С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 сеп 2017, 11:13, 21968 прочитания

Заводът на Nexans в Плевен: 3 години, 400 работници

Планът за предприятието за автокабели на BMW остава непроменен - да има 600 служители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В завода в Плевен сглобяват ел. инсталация за BMW за 3.5 минути
Две години и половина след като заработи плевенският завод на Nexans за автомобилни кабелни инсталации, в него вече работят 360 души. Планът за българското дъщерно предприятие "Електрокабел България" (ЕКБ) беше за общо 600 души. Макар срок да не беше посочен, изглежда, наемане на персонал не е най-леката задача. Тя става особено актуална, след като преди седмици представители на правителството обявиха проект за нова гигантска инвестиция в Плевен, която да осигури 6000 работни места. По информация на "Капитал" въпросната компания е германска, а планът е в същия сектор - кабели за автомобили.

Преди и сега


Едва ¼ от площта на производственото хале беше заета с работни места при откриването на завода в края на март 2015 г.

Едва ¼ от площта на производственото хале беше заета с работни места при откриването на завода в края на март 2015 г.

Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова
Заводът за кабелно оборудване на Nexans започна с едва 50 души персонал. Днес в "Електрокабел България" работят 360, а до края на годината персоналът трябва да нарасне до 390 души. Заводът произвежда електрическото оборудване за двигателите на почти всички серии на BMW, включително най-новите. Работи се на две смени, като продължителността на смяната е 8.5 часа, от които 1 час е почивка. При рязането на лентата в огромното производствено хале в жк "Сторгозия" имаше само 15 единични работни места. Днес производственото пространство е изцяло заето, като освен индивидуални бордове, които са вече 60, има и 6 поточни линии, всяка от които е с 12 поста.

Така изглежда същото хале днес

Така изглежда същото хале днес

Фотограф: Иванка Ватева и Милена Тодорова
Как се прави

Работата е ръчна и правостояща. Свързването на кабелите в инсталация се извършва по детайлно разчертана на дъска схема, която операторът следва. На индивидуалните бордове един човек работи всичко. На тях се правят по-прости инсталации, но работата е разнообразна, защото окабеляването е предназначено за различни части на автомобила - за инжекторите, за подгряващите свещи, за фаровете. На поточните линии за време от 3.5 до 5 минути излиза готова инсталация за двигател. Тук и на индивидуалните табла само се асемблира, няма запояване. Компонентите са от 200 до 400.



Подборът

Обучението на новите работници започва с една седмица теория в специална зала, намираща се в предприятието. В производственото хале има обособена зона за практическото обучение с реални работни места.

Колко бързо се усвоява работата зависи най-вече от качествата на работника. Впечатленията на мениджъра "Човешки ресурси" в "Елетрокабел България" Моника Петкова, която е във фирмата от деня на откриването й, показват, че има хора, които още на третия ден започват да произвеждат качествена продукция, а има такива, които и след 3 месеца трудно се справят. Нямате шанс на нито една позиция - включително в администрацията, ако сте далтонист, абсолютно необходимо е да различавате цветовете, защото кабелите са в различни цветове. Важна при асемблирането е и фината моторика.

В "Електрокабел България" работят много млади хора. "Не искаме да обезсърчаваме никого, особено младежите, за които това е първото работно място в живота им", казва Моника Петкова. И допълва: "Има много служители, които са в завода от самото начало. Стремим се, когато у някого видим възможности, да ги използваме максимално. Хора, които бяха в производството, са изтеглени в инженерния отдел, защото виждаме, че имат потенциал. Има други, започнали в производството, които вече са на ръководни функции, защото сме забелязали, че умеят да работят с хора."
Инго Херцог, мениджър на ЕКБ: Тук решенията на мениджмънта трябва да се обсъдят с хората

Г-н Херцог, как беше избран Плевен за изграждане на завод на Nexans?

- Бяхме се насочили към Северна България и освен геоположението надделя наличието на добра връзка и кратък път от София, както и проучването, че Плевен е бил индустриален град, а това предполага наличието на хора, свикнали да работят.

Как е организирано производството, имате ли някакво собствено ноу-хау?

- Организацията на производството в "Електрокабел България" е директно и изцяло по модела на концерна Nexans, в който всички фирми работят по един и същ начин.

Каква е оценката ви за бизнес средата тук, променя ли се тя и в каква посока?

- Човек би могъл да прави много добър бизнес в България, но трябва постепенно да навлезе в особеностите. Вече две години опознавам начина на мислене на българина. Примерно в Чехия, където съм работил, в Словакия не се коментират дълго решенията. Тук трябва да разговаряш с хората, да обясниш, да мотивираш, защото те реагират по съвсем друг начин. Просто трябва да се напаснеш на климата и на особеностите. Това, че има и такъв начин на мислене, за мен е откритие и предизвикателство.

Кои са трудностите ви при набиране на работна ръка?

- Нашият бранш е много специфичен. Автомобилният бизнес е стресов и човек, който не може да се приспособи към този стрес, много трудно се вписва. И това може би е основната причина за флуктуацията във фирмата. Напускат хора, които не издържат на напрежението, на непрекъснато променящата се среда. Най-голямата трудност при наемане на ръководен персонал е намирането на добре обучени и склонни да се впишат хора. Възрастта и конкретното образование нямат огромно значение. Всичко е въпрос на характер, на темперамент. И на способност за учене цял живот.

На какво ниво е производителността в плевенското предприятие в сравнение с други от групата?

- Няма големи разлики в производителността в плевенското предприятие в сравнение с други от групата със сходно производство. Има още много за учене и за подобряване на организацията. Но никоя друга фирма в Nexans не е стартирала с толкова много видове нови проекти, което изнервя хората и е една от причините за честите смени на персонал. Ние отговаряме точно на изискванията на автомобилния пазар. Правим това, което иска клиентът.

Какви са близките и по-далечните планове за развитие на "Електрокабел България"?

- Плановете са същите като в началото - да се разширим до 600 души.

Развитието извършваме на етапи. Първо беше доставена една поточна линия, но тя бързо стана недостатъчна и закупихме втора. После, само за 1 година, линиите станаха 5. Бордовете непрекъснато се увеличават. Те се правят тук, на място, като са съобразени с местни особености. Ергономията е различна - например хората тук не са толкова високи като в северните страни, преценява се от коя страна кои части да се разположат според поредността при асемблирането, за да е максимално удобно. Купени са две машини за нарязване на кабелите с контактуване, което е доста скъпа инвестиция. Заводът се развива и ще продължи да се развива динамично, но постепенно и сигурно.

Всичко се финансира със собствени средства на фирмата майка.
Фабриката в числа

Плевенският завод работи на принципа на ишлемето (с материали на възложителя) и затова приходите му не са внушителни. За 2016 г. те са 5.1 млн. лв., а загубата е минимална - 121 хил. лв. Разходите за персонала са почти 3 млн. лв. Дълготрайните активи, т.е. машините, са оценени на 4.6 млн. лв., а разходът за наем на сградата е 555 хил. лв.

Според отчета планът е приходите тази година да пораснат с 40% и дружеството да излезе на печалба. А през 2018 ръстът в оборота да се забави, но пак ще е значителен - 20%.

Пряк собственик е германската "Електроконтакт", а краен - френската Nexans.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето на развлекателния тв бизнес Бъдещето на развлекателния тв бизнес

Медийните гиганти се борят за вниманието на зрителите. Битката ще бъде кървава

22 ное 2019, 884 прочитания

Ново Eleven на борсата 1 Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

22 ное 2019, 2576 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Пейсейф България": Отличникът на глобалната компания

Компанията за електронни разплащания е увеличила приходите си с около 57% до 82.6 млн. лв., което я превръща в най-голямото софтуерно дружество в страната

Още от Капитал
Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Намаляващото влияние на ОПЕК

Съкращаването на производството не успя да вдигне цената на петрола

Разследването срещу Тръмп: Да си поиграем на импийчмънт

За демократите ще бъде трудно да обърнат общественото мнение срещу президента. И рискуват да му поднесат втори мандат

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

Кино: "Доза щастие"

Качествен дебют по трудна тема

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10