С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 сеп 2017, 15:10, 6638 прочитания

Новият рекламен гигант

Или как онлайн търговецът Amazon иска да вземе бизнеса на Google и Facebook

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дълго време на пазара на онлайн реклама имаше един голям играч - Google. През последните години Facebook бурно се разрасна и изскочи като единствения потенциален конкурент за лидерската позиция на интернет гиганта. Но някак тихо в сегмента се намести нов амбициозен участник, който обаче не крие амбициите си да стане основен фактор - интернет гигантът Amazon иска да е третият двигател в индустрията.

Макар компанията да не обявява официални данни за приходите от рекламния си бизнес, вече става все по-ясно, че той продължава да расте. Неотдавна изпълнителният директор на най-голямата рекламна агенция в света WPP, сър Мартин Соръл, обяви, че оборотът на Amazon от реклами е 2.5 млрд. долара през миналата година. За сравнение - платформата Twitter, която от години се опитва неособено успешно да стабилизира бизнеса си и има далеч по-ранен старт в сектора, е генерирала 2.25 млрд. долара в същия този сегмент.


Рекламата е считана за един от бъдещите основни двигатели на Amazon и е ясно защо: маржът е по-висок, подкрепена е от ритейл дейността на гиганта и може да има същото положително финансово и бизнес отражение върху групата, както облачните услуги Amazon Web Services, с които компанията вече е лидер на пазара.

Amazon не предлага точни данни за този бизнес, а го включва в категорията "Други", обединяваща по-малки дейности като брандираните кредитни карти на компанията. За миналата година общият оборот на тази категория е около 3.4 млрд. долара. Така че оценката на Соръл може да се окаже точна, особено като се има предвид, че той има далеч по-дълбок поглед върху пазара от обикновените наблюдатели. В същото време други анализаторски компании са по-консервативни в предвижданията си: eMarketer прогнозира, че рекламният бизнес на Amazon ще нарасне с около 30% през тази година до 1.5 млрд. долара и ще надхвърли 2.4 млрд. долара до 2019 г. За сравнение - Google отчете над 79 млрд. долара от реклами през 2016 г., а Facebook - 27 млрд. долара. Очакванията са оборотът на Twitter да се свие и именно Amazon да поеме част от този бизнес.

Как тръгна всичко



Amazon се впуска в рекламния бизнес през 2007 г., като първоначално поставя продуктови реклами на собствените си сайтове - нетаргетирани, статични банери на Amazon.com и IMDb.com. Впоследствие групата разраства присъствието си, като привлича големи брандове като Lexus, Chrysler и много други, които навлизат и на устройствата и приложенията на онлайн гиганта като Kindle, Amazon Shopping за iOS и Android, и др.

Постепенно компанията разработва собствената си DSP (Demand Side Platform) платформа. Тя се използва за автоматизирано закупуване на рекламна площ, или т.нар. програматик модел. Тази платформа се базира на цялата потребителска информация на Amazon и може да таргетира клиентите и извън сайтовете на групата. През последната година Amazon значително разрасна предложенията си към агенции и брандове. Например агенциите могат сами да закупуват реклами през подразделението Amazon Media Group (AMG).

Знам какво купуваш

В отношенията с партньорите си Amazon съвсем естествено е да наблегне върху огромната й мощ като шопинг гигант, разкрива Digiday. Специализираният сайт е попаднал на презентация за клиент, в която компанията разкрива, че събраната от нея информация дава подробна картина как потребителите търсят, обмислят и купуват неща, и то не само от Amazon, но и в други платформи. Богатството от данни за клиентите е по-голямо дори от Google и Facebook. Първата компания знае какво хората търсят, а втората - какви са интересите им, но Amazon разбира какво купуват и как го правят. Таргетирането става през поведенчески, контекстуален, демографски, географски и други принципи, и то в огромен мащаб. Amazon има над 300 млн. потребители на Amazon.com и информация за всеки от тях - къде живеят, какво търсят и купуват, и така може да създаде потребителска картина по-добре от всеки друг, коментира Digiday. Най-естественото е да иска и да прави пари от тези данни. Преди няколко месеца групата пусна и нова автоматизирана платформа - Advertiser Audiences, която дава възможност на брандовете да качват собствените си CRM данни за клиентите си, за да ги напаснат с тези на Amazon.

В онлайн гиганта ясно осъзнават възможностите и по тази причина и увеличават екипа си в този сегмент. Според финансовия директор Браян Олсавски са привлечени най-много служители именно в този бизнес.

Потенциалът пред Amazon е голям, защото все повече потребители започват търсенето на продукти директно през Amazon, а не през търсачки - 55% oт онлайн купувачите в САЩ през 2016 г. спрямо 44% година по-рано. Междувременно делът на традиционните търсачки е спаднал от 34% на 28%. Така че няма да е никаква изненада до няколко години Amazon да се превърне в една от най-големите рекламни платформи. В Morgan Stanley дават най-оптимистична прогноза за бизнеса - да достигне приходи от 7 млрд. долара през 2020 г. Анализаторите също така очакват този сегмент да е приоритет за групата и да компенсира евентуалното забавяне на други дейности като Amazon Web Services. А и маржът в сектора е около 20-30% спрямо едва 5% в търговията. Десет години след навлизането си в рекламата, този бизнес все още носи малка част от приходите на Amazon. Но ако съдим по стратегията на компанията на Джеф Безос в други сегменти, където постепенно тя се превърна в хегемон, не е изключено и в този случай групата да е сред лидерите през 2020 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 871 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 712 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Данните за клиентите са ни скъпи

Бизнесите без политика за управление на лична информация трябва да побързат, за да отговорят на новата евродиректива

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10