Григорис Стергюлис: Искаме да разширим присъствието си в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Григорис Стергюлис: Искаме да разширим присъствието си в България

"Бензиностанциите на бъдещето ще бъдат търговски центрове, които освен всичко друго продават и енергийни продукти," казва Григорис Стергюлис

Григорис Стергюлис: Искаме да разширим присъствието си в България

Главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum в интервю за "Капитал"

6046 прочитания

"Бензиностанциите на бъдещето ще бъдат търговски центрове, които освен всичко друго продават и енергийни продукти," казва Григорис Стергюлис

© Иглика Филипова


Визитка

Григорис Стергюлис има богат професионален опит в петролната индустрия, като е работил в различни компании в Гърция и други страни. От 1984 г. досега е заемал различни управленски позиции в Hellenic Petroleum Group. Участвал е в модернизацията на рафинерията в Аспропиргос, отговарял е за дейностите по контрол на процесите и оптимизация на производството, бил е координатор на проекта за модернизация на рафинерията в Елевсина. От 2015 г. е главен изпълнителен директор на групата Hellenic Petroleum. Стергюлис беше един от говорителите на първия форум за нефт и газ в Гърция, който се проведе в Александруполис в началото на септември по инициатива на Американско-гръцката търговска камара, където представи възможностите за проучване и добив на нефт и газ в Гърция и опита на Hellenic Petroleum.

За групата

Hellenic Petroleum е една от водещите енергийни групи в Югоизточна Европа с присъствие в шест страни. Дейностите й включват целия спектър в енергетиката - от проучване на нефт и газ, през преработка на петрол и търговия с петролни продукти, до производство на електроенергия и доставка и разпределение на природен газ. Приходите й за 2016 г. са в размер на 6.7 млрд. евро, а печалбата й преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е 731 млн. евро. В групата работят 3500 души. В България компанията е собственик на "Еко България".
Интерес имаме в областта на бензиностанциите, както и в производството на електроенергия.
Ако петролопроводът от рафинерията в Солун до Скопие бъде пуснат отново, ще можем да доставяме продукти на много конкурентни цени за българския пазар.

Кое беше основното послание за вас от форума Oil&Gas в Гърция и изненада ли ви нещо?

- Изненада ме силното изказване на американския посланик Джефри Пайът. Първо, че дойде на събитието, и, второ, посланието му, че САЩ ще подкрепят проекти, които диверсифицират енергийните източници, за да ограничат влиянието на Русия на енергийния пазар. Това беше послание до всички на Балканите, че трябва да преосмислят инвестиционните си планове, така че в максимална степен да разнообразят източниците си, а не да разчитат само на Русия.

Изненада ме и това, че събитието се проведе в Александруполис, което означава, че на града се поставя специален акцент, а това може да промени всичко. Наскоро тук отворихме отново една от инсталациите си - склад за гориво, която няколко години не работеше. Освен че доставяме продукти в района, от нея всеки ден тръгват по пет цистерни за България, което е диверсификация. Това означава, че ако нещо се случи в Бургас (където е рафинерията на "Лукойл" - бел. ред.), ние можем да доставим 100% от необходимите горива от склада си в Александруполис. А ако петролопроводът от рафинерията в Солун до Скопие бъде пуснат отново, ще можем лесно да доставяме продукти на много конкурентни цени за българския пазар, както и за част от сръбския.

На форума бяха представени три големи енергийни проекта - потонната платформа за втечнен природен газ в Александруполис, проектът TAP и т.нар. вертикални връзки (интерконекторите). Представлява ли някой от тях интерес за Hellenic Petroleum?

- TAP е замислен като проект, който да пренася газ от Азербайджан до Италия и за момента той е само това. Има варианти за връзки в различни страни, но за да бъдат пуснати те, трябва да се направи сериозен пазарен тест, който да докаже, че ще има кой да потребява този газ. Потонната платформа е проект, който изцяло се подкрепя от САЩ, тъй като те искат да си осигурят възможност за износ на шистов газ за Европа чрез кораби и да ограничат, доколкото е възможно, доставките на руски газ за Европа. И този проект от пазарна гледна точка все още не се е доказал, тъй като не се знае дали цената ще е по-ниска от тази на руския газ. Американският посланик също каза, че не можем да изключим руския газ изцяло, затова целта е да се замени част от него. Което означава, че цената на втечнения природен газ (LNG) ще трябва да падне, за да е конкурентна на тази на другия газ. Ако това не стане, този вариант ще отпадне. Затова ми е любопитно да видя каква ще бъде цената на втечнения природен газ, който идва от различни източници - от Катар, Иран и САЩ, които са много далече. Ние не искаме да участваме в този проект, защото има по-добри начини да си инвестираме парите.

Кои са по-добрите начини за инвестиции за вас?

- Искаме да разширим присъствието си в България, също и в Сърбия. По-специално интерес имаме в областта на бензиностанциите, както и в производството на електроенергия. Насоките, които даваме на изпълнителните си директори в отделните страни, са да следят всякакви инвестиционни възможности.

Това включва ли проекти, свързани с природния газ, като се има предвид, че държите 35% в държавната газова компания DEPA?

- Природният газ е бъдещето, съгласен съм, и всички говорят за него. Но много малко разбират къде се използва той. Основното приложение на природния газ е в производството на електричество. Всички тези прекрасни газопроводи, които се планират, имат нужда успоредно с тях да се изградят инсталации за производство на електроенергия от газ. Подготвя се газова връзка с България. Но къде в България ще се използва този газ? Потреблението в домакинствата ви е много ниско - едва около 10% от целият капацитет, останалите 90% са в индустрията. Ако нямате потребление в индустрията, проектът е спорен. Прогнозите показват, че природният газ ще замени въглищата и частично атомната енергия. Т.е. в България, ако искате да потребявате природния газ, трябва да замените атомната централа и ТЕЦ-овете с природен газ. Иначе няма смисъл да се строи газопровод. Ако имам пари, бих участвал в газова компания, но в същото време бих инвестирал в газови електроцентрали. Така направихме в Гърция.

Имате ли конкретни планове за българския пазар?

- В България наскоро купихме 12 бензиностанции и така стабилизирахме присъствието си. Започнахме също така да внасяме продукти от Гърция за част от бензиностанциите си и сме убедени, че горивата ни са без конкуренция като качество. Следим пазара и за допълнителни възможности за разширяване на бизнеса. Ако успеем да пуснем тръбопровода от Солун до Скопие, ще увеличим бизнеса си много бързо, тъй като имаме много конкурентни цени.

Как смятате да развивате бензиностанциите си, какви са тенденциите на пазара?

- Бензиностанциите на бъдещето няма да продават само течни горива, а продукти като цяло. Идеята ни е следната. След пет или десет години нашите бензиностанции трябва да ви осигуряват възможност, докато зареждате колата си - било то с бензин, газ или електричество, да оставите обувките си за поправка, да дадете дрехите си на химическо чистене, да напазарувате и т.н. Целта е да помогнем на ангажираните хора, да им спестим време и да направим живота им по-лесен. Бензиностанциите ще бъдат търговски центрове, които освен всичко друго продават и енергийни продукти. Влизате в интернет, казвате да ви подготвят хляб, сирене, мляко, да вземат дрехите ви от химическо чистене или поправените обувки, така че, като отидете на бензиностанцията, всичко да ви чака. Тези станции на бъдещето вече се случват.

Рафинериите осигуряват 70% от приходите на групата ви. Притеснява ли ви тенденцията към ограничаване използването на дизел и преориентирането на потребителите към електромобили и коли на природен газ?

- Трябва да спрем да говорим за нефт, газ и т.н. и да започнем говорим за енергийни продукти. В днешно време, ако отидете на някоя бензиностанция, ще видите, че колите използват или електричество, или природен газ, или пропан-бутан, или бензин, или дизел, т.е. имаме пълна комбинация на всякакви транспортни горива. Вкъщи, когато си пуснете тока, нямате представа как е произведен той - дали от ВЕЦ, от изкопаеми горива, ядрена енергия или нещо друго. От тази гледна точка нашата цел е да сме активни във всички енергийни сфери. Освен това прогнозите на Международната агенция по енергетика показват, че до 2030 г. нуждата от петрол ще нараства. По-малко ще се търсят единствено въглищата, които ще бъдат заменени от природен газ. Транспортът ще използва основно бензин и дизел.

Всички говорим за коли. Но какво да кажем за камионите, самолетите, корабите, тракторите? Всички те имат двигатели с вътрешно горене. В момента в Европа има 500 млн. двигатели с вътрешно горене. Как ще бъдат заменени те? Какви пари са необходими за това? Петролът ще продължи да бъде основният източник на енергия в транспорта.

Интервюто взе Иглика Филипова

Визитка

Григорис Стергюлис има богат професионален опит в петролната индустрия, като е работил в различни компании в Гърция и други страни. От 1984 г. досега е заемал различни управленски позиции в Hellenic Petroleum Group. Участвал е в модернизацията на рафинерията в Аспропиргос, отговарял е за дейностите по контрол на процесите и оптимизация на производството, бил е координатор на проекта за модернизация на рафинерията в Елевсина. От 2015 г. е главен изпълнителен директор на групата Hellenic Petroleum. Стергюлис беше един от говорителите на първия форум за нефт и газ в Гърция, който се проведе в Александруполис в началото на септември по инициатива на Американско-гръцката търговска камара, където представи възможностите за проучване и добив на нефт и газ в Гърция и опита на Hellenic Petroleum.

За групата

Hellenic Petroleum е една от водещите енергийни групи в Югоизточна Европа с присъствие в шест страни. Дейностите й включват целия спектър в енергетиката - от проучване на нефт и газ, през преработка на петрол и търговия с петролни продукти, до производство на електроенергия и доставка и разпределение на природен газ. Приходите й за 2016 г. са в размер на 6.7 млрд. евро, а печалбата й преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е 731 млн. евро. В групата работят 3500 души. В България компанията е собственик на "Еко България".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Желая успех на г-н Стергюлис! Нашето семейство също сме лоялни клиенти на "Еко Петролиум" и до момента сме доволни от качеството на горивото, което ползваме.

    Колкото до това, че в Европа имало 500 млн. двигатели с вътрешно горене, едва ли не по един двигател на всеки жител на континента - цифрата ми се струва завишена. И въпреки неговия оптимизъм, че петролни горива ще се търсят поне до 2030 г., според мен навлизането на хибридни и елекромобили може да изпревари тази тенденция, в зависимост от техническите качества на автомобилите и от цените им. Прогресът не спира нито за ден. Което не пречи на "Еко Петролиум" да продължат да бъдат важен пазарен играч дори и при новите условия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.