ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални

ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални

"Фибела", "Русалка" и "Ханско" вече се продават в цялата страна

Мара Георгиева
20390 прочитания

"Обединена млечна компания" (ОМК) – Пловдив, започна национална дистрибуция на три свои регионални марки кисело мляко – "Фибела", "Русалка" и "Ханско". "Искаме да увеличим обемите на продажба и да дадем достъп на потребителите от цялата страна до тези брандове", обясни за "Капитал" Йолита Ботева, маркетинг мениджър на дружеството.

Йолита Ботева, маркетинг мениджър на ОМК: "Искаме и можем да доставим на българските потребители вкус от различни региони"
Фотограф: Капитал

Предисторията

ОМК е учредена през 1998 г. след приватизацията на няколко от общо 27 обекта на създаденото през 1959 г. Държавно стопанско предприятие "Млекоснабдяване". Пловдивската фирма включва бившите окръжни предприятия "Млекопреработване" в Пловдив, Бургас, Варна, Шумен, Враца, Стара Загора. По правило всяко от тях е произвеждало и снабдявало съответния окръг с млечни продукти под определено търговско наименование: "Фибела" в Пловдив, "Русалка" в Бургас, "Виталакт" във Варна, "Верея" в Стара Загора, "Ханско" в Шумен.

ОМК превръща в национална марка само "Верея", а другите остават с "регионален сантимент". "Известно е, че ОМК има възможност да дистрибутира млечни продукти в най-много точки за продажба в България. Освен това има и най-голямо наследство с рецепти от "онова време", коментира Йолита Ботева.

Продуктите

Продуктите съхраняват типичните вкусови характеристики за съответния регион и спазват автентичните регионални рецепти, уточняват от компанията производител. "Фибела" от региона на Пловдив е балансирано на вкус, бургаската "Русалка" е с характерна сладост и мекота, а "Ханско" с вкус от Шумен е традиционно по-кисело", обясни Йолита Ботева. По думите й трите бранда се произвеждат с мляко от съответния регион и подлежат на 4-степенната система за контрол на качеството, както всички продукти на ОМК.

Трите марки се продават в пластмасови кофички с изцяло нов дизайн. Млякото е с 2% масленост. "Решението за това е взето след анализ на пазара, който показва, че този сегмент (от 2%) държи 35.3% от продадените количества според данните на "Нилсен България" за 2016 г.", посочва Ботева.

"Киселото мляко "Верея" достига до повече от 1 млн. потребители и е марка номер 1 в сегмента на индустирално мляко с 12.8% дял в 11.8% в стойност по данни на "Нилсен България", посочва Йолита Ботева. А "новите стари" три регионални марки на компанията общо прибавят още един процент в обем към пазарния дял на ОМК в този сегмент.

Компанията

ОМК е един от най-големите изкупвачи на българско сурово мляко в страната, всеки ден компанията изкупува над 100 тона от 67 ферми. За периода 2013–2016 г. дружеството е инвестирало над 8 милиона лева без ДДС за обновяване на производствените си мощности, подобряване на качеството, съхранението и дистрибуцията на продуктите. По данни на фирмата досега тя е инвестирала 2 милиона лева без ДДС и очаква до края на годината вложенията да достигнат 6.3 милиона лева без ДДС. Планираните проекти за финансовата 2018 г., подготовката на част от които стартира, по приблизителна оценка са за 6 милиона лева без ДДС.

Пазарът на кисело мляко

Годишно в страната се продават през магазини около 150 хил. тона кисело мляко, по данни на "Нилсен България". В страната има над 100 регистрирани производителя и над 300 марки. Една трета от продаденото индустриално натурално кисело мляко е с 2% масленост, но най-скоростно развиващият се сегмент е мляко с масленост от 4.5% и нагоре, който бележи двуцифрени ръстове през последните години.

Традиционните квартални магазини държат почти една трета от продажбите на кисело мляко в обем, макар че делът им се свива до 32% за дванадесетте месеца до март 2016 г. Това показва представителното изследване "Потребителски панел" на "GfK България", което измерва домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства, публикувано в сп. "Регал" (издание на "Икономедиа"). Според него хипермаркетите успяват да запазят стабилни позициите си от 11%.

Продуктите с марки на търговските вериги се свиват като дял в обем спрямо общото потребление на категорията и достигат 9% за изследвания период. Същевременно покупките на кисели млека на промоция нарастват значително и техният дял достига 18% за изследвания период спрямо 15% за предходния, отчита "GfK България". В топ 3 на натуралното кисело мляко са "Верея", "Боженци" и "Домлян", твърдят представители на бранша.

5 коментара
  • 1
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    Нека ги правят каквито им харесва, но ТВ рекламите на тази серия млека са доста слабички. Поне според мен, а вярвам и не само според мен. Не знам каква е целевата аудитория на тези послания.

  • 2
    wix09528776 avatar :-|
    wix09528776

    Винаги ми е било чудно как такава проста уж технология и рецепта от само две съставки може да даде подобно разнообразие от вкусове. 10 марки кисели млека да отвориш, и десетте ще са различни на вкус и консистенция. От силно кисели, през изобщо некисели, чак до горчиви. С гладка кремообразна консистенция, зърнеста, на парцали, желеобразна ... От суровината ли зависи, от технологичния процес ли, от бактериите ли ...

  • 3
    cinzano avatar :-|
    CINZANO - оправете си сайта!

    Нека да продават, няма лошо, но рекламната им кампания е много зле...

  • 4
    yuriiprodanov avatar :-|
    Юрий Петров Проданов

    Това не е "зле" кампания. Това е кампания, която експлоатира идеята за регионализма по толкова непрофесионален и дебилен начин, че криейтив екипа трябва да си изяде дипломите със заливка от кисело мляко. Диалектизмите не са уникално предимство. Те са знак за комуникационна предмодерност. В постмодерното общество те са пък знак за изключване от групата на знаещите ценители на качеството Просто, поредният провал на поредните измислени момченца и момиченца от рекламните офиси в голямото село

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Нямам търпение да ги пробвам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK