С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
4 17 авг 2017, 12:56, 15186 прочитания

Половин милиард от семки

Приходите на производителя на растителни масла "Олива" надхвърлиха 500 млн. лв. през 2016 г., което прави дружеството най-голямата компания в хранителния сектор в страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Основаната от Ангел Георгиев група започва да строи трети завод за преработка на слънчоглед, рапица и соя. Инвестицията ще е 40 млн. евро, а мястото - до пристанище Варна-запад.
Предприятията в Кнежа и Полски Тръмбеш работят почти изцяло за износ - към Западна Европа, Турция и Северна Африка.

Още по темата

Най-големите компании за храни и напитки: Слънчево и вкусно

Най-силна е годината за производителите на масло за износ, увеличават се и продажбите на компаниите за храни и напитки, които работят за местен пазар

9 авг 2017

Rio Tinto изплаща рекордни дивиденти на инвеститорите

Високите цени на суровините удвоиха печалбите на минната корпорация

2 авг 2017

Най-динамичните: Производители на растеж

Приходите на най-бързо увеличаващите бизнеса си 50 компании нарастват средно с 46% през 2016 г.

1 юли 2017

Най-големите компании в България през 2016 г.

Средно приходите на стоте дружества се свиват, но минусът идва от поевтинелите горива и метали. Печалбите за поредна година се увеличават

30 юни 2017

Върхът на слънчогледа

Компанията за преработка на слънчоглед "Олива" за първи път надхвърли оборот от над половин милиард лева, а до дни започва строителството на новия й завод за 40 млн. евро

23 юни 2017

Производителите на олио в България са реализирали близо 500 млн. лв. оборот

Рафинериите обаче отчитат с 18% по-слаби продажби зад граница

31 яну 2017

България е в лидерската тройка на най-големите износители на слънчоглед в света от поне пет години. Логично след големия скок в производството на суровината дойде ред и на бум в преработката, защото оттам идва продукт, който носи по-висока добавена стойност на бизнеса. Новите големи количества са само за износ. Това е и полето, в което най-голямата българска компания в сектора "Храни и напитки" - "Олива", развива своята дейност.

За пръв път от създаването й фирмата, която е на върха на секторното класиране за трета поредна година, надхвърли оборот от 500 млн. лв., а ръстът на бизнеса през 2016 г. спрямо предходната година е 43%. С това "Олива" стана най-големият производител на сурово и рафинирано слънчогледово масло на българския пазар.

Плановете за развитие обаче не спират тук. Това лято предстои строителството на третия завод на компанията, който ще бъде до пристанище Варна-запад и ще преработва слънчоглед, рапица и соя. Инвестицията за новото производство е 40 млн. евро, а пускането му ще е поетапно, като заводът трябва да заработи с пълния си капацитет през 2020 г. Заедно със сега съществуващите тези нови мощности ще увеличат обемите, които "Олива" може да обслужва, до 700 хил. тона семена годишно. Броят на заетите също ще нарасне спрямо сегашните 395 служители.

От търговец до голям производител

"Олива" се притежава от компанията за търговия на зърно и маслодайни култури "Билдком". Едноличен собственик на "Билдком" е Ангел Георгиев, който влиза като акционер в "Олива" през 2001 г. и постепенно във времето увеличава дяловете си до над 99%. "Олива" пък е наследник на строената през 1942 г. маслодобивна фабрика "Перла" в Кнежа и още преди да изкупи дяловете на дружеството, Георгиев работи на ишлеме с предприятието. "Сключвахме договори със заводи за преработка, тъй като имахме добри пазари на масла освен на зърнена продукция. Видях добра възможност за това да получаваме и добавена стойност", казва собственикът.



Към времето на придобиването заводът работи с много стари технологии и Георгиев започва активна програма за модернизацията му. Успоредно с това той разширява и капацитета. През 2006 г. компанията пуска и цех за белен слънчоглед, който е с 99.9% чистота и се изнася за хлебопекарната индустрия в Европа. В годините следват нови инвестиции в мощности. Сред тях са няколко зърнобази в различни градове на страната и построеният през 2013 г. нов и високотехнологичен завод в Полски Тръмбеш, който е специализиран в производството на нерафинирано масло. Този проект се осъществява с финансиране от 22 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), а годишният капацитет на преработка е в диапазона 250 - 270 хил. тона слънчогледово семе годишно.

Олио за Европа и Африка

За разлика от преработвателите от други сектори на хранителната индустрия "Олива" няма собствена и наета земеделска земя и не се занимава с отглеждането на културите, които използва. "Моята концепция винаги е била, че всеки трябва да прави това, от което разбира. Отглеждането на земеделска продукция е съвсем друг и коренно различен бизнес", казва Георгиев. Той допълва още, че компанията работи много добре и има близо двадесетгодишни партньорства с доставчици на маслодайни семена от различни области на България. Един от лоялните партньори от самото начало на бизнеса е кооперация "Зора" в Кнежа. Обикновено доставките на суровини могат да бъдат задоволени от вътрешния пазар, но в последните години конкуренцията между преработвателните предприятия и фабриките за белене се е засилила и в производството се ползват и вносни суровини. През 2015 г. и 2016 г. техният дял е около 10-20%.

Портфолиото на "Олива" включва сурово и рафинирано слънчогледово олио, слънчогледов шрот и белени семена. Годишно около 80-90% от продукцията й са предназначени за експорт, а основните пазари на компанията са в Западна Европа, Турция и Северна Африка. "Това кой пазар ще е най-активен много зависи от конкретната година, реколтата и цените в Украйна, която е основен конкурент на България на FOB Черно море", казва Георгиев.

Най-голям дял в общите продажби на компанията има търговията със сурово масло, той е около 60%. Маслото се продава в много различни точки на света, където се рафинира, пакетира и олиото се доставя за нуждите на хранителната индустрия. "Продаваме само на компании, не на крайни потребители, нямаме свои марки, но бутилираме рафинирано олио за наши клиенти в разфасовки по тяхна заявка", обяснява собственикът на "Олива". Това е и основното, което отличава компанията от двата й големи местни конкурента - "Папас" и "Бисер Олива", които, освен че имат собствени продукти, са много по-насочени към вътрешния пазар.

Най-добрата година с дъх на рапица

Вторият завод на компанията е в Полски Тръмбеш. Завършен е 2013 г., инвестицията е 30 млн. евро

Вторият завод на компанията е в Полски Тръмбеш. Завършен е 2013 г., инвестицията е 30 млн. евро

["Олива"]
Големият ръст в приходите на компанията е резултат не само от увеличения производствен капацитет, който е позволил преработката на по-големи обеми слънчоглед, но се дължи и на факта, че тя навлиза с големи крачки и бързо темпо и на пазара на рапица. "През календарната 2016 г. изтъргувахме много по-голям обем рапица. Мога да кажа, че над 100 млн. лв. от приходите ни идват от продажби на тази суровина и маслото от нея, като преработихме близо половината количество до рапично масло", казва Георгиев. "Освен това имахме договорени количества от предходната година, които физически осигурихме през 2016 г.", допълва той. Българските рапични масла се продават главно в ЕС за производство на биодизел.

Въпреки по-високите приходи компанията не е могла да завърши годината с растяща печалба. Тя се свива до 2.7 млн. лв. спрямо 17 млн. лв. година по-рано. "Причина за това е засилената конкуренция в изкупуването, която автоматично довежда до нежелание на фермерите да продават, защото те остават с усещане, че пазарът ще е възходящ. В същото време имаше огромни реколти в основния конкурент - Украйна, и за съжаление трендът не беше възходящ. Това сви маржовете", казва Георгиев. Той посочва още, че нормалният индустриален марж в сектора е между 3 и 5%.

Прогнозата за 2017 г. е оптимистична, макар че реколтата ще е финално ясна по думите на Георгиев "чак когато влезе наесен в склада". "Отново се очакват много добри световни добиви и смятаме, че пазарът ще е много по-спокоен и това ще позволи да влезем в нормалните маржини, които имаме", казва още той. През 2016 г. двете предприятия на "Олива" в Кнежа и Полски Тръмбеш са работили с над 90% от капацитета си и през 2017 г. производството върви със същото темпо.

Сега обаче освен него фокусът на мениджмънта ще падне и върху проекта за новата маслодобивна фабрика. "Търсим и постоянни възможности за разширяване на търговските си позиции по света, като напоследък Азия започва да става много интересен пазар", казва Ангел Георгиев. Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ave, AT&T-Time Warner Ave, AT&T-Time Warner

Сделката създава медиен конгломерат с премиум съдържание, мрежа за разпространение и стотици милиони потребители

22 юни 2018, 267 прочитания

"Градус" премери борсовата температура 1 "Градус" премери борсовата температура

Хранителният холдинг набра над 80 млн. лв. от борсата и показа, че финансирането през БФБ е възможно

22 юни 2018, 898 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Next Level: Нашите връстници не преследват възможностите, а по-скоро чакат те да дойдат при тях

Носителите на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт", разказват откъде идва вдъхновението за техния проект Next Level

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Металургията в Европа се опитва да преодолее стагнацията със сливания

Въпреки увеличението на цената на стоманата през първото тримесечие секторът е все още в застой

Ужилването "Корал"

Потвърденото от няколко места наличие на дюни в обхвата на проекта за мащабен комплекс зад плажа на бившия къмпинг създава сериозни проблеми за инвеститора

Следваща спирка - банков съюз

България все пак ще приеме условието на Брюксел първо да кандидатства за единния европейски надзор, а после за ERM II

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Sightspotting

Глазгоу за нетуристи

Фрида: бит и душевност

След "Мастабата" на Кристо изложбата, посветена на живота на Фрида Кало, е достатъчна причина да планирате пътуване до Лондон в следващите месеци

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Краят на дизела и нашествието му в България?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.06.2018 Прочетете