Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият изпълнителен директор Светослава Георгиева има за цел да раздаде с максимално бързи темпове близо 600 млн. евро

Властелинът на фондовете

След 2 години застой и промени в ръководството, Фондът на фондовете пуска поръчка за близо 100 млн. лв. за стартиращи компании

Огнян Георгиев
23805 прочитания

Новият изпълнителен директор Светослава Георгиева има за цел да раздаде с максимално бързи темпове близо 600 млн. евро

© Надежда Чипева


Имате идея и много искате някой да я финансира. Банките не ви отпускат кредит, защото нямате фирмена история - все пак сега започвате - а не искате да залагате имота си. Какво правите? Чакате до средата на следващата година и след това взимате пари от държавата.

Това може да стане факт, ако Фондът на фондовете (ФнФ) - държавната компания, която управлява 600 млн. евро европейски пари - успешно завърши процедурата по пускане на фондове за стартиращи компании за около 100 млн. лв. Процедурата ще бъде официално стартирана другата седмица и тъй като ще се извършва по закона за обществените поръчки, сроковете за избор на мениджъри, които да управляват тези пари, ще приключат някъде до средата на 2018 г.

Това е оптимистичния вариант. Процедурата е втората, която Фондът пуска от създаването си насам. Тя е два пъти по-голяма от 50-те милиона лева, отпуснати за микрокредити по "Човешки ресурси". Предишната процедура не се представя особено добре и новата ще трябва да докаже, че ФнФ все пак може да програмира и възлага работещи инструменти. Още повече, че става дума за тази най-странна част от икономиката - стартиращите компании - където в последните 7 години бяха раздадени десетки милиони левове за създаването на "екосистема" и където сега мнозина чакат с интерес държавната намеса.

Един да ги владее всички

Решението за стартирането на процедурата идва след турбулентни няколко месеца за фонда. В разгара на лятото, малко след като стартира процедурата по "Човешки ресурси", единият от директорите - Илия Караниколов, беше освободен по решение на Надзорния съвет, ръководен от Министерство на финансите. На негово място влезе 32-годишната Светослава Георгиева, а малко след това, през юли - с изненадваща промяна в устава на дружеството броят на изпълнителните членове беше променен от трима на един. Този един в момента е именно Георгиева. Досега управлението на структурата беше фин баланс между няколко различни министри.

Източници, близки до фонда, описват случилото се там като "преврат", макар на практика ситуацията да не е толкова драматична. Това, което е очевидно, е, че министър Владислав Горанов, който така или иначе е принципал на ФнФ, иска да раздвижи раздаването на пари. До момента, 2 години след основаването на структурата, тя все още не е раздала нито лев. "Внасям нов поглед в управлението на фонда. Насочена съм към постигането на резултати", каза Георгиева в първата си среща с "Капитал" тази седмица. "Беше осъзната необходимост да има един изпълнителен член, за да се оптимизира процесът на работа." Тя описа досегашния си опит като експерт в Европейската комисия, посветен на макроикономически реформи, особено в банковия сектор, свързани с държавни помощи в Гърция, Италия и Словения. Според нея идването й във фонда е "естествен процес", тъй като заради работата й поканата е дошла "по работна линия". "Временно преустанових работата си в ЕК, за да върша тази задача", каза Георгиева.

Според нея фондът е набрал скорост, която ще позволи "до края на годината" да се пуснат процедури за почти половината от ресурса, който управлява. Георгиева обясни, че документите за "Фонд за ускоряване и начално финансиране" са подадени в Агенцията за обществени поръчки " и следващата седмица ще бъдат публикувани, а "в близките седмици" се очаква да тръгне и най-големият продукт на ФнФ - фонд за градско развитие.

Стартъпи, здравейте

Какво е Фондът на фондовете

ФнФ събра парите за финансови инструменти на всички оперативни програми. Оттогава трупа разходи и събира комисиона от програмите за управление на преместените там еврофондове, които засега са 235 млн. лв. В държавното дружество, което е към финансовото министерство, работят 32 души, без да се брои бордът. През 2016 г. разходите за тях са били около 830 хил. лв. За полугодието разходите за персонал скачат на 726 хил. лв., т.е. за година вероятно ще са 1.5 млн. лв.
Автор: Капитал

Процедурата ще бъде за приблизително 100 млн. лв., които най-вероятно ще са разделени на три. Първите два фонда ще бъдат за ускоряване (акселератор и сийд фонд), а третият - за "начален етап", т.е. първите ще финансират съвсем стартиращи идеи или такива, които тепърва набират капитал, а третият ще раздава пари за прехода от идея към пазарна реализация. В доклада от пазарните консултации по въпроса пише, че най-добрият вариант за първите два фонда е да правят отделни инвестиции между 25 и 50 хил. евро, а третият - до милион. Георгиева потвърждава този обхват най-общо. "Целта са микро, малки и средни предприятия в голям диапазон. Изключени са селско стопанство и хазарт, но няма фокус върху определени индустрии, а върху етапа на развитие", казва изпълнителният директор на ФнФ. Според нея тези фондове трябва да надграждат "това, което е постигнато досега".

Подобни фондове имаше финансирани от Европейския инвестиционен фонд в предишния период - Eleven и LauncHub като акселератори, а като фондове за рискови инвестиции - NEVEQ II, Empower и BlackPeak. Това значи, че на пазара има определен брой подготвени участници с опит, част от които не получиха пари при второто раздаване от ЕИФ, както и много други желаещи да влязат на тази ниша. "Очакваме кандидати както от съществуващата екосистема, така и новосформирани екипи с опит. Начинът, по който сме структурирали процедурата, е тя да бъде балансирана, така че да дава възможност и на нови играчи да се включат. Нашата цел е възможно най-широк диапазон кандидати да участват", обяснява Георгиева.

Според нея опитът е сред важните елементи в методиката - както в сферата на стартъп финансирането, така и в екипния опит. Сред критериите са "опитът им в екосистемата в България и Европа, способността да подбират успешни инвестиции. Ще се оценява броят инвестиции, които са реализирали. Проверяваме и това, какво имат като възможност за подсигуряване на сделки и проекти, които са устойчиви. Оценяваме бизнес плана им. Имаме и финансови критерии, но тежестта им е доста по-малка спрямо опита".

По информация на "Капитал", сред проявилите вече интерес към предстоящата процедура са част от управляващите на NEVEQ II, като и Eleven, а има и кандидати, които ще пробват с чуждестранни партньори. Изискването за частен капитал ще бъде поне 10% от общия размер на фонда, а самият мениджър ще трябва да вложи до 2%, обясни запознат с условията.

Обществени спирачки

Най-големият проблем пред ФнФ е, че се опитва да прави нещо, което е изключително трудно постижимо не само в България - да раздава финансови инструменти чрез обществени поръчки. Механизмът не е така програмиран, че да може лесно да пасне на идеята за рискови инвестиции - първото се оценява по ясно измерими (макар и лесно манипулируеми) критерии, а второто е базирано на донякъде неоценими фактори като нюх, подход, работа в екип и други "меки умения".

Самата процедура ще бъде с договаряне. Това значи, че ще има първи етап, на който се подават заявления за участие, а възложителят описва възможно най-точно минималните си изисквания. След като се пресеят по допустимост, заявителите стигат до етапа на първоначални оферти. "Заложили сме месец и половина поне за първия етап, а след това процедурата предвижда първоначални оферти, преговори и окончателни оферти", казва тя. ЗОП обаче позволява в такъв тип процедура да няма преговори и да се възложи поръчка направо след първоначална оферта.

Неофициално, финансовият сектор смята, че упражнението ще бъде доста трудно. "Може например някой да напише, че не иска никакво възнаграждение за парите, които управлява и де факто да ги открадне всичките", дава краен пример човек с опит в този тип финансиране. Друг посочва, че има много малко възможности законно да се отстранят участници, които отговарят на условията, но биха донесли репутационен риск - нещо доста важно във финансовата индустрия.

Първата процедура по "Човешки ресурси" вече показа ограниченията на този тип възлагане. Там се търсят мениджъри, които да раздават микрокредити между 5 и 49 хил. лв. По неофициална информация, много от банките са се отказали да участват в процедурата, а самият ФнФ признава, че очаква да раздаде до 1/3 от планираните 50 млн. лв. "Става дума за много малки кредити, при това за рискови социални групи. Това не е типичен банков продукт, при това е придружен с много администриране", обяснява банкер, пожелал анонимност, пред "Капитал". Сред заложените критерии например са били банката да отчита всяка една фактура по даден кредит, да иска определено обезпечение за всеки кредит, а не на ниво портфейл, както и да получава вторично одобрение за всеки отпуснат кредит. При наличната ликвидност на пазара и други инструменти за гаранции и обезпечения банките разбираемо не са проявили очаквания интерес. Високите изисквания пък може да са изключили други участници, като дружествата за бързи кредити. "Това са ограниченията, наложени ни от самата оперативна програма, както и от оценката за нуждите на пазара, която е правена в края на миналия период", обясни човек от ФнФ. За разлика от ЕИФ, държавната структура има много малка възможност за гъвкавост, така че да пасне на изискванията на капризен пазар като финансовия. "Ще има още една процедура, ще съберем обратна връзка от пазара, ще променим някои параметри", обещава Георгиева.

Тази внезапна активност на ФнФ няма да се изчерпа с това. Най-големият инструмент - Фондът за градско развитие, на стойност 350 млн. лв, трябва да бъде пуснат съвсем скоро. Той ще повтаря донякъде съществуващите сега по JESSICA фондове, но ще бъде разделен на три - София, Южна и Северна България. Голяма част от него ще е в заемни инструменти, а малка част - гаранции. Банкер вече потвърди, че секторът чака с нетърпение пускането на продукта.

От три независими източника "Капитал" пък потвърди, че ФнФ и ЕИФ са в преговори за създаването на общ фонд за технологичен трансфер, който да бъде управляван от европейската структура. Това би значело край на дългата "студена война" между двете структури, които се конкурират на пазара на финансови инструменти.

Така очевидно дългоочакваното излизане на пазара на огромната държавна структура започва. Предвид нивото на съмнения, подозрения и недоверие, което обгръща Фонда на фондовете от създаването му досега, всичко, което успее да постигне без скандал или откровен провал, ще бъде крачка напред.


11 коментара
  • 1
    t3stizz avatar :-P
    ХЪ ХЪ ХЪ

    "Механизмът не е така програмиран, че да може лесно да пасне на идеята за рискови инвестиции - първото се оценява по ясно измерими (макар и лесно манипулируеми) критерии, а второто е базирано на донякъде неоценими фактори като нюх, подход, работа в екип и други "меки умения"

    О! може да се оцени и още как. И то обективно - направени инвестиции и възрвъщаемост на инвестициите за периоди от време. Тогава разни Невеци и Хъбове окапват. Тепърва очаквам балончето им да се спука ...

  • 2
    dafinad avatar :-|
    Данида

    От Линкд-ин профила на г-ца(?) Георгиева става ясно, че е работила около 5г. в ЕК. Макар биографията и преди да постъпи там да има някаква връзка с инвестиции (но не и в стартъп сферата), нищо от работата и от последните 5 години не е в тази област. За сметка на това обаче, г-ца Георгиева има едногодишен престой в Москва, който със сигурност е бил от особено значение при нейното назначаване, и се е броил двойно като опит.

  • 3
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood

    До коментар [#2] от "Данида":

    Не си права. Работата на Фонда е тясно свързана с прилагането на правилата на ЕС за конкуренцията (и по-точно държавната помощ), а тя е работила 5 години именно в ГД Конкуренция към ЕК. Преди това е била в Уникредит - Мюнхен. Винаги може да се спекулира защо на 32-годишен човек се гласува такова доверие, но биографията ѝ е безупречна.

  • 4
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#3] от "clint_eastwood":

    Един бърз поглед в/у CV-то на госпожицата показва, че единствения инвестиционен опит, който има, е като първо ниво аналитик във второразредна банка в Лондон (защото Уникредит определено не е на нивото на Голдман или Дж.П.Морган), и като бюрократ ниско ниво в ЕК. За да си на това управленско ниво, трябва да си минал един два инвестиционни цикъла, да си видял как се правят пари и как се губят пари. Единственото, което човек като нея би правил в Лондон или Франкфурт, е да прави ксерокопия или да набива цифри в Ексел.

    Другият лош сигнал е липсата на инвестиционен комитет във Фонда и намалението на броя директори от 3 на един. Това противоречи на всякакви добри принципи на корпоративното управление, и говори, че не става въпрос за инвестиране, а за "раздаване" на пари.

  • 5
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#2] от "Данида":

    Съвършено права сте. Госпожицата е политическо назначение, и парите ще заминат по предназначение, или ще бъдат просто профукани.

  • 6
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood

    [quote#4:"peaspiring"]Единственото, което човек като нея би правил в Лондон или Франкфурт, е да прави ксерокопия или да набива цифри в Ексел.
    [/quote]

    Само че това са чисти спекулации от твоя страна - съвсем спокойно може и да не е вярно. А с оглед на космическите изисквания в ЕК е много по-вероятно да не е вярно. Ако не си работила с нея, няма как да знаеш каква е, а с оглед на фактите, презумпциите са в нейна полза.

  • 7
    dafinad avatar :-|
    Данида

    До коментар [#3] от "clint_eastwood":

    Напротив, напълно прав съм. Работила е 2 години в ГД Конкуренция, и то в областта на банки в затруднено положение- доста различна област, освен че и банките раздават кредити. Това, което е вършила три години в Екфин първо няма съвсем нищо общо, и второ е било наистина на ниско ниво, АД5 или 6 максимум. Изискванията в ЕК са високи, да, но там работят много българи, има квоти, и съвсем не е невъзможно. Та нека приемем, че е интелигентен и кадърен човек Ето позитивна презумпция въз основа на факти. Много бих се радвал, ако фактите подкрепят и твърдението, че тя има нужния опит за сегашната си длъжност, но уви, фактите говорят друго. Да, можеше и по-зле. Но как така някой с минимален опит в областта на инвестициите, и с 0 управленчески опит, който по собствените си думи дори не е напуснал 100% работата си в ЕК, става шеф на фонд за над половин милиард евро, това за мен е напълно легитимен въпрос въз основа на публичната информация за госпожицата.

  • 8
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#6] от "clint_eastwood":

    Никакви спекулации не са. Аналитиците правят екселски таблици и рисуват презентации. Ако се появят на среща, т.е. основно за да носят чантите на шефовете (оттам и bag carrier).

    Нямам против, нека се пробва, но не в/у парите на данъкоплатците.

    Едно обяснение е, че г-цата има титлата, но не и правата да взема решения. Което означава, че пак някой друг ще решава...

  • 9
    raywhite avatar :-P
    raywhite

    Готина е, по погледа й личи, че се шиба много яко.

  • 10
    antitrol avatar :-|
    antitrol

    До коментар [#5] от "peaspiring":

    младата другарка е безотговорно политическо и сексуално назначение...

    от нейната позиция ще бъдат облагодетелствани определени кръгове. всички знаем кои кръгове...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK