Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Три фирми не са обoзначили растителни мазнини в сирене, Втора проверка не откри разлики в съдържанието на етикетите, КЗК с поредно решение срещу Марешки, Поне 10 млн. отровени яйца от Холандия в Европа, "Астра и ко" е глобена за нелоялна конкуренция

2386 прочитания

© Юлия Лазарова


Три фирми не са обозначили растителни мазнини в сирене

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби три млекопреработващи компании за липса на обозначение на немлечни мазнини върху опаковките на продукт, претендиращ да е "бяло саламурено сирене". Имуществената санкция за "Рафтис – милк" ЕООД е 34 470 лева, за "Сирма Приста" АД - 38 440 лева, и за "Чех – Йосиф Новосад" ООД - 331 300 лева. Сумата е 1% от нетните приходи от продажби на всяка от компаниите за предходната финансова година.

Производството е образувано по сигнал от 8 юли 2016 г. на "Активни потребители" след направен от организацията сравнителен тест на 36 марки бяло саламурено сирене. КЗК е изискала информация и доказателства от Българската агенция по безопасност на храните и от Националния диагностичен научноизследователски ветеринарномедицински институт – София. В проучването на КЗК по безспорен начин се установи, че всяко от трите дружества предлага на пазара "сирене от краве мляко", в съдържанието на което има немлечни мазнини, като това не е отбелязано върху опаковката, съобщават от регулатора.

КЗК преценява, че тези недобросъвестни действия на трите компании им дават необосновано конкурентно предимство и поставят останалите участници на пазара в неравностойно положение. Защото, предлагайки продукт с по-ниско качество, но представен като продукт, произведен само от мляко, "дружествата си спестяват разходи, които са обичайни за конкурентите и присъщи за дейността им". По този начин те могат да предложат цена, близка до тази на останалите конкуренти (реализирайки по-голяма печалба), или по-ниска (привличайки повече клиенти). Само по себе си подобно действие противоречи на добросъвестната търговска практика, обобщава регулаторът.

КЗК постанови незабавно преустановяване на нарушението. Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок.

Втора проверка не откри разлики в съдържанието на етикетите

Няма разлики в етикетите, обявените съставки на продуктите са идентични. Това показва втора проверка на 31 продукта, закупени от търговски обекти в Италия, Франция, Швейцария и в България, съобщиха от министерството на земеделието. Тя е част от проучването по темата има ли т.нар. двоен стандарт при храните, предлагани на българския и на западноевропейските пазари. Този път проверяващите са направили само сравнителен анализ на етикетите и финансов анализ за евентуално различие в цените, но без лабораторни изследвания.

Само при един продукт, предлаган на българския пазар, не е отбелязан процентът на съдържащото се в него какао за разлика от аналога му на западноевропейските пазари. Сравнението на цените след елиминиране на разликите от ДДС пък отчита, че нетната стойност на 9 продукта е по-висока в България в сравнение с Италия, Франция и Швейцария. При 5 от продуктите нетната цена в България е една и съща или с минимално отклонение спрямо западноевропейския пазар. Останалите 17 храни са по-евтини тук, като разликите варират от 9% до 74%.

КЗК с поредно решение срещу Марешки

След като получи решение за глоба от половин милион лева за нелоялна конкуренция и няколко отказа по негови жалби в сектора на горивата, бизнесменът, а сега и политик и заместник-председател на парламента Веселин Марешки вече има поредно решение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) пак по въпроса с нелоялната конкуренция във фармацията. Решението показва втори случай, в който фирми на бизнесмена и неговото семейство, които са собственици на един от най-големите складове за търговия на едро и най-голямата верига аптеки в България с 400 обекта, директно се жалват неоснователно от конкурентите си пред КЗК или пък пишат становища срещу тях, по които КЗК започва разследвания.

КЗК дълго време е работила по жалба на дистрибутора "Фармнет" - търговеца на едро на Марешки, и една от фирмите, които държат веригата аптеки "Варнафарма – М". Те са обвинили в забранени споразумения за доставката на осем вида лекарства българско представителство на американския концерн Pfizer, както и два от конкурентите си в сектора – търговците на едро с лекарства "Стинг" и "Софарма трейдинг". Решението на КЗК, което може да се обжалва във ВАС, е, че такова забранено споразумение не съществува.

Поне 10 млн. отровени яйца от Холандия в Европа

Милиони носачки може да бъдат изклани в Холандия заради скандала с откриването на вреден за човешкото здраве инсектицид в яйцата на редица производители в страната. Това обяви холандско сдружение на производителите на птици LTO в момент, когато секторът в Западна Европа се възстановява от миналогодишните щети от птичи грип.

Германия първа изтегли от магазините милиони бройки яйца, макар от LTO да настояват, че вече няма опасност за здравето на потребителите. Европейската комисия вече обяви, че в общо 7 държави - включително Франция, Великобритания, Швеция и Швейцария - може да са се оказали замърсени продукти. Поне 10 млн. яйца са стигнали до щандовете в Холандия, Белгия и Германия. Става дума за веществото фипронил, което според Световната здравна организация е умерено токсично и може да навреди на органи в човешкото тяло само при високи концентрации.

"Астра и ко" е глобена за нелоялна конкуренция

КЗК наложи имуществена санкция на "Астра и ко" в размер на 68 196 лв., защото компанията е нарушила забраната за нелоялна конкуренция. В хода на проучването по преписката, образувана по искане на "Арома козметикс", е установено, че "Астра и ко" разпространява на пазара почистващи препарати с биоцидно действие без надлежно издадено разрешение за това. Дружеството не е спазило и изискванията за етикетирането на препаратите като биоциди. По този начин "Астра и ко" придобива по недобросъвестен начин конкурентно предимство спрямо другите предприятия, които разпространяват биоциди в съответствие с изискванията на закона и установения за това ред.

Санкцията е в размер на 0.2% от нетните приходи на компанията нарушител за 2016 г. Биоцидите са вещества, които се използват при растителна защита, но имат и други приложения, като чрез тях се противодейства на вредители. "Астра и ко" предлага на пазара от 2012 г. препарата за почистване Clorox. На етикетите са изброени съставките, на опаковката се съдържа информация за антибактериалния им ефект, но не е отбелязано, че препаратът е биоциден.

Накратко

Nestle обяви промени в мениджърския си екип в България. Янис Милионис встъпва в длъжност бизнес мениджър "Зърнени закуски за Адриатика и България", а Сара Вуйтене ще оглави фабриката на компанията в София.

Somersby връща на пазара сайдера с вкус на нар като част от новата програма на напитката- "Златни Somersby моменти". По данни на Nielsen A/S за първите шест месеца на 2017 г. Somersby е лидер в категорията на сайдерите с 55% пазарен дял в обем и 64% пазарен дял в стойност.

"Ариана" пусна на пазара свое пиво - "Варка7", разработено от нейните пивовари в търсене на нови вкусове. Авторите са Мирослав Милков – началник-пивовар, Цвета Гюрова – инженер-технолог, и Валентин Кръстев – асистент-пивовар, създали рецептата на "Варка7" за тяхна лична употреба.

Три фирми не са обозначили растителни мазнини в сирене

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби три млекопреработващи компании за липса на обозначение на немлечни мазнини върху опаковките на продукт, претендиращ да е "бяло саламурено сирене". Имуществената санкция за "Рафтис – милк" ЕООД е 34 470 лева, за "Сирма Приста" АД - 38 440 лева, и за "Чех – Йосиф Новосад" ООД - 331 300 лева. Сумата е 1% от нетните приходи от продажби на всяка от компаниите за предходната финансова година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK