Големите авиокомпании от Арабския полуостров се сблъскват с проблеми. Фирмите, които станаха известни като големите носители на промяната в авиосектора от началото на новото хилядолетие насам, като вдигнаха многократно нивото на пътникопотока си, сега ще трябва да бъдат от другата страна - на тези, които се опитват да запазят статуквото, пише Financial Times.
Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways станаха известни с ниските си цени, високото качество на обслужването и луксозните места в самолетите, като наред с успеха си на превозвачи превърнаха и Арабския полуостров в една от най-търсените туристически дестинации в света.
Сега обаче за кратко време трите държавни превозвача се сблъскаха с неприятната комбинация от икономически, политически и бизнес кризи. Черешката на тортата се оказа, когато Обединените арабски емирства обявиха наред с три други страни от региона, че налагат ембарго на Катар заради спонсорирането на тероризъм от страна на държавата. Освен това цената на петрола, от която зависи цялата икономика на полуострова, е далеч от високите нива, които доминираха преди 2015 г.
Превозвачите ще трябва да намерят начин да оправдаят бизнес модела си, който разчита на огромни хъбове, разположени в натоварени транспортни зони. "Трите компании се сблъскаха със сериозна турбуленция за пръв път в историята си", коментира Андрю Чарлтън, авиационен анализатор от Женева. "Изминаха цели 15 години без да имат проблеми, но сега е времето за преоценка." Проблемите са видими и с просто око: очакванията са, че печалбата на трите авиокомпании ще спаднат с над 50% през тази фискална година.
Промяна в плана
През 2016 г. общата печалба на трите държавни дружества беше 1.1 млрд. долара, докато през тази година тя ще бъде с около 700 млн. долара по-малко. Средно на един пътник фирмите ще спечелят по 1.78 долара, докато световното средно ниво е 7.69 долара. Всяка от трите авиокомпании приема по различен начин промяната във финансовото си състояние. Emirates например все още работи спокойно по нова стратегия, макар превозвачът да обяви първия спад в печалбата си от пет години насам през май. Спадът на практика беше срив от 82%.
Планът на Etihad е да настигне регионалните си конкуренти чрез масови инвестиции в чужди авиолинии по целия свят. По този начин фирмата ще може да си осигури по-голямо влияние на ключови пазари, сред които и Европа. Планът обаче не изглежда точно безупречен: Alitalia и Air Berlin, които бяха финансирани от Etihad, обявиха фалит, след като арабската авиокомпания спря финансовата си помощ. Анализаторите посочват, че стратегията на Etihad ще трябва да бъде преразгледана.
В същото време Qatar Airways, която е в най-лошо състояние заради политическата криза около външната политика в региона, е поставена в ситуация на безпрецедентно блокиране на бизнеса. Превозвачът претърпя невиждан срив на резервациите си за полети след обявяването на ембаргото и към момента не може да отговори адекватно основно защото няма ясна видимост какво е бъдещето на политическите отношения в региона.
Големите авиокомпании от Арабския полуостров се сблъскват с проблеми. Фирмите, които станаха известни като големите носители на промяната в авиосектора от началото на новото хилядолетие насам, като вдигнаха многократно нивото на пътникопотока си, сега ще трябва да бъдат от другата страна - на тези, които се опитват да запазят статуквото, пише Financial Times.
3 коментара
Всеки европеец и християнин да бойкотира ислямските авиокомпании. Тези емирства и султанати са спонсор на радикалния ислям и тероризъм по света, включително и в Европа. Отнася се и за Турция естествено. Да фалират камиларите.
Глупавите изводи в заглавието ваши ли са или сте ги преписали от Файнейшъл?
Айде малко цифри че само с преписване не става:
ЕМИРЕЙТС (от Април'16 до Март'17) - Печалба 670М $
КАТАР (от Април'16 до Март'17) - Печалба 536М $
ЕТИХАД (от Април'16 до Март'17) - ЗАГУБА 1.873М $