КЗК не откри имитация при чаените бисквити
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК не откри имитация при чаените бисквити

КЗК не откри имитация при чаените бисквити

Производството е образувано по искане на "Захарен комбинат - Пловдив" срещу "Победа" - Бургас

Мара Георгиева
10922 прочитания

© Капитал


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри имитация и наличие на недобросъвестна търговска практика при чаените бисквити, произвеждани от две конкурентни компании: "Захарен комбинат - Пловдив" и "Победа" - Бургас. Производството е образувано по искане на пловдивското дружество, става ясно от решение, публикувано на сайта на регулатора.

В искането си до КЗК от "Захарен комбинат - Пловдив" твърдят, че през 2003 г. са регистрирали марката "Чаени", а през 2010 г. "Победа" регистрира свой бранд - "Чаени бисквити". Според пловдивската компания външният вид, опаковката, маркировката и наименованието на двата продукта са твърде близки, почти идентични, и потребителите могат да бъдат заблудени за това кой е производителят.

Патентното ведомство и съдът не откриват нарушение

В хода на проверката КЗК установява, че на 11.10.2010 г. в Патентното ведомство е постъпило искане от "Захарен комбинат - Кристал" АД за заличаване на регистрацията на марка "Чаени бисквити" – комбинирана, с притежател "Победа" АД - Бургас. Но с Решение № 122/21.05.2012 г. Патентното ведомство отхвърля като неоснователно това искане, тъй като марките, разглеждани в цялост, "създават различно визуално впечатление" – резултат от различието в начина на представяне на словния елемент "Чаени" – шрифт, цветово оформление, наклон, фигуративни елементи.

Подобно е становището и на Софийския градски съд, който с решение № 112/15.01.2013 г. (влязло в сила) отхвърля като неоснователни предявените от "Захарен комбинат - Кристал" твърдения за нарушения от страна на "Победа" на изключителното право върху търговска марка "Чаени". След анализиране на заключенията на три специализирани съдебно-маркови експертизи съдът приема, че не е налице идентичност между "Чаени"-те търговски марки на двете дружества.

От повече от 50 години

И двете дружества произвеждат и разпространяват продукта "чаени бисквити" с едно и също наименование, придобило известност и разпознаваемост сред потребителите от повече от 50 години като част от асортимента на предлаганите сладкарски изделия на пазара. През този продължителен период и двете дружества са предлагали своите "чаени бисквити", като същевременно са променяли във времето визуалното оформление, отчита КЗК.

Според комисията приликите между двете марки са, че са комбинирани и съдържат словен елемент "чаени", изписан на кирилица, че са регистрирани за един и същ клас 30 от Международна класификация на стоките и услугите и че се използват за означаване на хранителни продукти. Но отликите са повече.

Използвани са различна комбинация от цветове, различна графична концепция и позициониране, както и различен начин на изписване на словния елемент "чаени". Стилизираните композиции са напълно различни. Различно е и разположението на елементите, заключава КЗК. Единствените прилики в изследваните опаковки се отнасят до наименованието на продуктите (чаени бисквити), който не е съществен елемент от външния вид, доколкото има описателен характер за вида на предлаганата стока, както и използваното изображение на самия продукт, пише в решението. Комисията смята, че "тези прилики не са в състояние да доведат до заблуда, тъй като за установяване на имитация от значение е наличието на близост в онези елементи, които са характерни и запомнящи се и с които продуктът или производителят се асоциират в съзнанието на потребителя". Затова регулаторът установява, че не е извършено нарушение. Освен това комисията не приема искането на нито една от страните за възлагане на направените в хода на производството разноски. Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Фотограф: Капитал

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри имитация и наличие на недобросъвестна търговска практика при чаените бисквити, произвеждани от две конкурентни компании: "Захарен комбинат - Пловдив" и "Победа" - Бургас. Производството е образувано по искане на пловдивското дружество, става ясно от решение, публикувано на сайта на регулатора.

В искането си до КЗК от "Захарен комбинат - Пловдив" твърдят, че през 2003 г. са регистрирали марката "Чаени", а през 2010 г. "Победа" регистрира свой бранд - "Чаени бисквити". Според пловдивската компания външният вид, опаковката, маркировката и наименованието на двата продукта са твърде близки, почти идентични, и потребителите могат да бъдат заблудени за това кой е производителят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Ама как да няма имитация и двете марки се казват "ЧАЕНИ" - то и за малките деца е очевидно!!! Но но, имитация нямало? Запивали ли сте се ако някой вземе, че регистрира марката "Кока кола" и започне да произвежда газирани напитки, дали ще има имитация по отношение на продуктите на фирма "Кока кола", които тя продава от близо век! "Победа" АД са брутални имитатори, а КЗК за пореден път показва брутална некомпетентност! Добре е че излизат тези решения по медиите, за да стане ясно как работи КЗК и за какви занижени стандарти на знания, анализ и ценз става въпрос у членовете на КЗК! Ако се зачетете в решението КЗК стига до извода, "че марката на "ПОБЕДА" АД е с дисклейм по отношение на словния елемент "Чаени бусквити", т.е той изобщо не е зашитен! Но имитация "няма", едно целенасочено поведение в тази насока също! Боже опази, за каква посредственост става дума!

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Това наистина звучи много абсурдно. Не били чаени ами били чаени бисквити :) Тези чиновници са абсолютни неграмотници.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Ха-Ха, гледам фен на Победа Бургас се е завъртял из форума 😄

  • 4
    1con avatar :-|
    1con

    До коментар [#1] от "МилевГео":

    Костов, ти ли си представлявал пловдивчани?

  • 5
    funcy74 avatar :-P
    МилевГео

    До коментар [#4] от "1con":Кво става ся, изпита за адвокати успяхме ли да го вземем най-накрая или още е мъка положението...Кажи М. Златарев? М? Виж кой беше номиниран за адвокат на годината 2017г.М? Как е? Нали ти казах вече...не си на тази гара. Няма и да бъдеш...Не е в твоята галактика:) Гарата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK