Скритите проблеми на лоу-кост модела

Ryanair отмени нови 18 хил. полета между ноември и март, британската Monarch фалира, а в същото време Wizzair се разширява

Лоу-кост моделът в Европа отдавна промени целия авиосектор. Полетите над континента стават все повече, докато цените продължават да падат. Основните виновници за това са нискотарифни авиокомпании като ирландската Ryanair, британската easyJet, норвежката Norwegian и унгарската Wizzair, които наложиха съвсем различен модел от традиционните превозвачи. Основното в него са по-ниските маржове на печалба при по-големи приходи заради повечето полети. След няколко години на безпрецедентен растеж обаче лоу-кост моделът повдига основни въпроси за бъдещето си. Новините от сектора са разнопосочни и объркващи. Лидерът по превозени пътници на целия европейски пазар Ryanair вече обяви, че ще отмени още 18 хил. полета като допълнение към вече обявените 2000 анулирани през септември и октомври. В края на септември британският нискотарифен превозвач Monarch обяви фалит, а по-рано през годината същата съдба сполетя и Air Berlin. Същевременно Wizzair обаче търси разширение на служителите си в Централна и Източна Европа. Какво се случва с лоу-кост авиокомпаниите в Европа?


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 10

    В който и да е бизнес бурното разрастване води до проблеми, а понякога и до крах и фалит. Когато една компания расте не по възможностите на ръководството да управлява този растеж, се получава като с Райънеър. При световен (известен на всеки в бранша) недостиг на пилоти, няма как която и да е компания да увеличава с над 10% годишно броя на полетите. И това увеличение да е устойчиво. Жалко за Райънеър, но да си бяха назначили по-способни мениджъри.

    Нередност?
  • 2
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 11

    До коментар [#1] от "vassilun":

    Рано е да ги отписвате. Опитаха се да надскочат сянката си - не успяха, сега ще се наложи да растат по възможностите на пазара.

    Нередност?
  • 3
    nor43373307 avatar :-|
    Ил.Йончев
    • + 6

    "Като лидер на пазара Ryanair ще реши проблемите си, макар и изпълнителният директор на компанията."
    Автора все едно е превеждал с гугъл преводача:)

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 9

    Това тук не е анализ, а резюме на последните събития в сектора. Проблемите на 3-те компании са коренно различни, тенденцията е за растеж и Wizz го доказват. Освен всичко, проблемиите на компаниите са специфични и не издават никакви генерални слабости на модела или на сектора като цяло.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#1] от "vassilun":

    Райънер отменя полети заради смяната на графика си. Ако не се бяха решили (доброволно или не) на тази крачка, единствено тези 2000 полета щяха да бъдат проблемни.

    Нередност?
  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • + 4

    Нивото на Капитал за съжаление все повече почва да пада :( В основата на лоу кост бизнес моделът не са по ниските маржове, а по ниските разходи. Ryanair е авиокомпанията с най-голям марж в сектора!
    По ниските разходи идват от единния флот, ползването на по малки и евтини летища, липсата на наследени колективни трудови договори от времената, когато авиокомпаниите бяха монополисти и т.н. По високите маржове идват от това, че НТА продават много услуги като кететъриг, чекиран багаж, избор на място и т.н., които при повечето традиционни компании са безплатни.

    Нередност?
  • 7
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 1

    До коментар [#6] от "Ал Бънди":

    И от брутално по-високата запълняемост на полетите. Защото в самолетния бизнес фиксираните разходи са високи - самолет, екипаж, такси, гориво а приходите са силно променливи.

    Нередност?
Нов коментар