С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 сеп 2017, 13:29, 30800 прочитания

Звездният проект на "Стандард профил"

Продажбите на производителя на автомобилни каучукови уплътнения скачат от поръчка за Opel Astra

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Българският завод е един от шестте на турската Standard Profil в света.
45%
от оборота на дружеството за 2016 г. се дължи на проекта за Opel.
Миналата година е най-успешната за "Стандард профил", откакто заводът в Стара Загора заработи в началото на 2006 г.

Да увеличиш продажбите си с една пета за година не е необичайно за компания, която произвежда компоненти за растящия автомобилен пазар. Причината за скока от 19% в приходите на старозагорското предприятие за каучукови уплътнения "Стандард профил" си има име - Opel. Дружеството е успяло да спечели поръчка за Opel Astra. Договорът носи и знание за нова технология, която досега не е ползвана от турската група Standard Profil и се прилага единствено в българския завод.

Прогнозите за ръст тази година са по-скромни, но в подготовка е проект за нов клиент – чешката Skoda, който компанията е спечелила през миналата година. До 2019 г. това ще бъде основният клиент на "Стандард профил", с което ще се запълни и целият капацитет на втория завод, който дружеството изгради преди четири години.


Най-голямата поръчка

Проектът за Opel Astra, който е най-мащабният в историята на предприятието, започва през 2015 г. Предизвикателството при него е прилагането на нова технология – N-Capsulation, която представлява вулканизиране на профил около стъкло едновременно. Благодарение на този проект продажбите на компанията рязко скачат през 2016 г. и тя се изкачва от 33-а на 26-а позиция в секторната класация "Машини и оборудване" на К100 по приходи. На практика на него се дължат 45% от оборота на дружеството за миналата година.

"Всяка марка кола има своя най-продаван модел и за Opel това е Astra", казва изпълнителният директор на компанията Петър Ангелов. "Нашият бизнес е такъв, че всеки модел, върху който работим, има пик в продажбите, след това търсенето намалява и се спира производството му", допълва той.



Печалбата на "Стандард профил" през 2016 г. нараства почти четири пъти в сравнение с предходната година при рентабилност на приходите от близо 3%. "Резултатът до голяма степен се дължи на оптимизацията на процесите и внедряването на нови роботизирани технологии в производството", казва Ангелов. От 2016 г. предприятието използва няколко роботизирани линии, които са първите по рода си в България и подобряват значително качеството на продукцията.

Новите клиенти

Компанията произвежда уплътнителни системи за автомобилната индустрия в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Освен за General Motors, която доскоро беше собственик на Opel и която е основният клиент на "Стандард профил", предприятието работи също за Fiat, като изработва каучукови уплътнители за Fiat 500 и Fiat 330. Третият по големина клиент е Volkswagen. Старозагорската компания произвежда продукти също за Renault и Daimler. От тази година предприятието започва работа и за нов бранд - Mitsubishi. Началото е с малък договор, като идеята е проектът по-късно да порасне.

През 2016 г. "Стандард профил" печели още един клиент – Skoda. Компанията е част от групата на Volkswagen и има големи обеми производство. Очакванията са до две години германската група да се превърне в основния клиент на старозагорското предприятие. "В момента тече проектната фаза и тази година ще имаме нови прототипи. Догодина ще пуснем една част от производството, а през 2019 г. планираме за Skoda да бъде основното ни производство", казва Ангелов.

Фабрика по две

Предприятието може да произведе годишно над 1.75 млн. комплекта различни видове системи за уплътнения, като максималният капацитет зависи от продажбите на съответния модел автомобил.

През 2015 г. "Стандард профил" откри нов завод, който е разположен непосредствено до старата производствената база на предприятието в Стара Загора. Инвестицията в новата фабрика беше 21 млн. лв. – 5 млн. лв. в строителството и 16 млн. лв. в машини и оборудване. Така в края на годината дълготрайните активи на компанията достигнаха 42 млн. лв. Основен кредитор на дружеството е турската компания майка, като повече от половината от задълженията (общо 13 млн. лв. към края на 2015 г.) са към нея. С новата база предприятието на практика удвои производствената си площ до 10 хил. кв.м. В цеха се работи основно по два проекта – детайли за General Motors и за Renault. Пак там ще се правят и продуктите за Skoda.

Първите десет години

"За 2017 г. планираме 4% увеличение на продажбите", каза изпълнителният директор Петър Ангелов. От следващата година предприятието ще работи и за Skoda

"За 2017 г. планираме 4% увеличение на продажбите", каза изпълнителният директор Петър Ангелов. От следващата година предприятието ще работи и за Skoda

Фотограф: Стоян Стратиев
"Стандард профил България" е създадена през 2004 г., но работи активно от началото на 2006 г. През първите две години компанията се разраства стабилно и започва нови производства. Тогава идва финансовата криза, която се отразява на предприятието и продажбите падат с 18%. Това обаче не продължава дълго и много скоро идват нови клиенти и поръчки. Така през 2010 г. компанията почти удвоява продажбите си, привлича нови клиенти и разширява асортимента. Нов близо двоен ръст на продажбите има и през 2011 г. През следващите години започват и допълнителни проекти – Fiat Idea, Volkswagen Amarok, Opel Adam и Smart.

Досега 2015 г. беше най-силната година на компанията в България. Тогава беше открит новият цех, започна производството за Opel Astra и бяха въведени някои системи за подобряване на ефективността и автоматизацията на процесите, включително Lean Production. Но първенството вече държи 2016-а, когато продажбите надвишават 95 млн. лв. За сравнение - през кризисната 2008 г. оборотът е бил малко под 15 млн. лв.

За 2017 г. предприятието отново планира увеличение, макар и доста по-умерено, като продажбите се очаква да нараснат с 4%. Фокусът на ръководството ще бъде върху оптимизация на разходите. Предстои да се въведе т.нар. производствена система "Стандард профил", която включва оптимизация на площите, на разположението на машините и обучение на хората. "Предприели сме сериозно обучение на средния състав, защото автомобилната индустрия е доста специфична", казва Ангелов. Компанията има и партньорства с професионални училища за дуално образование. "Стандард профил" е сред най-големите работодатели в Старозагорския регион. През 2016 г. в компанията работят 1096 души.
Собственикът: №2 в Европа и №6 в света

"Стандард профил България" е 100% дъщерно дружество на турската Standard Profil. Компанията майка е създадена преди 40 години и днес се нарежда на второ място в Европа и на шесто място в света по производство на каучукови уплътнения за автомобилната индустрия. Групата притежава общо осем завода в седем държави - два в Турция и по един в Мексико, Испания, Мароко, България, Китай и Южна Африка. Продуктите й се изнасят в повече от 45 държави. В Standard Profil работят над 8000 души, а годишните приходи са в размер на 390 млн. евро. Турската компания е собственост на Actera Group - най-големият частен фонд за дялови инвестиции в Турция с 1.6 млрд. долара обща капитализация.
Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската ProSieben отвори развоен център в София Германската ProSieben отвори развоен център в София

Медийният гигант търси помощ от български IT компании за модернизирането си

22 ное 2019, 29 прочитания

Американският адвокат Марк Скот е осъден за пране на пари от OneCoin 1 Американският адвокат Марк Скот е осъден за пране на пари от OneCoin

Изходът на делото в САЩ дава допълнителна тежест на критиките, че създадената от Ружа Игнатова криптовалута е измама

21 ное 2019, 1258 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Слабо представяне във Франция влошава резултатите на Carrefour

Новият изпълнителен директор Александър Бомпард се очаква скоро да представи стратегията си за развитие на компанията

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10