Твърдо приземяване за авиокомпаниите от Персийския залив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Твърдо приземяване за авиокомпаниите от Персийския залив

Най-сериозните проблеми са при Qatar Airways, която е тежко ударена от политическата обстановка на Арабския полуостров

Твърдо приземяване за авиокомпаниите от Персийския залив

Икономическата и политическата ситуация на Арабския полуостров усложнява работата на превозвачите

5772 прочитания

Най-сериозните проблеми са при Qatar Airways, която е тежко ударена от политическата обстановка на Арабския полуостров

© Pascal Rossignol


Очакванията са, че печалбите на Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways ще спаднат с над 50% през тази фискална година.

Големите авиокомпании от Арабския полуостров се сблъскват с проблеми. Фирмите, които станаха известни като големите носители на промяната в авиосектора от началото на новото хилядолетие насам, като вдигнаха многократно нивото на пътникопотока си, сега ще трябва да бъдат от другата страна - на тези, които се опитват да запазят статуквото, пише Financial Times.

Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways станаха известни с ниските си цени, високото качество на обслужването и луксозните места в самолетите, като наред с успеха си на превозвачи превърнаха и Арабския полуостров в една от най-търсените туристически дестинации в света.

Сега обаче за кратко време трите държавни превозвача се сблъскаха с неприятната комбинация от икономически, политически и бизнес кризи. Черешката на тортата се оказа, когато Обединените арабски емирства обявиха наред с три други страни от региона, че налагат ембарго на Катар заради спонсорирането на тероризъм от страна на държавата. Освен това цената на петрола, от която зависи цялата икономика на полуострова, е далеч от високите нива, които доминираха преди 2015 г.

Превозвачите ще трябва да намерят начин да оправдаят бизнес модела си, който разчита на огромни хъбове, разположени в натоварени транспортни зони. "Трите компании се сблъскаха със сериозна турбуленция за пръв път в историята си", коментира Андрю Чарлтън, авиационен анализатор от Женева. "Изминаха цели 15 години без да имат проблеми, но сега е времето за преоценка." Проблемите са видими и с просто око: очакванията са, че печалбата на трите авиокомпании ще спаднат с над 50% през тази фискална година.

Промяна в плана

През 2016 г. общата печалба на трите държавни дружества беше 1.1 млрд. долара, докато през тази година тя ще бъде с около 700 млн. долара по-малко. Средно на един пътник фирмите ще спечелят по 1.78 долара, докато световното средно ниво е 7.69 долара. Всяка от трите авиокомпании приема по различен начин промяната във финансовото си състояние. Emirates например все още работи спокойно по нова стратегия, макар превозвачът да обяви първия спад в печалбата си от пет години насам през май. Спадът на практика беше срив от 82%.

Планът на Etihad е да настигне регионалните си конкуренти чрез масови инвестиции в чужди авиолинии по целия свят. По този начин фирмата ще може да си осигури по-голямо влияние на ключови пазари, сред които и Европа. Планът обаче не изглежда точно безупречен: Alitalia и Air Berlin, които бяха финансирани от Etihad, обявиха фалит, след като арабската авиокомпания спря финансовата си помощ. Анализаторите посочват, че стратегията на Etihad ще трябва да бъде преразгледана.

В същото време Qatar Airways, която е в най-лошо състояние заради политическата криза около външната политика в региона, е поставена в ситуация на безпрецедентно блокиране на бизнеса. Превозвачът претърпя невиждан срив на резервациите си за полети след обявяването на ембаргото и към момента не може да отговори адекватно основно защото няма ясна видимост какво е бъдещето на политическите отношения в региона.

Очакванията са, че печалбите на Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways ще спаднат с над 50% през тази фискална година.

Големите авиокомпании от Арабския полуостров се сблъскват с проблеми. Фирмите, които станаха известни като големите носители на промяната в авиосектора от началото на новото хилядолетие насам, като вдигнаха многократно нивото на пътникопотока си, сега ще трябва да бъдат от другата страна - на тези, които се опитват да запазят статуквото, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    bgj49530769 avatar :-|
    bgj49530769

    Всеки европеец и християнин да бойкотира ислямските авиокомпании. Тези емирства и султанати са спонсор на радикалния ислям и тероризъм по света, включително и в Европа. Отнася се и за Турция естествено. Да фалират камиларите.

  • 2
    beky avatar :-?
    beky

    Глупавите изводи в заглавието ваши ли са или сте ги преписали от Файнейшъл?

  • 3
    dessotg avatar :-|
    dessotg

    Айде малко цифри че само с преписване не става:
    ЕМИРЕЙТС (от Април'16 до Март'17) - Печалба 670М $
    КАТАР (от Април'16 до Март'17) - Печалба 536М $
    ЕТИХАД (от Април'16 до Март'17) - ЗАГУБА 1.873М $


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK