Продава се корабостроителницата в Русе. Цена: 32 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продава се корабостроителницата в Русе. Цена: 32 млн. лв.

Строителство на кораби в Русе реално няма от поне пет години

Продава се корабостроителницата в Русе. Цена: 32 млн. лв.

Синдиците на фалиралата КТБ търсят нов собственик за един от последните активи от орбитата на Цветан Василев

21831 прочитания

Строителство на кораби в Русе реално няма от поне пет години

© Антон Попов


33

млн. лв. има да получава КТБ от дружеството.
Активите са интересни и за друг индустриален или складов проект: 300 дка и множество сгради на брега на Дунава точно до пристанището.

Един от последните големи неразпределени активи на фалиралата КТБ се предлага от синдиците й - те продават на търг срещу 32 млн. лв. земята и сградите на корабостроителницата в Русе.

Предприятието не работи от месеци, а строителството и ремонтът на кораби от години е в тежка ситуация по цял свят. Затова първата продажба може и да е неуспешна или да се появи желаещ за индустриални сгради и достъп до Дунава. Дори и при по-ниска цена получената сума ще влезе в КТБ, която има да получава 33 млн. лв. от предприятието и е първи поред обезпечен кредитор. А със сделката съвсем ще оредеят активите, които още могат да се приемат като контролирани от близки до Цветан Василев лица. Три години след затварянето на КТБ най-големите дружества от орбитата на банката вече са при други собственици: "Булгартабак" и "Техномаркет" се свързват с Делян Пеевски, БТК е при Спас Русев и ВТБ, "Петрол" при Гриша Ганчев и т.н.

Оферта: 300 дка и сгради до Дунава

Имотите на "Русенска корабостроителница-запад" са обявени за продан от частен съдебен изпълнител Иван Хаджииванов, като предложения могат да се подават до 5 октомври. В офертата влизат 15 парцела с обща площ от около 300 дка и множество сгради (цехове, работилници, складове и т.н.), а началната цена е 32.3 млн. лв. Активите се продават само в пакет, тъй като са част от цялостен комплекс за строителство и ремонт на кораби, се посочва в обявата.

Заводът не работи, след като в началото на тази година беше запечатан от частен съдебен изпълнител с решение на съда. И преди това предприятието трудно можеше да се нарече "корабостроителница", тъй като според запознати последният кораб от него е излязъл през 2011 г. Освен това специалисти твърдят: за корабостроене са необходими поне 3000 работници, а при затварянето на завода в него работеха 100-ина души. Според последния публикуван отчет на "Русенска корабостроителница-запад" през 2015 г. дружеството е осъществявало дейност по производство на метални конструкции, кораборемонт, услуги по металообработка и рязане на скрап. По думите на Хаджииванов в завода е имало рязане на машини, но предприятието е възстановимо, а интерес към активите има и се правят огледи.

Финансово компанията е в тежко положение. За 2015 г., откогато е последният наличен отчет, приходите от продажби са едва 944 хил. лв., а заради огромните финансови разходи - 19.7 млн. лв., компанията излиза на загуба от 17.3 млн. лв. (при минимална печалба за 2014 г.). "През 2015 г. силно отражение върху дейността оказваше негативното влияние на обявената в несъстоятелност КТБ, беше затруднена и цялостната оперативна дейност поради невъзможност да се усвоят отпуснатите кредити на дружеството, както и поради невъзможността да се осигурят оборотни средства от други банки поради учредения залог на търговско предприятие в полза на КТБ", се посочва в отчета.

Кредитор с шанс

КТБ е най-големият кредитор на дружеството в резултат на ипотечен договор за кредит от 28.5 млн. евро, изтеглен през април 2014 г. за покупката на самата корабостроителница. Два месеца по-късно банката беше затворена. Към момента като втори поред заложен кредитор е вписана и компанията "Русенска корабостроителница" във връзка с договор за заем от 8 млн. евро от февруари 2014 г. Последното дружество на практика е предшественикът на "Русенска корабостроителница-запад", където се преместват дейността и активите през 2013 г. Според информации в русенски медии дружеството дължи суми и на НАП, и на работници.

От обявата не се разбира по чие искане е продажбата, но съдебният изпълнител уточни, че е заради вземането на КТБ. Синдиците на фалиралата банка според списък от началото на годината търсят от русенското дружество 33 млн. лв. Това е числото без направените цесии и прихващания, които вероятно се оспорват и по информация на "Капитал" са за над 10 млн. лв.

От миналата година апетитите към активите на дружеството се засилиха, като бяха направени серия от опити за овладяване на предприятието. Още през април смятаната за свързана "Русенска корабостроителница" поиска да започне продажба на отделни активи, но й беше отказано вписване в Търговския регистър. Седмица по-късно обаче в регистъра беше вписано съгласие за пристъпване към изпълнение на отделни активи на КТБ. През май синдиците на фалиралата банка наложиха и запор върху банковите сметки на дружеството. Скоро след това в "Русенска корабостроителница-запад" беше назначен и временен синдик - Росен Милошев (с над 20 сходни задачи от синдиците на КТБ).

По-рано тази година синдиците на КТБ Кристи Маринова и Ангел Донов излязоха с отворено писмо, в което предупредиха, че "се правят опити от страна на взаимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ да не успее да събере вземанията си". Както сега се вижда, източен или не, заводът се предлага като чист актив за сума, която трябва да покрие вземането на банката. Другите кредитори вероятно няма да получат нищо.

33

млн. лв. има да получава КТБ от дружеството.
Активите са интересни и за друг индустриален или складов проект: 300 дка и множество сгради на брега на Дунава точно до пристанището.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • jordani

    Дълги години още ефекта КТБ/Пеевски ще изкривява пазара.

    Покупката на активи на над-пазарна цена бе запазена марка на КТБ.
    Понеже Василев ги купуваше без идея защо и какво, просто да има...
    Пък и не си правеше сметката да връща заемите. Купуваш с кредит, отпуснат без обезпечение на фирма на подставено лице, после залагаш купеният актив с/у кредита. Това, обаче беше само в началото. После Василев се усети, че работата отива на зле, пък и банков надзор е по-евтино да бъде купен, отколкото заблуден.
    Та спря да залага активите, а само отпускаше кредитите.
    По-едно време на пазара нямаше друг купувач, освен КТБ.
    Купуваха всичко от всеки и не им стигаше, ами и купуваха и каквото не се продаваше.
    Където не ставаше с пари, прилагаше се прокуратурата. Тук бе ролята на КОЙ. Да си спомним Рубин, например...
    Пеевски, при всичката му курпулентност, не бягаше в същата интелектуална лента с Василев. Той по-късно се усети какво прави "тате" и поиска дял. Това доведе до фалита КТБ преждевременно.
    Трябва да се отбележи, че хотел Берлин не бе единственото място с апетити към дейността на КТБ. В цялата държава имаше лудост по модела КТБ - какви пари се правят- in no time !!!
    Разни мъжки мацки, алкохолни производители, телекомуникационни и фармацевтични играчи, дори и президенти на местни футболни клубове се наредиха до КТБ.
    Някой да не си помисли, че оправдавам КОЙ - само напомням фактите.


    Сега пазара не иска да поеме цените, платени от КТБ - понеже активите никога не са стрували толкова.
    Като си повярваш, че си по-голям от пазара - резултата е плачевен.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Успех! Активът си заслужава. Изграждането на подобна площадка от нулата където и да било в Европа ще струва няколко пъти отгоре и ще отнеме 5-10 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK