Седмични новини за енергетика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за енергетика

Седмични новини за енергетика

В рубриката на "Капитал Daily" събираме всички най-важни новини от последните седем дни

2811 прочитания

© Анелия Николова


Започна изграждането на ядреното хранилище в Козлодуй

Националното хранилище за ниско и средно радиоактивни отпадъци, чието строителство започна на 29 август, ще може да съхранява отпадъците освен на първите 6 блока на АЕЦ "Козлодуй" и на два нови ядрени блока. Това стана ясно след официалната първа копка на съоръжението, на която присъстваха министърът на енергетиката Теменужка Петкова и други ръководни кадри в държавната енергетика. В хранилището ще се съхраняват и отпадъци от промишлеността, медицината и бита. Собственик и оператор на хранилището е Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци". Хранилището ще е разположено на площадката на АЕЦ "Козлодуй" на територия от 460 декара, а контейнерите с отпадъци ще се съхраняват на едва 5% от територията, което се равнява на около 20 декара. Главният инженер в Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" Ира Стефанова заяви, че проектът ще бъде изграден на три етапа. Първият ще бъде завършен през 2021 г., а финансирането му ще бъде осигурено от Европейската банка за възстановяване и развитие. Стойността на този проект е 72 млн. лв. Другите два етапа ще бъдат финансирани от Национален фонд "Радиоактивни отпадъци", като периодът на тяхното изграждане ще бъде между 10 и 20 години. Общата им стойност е оценена на 65-70 млн. лв. Изпълнител на строежа е консорциум с водещ партньор германската NUKEM Technologies и четири български фирми - "Евробилд", "Корект", "Булинвест" и "Янг-проект". Изграждането на хранилището се забавя с 5 години заради обжалването на ОВОС, което налага изготвянето на нова.

Жалба на риболовци блокира проекта за язовир "Яденица"

Жалба на риболовното сдружение "Балканка" доведе до отмяна на заповедта за предварително изпълнение на решението за ОВОС на язовир "Яденица" от Върховния административен съд. Това би могло да доведе до значително забавяне на проекта, тъй като, за да може дейностите по него да продължат, първо ще трябва да приключи процедурата по обжалване на самата ОВОС. Именно за да се избегне това забавяне, от НЕК са поискали ОВОС да може да влезе в сила с предварително изпълнение, което означава, че евентуално обжалване няма да е пречка за по-нататъшните процедури по проекта.

Мотивите, с които "Балканика" обжалва заповедта, издадена от министъра на околната среда и водите Нено Димов, са, че тя може да бъде издадена само ако бързата реализация на проекта е свързана с осигуряване на живота и здравето на гражданите, както и със защита на важен държавен или обществен интерес, което не е случаят на "Яденица". Впоследствие тричленният състав на ВАС постановява отмяната на заповедта като незаконосъобразна, тъй като според съда липсват доказателства, че язовир "Яденица" представлява обект от особено важен държавен и обществен интерес, включително и като резервна мощност, чиято цел е да балансира енергията от фотоволтаици и вятърни перки. От МОСВ разполагат с едномесечен срок, в който могат да обжалват решението пред ВАС.

Бизнесът се обяви срещу новите тарифи за пренос на газ

Новите тарифи за пренос на газ, срещу които се обяви бизнесът, могат да влязат след 6-месечен тестов период, съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Това решение ще бъде взето след среща в министерството на 30 август, на която ще присъстват представители на "Булгаргаз", "Булгартрансгаз" и на енергийния регулатор. Тя обаче обясни пред журналисти, че новият тарифен модел ще увеличи цената за пренос на газ с 2%, а не с 60, както бяха посочили в свое отворено писмо от Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК). Оттам дори заплашиха с протести, в случай че тарифата бъде въведена от 1 октомври, каквито са досегашните планове.

Енергийният министър предупреди, че новите тарифи, които се основават на така наречения входно-изходен модел, са изискване на Европейската комисия и ако не бъдат въведени, Брюксел може да започне процедура срещу страната. Бизнесът обаче е недоволен от тяхното въвеждане, тъй като разходите им за пренос ще се увеличат с 60%. Поради това от бизнеса заплашиха със стачка. В момента цената за пренос е 19 лв. на 1000 куб. метра на 100 км. От Министерството на енергетиката планираха новите цени, които ще се изчисляват индивидуално за всеки клиент, да влязат в сила от 1 октомври, но след реакцията на бизнеса промениха намеренията си.

"Роснефт" купи втората по големина рафинерия в Индия

Руската петролна компания "Роснефт" завърши придобиването на втората по големина рафинерия в Индия - Essar Oil. Стойността на сделката е 12.9 млрд. долара. По този начин руският петролен производител ще получи стратегически търговски достъп до Азия. Сделката е изгодна и за двете страни. "Роснефт" ще получи възможността да създаде търговски център в Индия, който да му послужи като отправна точка за разширението на бизнеса в Азия, докато Essar Group ще може да редуцира натрупаните си задължения с около 11 млрд. долара, фокусирайки се върху основния си бизнес - добива и преработването на стомана. Essar Group ще се раздели с петролна рафинерия във Вадинар, мрежа от бензиностанции, пристанищен терминал и електроцентрала, която осигурява електричество за рафинерията. Обсъждането на сделката между "Роснефт" и Essar започна през 2015 г., но конкурентни оферти от други компании, както и липсата на съдействие от страна на някои кредитори на Essar Group забавиха сделката.

Столичната община ще купи 20 електробуса

"Столичен автотранспорт" обяви обществена поръчка с прогнозна стойност 22.2 млн. лева за закупуването на 20 електрически автобуса. Според документацията дружеството ще изплаща автобусите в продължение на 8 години. От нея обаче не се разбира на каква технология точно са се спрели от Столичната община. През май зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев обясни, че вариантите са два. При едната възможност електробусите трябва да бъдат зареждани по 6 часа от станция в гаражите, с което максималният пробег е между 250 и 300 километра. Вторият вариант е автобуси с батерия, които ще могат да изминават по 30 км с едно зареждане. За целта обаче на всяка крайна спирка ще трябва да бъдат изградени зарядни станции. Според документацията цената ще надхвърли 500 хил. евро за бройка. От няколко години Столичната община пуска пробно електробуси из града, задвижвани с различни технологии, за да прецени коя от тях е по-подходяща.

Консорциумът Nissan-Renault създава съвместно дружество за производство на електромобили с китайската компания Dongfeng. Новообразуваното дружество се казва eGT New Energy и ще започне производство през 2019 г., съобщи Financial Times. Алиансът навлиза на най-големия световен пазар за електрически автомобили в момент, когато Китай приема стриктни правила за вредните емисии от 2018 г.

Румънската държавна компания Nuclearelectrica, която е собственик на АЕЦ "Черна вода", обмисля набиране на средства от капиталовите пазари и от кредитори, с които предвижда инвестиции в различни проекти, в това число и удължаване на живота на двата 700-мегаватови реактора в атомната централа. Това е заявил новият изпълнителен директор на държавната компания Козмин Гита, съобщи "Ройтерс".

Фотограф: Георги Кожухаров
Фотограф: Георги Кожухаров

Започна изграждането на ядреното хранилище в Козлодуй

Националното хранилище за ниско и средно радиоактивни отпадъци, чието строителство започна на 29 август, ще може да съхранява отпадъците освен на първите 6 блока на АЕЦ "Козлодуй" и на два нови ядрени блока. Това стана ясно след официалната първа копка на съоръжението, на която присъстваха министърът на енергетиката Теменужка Петкова и други ръководни кадри в държавната енергетика. В хранилището ще се съхраняват и отпадъци от промишлеността, медицината и бита. Собственик и оператор на хранилището е Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци". Хранилището ще е разположено на площадката на АЕЦ "Козлодуй" на територия от 460 декара, а контейнерите с отпадъци ще се съхраняват на едва 5% от територията, което се равнява на около 20 декара. Главният инженер в Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" Ира Стефанова заяви, че проектът ще бъде изграден на три етапа. Първият ще бъде завършен през 2021 г., а финансирането му ще бъде осигурено от Европейската банка за възстановяване и развитие. Стойността на този проект е 72 млн. лв. Другите два етапа ще бъдат финансирани от Национален фонд "Радиоактивни отпадъци", като периодът на тяхното изграждане ще бъде между 10 и 20 години. Общата им стойност е оценена на 65-70 млн. лв. Изпълнител на строежа е консорциум с водещ партньор германската NUKEM Technologies и четири български фирми - "Евробилд", "Корект", "Булинвест" и "Янг-проект". Изграждането на хранилището се забавя с 5 години заради обжалването на ОВОС, което налага изготвянето на нова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK