С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 6 окт 2017, 16:26, 22243 прочитания

Пловдив със завод на борда

Френската група Latecoere ще инвестира 15 млн. евро в нов завод за компоненти за самолетостроителната индустрия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предприятието до Пловдив ще произвежда части главно за Airbus, което може да сложи край на споровете по офсетното споразумение с България.
Изборът на страната е продиктуван и от ниските разходи тук, но инвеститорът очаква това да се промени.

Още по темата

Заводът на Latecoere край Пловдив вече работи за Airbus

Предприятието, в което инвестицията е 15 млн. евро, произвежда електрически шкафове за самолетния гигант

12 сеп 2018

Заводът на Latecoere разреши арбитражния спор на България с Airbus

С инвестицията на партньора му край Пловдив френският гигант изпълнява офсетните си ангажименти от 2005 г.

27 май 2018

Белгийската "Малмар" се отказа от завод в България

Причината е липсата на качествени работници, но машиностроителната компания запазва инженерите

26 фев 2018

Заводът на Latecoere в Пловдив получи 6 млн. евро по плана "Юнкер"

Българският проект на френската компания ще бъде финансиран от Европейската инвестиционна банка

25 яну 2018

Forton: Очакват се сделки при индустриалните площи

Инвеститорският интерес към сектора расте, но засега липсва достатъчно предлагане на качествени активи

30 окт 2017

Производителят на водосточни системи "Деворекс" очаква 10% ръст на приходите

Преди няколко години пловдивската компания беше купена от полската Gamrat за 8.25 млн. евро

8 окт 2017

След половин година: Френски самолетни части за Airbus от Пловдив

Latecoere ще инвестира в българския си завод 15 млн. евро за три години

27 сеп 2017

Френски завод за самолетни части ще има до Пловдив

Производителят Latecoere е доставчик на гиганти в авиацията като Airbus, Boeing, Bombardier и Embraer

18 дек 2016
На фона на спадащите числа за чуждите инвестиции в България тази година малък лъч оптимизъм дойде от френската Latecoere, която започна строителството на завод за компоненти за самолетната индустрия край Пловдив. Проектът е за 15 млн. евро и едва ли ще обърне негативната тенденция, но освен че поставя страната на картата и на този бранш по подобие на бума с фабриките за автомобилни части, заводът ще работи основно за глобалния гигант Airbus. Самата Latecoere също не е случайна компания - в бизнеса е от един век, а при някои от продуктите е водещ производител в световен мащаб.

Проектът има и друга по-едра нишка - той може да се окаже решение за арбитражната сага на България по договора за покупката на хеликоптери за армията от Eurocopter (сега част от Airbus) преди едно десетилетие. Оттогава насам двете страни водят насрещни дела за неизпълнение на офсетни ангажименти, които включват и инвестиция от страна на доставчика в българската икономика. Вложението на Latecoere в ролята му на партньор на Airbus може да послужи за разрешаване на споровете. А както намекна френският посланик Ерик Льобедел при официалния старт на строителството, това може да означава повече поръчки и разширяване на българския завод.

Първи части - през март

Новото предприятие на Latecoere, което трябва да заработи до края на март догодина, е първото в района на Пловдив и второто в рамките на страната (след Woodward в София), което ще произвежда компоненти за самолетостроителната индустрия. Самата група е специализирана в две основни направления - самолетни конструкции, които включват врати и фюзелажни (корпусни) секции и осигуряват около две трети от оборота на Latecoere, и системи за свързване (окабеляване, електрически мебели и бордови съоръжения) под името LATelec.

В България на практика ще се произвеждат компоненти и за двете направления, но не и крайни продукти. "По-специално в завода ще се правят авиационни възли за вратите на самолети Airbus A320 и A330, както и шкафове за авионика, но без кабелите и електронното оборудване", уточни главният директор по операциите Тиери Моц за "Капитал". Преди година френската група регистрира две местни компании - "Латекоер България" и "Лателек България", но впоследствие реши да прави само механичните части, без електрическите. "Сегашната инвестиция е на "Латекоер", но запазваме и двете компании, ако променим решението си", каза Моц.



Планираната инвестиция от 15 млн. евро ще бъде направена в рамките на три години, като 11 млн. евро от общата сума се влагат в момента. Проектът се изпълнява от пловдивския "Сиенит холдинг", като след приключване на строителството "Латекоер" ще придобие земята и сградата. Цялото съоръжение ще е разположено на 5000 кв.м, от които 4000 кв.м производствена площ и 1000 кв.м административна, и трябва да заработи през първото тримесечие на 2018 г. По думите на Моц строителството се очаква да приключи през януари, но след това заводът трябва да бъде оборудван, да мине през сертификация от клиентите и да получи разрешение за ползване, което отнема поне няколко седмици.

През следващата година и половина ще бъдат наети 200 души, повечето от тях работници. Инженери ще има в поддържащия екип, който ще включва общо 20-ина души. Компанията вече е започнала да търси персонал и е подготвена за евентуален недостиг на кадри. "Говорили сме с френски колеги тук и знаем, че намирането на хора може да се окаже предизвикателство", призна Моц.

Инвестиция vs хеликоптери

Френската група явно не се стряска от недостига, защото има идея за бъдещо разширение на производството. Затова е предвиден и свободен парцел в съседство, където биха могли да се разположат допълнителни мощности. По думите на Моц това ще зависи от развитието на бизнеса и отношенията с основния клиент Airbus. Френският посланик също подчерта връзката между двете компании. "Ако портфейлът на новото предприятие е достатъчно богат, това ще му позволи да се установи и да привлече нова работна ръка", каза Льобедел.

Фактът, че над половината от оборота на френската група се дължи на поръчките на Airbus, е един от решаващите аргументи за избора на България за инвестицията. Причината е старият спор между Eurocopter и България за доставката на вертолети "Кугър" и "Пантер" по договор от 2006 г. Тогава френската компания (сега Airbus Helicopters) пое офсетни ангажименти за инвестиции в страната, които и досега не са изпълнени. България от своя страна пък отказа да приеме и заплати всички поръчани вертолети, което доведе до арбитражни дела и от двете страни. Инвестицията на Latecoere в завод, който ще работи за Airbus, може да бъде част от решението на проблема.

Въпросът беше обсъден и по време на посещението на френския президент Еманюел Макрон в страната в края на август. В момента работи междуведомствена група, която разглежда възможностите, а арбитражът е замразен за няколко месеца по взаимно съгласие. "Искаме да дадем шанс на приятелско споразумение. Инвестицията на Latecoere може да бъде част от решението", каза Дамян Лами, регионален директор "Офсет и индустриално сътрудничество" в Airbus, за "Капитал". И добави: "Latecoere е тук, но колко голям ще бъде, зависи от нас."

Френската група също е наясно, че ще спечели от подобна сделка. "Винаги помага да имаш добри отношения с най-големия си клиент. Това е ситуация, от която всички печелят", посочи Моц.

Факторът цена

Заводът ще е разположен на площ от 5000 кв.м, но има място и за разширение

Заводът ще е разположен на площ от 5000 кв.м, но има място и за разширение

Фотограф: Капитал
Решението на Latecoere да инвестира в България е резултат от тригодишно търсене. Подходът на групата е производствените й мощности да са разположени близо до клиентите. Така за Boeing компанията произвежда основно в Северна Америка, заводите за Airbus са в Европа и Северна Африка, а фабриката в Бразилия работи изключително за Embraer. Затова и разглежданите възможности за новото предприятие са били в региона. Сред обсъжданите дестинации са били Северна Африка, където групата работи и в момента със заводи в Тунис и Мароко, както и страни като Португалия, Молдова и Румъния. Заради геополитическия риск в крайна сметка листата е била ограничена до страните от ЕС, а за окончателния избор на България са натежали другите фактори, включително цената на труда.

Проектът в Пловдив всъщност се вписва много добре и в плана за трансформация на Latecoere до 2020 г. Целта му е да позволи на групата максимално да се възползва от следващия цикъл нови програми в самолетостроителната индустрия, които се очакват между 2020 и 2025 г., като преструктурира капацитета си. В тази връзка през миналата година бяха одобрени две основни инвестиции на зелено - 25 млн. евро в Тулуза, където компанията наскоро откри високо дигитализирания си "завод на бъдещето" от поколение 4.0, и 15 млн. евро в Пловдив, където се залага главно на по-евтиното производство. "Смятаме, че първият проект ще помогне за подобряване на конкурентоспособността ни чрез автоматизация, а вторият – чрез най-добри разходи", посочи Моц. Той обаче добави, че не очаква България да остане страна с ниски разходи през следващите 20 години. "Заплатите ще нарастват, но смятаме, че можем да започнем стъпка по стъпка да повишаваме компетентностите на хората и да въвеждаме повече технологии в продуктите", каза той.

Развитието на високотехнологични производства и подготвянето на кадри със сигурност са ценен шанс за България. И ако се изпуска, статистиката за инвестициите ще става все по-тъжна.
100-годишният инвеститор

Latecoere е създадена през 1917 г. от французина Пиер-Жорж Латекоер. До средата на миналия век произвежда собствени самолети, а любопитна подробност е, че на тях е летял писателят Сент-Екзюпери. Днес международната група е доставчик първи ранг на компоненти за водещи световни самолетостроителни компании като Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier, Dassault и др. Тя е най-големият независим производител на врати за самолети в света, както и водеща компания по производство на авиационни шкафове. За 2016 г. оборотът й е 655 млн. евро. Заети са 4338 души в осем страни в Европа, Северна Африка, Северна и Южна Америка.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Започва набирането на частни и общински проекти за развитие на градовете за 600 млн. лв Започва набирането на частни и общински проекти за развитие на градовете за 600 млн. лв

Фондът на фондовете подписа споразумения с финансовите посредници, които ще субсидират идеи на общини, физически и юридически лица

20 сеп 2018, 90 прочитания

BMW ще затвори временно завода на MINI във Великобритания точно след Brexit BMW ще затвори временно завода на MINI във Великобритания точно след Brexit

Компанията се застрахова, в случай че Великобритания ще напусне ЕС без сделка

20 сеп 2018, 270 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Очи в небето

Дроновете ще променят индустрията

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

Младен Маринов - политизираният полицай

Номинацията на досегашния главен секретар на МВР за министър на вътрешните работи спъна гласуването на рокадите в правителството

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Среща на халите

Най-интересното от третото издание на квАРТал (14-16 септември)

Георги Марков, писателят

Penguin ще публикува на английски четири кратки романа на Георги Марков. Защо е важно да го помним и като белетрист?

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Парламентът смени тримата министри, Турция ще реже бюджетни разходи

Емисия

DAILY @7PM // 20.09.2018 Прочетете