"Еко": от наемател - купувач
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Еко": от наемател - купувач

Решението да придобият 12-те обекта е свързано с дългосрочнатa стратегия na компанията за развитие в България, каза изпълнителният директор на "Еко България" Алексиос Атанасопулос.

"Еко": от наемател - купувач

Търговецът на горива планира сегашните 86 обекта да пораснат до 100, ще прави ребрандинг и започва франчайз

24923 прочитания

Решението да придобият 12-те обекта е свързано с дългосрочнатa стратегия na компанията за развитие в България, каза изпълнителният директор на "Еко България" Алексиос Атанасопулос.

© Надежда Чипева


Гръцката верига иска да придобие 12 от ключовите си бензиностанции, които ползва под наем от 2006 г.
Сделката вероятно е провокирана от финансови трудности на първия собственик - "Еко петролиум" на Петър Цонев.

[more]]От години нови вериги бензиностанции, ако изключим лоу-кост проекта на Марешки, не влизат на българския пазар, а вече дошлите или не се разрастват или дори се чуват идеи за продажба. Такива информации витаеха и около двата пазарни лидера - "Лукойл България" и OMV, но засега намеренията са за оставане. Затова ходът на третия по приходи - гръцката "Еко България", да купи 12 от наетите си обекти и да изгради още над дузина нови звучи оптимистично.

Новината от септември е, че след като 11 години предпочиташе по-неангажирата схема с наема, сега дружеството е решило да придобие ключовите си обекти, т.е. готово е да заделя още средства за присъствието си тук. Сделката вероятно е провокирана и от финансови проблеми на първия им собственик. Сега 12-те обекта се купуват от "България лизинг", което е от групата на собственика на Инвестбанк Петя Славова. По-дългосрочният план е сегашните 86 обекта под бранда да пораснат до 100.

И макар от "Еко България" да не обявяват цената на сделката, то за пазарната им стойност може да се съди от платеното за тях през 2011 г., когато са били продадени от тогавашния собственик на "България лизинг" за сумата 11.4 млн. лв., става ясно от данните по прехвърлянето в имотния регистър. При това постигнатото тогава е в кризисна година и вероятно сега сумата е пораснала. А че бензиностанциите са важни за компанията, говори фактът, че те формират 20% от оборота й, стана ясно от думите на изпълнителния директор на компанията за България Алексиос Атанасопулос.

Историята на един наем

Въпросните 12 бензиностанции преминават под бранда на "Еко България" още през април 2006 г., с което обектите на тогава младата верига в България стават общо 29. Тогава гръцката компания все още под името "Еко-елда България" сключва договор с българската "Еко петролиум" на Петър Цонев. Сделката е за придобиването на търговската дейност и търговската марка върху въпросните бензиностанции чрез дългосрочен договор за наем с преференциални условия за закупуване, става ясно от финансовия отчет на компанията за 2006 г.

Сключеният тогава договор е за 14 години, а стойността на сделката е за 22.8 млн. лв., става ясно от отчета. От тях авансово са платени 13.9 млн. лв., 6.7 млн. лв. са разсрочени, плюс лихва от 2.1 млн. лв. При сделката стойността на ползването на земята е оценена на 7.6 млн. лв., на сградите и конструкциите - на 6.8 млн. лв., а останалата част от сумата е за машините, оборудването и др.

През 2011 г. въпросните бензиностанции обаче са продадени от "ЕП корп пропъртис" (друго дружество на Цонев, в което те са апортирани през 2010 г.) на "България лизинг". Цонев не отговаряше на мобилния си телефон, а от финансовата компания не отговориха на въпросите. От доклада за дейността на лизнговото дружество за 2011 г. се вижда, че единият от основните й клиенти е именно "ЕП корп пропъртис", а лизинговият му портфейл през тази година се е увеличил 7 пъти - до 29.3 млн. лв. Възможно е тогава уговорката да е била за обратен лизинг, но детайли няма. Факт е, че още през 2010 г. за кратко е имало запор на дяловете от Уникредит Булбанк.

Малко по-късно обаче се вижда, че финансовите проблеми на "ЕП корп" се задълбочават: през 2014 г. компанията влиза в процедура по несъстоятелност, а миналата година седалището е преместено от София в любимия напоследък на много длъжници град за фалити - Враца. От април тази година дружеството е обявено в несъстоятелност. От документите се вижда, че предишният партньор - "Еко България", сега си търси 1.4 млн. лв., но засега синдикът е отхвърлил вземането. Сумата е била платена през 2011 г. авансово за продължаване на наема за 2020-2022 г., т.е. се е предполагало, че обектите са щели да се върнат в "ЕП корп" от лизинговото дружество. Заради фалита това явно няма да се случи.

Изпълнителният директор на "Еко България" Алексиос Атанасопулос не пожела да даде повече детайли по сделката, но коментира, че решението да придобият тези обекти е свързано с "нашата дългосрочна стратегия за развитие и възможността, която ще имаме да направим реконструкция и модернизация на тези обекти". Той не обясни защо компанията не е закупила обектите още през 2006 или 2011 г. По думите му сегашните разговори за покупката на 12-те обекта е инициирана от "Еко България".

По пътя към 100-те обекта

До средата на октомври компанията ще добави още два обекта към бензиностанциите си (в близост до Казанлък), които в момента са 86, съобщи Атанасопулос. Едната от тях ще бъде напълно нова, а другата отново е взета на дългосрочен наем.

За да изпълни целта си от 100 обекта, веригата търси добри локации, като приоритет са магистралите и големите градове. Към момента компанията има 3 обекта на магистрала "Тракия" и един на "Струма".

"Отворени сме към закупуването и на съществуващи бензиностанции, както и към изграждане на нови", посочи още Атанасопулос. Отделно компанията води и разговори за отваряне на обекти на франчайз, каквито още няма.

На два от обектите си компанията вече има изградени зарядни станции за електрически автомобили и в бъдеще идеята е такива да има на основните й бензиностанции в страната. Освен това стратегията на "Еко България" предвижда ребрандиране, така че обектите да станат идентични с тези в останалите страни, в които компанията има присъствие, като магазините към тях ще се казват Kalypso. Първият подобен проект на бензиностанцията на "Еко" на столичния булевард "Александър Малинов" вече е факт, а през следващата година се очаква да бъдат ребрандирани още 15 обекта.

Гръцката верига иска да придобие 12 от ключовите си бензиностанции, които ползва под наем от 2006 г.
Сделката вероятно е провокирана от финансови трудности на първия собственик - "Еко петролиум" на Петър Цонев.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Конкуренцията е голяма, маржовете се изпиляват... Остава да видим кога ще се появи първата бензиностанция без персонал - слагаш банковата карта в колонката, наливаш и заминаваш...

  • 2
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    [quote#1:"kokoto2"]Остава да видим кога ще се появи първата бензиностанция без персонал - слагаш банковата карта в колонката, наливаш и заминаваш...[/quote]
    Такава си има от години в Младост 2 на Малинов и е на Петрол.

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#1] от "
    kokoto2
    ":

    Преди години при зареждане на такава бензиностанция в Чикаго след като пъхнах българска кредитна карта, на дисплея се изписа: "Hellow V. How are you today?". Направо изумях!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.