Бизнесът се бори с фалшивите новини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът се бори с фалшивите новини

Кафе веригага Starbucks побърза да опровергае слуховете, че е пуснала нова кампания, която се оказа измислена от интернет потребители

Бизнесът се бори с фалшивите новини

Starbucks е поредният случай, в който фалшива кампания в социалните мрежи вреди на имиджа на компания

4540 прочитания

Кафе веригага Starbucks побърза да опровергае слуховете, че е пуснала нова кампания, която се оказа измислена от интернет потребители

© Reuters


Американската компания Starbucks е поредната жертва, за която се разпространиха фалшиви новини, пише Financial Times. Според появили се този месец постове в социалната мрежа Twitter веригата за кафе щяла да раздава безплатни напитки на нелегални американски имигранти.

Оказва се, че измамник е започнал разпространяването на хаштага #borderfreecoffee (кафе без граница), като рекламите са включвали оригиналното лого на компанията, както и разпознаваемия фон и снимка на Starbucks напитки. Американската компания побърза да опровергае туитовете като "напълно фалшиви", които оставят хората "неинформирани".

Скоростта на информацията

Въпреки реакцията големият обхват на социалните мрежи и скоростта, с която информацията се разпространява, успяват да нарушат имиджа на компаниите за кратко време. В класация за 50-те най-горещи фалшиви новини на сайта за проверка на факти Snopes 12 са новини за компании.

За този тип кампании управляващият директор на Snopes Брук Бинковски казва, че "вреди на бизнеса финансово и превръща проблема за компаниите в токсичен, като нарушава доверието и създава атмосфера, в която хората не знаят на кого да вярват".

От една страна, фалшива новина за дадена компания може да се разпространява в социалните мрежи поради политически причини, какъвто е случаят със Starbucks. На 2 август в онлайн платформата 4Chan се появява пост на потребител, който иска да "наруши бизнеса" на компанията. Потребителят създава кампанията с цел да събере на едно място нелегални имигранти, а след това да се обади на американската Служба по имиграцията.

За компании могат да се разпространяват фалшиви новини обаче за рекламни цели или просто в търсене на внимание. Проблемът с лошата реклама, като например "определена марка кола причинява рак", не е отскоро, смята директорът новини на Storyful Манди Дженкинс.

Мерки срещу фалшиви новини

Интернет гиганти като Facebook и Google се опитват да ограничат разпространението на фалшиви новини в рекламните си платформи, а Twitter вече използва системи, които разпознават профили, опитващи се да вредят на компании. Facebook вече си партнира с редица платформи, които проверяват фалшивите новини, и по този начин потребителите могат да отбележат всяка съмнителна новина за проверка. Ако новината наистина е фалшива, тя се бележи като "спорна", което автоматично я сваля в потока с информация на потребителя.

Все още обаче липсват системи, които да позволят на компанията да определя фалшивите новини, преди те да са се отразили на продажбите й или на цената на акциите й. Досега фалшивите новини се разглеждаха почти ексклузивно като политически проблем, но координираните атаки срещу определени компании могат да се окажат проблем с подобен мащаб. Справянето с него би било дори по-трудна задача, защото освен неверните публикации в медиите се наблюдават и други тактики като преднамереното сваляне на рейтинга на заведения или компании в социалните мрежи или сайтовете за препоръки при пътувания.

Американската компания Starbucks е поредната жертва, за която се разпространиха фалшиви новини, пише Financial Times. Според появили се този месец постове в социалната мрежа Twitter веригата за кафе щяла да раздава безплатни напитки на нелегални американски имигранти.

Оказва се, че измамник е започнал разпространяването на хаштага #borderfreecoffee (кафе без граница), като рекламите са включвали оригиналното лого на компанията, както и разпознаваемия фон и снимка на Starbucks напитки. Американската компания побърза да опровергае туитовете като "напълно фалшиви", които оставят хората "неинформирани".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK