Air Berlin започва преговори за продажба на активите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Air Berlin започва преговори за продажба на активите си

Air Berlin започва преговори за продажба на активите си

Фалитът на германската авиокомпания отваря възможности за Lufthansa

5355 прочитания

© Fabrizio Bensch


Целта на компанията е да продаде активи, преди да изхарчи парите от правителствения мостов заем

Германската авиокомпания Air Berlin, която по-рано през седмицата подаде документи за влизане в процедура по фалит, ще се опита да продаде част от активите си на два или повече купувача до края на септември, пише Reuters, като се позовава на вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Целта на компанията е да продаде активи, преди да изхарчи парите от правителствения мостов заем, който беше отпуснат, за да може превозвачът да изпълни вече обявените си полети. Това потвърди и изпълнителния директор на компанията Томас Винкелман.

За момента Air Berlin говори с три фирми, включително и Lufthansa, за активите си. Винкелман коментира, че "всичките три фирми са с висока репутация, добро финансово състояние и могат да предложат на Air Berlin стабилно бъдеще. Компаниите искат да задържат Германия като база на операциите". Директорът не споменава по име нито една от компаниите, но от Lufthansa вече потвърждават, че разговаря за закупуването на части от Air Berlin. Според различни източници, другите наддаващи ще бъдат easyJet и Condor, германското звено на Thomas Cook.

След потопа

Втората по големина авиокомпания в Германия подаде документите си за защита от фалит във вторник, след като основният акционер Etihad Airways се отказа да финансира групата. Основната причина е, че авиокомпанията от Персийския залив е недоволна от дългогодишните загуби на Air Berlin. Това обаче отваря възможност за други компании, които да заемат пазарната ниша на Air Berlin и да закупят част от активите й. Фалитът на Air Berlin идва в неподходящ момент, защото е в разгара на летния сезон и само месец преди парламентарните избори в страната.

Германското правителство отпусна мостов заем от 150 млн. евро на Air Berlin, за да може компанията да поддържа операциите си за още три месеца, докато стане ясно какво ще е бъдещето на бизнеса и на 7200 служители, които работят в нея. Не е изключено да се стигне и до продажбата на цялата Air Berlin, въпреки че шансовете за това са ниски. Апетитното при Air Berlin е, че придобиването на активи от компанията ще даде възможност на Lufthansa и другите заинтересовани да си осигурят места на летища като Tegel в Берлин и Дюселдорф. Това би било от особена важност за Lufthansa, която иска да запази доминиращата си позиция на вътрешния пазар спрямо разширяващите се операции на лоу-кост гиганта Ryanair.

Какво ще се случи с Niki

Според Винкелман преговорите включват и активи от звеното на Air Berlin - Niki, което Etihad се съгласи да купи по-рано през годината срещу 300 млн. евро. Вестникарската група RND цитира правителствени източници, които твърдят, че Lufthansa и нейната бюджетна авиокомпания Eurowings най-вероятно ще вземат важните места на летището, заемани в момента от Air Berlin. Конкуренция ще има и в лицето на Condor.

Няколко от местата на летището могат да преминат и към Ryanair, която вече подаде жалба срещу германските и европейските власти. Според ирландската компания се прави всичко възможно тя да не може да продължи да разширява пазарния си дял в страната.

Целта на компанията е да продаде активи, преди да изхарчи парите от правителствения мостов заем

Германската авиокомпания Air Berlin, която по-рано през седмицата подаде документи за влизане в процедура по фалит, ще се опита да продаде част от активите си на два или повече купувача до края на септември, пише Reuters, като се позовава на вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Целта на компанията е да продаде активи, преди да изхарчи парите от правителствения мостов заем, който беше отпуснат, за да може превозвачът да изпълни вече обявените си полети. Това потвърди и изпълнителния директор на компанията Томас Винкелман.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Не можеш да се пребориш с конкуренцията и фалираш - това се случва в нормалните държави. Но не и в България, където държавата продължава да влачи с парите на данъкоплатеца отдавна истиналия труп на частната компания България Еър.

  • 2
    nach avatar :-|
    Nach

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Направи ми впечатление, че една определена група потребители, винаги когато има статия свързана с летища или авиокомпании, се включват да коментират без дори да са прочели статията и повтарят това, че БГ еър щяла да фалира. Плащат ли ви, за да пишете подобни откровени глупости? Няма дори една реална причина трезвомислещ човек да стигне до подобно заключене. И стига с тези "пари на данъкоплатеца" - има дълг, който се погасява, следователно не виждам проблем. Подценявате много читателите,а такива празни мнения, без подкрепата на факти, не тежат особено тук.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Не само в България. Германия е чудесен пример какъв трябва да е ангажимента на правителството - мостов заем и това е. Италия колко време държеше на патерици Alitalia?

    До коментар [#2] от "Nach":

    Имаш ли някакви съмнения, че влиянието на дадени бизнес групировки не е именно това, което е помогнало за формирането на такъв голям дълг? Съгласен съм, данните сочат, че по сключената сделка сумите се изплащат. В същото време подозирам, че новите задължения не се изплащат и дълга се увеличава:

    "Над 59 млн. лв. са несъбраните задължения на националния превозвач "България ер" към "Летище София". Това обяви Пламен Станчев, завърналият се наскоро дългогодишен изпълнителен директор на летището, на пресконференция. През август 2010 г. задълженията са били 23 млн. лв., обясни той. През лятото на 2016 г. бившият директор Христо Щерионов оповести, че "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на летището. Така излиза, че вместо да се свиват, неплатените такси на авиокомпанията от групата на "Химимпорт" растат."

    ""Летище София" отчита и увеличение на краткосрочните вземания с около 60% до близо 144 млн. лв. От отчета не става ясно точно за какви вземания става въпрос, но вероятно в тях влизат несъбраните задължения от националния превозвач "България ер" , които към края на годината са били над 59 млн. лв."

    И двата цитата са след подписването на споразумение за изплащане на дълговете.

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    До коментар [#2] от " Nach ": На мен пък ми прави впечатление как един служител на ТИМ, регистриран с множество различни профили тук, мигновенно се впуска презглава да брани самоотвержено името на бившата силова групировка, в мига в който някой дръзне да изкаже дори малко съмнение в легитимността на техния бизнес. "Ама, дългът се погасява...". Ха, ха, ха... Това колко пъти го написа по тези форуми тук, и под колко различни профила вече? Едно време с бухалките ви се получаваше да сплашвате хората, но днес по интернет доста се озорвате:) :)

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#2] от " Nach ": Ако дългът се обслужва, проблем няма! Но защо този дълг се увеличава?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK