Най-големите компании за текстил и облекло: Поръчки има, няма изпълнители

Приходите на лидерите в сектора растат със 7%. С толкова се увеличава и целият износ, достигайки 3.86 млрд. лв., като 20-те местни гиганта правят 30% от него

Липсата на квалифицирана работна ръка принуждава фирмите в сектора да обучават сами новоназначените кадри
Липсата на квалифицирана работна ръка принуждава фирмите в сектора да обучават сами новоназначените кадри
Липсата на квалифицирана работна ръка принуждава фирмите в сектора да обучават сами новоназначените кадри    ©  БАЛПЕКС
Липсата на квалифицирана работна ръка принуждава фирмите в сектора да обучават сами новоназначените кадри    ©  БАЛПЕКС
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Шивашките предприятия навлизат в нови ниши като автоиндустрията или облекла от биотекстил.
Заради недостига на работници някои търсят разширение в нови градове, а и в съседни държави.

Общите приходи на 20-те най-големи компании за текстил и облекло растат със 7% и достигат почти 1.2 млрд. лв. през 2016 г. Така годината изглежда по-добра в сравнение с предходната, когато продажбите на лидерите се свиха с половин процент. Шест от фирмите в секторната класация на "Капитал" отчитат спад на продажбите, но само една приключва 2016 на загуба, а три - с по-слаб финансов резултат от 2015 г.

Като цяло браншът е имал по-силна 2016 година. Според данните на НСИ износът на "текстил и артикули от текстил" надхвърля 868.7 млн. лева и расте с 6.9% спрямо 2015. Възходящ е и трендът при износа на по-голямата група - "облекло и допълнения към облекло". Той надхвърля 2.996 млрд. лв., което е увеличение със 7% спрямо предходната година.

В топ 3

За поредна година лидер в бранша е фирмата на италианския предприемач с български паспорт Едоардо Миролио - собственик на текстилни фабрики в Сливен, Ямбол и Свищов. "Е. Миролио" отчита 8% ръст на приходите през 2016 г. От компанията обясняват растежа с инвестирани през миналата година над 35 млн. лв. - в обновяване на машинния парк, в изграждането на голяма складова база, в разширение на завода за конфекция и плетива в Сливен. През миналата година "Е. Миролио" започна производството на нов продукт – щамповани тъкани. Плановете за 2017 предвиждат изграждане на нова пречиствателна станция в Сливен и поредно обновяване на машини.

През март тази година Едоардо Миролио отвори производствен цех в Котел, в който 30 служители ще изработват маркова конфекция, като съединяват различни елементи от плетивата, произвеждани във фабриката в Сливен. Плановете са при достигане на максимален капацитет на дейност на смени в цеха да работят 100 души. Фирмата е отделно юридическо лице - "Франко фешън", и се управлява от Франко Миролио – син на Едоардо Миролио.

Производителят на камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди "Сафил" отново е втори в секторната класация и за поредна година отчита ръст на приходите, макар и малък. През октомври 2015 г. компанията претърпя генерална промяна в собствеността, след като тогавашното дружество майка – Safil в Италия, продаде бизнеса си на Südwolle – Германия. "Увеличиха се пазарите, имаме и много вътрешни продажби в групата, в която влизат заводи в Германия, Полша, Румъния и Китай", коментира управителят Георги Пеев. По думите му дружеството задържа обемите си на производство, тъй като изпитва трудности с намирането на кадри – общ проблем за целия бранш.

Трета в класацията е българската "Калинел", която е сред най-старите и големи местни доставчици на IKEA. Троянската фирма е един от двата основни производителя на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят. Дружеството има фабрики в Троян, Червен бряг и в Сърбия. "През 2016 инвестирахме 8.7 млн. лв. - в машини, склад, производствен цех от 2200 кв. метра и административна сграда в Червен бряг. Вложението в Сърбия беше малко - 200 хил. лв., но през тази година планираме още 1.3 млн. лв.", съобщи собственикът на "Калинел" Марин Радевски. Плановете на компанията за 2017 г. предвиждат инвестиция от 5.4 млн. лв. в България, част от които ще бъдат за ново производствено хале от 4000 кв. метра в Троян.

Другите италиански инвеститори

В топ 20 влизат още четири компании с италиански собственици. Габровската "Дзалли" (4 позиция) отчита лек ръст на приходите, които се доближават до 98 млн. лв. през 2016, и увеличение на печалбата. Съдружници в компанията са Calzedonia със седалище в Малчезине (Верона) – Италия (99%), и Calzedonia Finanziaria със седалище в Люксембург. Търговските марки на дружеството, което произвежда дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове, са Intimissimi, Tezenis и Calzedonia.

Италианска инвестиция е и "Синтерама България" - Нова Загора (8), част от групата Sinterama. Българското дружество произвежда текстилни влакна и продава зад граница почти 99% от продукцията си. В България е от 2012. През миналата година компанията отчита 38% ръст на приходите спрямо 2015 и обяснява това с най-новото изделие - прежда за автомобилната индустрия, което отваря още пазари.

"Дуветика България" (19) - Димитровград, е част от италианската Duvetica Industrie, която присъства в страната от юни 2008 г. Компанията е производител на якета и облекла с пълнеж от гъши пух. За поредна година дружеството отчита спад на приходите, който обяснява с понижено търсене на световните пазари. "Ние обаче нямаме отклонения от високото качество на изделията, то си остава топ приоритет", казва Димитър Иванов, администратор в логистичния център. По думите му 2017 започва добре за фирмата, защото пазарът се съвзема. "В България е основният логистичен център на компанията майка Duvetica Industrie и това е признание за усилията ни", подчертава Димитър Иванов.

Другата италианска инвестиция – "Балконф" – Търговище (10), е основана през 1991 г. от Антонио Раники, като в началото се нарича "Дже Те Ка". Групата притежава два производствени цеха - в Търговище (за мъжки ризи и дамски блузи) и в Балчик (за мъжки сака, костюми, панталони). Има 4 фирмени магазина – в градовете, където е производството, в София и Варна. Дружеството е единственото в топ 20, което отчита загуба, макар и малка.

Още чуждестранни собственици

Чуждестранен собственик - "Крос фешън", Швейцария, притежава капитала на "Балкантекс" - София (6). Фирмата работи с възложители на поръчки, на които осигурява дизайнерски екип, конструктори, изработка на кройки, както и мрежа от над 100 фабрики подизпълнители. Грижа на компанията са купуването на материалите, контролът на производството, логистиката на готовите изделия. Дружеството отчита ръст на приходите и излиза на печалба през 2016, след като през 2015 беше на загуба заради фалита на германски клиент. "Инвестирахме в нов софтуер, който намалява разходите и увеличава производителността. Резултатите обаче ще бъдат осезаеми в края на тази година", коментира Невена Хаджиева, ръководител отдел "Корпоративна социална отговорност и системи за управление на качеството". По думите й най-новият фокус на компанията са облеклата от платове със 100% биосъдържание, както и от рециклирани платове. "Това са най-новите тенденции, които налагат нашите клиенти. За да имаме право да изработваме и организираме производството на биотекстилни изделия, миналата година покрихме изискванията на най-строгия стандарт за биооблекла – GOTS. Тази година ни предстои сертификация по стандарта за дрехи от рециклирани материи RCS, както и по стандарта за дрехи от биотекстил OCS, който е с по-ниски изисквания от GOTS, но някои клиенти го предпочитат", коментира Невена Хаджиева.

Акционери в "Ембул инвестмънт" (11) – Стара Загора, са турската Emboy Yuntas Tekstil, Изер Лодрик и Ведат Лодрик. Дружеството е учредено през 2000 г. и произвежда синтетични и акрилни прежди, като над 90% от продукцията му заминават зад граница, основно за ЕС - за производители на тъкани за облекло, за автомобилна и мебелна тапицерия и др. Компанията отчита най-високия скок на приходите (108.61%) в топ 20.

Белгийска собственост е единственото предприятие за тъкани килими в България – "Рожее Ванден Берхе БГ" - Сливен (12). Това е бившето "Декотекс", което бе придобито от чуждестранната компания през 2011 г. През първите 2 години от смяната на собствеността предприятието произвежда вълнени килими, но натискът върху цените прави този бизнес нерентабилен и акцентът е поставен върху килими с полипропилен. През миналата година дружеството инвестира 2 млн. евро за модернизиране, което позволява да се поднови производството на вълнени килими по нова по-ефективна технология. След белгийското придобиване вложението в оборудване и подобряване на сградния фонд надхвърля 12 млн. евро. Компанията отчита 18.2% ръст на приходите през 2016 спрямо предходната година.

"Алфа коттон" (14) – с. Марикостиново, Петрич, е гръцка инвестиция – собственост на Спиридон Хортис и Константинос Дземис. Дружеството е създадено през 2013 г. Произвежда блузи, поли, панталони, като възлага работа на още 30 фирми подизпълнителки. "Собствениците имат своя компания и в Гърция - "Котън фешън", която е с добри традиции в шивашкия бранш. Имат много контакти, осигуряват достатъчно поръчки и за нашата фирма. Работа има, проблемът обаче е в дефицита на кадри", коментира Биляна Сотирова, счетоводител в дружеството.

Българските участници

Половината от фирмите, участващи в секторната класация за облекло и текстил на "Капитал", са с български собственици. Бургаската "Куш мода" (отново на 5-о място), в която съдружници са Фатме Али Куш и Хасан Джан, има производствено предприятие в село Трънак, община Руен. Основен клиент на фирмата е шведската H&M. През миналата година дружеството вдига с почти 10% приходите си от продажби спрямо 2015. "Това е резултат от увеличените поръчки на H&M, за която са предназначени 98.5% от продукцията ни", обясни Галин Добрев, главен счетоводител. По думите му през 2016 компанията е инвестирала 500 хил. лева в машини и оборудване и над 200 хил. лв. в сгради и инфраструктура. "Плановете за 2017 г. предвиждат инвестиции от още минимум 500 хил. лв. за модернизиране и още толкова за подобряване на сгради и инфраструктура", съобщи още Добрев.

Бургаската "Яна" (7) отчита лек спад на приходите от около 2%, но и лек ръст на печалбата през 2016. "Всичко зависи от поръчките. Миналата година изпълнявахме поръчки с по-висока добавена стойност, което означава и по-високо платени", коментира Стефан Севов, изпълнителен директор. "Яна" - Бургас, произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена – "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж). Акционери в дружеството са "Индустриален лизинг" и "Херсей".

Съдружници в "Джи Ем Ти" - София (9), са Георги Ванчев, Мирена Райчева и Теодора Ценкова. Компанията притежава дялове в "Креациони Донна" – производител на дамска конфекция, "Андре Сато България" – производство и търговия с бельо, "Ай Ем Ес - Бг" – внос на текстил, изделия и машини, и "Поли транс" – транспорт. Дружеството изпълнява поръчки за изработка на дамска и мъжка конфекция на ишлеме, като използва около 70 фирми подизпълнителки. Основният пазар е Италия. Освен това внася машини за шивашката индустрия. "През 2016 увеличихме до 80% дела на собствената ни продукция", коментира Теодора Ценкова. По думите й липсата на хора в сектора е фрапираща. "Фирмите се справят с по-малките поръчки, но когато ти възложат повече бройки, почваш да си скубеш косите, защото няма кой да ги изпълнява", казва тя.

В края на 2015 г. плевенската фирма "Димитров" (13-о място) – собственост на Магдален Димитров, изгради нова производствена фабрика, в която инвестира 25 млн. лева. Дружеството произвежда мъжки костюми, сака, панталони и палта за Ermenegildo Zegna, Boss, Armani и др. Продава и под собствената марка Desizo Monni във фирмени магазини. Очевидно възможностите на новата фабрика дават резултати, тъй като фирмата отчита 20.5% ръст на приходите през 2016 и почти четири пъти по-висока печалба в сравнение с 2015.

С почти 16% увеличение на продажбите "Янев" - Хасково, се изкачва от 20-а на 15-а позиция в секторната класация. Компанията е собственост на Янко Янев и произвежда ежедневни мъжки и женски облекла.

С две позиции нагоре в таблицата е и "Аполон-95" - Горна Оряховица, която произвежда мъжки костюми за световни дизайнерски марки, както и за вътрешния пазар със своята марка "Аполон". Едноличен собственик е Димитър Борисов Димитров. Фирмата изпълни европейски проект по програма "Конкурентоспособност" на стойност малко над 2.9 млн. лв. Това позволи на предприятието да повиши с 10% производствения си капацитет, да разкрие около 40 нови работни места и да намали производствените си разходи, уточниха от "Аполон-95". Целите на "Аполон-95" за 2017 са да запази качественото изпълнение на поръчките и да разкрие около 10 нови работни места.

Лек ръст на приходите и лек спад на финансовия резултат отчита публичното дружество "Мизия-96" - Плевен (17), което произвежда мъжки облекла. Според финансовия отчет на компанията през миналата година 98.86% от продукцията са били за експорт. Фирмата е инвестирала 575 хил. лв. през 2016 в нови машини, съоръжения, гладачна техника, стопански инвентар, подобрения на сграда. Направен е и текущ ремонт на производствена зала.

"Брилянт инвест" - Пловдив (18), и през 2016 отчита спад на продажбите (с 15.6%). Предприятието произвежда дамски дрехи - палта, дъждобрани, якета, панталони, костюми, поли, блузи, рокли. Притежава дялово участие в дъщерните "Брилянт" - Пловдив, и "Брилянт - Търновград" - Велико Търново.

През 2017 г. "Аглика трейд" (20) ще инвестира 4 млн. лева в поредния си нов завод в Твърдица. Това ще е тъкачница за гладки платове, която ще заработи до края на годината и ще ангажира 40 души, съобщиха от компанията. Проектът частично се финансира с евросредства. С двата си нови цеха площадката в Твърдица вече е на 40 декара застроена площ, 16 от които изградени през 2015 и 2016 г. Първият е за спално бельо, в него работят 70 души, а инвестицията в терена, строителството и оборудването е около 4 млн. лева. Други около 4 млн. лв. дружеството влага за покупката, реконструкцията и оборудването на сградата на бившия дървообработващ завод "Победа" в Твърдица, фалирал след промените през 1989 г. През миналата година "Аглика" купи и вече оборудва две производствени бази в Молдова – в едноименния на българския град Твърдица и в Тараклия. Поръчайте Вашия К100 »

На хартия или PDF

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    venziko avatar :-|
    venziko
    • - 2
    • + 2

    Трябва да се подпомагат и насърчават новите технологи и пройзводства в тях е бъдещето. когато се въведат ще има истински бум в пройзводството https://www.youtube.com/watch?v=9rH5SAy8WAg

    Нередност?
  • 3
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев
    • + 1

    Ми внесете си изпълнители от Германия, Швеция, Австрия!
    Границите за какво са отворени??

    Нередност?
  • 4
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi hifi
    • + 3

    Страшни дрехи се правят в България за без пари, а после се връщат в големите вериги за баснословни цени...

    Нередност?
  • 5
    ras1437039599469863 avatar :-|
    Samsun
    • - 1
    • + 4

    За разлика от някои бедни азиатски страни, българите вече могат да работят свободно в 30 страни в Европа и е нормално да не се намират "изпълнители" за по 6-7 долара на ден.

    Това е рискът, когато бизнес моделът ти изцяло е изграден върху това да си евтин.

    Нередност?
  • 6
    rhq1462475956496176 avatar :-|
    Ivo Iliev
    • + 3

    Вдигнете заплатите и ще намерите

    Нередност?
  • 7
    calc avatar :-|
    calc

    Купу'аме 100 хилядо гащи за безпари, а аре пол'вината транспорт ще е от назе...

    Нередност?
Нов коментар