Приходите на железниците намаляват за първите шест месеца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на железниците намаляват за първите шест месеца

Товарният превозвач е превозил 4% по-малко карго през първата половина на годината

Приходите на железниците намаляват за първите шест месеца

"Холдинг БДЖ" и пътническите и товарните превози излизат на загуба към средата на 2017 г.

5435 прочитания

Товарният превозвач е превозил 4% по-малко карго през първата половина на годината

© Юлия Лазарова


407.6

млн. лв. са достигнали задълженията на холдинга, което е спад от 10%. Повечето от тях обаче са просрочени.

Приходите на железниците за първите шест месеца на 2017 г. намаляват леко спрямо същия период на миналата година. По-ниски са резултатите както на "Холдинг БДЖ", така и на дъщерните му дружества. Основните причини за спада са намалените пътнически и товарни превози. В същото време всичките компании са имали по-високи разходи и излизат на загуба след отчетената макар и малка печалба година по-рано. Добрата новина е, че задълженията на холдинга намаляват с 43 млн. лв. Основната част от тях обаче са просрочени. Това показват отчетите на държавните компании за първото полугодие.

По-малко товари

Намален обем на превозите и увеличени разходи за заплати стоят зад отрицателните резултати на "БДЖ - Товарни превози". Приходите от продажби намаляват с 2% на годишна база (виж таблицата), а оперативните разходи нарастват с 3% до 50.7 млн. лв. През тази година компанията е превозила 4% по-малко товари, става ясно от отчета. Увеличение има при превозените руди и метални отпадъци, нерудните суровини, нефтопродуктите и др., но то не може да компенсира спада на въглищата с над половин милион тона, както и на машини и други товари. През миналата година един от основните клиенти на дружеството - въглищните мини на енергийния бизнесмен Христо Ковачки, си направиха собствена жп компания - "ТБД - Товарни превози", което допълнително отне от свиващия се пазарен дял на държавните железници. В момента основните клиенти на БДЖ са компании като транспортната "Трансленд", добивната "Каолин", металургичната "Стомана индъстри" и т.н.

С близо 2 млн. лв. повече са разходите за заплати през тази година, като те формират 46% от всички разходи. Ръстът се дължи на назначаването на допълнително охранители, повишаването на минималната заплата от началото на годината, както и заплатения извънреден труд. Това се е наложило заради недостига на локомотивен персонал в резултат на голямото текучество, като за една година са напуснали 121 души, или 22.8% от машинистите, става ясно от отчета. Общо персоналът на компанията е намалял с 238 до 2920 души.

Пътниците намаляват

Спад има и в броя на превозените пътници на "БДЖ - Пътнически превози". Общо 10.4 млн. души са използвали услугите на държавния превозвач през първата половина на 2017 г., което е с 1.4% по-малко отколкото преди година. Намаляло е и средното пропътувано разстояние (-1.5%), което е и причината за спада на приходите от продажби. Основните средства, с които компанията поддържа дейността си, са компенсациите, които получава от държавата за предоставяне на обществена услуга. Те са в размер на 87.5 млн. лв. и са три пъти повече от собствените й приходи.

В същото време оперативните разходи на компанията се увеличават с 4% до 98.1 млн. лв., като най-много нарастват разходите за възнаграждения - с 2.5 млн. лв., заради по-високата минимална заплата. Общо в дружеството работят 5967 души, а разходите за труд са 24.5% от общите. Повече е плащал превозвачът и за гориво и външни услуги. В резултат на увеличените разходи и по-малките приходи компанията излиза на загуба за периода.

Спад на задълженията

На фона на влошаващите се резултати на пътническото и товарното дружество, спадът на консолидираните приходи на "Холдинг БДЖ" не е изненада. Индивидуалните резултати на компанията показват ръст на приходите с близо 1 млн. лв., което се дължи на повече постъпления от наеми, услуги, продажба на скрап и др. Загубата намалява значително благодарение на отчетената печалба от 1.9 млн. лв. от публична продан на възбранени имоти и финансови активи на дружеството. Това включва 1.1 млн. лв. от продажбата на притежаваните 2.8% от капитала на ЗАД "Алианц България" от частен съдебен изпълнител и 831 хил. лв. от продажбата на почивна станция "Банкя". От продажбата на активи, товарни вагони и контейнери компанията е спечелила 3.6 млн. лв. Най-големите разходи на дружеството (62% от общите) са за лихви по просрочени плащания.

Общите задължения на холдинга намаляват до 407.6 млн. лв. от 450.6 млн. лв. преди година, показва отчетът на дружеството. От тях обаче просрочени са по-голямата част - 286.4 млн. лв. В сумата влизат 155.9 млн. лв. неизплатени задължения към финансови институции, включително 149.8 млн. лв. по втория облигационен заем, който компанията емитира през 2007 г., за да покрие предишни задължения. Заемът стана предсрочно изискуем в края на 2014 г., след като железниците спряха да плащат на кредиторите си. В момента холдингът се опитва да разпродава неоперативни активи, за да покрие просрочията си.

407.6

млн. лв. са достигнали задълженията на холдинга, което е спад от 10%. Повечето от тях обаче са просрочени.

Приходите на железниците за първите шест месеца на 2017 г. намаляват леко спрямо същия период на миналата година. По-ниски са резултатите както на "Холдинг БДЖ", така и на дъщерните му дружества. Основните причини за спада са намалените пътнически и товарни превози. В същото време всичките компании са имали по-високи разходи и излизат на загуба след отчетената макар и малка печалба година по-рано. Добрата новина е, че задълженията на холдинга намаляват с 43 млн. лв. Основната част от тях обаче са просрочени. Това показват отчетите на държавните компании за първото полугодие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gwm51310473 avatar :-|
    gwm51310473

    БДЖ да се само разпусне това е едно от последните комунистически недоразумения в икономиката празно няма в момента в който изчезне ще се появи частна компания която ще поеме техните функции най вероятно с 5 пъти по малко хора и без държавна помощ

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Направо да се чуди човек как я мислят тая работа БДЖ, за тях комунизма още не е свършил. На дотации докога?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Това се е наложило заради недостига на локомотивен персонал в резултат на голямото текучество, като за една година са напуснали 121 души, или 22.8% от машинистите, става ясно от отчета. Общо персоналът на компанията е намалял с 238 до 2920 души."

    Значи вдигнаха врява до небето, за да не се приватизира, а после напускат като мишки от потъващ кораб! Защо бе, машинисти?! Да не би някой да ви е спрял горивото?

    Колко планове за преструктуриране провалихте?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "gwm51310473":

    Железопътните компании са успешни навсякъде, в САЩ железопътният превоз е по-скъп от автобусния. Не е в бизнеса проблема, а в начина на управление. Кадърен ръководител без натиск от синдикати и особено от рояка администрация ще преобърне бизнеса на дружеството за 0 време. Недев на времето за 2-3 години почти ги върна на 0-та, ама нямаше кой да го търпи с неговото нормално управление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK