Да преоткриеш електричеството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да преоткриеш електричеството

Reuters

Да преоткриеш електричеството

На автомобилното изложение във Франкфурт гигантите в автосектора не криеха големите си амбиции за електромобилите

Йоан Запрянов
7453 прочитания

Reuters

© Reuters


Човечеството отново откри електричеството. Или поне с такова впечатление бихте останали, ако следите новините около автомобилния бранш. Все повече производители на коли се фокусират върху това да имат по-широко портфолио от електромобили, да бъдат по-зелени и, разбира се, да споменават все по-рядко думите дизел и бензин - с особена тежест това важи за дизела. Вземете цялата тази приповдигната реторика, добавете най-новите технологии в бранша и ще получите автоизложението във Франкфурт, където гигантите в индустрията представиха визията си за следващите поне десет години.

Най-големият иноватор в сектора - Tesla, не присъства на форума, но това не попречи духът на Илън Мъск да се усеща навсякъде по време на представянията. Tesla започна масовата електрическа революция на колите, но едва ли тя ще е тази, която ще я завърши. Досега фирмата беше основният играч в сектора, но всичко се променя с много бързи темпове. Volkswagen, най-големият автомобилен производител в света за 2016 г., както и една от основните причини за анатемосването на думата дизел, ще добави към портфолиото си 50 изцяло електрически модела до 2025 г. Общо 250 коли на компанията ще бъдат хибридни или изцяло електрически до 2030 г., което ще й струва 70 млрд. долара.

Daimler, компанията - майка на Mercedes, очаква цялото си портфолио да бъде електрифицирано до 2022 г. Подбрандът Smart ще последва бързо тази съдба – до 2020 г. BMW също вече включи на високи скорости, а планове за масово производство на електрически коли на практика има всеки един играч на пистата.

Източник: Reuters

Сблъсъкът с реалността

Цялото това преминаване към електричество обаче няма да бъде безболезнено. Производителите може да искат веднага да предлагат само електромобили, но притесненията им са налице - ще трябва да жертват част от печалбите си, за да докарат революцията до успешен край. Daimler вече предупреди акционерите си, че маржът ще спадне с 2% още през 2019 г. заради огромните разходи около производството на батерии за електрически коли. Групата от Щутгарт има и допълнителен план за намаляване на разходи за 4 млрд. евро.

Източник: Reuters

Изпълнителният директор на Honda Такахиро Хачиго коментира пред FT, че маржовете ще се възстановят на предишните си нива, но чак когато този процес е изцяло завършен. "Докато не стигнем определени обеми, печалбата няма да бъде голяма", смята мениджърът. Honda също има планове за бързо електрифициране на портфолиото си – според Хачиго две трети от продажбите на фирмата ще включват електрически двигател до 2030 г. на глобално ниво и 2025 г. на ниво Европа.

Някои от производителите обаче са оптимисти дори за по-близкото бъдеще. Според тях новата ера на електрическите коли ще доведе до по-големи маржове на печалбата, а не по-малки. Кевин Кларк, изпълнителен директор на производителя на софтуер и авточасти Delphi, смята, че по-големият брой електромобили ще стимулира бързия растеж на приходите. "Чувството в индустрията е, че темпото ще продължи да нараства."

Източник: Reuters

Войната срещу дизела

Във Франкфурт се чуха гласове и по друга наболяла тема – не бъдещето, а миналото в лицето на дизела. Великобритания и Франция обявиха по-рано през годината, че продажбата на дизелови автомобили ще бъде забранена след 2040 г., а подобен ход се очаква и от други европейски страни.Естествено тези планове могат да претърпят промени в бъдеще, но за момента се приемат като променящи играта.

"Искам да бъда много ясен в изказването си: преминаваме от технологично неутрална ера към електрическа. Ако имаме министри в Европа, които казват, че двигателите с вътрешно горене не трябва да се ползват, ние ще спазим правилата. Ще се трансформираме, ще преквалифицираме хората си. Но ако електрическото бъдеще не е печелившо, тогава всички имаме проблем", коментира пред журналисти Карлос Таварес, изпълнителен директор на групата PSA, която държи Peugeot, Citroen и Opel-Vauxhall.

Правителствата отдавна настояват за автомобили с по-малко вредни емисии. Досега беше достатъчно компаниите в сектора да правят по-ефективни двигатели, но вече целта е далеч по-радикална – електрифициране на цялата индустрия. Автомобилното изложение във Франкфурт показа, че големите играчи са наясно с предизвикателствата и тенденциите. Както неведнъж е ставало обаче, бъдещето рядко е толкова бляскаво, колкото настоящето, представено ни на тези шоута.

Кой какво обеща

Volkswagen


Изпълнителният директор на Volkswagen Матиас Мюлер обеща, че компанията ще разполага с 50 чисто електрически модела до 2025 г., а допълнително ще има и още 30 хибридни предложения. Това е огромна промяна спрямо две години по-рано, когато Мюлер, по това време изпълнителен директор на Porsche, обяви само един електрически модел. По-големите планове на компанията са групата да има 300 електрически модела до 2030 г., което ще струва на фирмата 70 млрд. долара. "Това е най-голямата инициатива за електрифициране в историята на автомобилната индустрия", коментира Мюлер на шоуто.

Daimler

Производителят на Mercedes показа няколко интересни концепции наред с реалистични планове. Според изпълнителния директор на групата Дитер Цече цялото портфолио на Daimler ще бъде електрическо до 2022 г. При бранда за икономични коли Smart този процес ще приключи още през 2020 г., като това ще бъде първата марка на пазара, която напълно ще изостави двигателя с вътрешно горене.

BMW

BMW представи една от най-интересните коли на шоуто – изцяло електрическия седан i Vision Dynamics (най-вероятно масовото му име ще бъде i5), който някои анализатори нарекоха "убиеца на Tesla Model S". Изпълнителният директор на BMW Харалд Крюгер обяви, че "най-големият приоритет за компанията в момента е електрическата мобилност". Плановете на фирмата са тя да има 25 нови модела до 2020 г. - 13 хибрида и 12 изцяло електрически.

Човечеството отново откри електричеството. Или поне с такова впечатление бихте останали, ако следите новините около автомобилния бранш. Все повече производители на коли се фокусират върху това да имат по-широко портфолио от електромобили, да бъдат по-зелени и, разбира се, да споменават все по-рядко думите дизел и бензин - с особена тежест това важи за дизела. Вземете цялата тази приповдигната реторика, добавете най-новите технологии в бранша и ще получите автоизложението във Франкфурт, където гигантите в индустрията представиха визията си за следващите поне десет години.

Най-големият иноватор в сектора - Tesla, не присъства на форума, но това не попречи духът на Илън Мъск да се усеща навсякъде по време на представянията. Tesla започна масовата електрическа революция на колите, но едва ли тя ще е тази, която ще я завърши. Досега фирмата беше основният играч в сектора, но всичко се променя с много бързи темпове. Volkswagen, най-големият автомобилен производител в света за 2016 г., както и една от основните причини за анатемосването на думата дизел, ще добави към портфолиото си 50 изцяло електрически модела до 2025 г. Общо 250 коли на компанията ще бъдат хибридни или изцяло електрически до 2030 г., което ще й струва 70 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    "Правителствата отдавна настояват за автомобили с по-малко вредни емисии. "

    Ами що не погледнете природния газ? Замърсява 10 пъти по-малко от бензина и дизела и е добър преходен вариант! Тия ел. автомобили - докато прозиведат батерията-замъсяват за 5 или 8 год. напред, а после след 10 год. заминават. Още популизъм е това с ел. тока, още 10-15 год. има докато се стигне дотам ...

  • 2
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Има и други евтини алтернативи на фосилните горива. Пневматични двигатели за градски коли. Ами изоставения проект за водорода? А иначе електрическия автомобил не трябва да е много скъп, защото частите му са много по-малко! Но не мога да се начудя, защо се хвърлят да правят ел.коли с мощности 250 300 конски сили, но с преходи до 300 км. Могат да правят мощност 150-200 конски сили, но да увеличат пробега. Когато направят пробега колкото един резервоар гориво - до 700-800 км., това ще е напълно достатъчно. Караш 700 км, спиш, зареждаш и продължаваш.

  • 3
    venziko avatar :-|
    venziko

    Електрическите коли са много добри и те са бъдещето на транспорта. истински фойерверк ще бъдат https://www.youtube.com/watch?v=vCBR5qW6Tf0

  • 4
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    До коментар [#1] от "damianrm1":

    В самите изследвания, откъдето се взема избирателно твърдението за замърсяването при производството на батерии, има много условности и неясноти, някои от които които авторите им коректно отбелязват http://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede95a9/1496136143435/C243.pdf. Използването на природен газ пак има емисии в точката на използване, макар и по-ниски от бензина и дизела, и не решава проблема с ниската енергийна ефективност на двигателите с вътрешно горене.

  • 5
    inspektora avatar :-P
    inspektora

    Още Ленин е казал как ще стигнем комунизма - "Съветска власт плюс пълна електрификация ..."
    Сега само електрификацията остана ... ))

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Ще я доживея тая революция или поне се надявам. Щом електровелосипеда ми разреши проблема с придвижването из града още преди пет години, значи и с кола за извънграда е възможно. Скорост не търся, 100 км/ч са ми предостатъчни, 500 км дистанция с едно зареждане е максимума, който ме устройства. Имам къде да си държа и зареждам колата - еми хайде, очаквам оферти. И знам, че много други хора мислят и ще направят като мен, ще се промени света, неизбежно е. И предпочитам да участвам, отколкото да гледам от страни и да плюя по електромобилоте...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK