С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 авг 2017, 17:31, 4352 прочитания

Повече пътници и самолети вдигат приходите на летище София

От държавните транспортни дружества ръст през първата половина на годината има и пристанище Бургас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Приходите на "Пристанище Варна" спадат заради намалената обработка на зърнени храни.

Повече пътници и самолети са преминали през летище София през първата половина на годината. В резултат на това компанията увеличава приходите си със 17%, а печалбата й нараства с повече от 50%. Влошават се обаче резултатите на летището в Пловдив, което в момента е в процедура по концесиониране. От останалите държавни транспортни компании ръст отбелязва единствено пристанището в Бургас, показват отчетите на дружествата.

Излитане


Повече бизнес през първата половина на годината носи на "Летище София" увеличени нетни приходи от продажби (виж таблицата). През аеропорта са преминали 3.1 млн. пътници, което е с 44% повече от първото полугодие на 2016 г. Обслужени са били и 9% повече самолети - общо 5568 броя, а продажбите на авиационно гориво са нараснали с 29%. Ръстът се дължи главно на авиокомпанията Wizzair Hungary, която е увеличила самолетния си парк и е разкрила нови дестинации, както и на по-голям брой обслужени самолети на други чужди авиокомпании като El Al Israel Airlines, Austrian Airlines, Rossiya (Пулково) и Dniproavia Ukraina, която изпълнява ежедневни полети до Киев. Спад обаче има в обработените товари, което се дължи на по-малко превози на товарни самолети.

В същото време разходите на компанията също нарастват - с 11% до 40.6 млн. лв., което се дължи на повишените разходи за материали и за възнаграждения и осигуровки във връзка с увеличения персонал. Компанията обаче успява значително да увеличи печалбата си за периода.

Приземяване



Влошават се обаче резултатите на "Летище Пловдив". Пътниците там са намалели с 2% до 44.3 хил., обслужени са били 16% по-малко самолети, а обработените товари са спаднали със 76%. В резултат на това приходите на дружеството намаляват с 2%. Разходите в същото време са нараснали с над 8% и компанията увеличава загубата си близо два пъти и половина. В момента тече процедура по концесиониране на "Летище Пловдив" като вече бяха отворени офертите на два кандидата - китайската HNA Group и българския "Консорциум Летище Пловдив", който включва "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК. Третият кандидат обаче в момента обжалва решението да не бъде допуснат до отваряне на офертите, така че процедурата не се очаква да приключи скоро.

Летището в Горна Оряховица на практика вече не работи като държавно дружество, след като преди година беше отдадено на концесия. Така единствените му приходи в момента са от наем - общо 29 хил. лв. за полугодието.

Над водата

От четирите държавни пристанища - две черноморски и две речни, единствено това в Бургас отчита лек ръст на приходите и успява да излезе на малка печалба. Основната част от приходите на "Пристанище Бургас" са от транспортни услуги и претоварна дейност. За първите шест месеца на годината лек има спад в обемите на обработените товари (-3%), основно при генералните товари, заради намалените количества метали, слама и барит. Заради преустановения внос от Украйна товарооборотът на метали е спаднал с 63.6%, става ясно от отчета на дружеството. При насипните товари намаление има при солта, чугуна и кварцита, но през пристанището са преминали повече кокс, руди и концентрати, зърнени храни и др. Основните клиенти на пристанището са "БМФ Порт Бургас", "Неохим", "Севан", КЦМ, "РУА България" и др. "Пристанище Бургас" е ограничило разходите си със 7.7% до малко под 3 млн. лв., в резултат на което значително е свило загубата си от основна дейност и е излязло на минимална нетна печалба за периода.

Потъващи пристанища

Надолу обаче се движат резултатите на "Пристанище Варна". Приходите му намаляват с 6% въпреки лекото увеличение на обработените товари, макар че са над прогнозата за периода. Причината за спада е променената структура на обработваните товари - по-малко зърнени храни и повече течни товари, които са с по-ниска претоварна цена, се посочва в отчета. Разходите се повишават леко (2%) до 26.4 млн. лв. Компанията отчита печалба от 3.9 млн. лв., но тя е с 40% по-ниска от миналогодишната. Основните клиенти на пристанището са "Девня цимент", "Солвей Соди" и "Агрополихим".

Студената зима е причината за понижените приходи на "Пристанищен комплекс - Русе", тъй като появата на ледоход по река Дунав е довела до временно преустановяване на корабоплаването в българския участък. "Лошите климатични условия в началото на годината оказаха своето негативно влияние както върху приходите от претоварни операции, така и върху постъпленията от складиране. Това повлия силно върху финансовия резултат на комплекса за първите два месеца от 2017 г.", пише в отчета. За полугодието печалбата на дружеството е спаднала с една трета.

През порта преминават основно насипни товари като зърнени храни и фуражи, където се отчита двоен ръст спрямо същия период на миналата година, благодарение главно на засиления внос на царевица от март насам. В същото време продължава спадът при вноса на въглища за местната топлофикация.

"Пристанище Видин" е най-малкото от държавните портове, като клиенти са му основно круизни компании. За първите шест месеца на годината приходите на дружеството намаляват до 137 хил. лв., а загубата се увеличава значително. В същото време компанията има просрочени вземания за 677 хил. лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF 1 "Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF

Апелативният съд в Стара Загора отмени решението на екоинспекцията да не се прави ОВОС за искането на централата

28 яну 2020, 582 прочитания

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 1864 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Производителят на "Бочко" увеличава капитала си с 4 млн. лв. през борсата

"Лавена" ще използва средствата за разширение на складовете си и за подкрепа на баланса си

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10