Турбуленция над Персийския залив

Reuters

Турбуленция над Персийския залив

Голямата тройка авиокомпании от региона – Etihad, Emirates и Qatar Airways, отбелязва първата си сериозна криза от 15 години

Йоан Запрянов
12333 прочитания

Reuters

© Reuters


Политическият климат още повече влошава положението за превозвачите.

И на добрите години все някога идва краят. Трите големи авиокомпании от Персийския залив – Etihad и Emirates от Обединените арабски емирства и катарската Qatar Airways – сега го разбират по трудния начин. След десетилетие и половина на безпрецедентен растеж, съпътстван от разбиване на редица модели в авиоиндустрията, трите авиогиганта се срещат с турбуленция по пътя. Тя идва от няколко фронта – общи икономически проблеми, бизнес проблеми и най-вече – политически проблеми, които трудно могат да бъдат разрешени в кратък срок и най-вероятно ще продължат да се отразяват на бизнеса на превозвачите.

Etihad, Emirates и Qatar Airways ще трябва да бъдат от другата страна – не на разбиващите модели в индустрията, а на тези, които се опитват да запазят статуквото. Тази битка изглежда вече загубена, поне частично – на големите пазари като Европа вече има нови играчи, разчитащи не толкова на качеството и точността, с която се славят фирмите от региона, а на ниските цени, коментира Financial Times.

Преосмисляне на бизнес плановете

Авиогигантите търсят начин да оправдаят бизнес модела си, който вече изглежда остарял. И трите компании разчитат на големи хъбове, разположени в натоварени транспортни зони, но горе-долу дотук спират приликите в техните стратегии. Проблемите в бизнес плановете са очевидни - очакванията са, че общата печалба на трите ще се срине с над 60% през тази фискална година.

Общата печалба през 2016 г. бе 1.1 млрд. долара, докато очакванията през тази година са за огромен спад до около 400 млн. долара. Средно на всеки пътник компаниите ще спечелят по 1.78 долара, докато средното световно ниво е 7.69 долара. "Трите компании се сблъскаха със сериозна турбуленция за пръв път в историята си", коментира пред Financial Times Андрю Чарлтън, авиационен анализатор от Женева. "Изминаха цели 15 години, без да имат проблеми, но сега е времето за преоценка."

Всяка от трите авиокомпании приема по различен начин промяната във финансовото си състояние. Emirates например все още работи спокойно по нова стратегия, макар превозвачът да обяви първия спад в печалбата си от пет години насам през май. Спадът на практика беше срив от 82%. Средно от 2012 до 2016 г. Emirates реализираше растеж от 11% на запазените си места при полетите си от Дубай всяка година, докато според новите прогнози този ръст ще се стопи до 2%. Това е друг голям проблем на Emirates, но превозвачът в позицията си на най-голям от тройката изглежда в най-спокойна позиция за обмисляне на нова стратегия.

Планът на Etihad е да настигне регионалните си конкуренти чрез масови инвестиции в други превозвачи по целия свят. По този начин групата ще може да си осигури по-голямо влияние на ключови пазари, сред които и Европа. Компанията инвестира през последните години в Air Serbia, Air Seychelles, Air Berlin, Alitalia, Etihad Regional, Jet Airways и Virgin Australia. Планът обаче не изглежда точно безупречен: Alitalia и Air Berlin, които бяха финансирани от Etihad, поискаха защита от кредиторите си, след като арабската авиокомпания спря финансовата си помощ. Разглеждането на стратегията през миналата година доведе до напускането на Джеймс Хоган, тогавашния изпълнителен директор на Etihad.

Etihad ще има нов изпълнителен директор, който ще бъде обявен до края на годината. Той няма да може да се оплаче от скучна ситуация – пред него стоят редица предизвикателства и от авиокомпанията трябва добре да помислят кой е точният човек, който да оправи бъркотията в Etihad, включително и въпросното портфолио от инвестиции, за които инвеститорите имат все повече въпроси, заяви FT. "Имаме една голяма, публична и токсична бъркотия за оправяне", коментира преди изданието един от инвеститорите в компанията от Абу Даби. Бъркотията е видима и с просто око - Etihad обяви загуба от 1.9 млрд. долара за 2016 г.

Катар, тероризъм и без ясна видимост

В началото на юни Персийският залив изпадна в шок, след като за броени часове Катар бе изолиран от всичките си съседи заради обвинения, че подкрепя тероризма и групировки като "Хамас" и "Мюсюлманско братство". Политическата ситуация е сложна, но по-важното е, че тя се отразява и на Qatar Airways. Авиокомпанията е поставена в ситуация на безпрецедентно блокиране на бизнеса.

Превозвачът претърпя невиждан срив на резервациите си за полети след обявяването на ембаргото и към момента не може да отговори адекватно. Фактът, че няма никаква видимост относно това как ще се развие ситуацията в Залива, също не помага. Странното обаче е, че Qatar е единствената от трите авиокомпании, която отбеляза ръст на печалбата си с 22% до 541 млн. долара. Едва ли обаче тази тенденция ще се запази и през идната фискална година. След блокадата през юни компанията веднага затвори 18 от дестинациите си наред с отказ от една пета от резервациите си. От фирмата продължават да не дават информация за това какви са прогнозите за отражението на кризата.

Друг голям проблем, който удря и трите превозвача, са зачестилите терористични атаки в Европа. Сър Тим Кларк, бившият президент на Emirates и един от основателите на авиокомпанията, е добре познат с оптимизма си, но вече дори той поставя въпросителна относно бъдещето на целия авиосектор. През май той коментира пред Financial Times, че докато преди е имало по една или две терористични атаки на година, сега те се случват почти всеки месец и това се отразява пагубно на целия туристически сектор. "Просто трябва да стиснем зъби", коментира Кларк.

Проблем се оказа и забраната за носене на големи електронни устройства в кабината при полетите до САЩ и Великобритания. През април, месец след като мярката беше обявена, Emirates обяви, че ще намали полетите си към 5 от общо 12 дестинации, които покрива в страната. Забраната все пак беше премахната през юли, но все още е рано да се каже дали Emirates ще върне броя на полетите си.

Няма точен отговор

Проблемът и при трите компании е, че няма ясен отговор за нито един от проблемите. Най-сложна е ситуацията в Qatar заради положението в страната и изолацията. Etihad от своя страна, въпреки че е във финансово най-лошо състояние, има може би най-ясна задача – да преразгледа стратегията си за инвестиции и да назначи правилния човек начело на компанията. Emirates ще трябва да се обърне отново към откриването на нови начини за разбиване на модели.

Но всички те ще трябва да живеят с общия спад на бизнеса след всяка терористична атака наред с политическите решения и ситуации, върху които нямат влияние. Докато няма промяна в тези тенденции, самолетите на арабските компании ще летят все по-ниско.

Политическият климат още повече влошава положението за превозвачите.

И на добрите години все някога идва краят. Трите големи авиокомпании от Персийския залив – Etihad и Emirates от Обединените арабски емирства и катарската Qatar Airways – сега го разбират по трудния начин. След десетилетие и половина на безпрецедентен растеж, съпътстван от разбиване на редица модели в авиоиндустрията, трите авиогиганта се срещат с турбуленция по пътя. Тя идва от няколко фронта – общи икономически проблеми, бизнес проблеми и най-вече – политически проблеми, които трудно могат да бъдат разрешени в кратък срок и най-вероятно ще продължат да се отразяват на бизнеса на превозвачите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал