Китайската Geely ще възражда британския автопроизводител Lotus
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайската Geely ще възражда британския автопроизводител Lotus

Lotus се появява във Formula 1 още през 1981 г. като Toleman Motorsport. През 2012 г. те променят името си на Lotus F1 Team и от тогава са един от по-успешните отбори в спорта.

Китайската Geely ще възражда британския автопроизводител Lotus

С новите придобивки китайската компания ще увеличи производството до 3 млн. автомобила годишно до 2020 г.

3953 прочитания

Lotus се появява във Formula 1 още през 1981 г. като Toleman Motorsport. През 2012 г. те променят името си на Lotus F1 Team и от тогава са един от по-успешните отбори в спорта.

© Wolfgang Rattay


Китайската автомобилна компания и собственик на Volvo – Geely, стана мажоритарен собственик на британската Lotus. Това е част от сделката между сегашния собственик на Lotus - малайзийската компания Proton, и китайския производител. По този начин Geely ще получи 49.9% от акциите в най-големия малайзийски производител на автомобили Proton, който е собственик на Lotus от 1996 г. Цената на сделката за 51% от акциите на Lotus e 51 млн. паунда.

Преди по-малко от година малайзийското правителство отпусна 364 млн. долара помощ за Proton с условието, че компанията ще си намери чуждестранен партньор, пише Bloomberg.

Не става само с репутация

Въпреки че от Lotus никога не са били известни със завидни продажби или печалби, тяхната експертиза в автомобилостроенето е широко призната. В пика на популярността си Lotus беше пръв избор на Джеймс Бонд и Марио Андрети. Добрият имидж сред останалите в индустрията донесе доста клиенти на британската компания и дълги години те консултираха General Motors, Aston Martin, Теsla и Formula 1.

Първият голям удар срещу продажбите на Lotus беше изместването на интереса на клиентите от спортни автомобили към луксозни SUV. Второто препятствие дойде през 2015 г., когато целият американски пазар се затвори за Lotus поради дефект в системите на въздушните възглавници. Това беше толкова голям удар, че завръщането им на пазара в САЩ миналото лято остана незабелязано.

Анализатори посочват, че сделката сега идва в ключов момент за Lotus, които все по-трудно биха намирали пазар за автомобилите си след Brexit. В момента половината продукцията се продава в ЕС, а общо 85% от продажбите им са извън Острова. Сделка с Geely би довела до изграждането на нов завод в Китай и би отворила по-широки врати към китайския пазар за британските автомобили.

От 2014 г. Lotus се ръководи от Жан-Марк Гале. Пред Bloomberg той коментира, че сделката е страхотна възможност за Lotus да ползва експертизата на Geely в леките метали. "След една-две години колите на батерии ще са много по-мощни от настоящите поради развиващите се технологии. Ще е много добре за нас да сме първите, които да направят електрическа кола, която не тежи два тона."

Добрият китайски татко

Експанзията на Geely започва със закупуването на Volvo от Ford за 1.8 млрд. долара през март 2010 г. Тогава китайците запазиха инженерния и дизайнерския екип на шведската компания, като единствено финансираха известния бранд.

По този начин запазиха качество на автомобилите и резултатите не закъсняха. Volvo се развива силно и през 2016 г. отбеляза рекордни продажби - 534 332 автомобила, което е с 6.2% повече от 2015 г. Сега шведската компания се насочва към нови пазари, като до 2019 г. планира да произвежда единствено хибридни и електрически автомобили.

През 2013 г. Geely придоби и производителя на колоритните лондонски таксита - London Taxi International. Както при Volvo, там също се очаква производството на електрически автомобили да стане приоритет.

"Geely валидира модела на производство с тяхната платформа зад Volvo, като създават добри продукти", казва консултантът в IHS Markit Automotive Джеймс Чао пред BBC. Според него същият модел на управление може да се възползва от качествените инженерни кадри на Lotus и това да помогне на малайзийската Proton да излезе от кризата.


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK