Новият рекламен гигант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият рекламен гигант

Основателят на гиганта Джеф Безос гледа към следващия сектор, в който да наложи доминация на Amazon

Новият рекламен гигант

Или как онлайн търговецът Amazon иска да вземе бизнеса на Google и Facebook

Константин Николов
6905 прочитания

Основателят на гиганта Джеф Безос гледа към следващия сектор, в който да наложи доминация на Amazon

© Reuters


Дълго време на пазара на онлайн реклама имаше един голям играч - Google. През последните години Facebook бурно се разрасна и изскочи като единствения потенциален конкурент за лидерската позиция на интернет гиганта. Но някак тихо в сегмента се намести нов амбициозен участник, който обаче не крие амбициите си да стане основен фактор - интернет гигантът Amazon иска да е третият двигател в индустрията.

Макар компанията да не обявява официални данни за приходите от рекламния си бизнес, вече става все по-ясно, че той продължава да расте. Неотдавна изпълнителният директор на най-голямата рекламна агенция в света WPP, сър Мартин Соръл, обяви, че оборотът на Amazon от реклами е 2.5 млрд. долара през миналата година. За сравнение - платформата Twitter, която от години се опитва неособено успешно да стабилизира бизнеса си и има далеч по-ранен старт в сектора, е генерирала 2.25 млрд. долара в същия този сегмент.

Рекламата е считана за един от бъдещите основни двигатели на Amazon и е ясно защо: маржът е по-висок, подкрепена е от ритейл дейността на гиганта и може да има същото положително финансово и бизнес отражение върху групата, както облачните услуги Amazon Web Services, с които компанията вече е лидер на пазара.

Amazon не предлага точни данни за този бизнес, а го включва в категорията "Други", обединяваща по-малки дейности като брандираните кредитни карти на компанията. За миналата година общият оборот на тази категория е около 3.4 млрд. долара. Така че оценката на Соръл може да се окаже точна, особено като се има предвид, че той има далеч по-дълбок поглед върху пазара от обикновените наблюдатели. В същото време други анализаторски компании са по-консервативни в предвижданията си: eMarketer прогнозира, че рекламният бизнес на Amazon ще нарасне с около 30% през тази година до 1.5 млрд. долара и ще надхвърли 2.4 млрд. долара до 2019 г. За сравнение - Google отчете над 79 млрд. долара от реклами през 2016 г., а Facebook - 27 млрд. долара. Очакванията са оборотът на Twitter да се свие и именно Amazon да поеме част от този бизнес.

Как тръгна всичко

Amazon се впуска в рекламния бизнес през 2007 г., като първоначално поставя продуктови реклами на собствените си сайтове - нетаргетирани, статични банери на Amazon.com и IMDb.com. Впоследствие групата разраства присъствието си, като привлича големи брандове като Lexus, Chrysler и много други, които навлизат и на устройствата и приложенията на онлайн гиганта като Kindle, Amazon Shopping за iOS и Android, и др.

Постепенно компанията разработва собствената си DSP (Demand Side Platform) платформа. Тя се използва за автоматизирано закупуване на рекламна площ, или т.нар. програматик модел. Тази платформа се базира на цялата потребителска информация на Amazon и може да таргетира клиентите и извън сайтовете на групата. През последната година Amazon значително разрасна предложенията си към агенции и брандове. Например агенциите могат сами да закупуват реклами през подразделението Amazon Media Group (AMG).

Знам какво купуваш

В отношенията с партньорите си Amazon съвсем естествено е да наблегне върху огромната й мощ като шопинг гигант, разкрива Digiday. Специализираният сайт е попаднал на презентация за клиент, в която компанията разкрива, че събраната от нея информация дава подробна картина как потребителите търсят, обмислят и купуват неща, и то не само от Amazon, но и в други платформи. Богатството от данни за клиентите е по-голямо дори от Google и Facebook. Първата компания знае какво хората търсят, а втората - какви са интересите им, но Amazon разбира какво купуват и как го правят. Таргетирането става през поведенчески, контекстуален, демографски, географски и други принципи, и то в огромен мащаб. Amazon има над 300 млн. потребители на Amazon.com и информация за всеки от тях - къде живеят, какво търсят и купуват, и така може да създаде потребителска картина по-добре от всеки друг, коментира Digiday. Най-естественото е да иска и да прави пари от тези данни. Преди няколко месеца групата пусна и нова автоматизирана платформа - Advertiser Audiences, която дава възможност на брандовете да качват собствените си CRM данни за клиентите си, за да ги напаснат с тези на Amazon.

В онлайн гиганта ясно осъзнават възможностите и по тази причина и увеличават екипа си в този сегмент. Според финансовия директор Браян Олсавски са привлечени най-много служители именно в този бизнес.

Потенциалът пред Amazon е голям, защото все повече потребители започват търсенето на продукти директно през Amazon, а не през търсачки - 55% oт онлайн купувачите в САЩ през 2016 г. спрямо 44% година по-рано. Междувременно делът на традиционните търсачки е спаднал от 34% на 28%. Така че няма да е никаква изненада до няколко години Amazon да се превърне в една от най-големите рекламни платформи. В Morgan Stanley дават най-оптимистична прогноза за бизнеса - да достигне приходи от 7 млрд. долара през 2020 г. Анализаторите също така очакват този сегмент да е приоритет за групата и да компенсира евентуалното забавяне на други дейности като Amazon Web Services. А и маржът в сектора е около 20-30% спрямо едва 5% в търговията. Десет години след навлизането си в рекламата, този бизнес все още носи малка част от приходите на Amazon. Но ако съдим по стратегията на компанията на Джеф Безос в други сегменти, където постепенно тя се превърна в хегемон, не е изключено и в този случай групата да е сред лидерите през 2020 г.

Автор: Капитал

Дълго време на пазара на онлайн реклама имаше един голям играч - Google. През последните години Facebook бурно се разрасна и изскочи като единствения потенциален конкурент за лидерската позиция на интернет гиганта. Но някак тихо в сегмента се намести нов амбициозен участник, който обаче не крие амбициите си да стане основен фактор - интернет гигантът Amazon иска да е третият двигател в индустрията.

Макар компанията да не обявява официални данни за приходите от рекламния си бизнес, вече става все по-ясно, че той продължава да расте. Неотдавна изпълнителният директор на най-голямата рекламна агенция в света WPP, сър Мартин Соръл, обяви, че оборотът на Amazon от реклами е 2.5 млрд. долара през миналата година. За сравнение - платформата Twitter, която от години се опитва неособено успешно да стабилизира бизнеса си и има далеч по-ранен старт в сектора, е генерирала 2.25 млрд. долара в същия този сегмент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Бих казал, че са твърде далеч от първите двама. Аз самият пускам в момента реклами във Фейсбук и го правя, защото може да се коментира и ми е интересна реакцията на потребителите. Конкретно при мен рекламата се избива, но нищо повече.

  • 2
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    този запъртък ще натрие носа на брин и зуки


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK