Заводът на Nexans в Плевен: 3 години, 400 работници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заводът на Nexans в Плевен: 3 години, 400 работници

Сградата на завода е построена само за 6 месеца. Тя условно е разделена на пет сектора - производство, склад, административен, битов и техническо-обслужващи помещения, паркингът е с 56 места. При изграждането й са използвани съвременни строителни материали и технологии, осигуряващи ниски експлоатационни разходи и безаварийно ползване. Топлоизолацията на стените и покрива например е по-висока от нормативните изисквания с над 30%

Заводът на Nexans в Плевен: 3 години, 400 работници

Планът за предприятието за автокабели на BMW остава непроменен - да има 600 служители

25142 прочитания

Сградата на завода е построена само за 6 месеца. Тя условно е разделена на пет сектора - производство, склад, административен, битов и техническо-обслужващи помещения, паркингът е с 56 места. При изграждането й са използвани съвременни строителни материали и технологии, осигуряващи ниски експлоатационни разходи и безаварийно ползване. Топлоизолацията на стените и покрива например е по-висока от нормативните изисквания с над 30%

© Иванка Ватева и Милена Тодорова


В завода в Плевен сглобяват ел. инсталация за BMW за 3.5 минути

Две години и половина след като заработи плевенският завод на Nexans за автомобилни кабелни инсталации, в него вече работят 360 души. Планът за българското дъщерно предприятие "Електрокабел България" (ЕКБ) беше за общо 600 души. Макар срок да не беше посочен, изглежда, наемане на персонал не е най-леката задача. Тя става особено актуална, след като преди седмици представители на правителството обявиха проект за нова гигантска инвестиция в Плевен, която да осигури 6000 работни места. По информация на "Капитал" въпросната компания е германска, а планът е в същия сектор - кабели за автомобили.

Преди и сега

Едва ¼ от площта на производственото хале беше заета с работни места при откриването на завода в края на март 2015 г.
Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова

Заводът за кабелно оборудване на Nexans започна с едва 50 души персонал. Днес в "Електрокабел България" работят 360, а до края на годината персоналът трябва да нарасне до 390 души. Заводът произвежда електрическото оборудване за двигателите на почти всички серии на BMW, включително най-новите. Работи се на две смени, като продължителността на смяната е 8.5 часа, от които 1 час е почивка. При рязането на лентата в огромното производствено хале в жк "Сторгозия" имаше само 15 единични работни места. Днес производственото пространство е изцяло заето, като освен индивидуални бордове, които са вече 60, има и 6 поточни линии, всяка от които е с 12 поста.

Така изглежда същото хале днес
Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова

Как се прави

Работата е ръчна и правостояща. Свързването на кабелите в инсталация се извършва по детайлно разчертана на дъска схема, която операторът следва. На индивидуалните бордове един човек работи всичко. На тях се правят по-прости инсталации, но работата е разнообразна, защото окабеляването е предназначено за различни части на автомобила - за инжекторите, за подгряващите свещи, за фаровете. На поточните линии за време от 3.5 до 5 минути излиза готова инсталация за двигател. Тук и на индивидуалните табла само се асемблира, няма запояване. Компонентите са от 200 до 400.

Подборът

Обучението на новите работници започва с една седмица теория в специална зала, намираща се в предприятието. В производственото хале има обособена зона за практическото обучение с реални работни места.

Колко бързо се усвоява работата зависи най-вече от качествата на работника. Впечатленията на мениджъра "Човешки ресурси" в "Елетрокабел България" Моника Петкова, която е във фирмата от деня на откриването й, показват, че има хора, които още на третия ден започват да произвеждат качествена продукция, а има такива, които и след 3 месеца трудно се справят. Нямате шанс на нито една позиция - включително в администрацията, ако сте далтонист, абсолютно необходимо е да различавате цветовете, защото кабелите са в различни цветове. Важна при асемблирането е и фината моторика.

В "Електрокабел България" работят много млади хора. "Не искаме да обезсърчаваме никого, особено младежите, за които това е първото работно място в живота им", казва Моника Петкова. И допълва: "Има много служители, които са в завода от самото начало. Стремим се, когато у някого видим възможности, да ги използваме максимално. Хора, които бяха в производството, са изтеглени в инженерния отдел, защото виждаме, че имат потенциал. Има други, започнали в производството, които вече са на ръководни функции, защото сме забелязали, че умеят да работят с хора."

Инго Херцог, мениджър на ЕКБ: Тук решенията на мениджмънта трябва да се обсъдят с хората

Г-н Херцог, как беше избран Плевен за изграждане на завод на Nexans?

- Бяхме се насочили към Северна България и освен геоположението надделя наличието на добра връзка и кратък път от София, както и проучването, че Плевен е бил индустриален град, а това предполага наличието на хора, свикнали да работят.

Как е организирано производството, имате ли някакво собствено ноу-хау?

- Организацията на производството в "Електрокабел България" е директно и изцяло по модела на концерна Nexans, в който всички фирми работят по един и същ начин.

Каква е оценката ви за бизнес средата тук, променя ли се тя и в каква посока?

- Човек би могъл да прави много добър бизнес в България, но трябва постепенно да навлезе в особеностите. Вече две години опознавам начина на мислене на българина. Примерно в Чехия, където съм работил, в Словакия не се коментират дълго решенията. Тук трябва да разговаряш с хората, да обясниш, да мотивираш, защото те реагират по съвсем друг начин. Просто трябва да се напаснеш на климата и на особеностите. Това, че има и такъв начин на мислене, за мен е откритие и предизвикателство.

Кои са трудностите ви при набиране на работна ръка?

- Нашият бранш е много специфичен. Автомобилният бизнес е стресов и човек, който не може да се приспособи към този стрес, много трудно се вписва. И това може би е основната причина за флуктуацията във фирмата. Напускат хора, които не издържат на напрежението, на непрекъснато променящата се среда. Най-голямата трудност при наемане на ръководен персонал е намирането на добре обучени и склонни да се впишат хора. Възрастта и конкретното образование нямат огромно значение. Всичко е въпрос на характер, на темперамент. И на способност за учене цял живот.

На какво ниво е производителността в плевенското предприятие в сравнение с други от групата?

- Няма големи разлики в производителността в плевенското предприятие в сравнение с други от групата със сходно производство. Има още много за учене и за подобряване на организацията. Но никоя друга фирма в Nexans не е стартирала с толкова много видове нови проекти, което изнервя хората и е една от причините за честите смени на персонал. Ние отговаряме точно на изискванията на автомобилния пазар. Правим това, което иска клиентът.

Какви са близките и по-далечните планове за развитие на "Електрокабел България"?

- Плановете са същите като в началото - да се разширим до 600 души.

Развитието извършваме на етапи. Първо беше доставена една поточна линия, но тя бързо стана недостатъчна и закупихме втора. После, само за 1 година, линиите станаха 5. Бордовете непрекъснато се увеличават. Те се правят тук, на място, като са съобразени с местни особености. Ергономията е различна - например хората тук не са толкова високи като в северните страни, преценява се от коя страна кои части да се разположат според поредността при асемблирането, за да е максимално удобно. Купени са две машини за нарязване на кабелите с контактуване, което е доста скъпа инвестиция. Заводът се развива и ще продължи да се развива динамично, но постепенно и сигурно.

Всичко се финансира със собствени средства на фирмата майка.

Фабриката в числа

Плевенският завод работи на принципа на ишлемето (с материали на възложителя) и затова приходите му не са внушителни. За 2016 г. те са 5.1 млн. лв., а загубата е минимална - 121 хил. лв. Разходите за персонала са почти 3 млн. лв. Дълготрайните активи, т.е. машините, са оценени на 4.6 млн. лв., а разходът за наем на сградата е 555 хил. лв.

Според отчета планът е приходите тази година да пораснат с 40% и дружеството да излезе на печалба. А през 2018 ръстът в оборота да се забави, но пак ще е значителен - 20%.

Пряк собственик е германската "Електроконтакт", а краен - френската Nexans.
Кабелите пристигат на големи шпули
Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова
Поточна линия в "Електрокабел България"
Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова
В завода в Плевен сглобяват ел. инсталация за BMW за 3.5 минути

Две години и половина след като заработи плевенският завод на Nexans за автомобилни кабелни инсталации, в него вече работят 360 души. Планът за българското дъщерно предприятие "Електрокабел България" (ЕКБ) беше за общо 600 души. Макар срок да не беше посочен, изглежда, наемане на персонал не е най-леката задача. Тя става особено актуална, след като преди седмици представители на правителството обявиха проект за нова гигантска инвестиция в Плевен, която да осигури 6000 работни места. По информация на "Капитал" въпросната компания е германска, а планът е в същия сектор - кабели за автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    plf avatar :-|
    plf

    " ... както и проучването, че Плевен е бил индустриален град, а това предполага наличието на хора, свикнали да работят. "

    99% съм сигурен, че такава глупост този човек не е казал. Оправете си превода.

  • 2
    zmei.gorqnin avatar :-P
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%

    [quote#0:"Инго Херцог"] Примерно в Чехия, където съм работил, в Словакия не се коментират дълго решенията. Тук трябва да разговаряш с хората, да обясниш, да мотивираш, защото те реагират по съвсем друг начин. Просто трябва да се напаснеш на климата и на особеностите. Това, че има и такъв начин на мислене, за мен е откритие и предизвикателство.[/quote]
    Г-н Херцог е срещнал "дървената философия"? :-))

  • 3
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Хубаво е че са в Северна България. Трябва още няколко големи фирми да отидат там за баланс, че иначе разликата с Южна България ще стане страшна.
    То и сега се вижда, но като гледам как се строи около Пловдив, скоро няма да остане никой оттатък Балкана

  • 4
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#3] от "ywk50370410":

    Знам ли, тук един упорито ни обясняваше наскоро, че разлика нямало!

  • 5
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Е не можеш да сравняваш Плевен и Пловдив - населението е съвсем различно. А кой ли ще дойде - сигурно Леони, само те останаха. Ама Украйна вече е много по-евтина дестинация. Кой знае за какви отстъпки се пазарят


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK