският производител Nissan отправи покана към много международни производители на автомобилни части да преместят фабриките си във Великобритания. В партньорство с правителството на Тереза Мей Nissan се подготвят да произвежда следващата линия спортни автомобили в Съндърланд, ако кабинетът предпази компанията от евентуални лоши последствия от Brexit. През февруари европейският производствен директор на Nissan Колин Лоутър обяви своето притеснение пред депутати, че заводът в Съндърланд "няма да оцелее независимо от Brexit, освен ако правителството не помогне с веригата за доставки". Той поиска 100 млн. паунда подкрепа, които според Лоутър са крайно необходими за преместването на производители на части във Великобритания.

От своя страна BMW обяви миналата седмица, че ще произвежда линия от електрически автомобили Mini във Великобритания от 2019 г. Правителството побърза да заяви, че действията на компанията са "гласуване на доверие", без обаче да обърнат внимание на един детайл - захранващата батерия ще се внася от Германия.

Brexit същевременно може да се отрази и негативно, като убие конкуренцията на пазара, ако частите и самите британски коли излизат по-скъпо. Според анализатори има възможност производството на автомобили във Великобритания да претърпи спад от 10%, ако Тереза Мей не сключи преходна сделка с ЕК. Идеята е Великобритания и ЕС да продължат своите търговски отношения след напускането на Лондон, докато всички детайли около търговско споразумение са изяснени.

Несигурността около Brexit се отразява на автомобилната индустрия, като инвестициите в сектора намаляват от 2.5 млрд. паунда през 2015 до 1.66 млрд. през 2016, а през първото полугодие са били само 322 млн. паунда.

Само през миналата година Великобритания е произвела 1.7 млн. автомобила. Една средностатистическа британска кола има около 30 хил. части, от които обаче повече от половината не се произвеждат на Острова, а в европейски страни като Германия, Румъния, Полша. Една такава логистична система доскоро се приемаше за триумф на световната търговия, но несигурният Brexit превръща международната логистика при британската автомобилна индустрия в огромен проблем, пише Financial Times.

Великобритания гласува да напусне Европейския съюз (ЕС) миналия юни, като се очакват тежки търговски правила за Острова, ако Лондон се насочи към твърд вариант на преговори. Освен това Великобритания ще трябва да сключи нови сделки за свободна търговия със страните извън съюза, което ще отнеме допълнително време.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Брекзит ще е добър повод политиците да намалят заплатите точно на дебилите, които гласуваха за брексит. И да, след това ще произвеждат евтини авточасти...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал