Корабостроителницата в Русе ще се продава отново
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корабостроителницата в Русе ще се продава отново

Русенският завод не работи от началото на годината, а последният кораб в него е произведен през 2011 г.

Корабостроителницата в Русе ще се продава отново

Първата процедура е била спряна по искане на синдиците на КТБ

Валентина Илиева
7199 прочитания

Русенският завод не работи от началото на годината, а последният кораб в него е произведен през 2011 г.

© Антон Попов


Интерес за оглед на корабостроителницата е имало от шест фирми – международни и български.

Корабостроителницата в Русе ще се продава в нова процедура, след като първият търг беше спрян по искане на синдиците на КТБ. Това стана преди изтичане на крайния срок за подаване на предложения за покупка, който беше 5 октомври. Взискателят по изпълнителното дело – в случая синдиците на КТБ, има право да спре продажбата, без да се обосновава. Това обикновено се прави, когато има съмнения за договаряне на цената между кандидатите.

От КТБ посочиха, че се надяват да получат възможно най-добри условия при продажба на актива. От там допълниха, че в момента няма яснота кога ще бъде поискана нова процедура за продажба, но ще бъде скоро. Началната цена при първия търг беше 32.3 млн. лв.

Заводът в Русе е един от последните големи активи на КТБ. За продан бяха обявени земята и сградите на дружеството "Русенска корабостроителница-запад" - 15 парцела с обща площ около 300 дка и множество сгради (цехове, работилници, складове и пр.). Активите се предлагаха само в пакет, тъй като са част от цялостен комплекс за строителство и ремонт на кораби. Предприятието не работи от месеци, а строителството и ремонтът на кораби от години е в тежка ситуация по цял свят. Синдиците на КТБ имат да събират 33 млн. лв. от компанията. Дългът е резултат от ипотечен заем, изтеглен през април 2014 г. за покупката на самата корабостроителница.

Интерес има

При първата процедура е имало проявен интерес за оглед на корабостроителницата от шест фирми – международни и български, каза частният съдебен изпълнител Иван Хаджииванов, който продава имота. До подаване на оферти не се е стигнало, тъй като продажбата е спряна по искане на синдиците преди крайния срок.

Практиката показва, че това се прилага в случаи, в които има допускания за договаряне по отношение на цената между кандидатите. Когато продажбата се спре по искане на взискателя (спиране може да бъде поискано и от съда например), новата процедура започва от същата цена – в случая 32.3 млн. лв., а не с отбив от 20%, както е при обявяване на втори търг. Сега синдиците на КТБ трябва да поискат нова процедура по продажба и едва тогава тя ще бъде започната.

Освен КТБ като втори поред заложен кредитор е вписана и компанията "Русенска корабостроителница" във връзка с договор за заем от 8 млн. евро от февруари 2014 г. Последното дружество на практика е предшественикът на "Русенска корабостроителница-запад", в което се преместват дейността и активите през 2013 г. Според информации в русенски медии дружеството дължи суми и на НАП, и на работници. Синдиците на фалиралата банка според списък от началото на годината търсят от русенското дружество 33 млн. лв. Това е числото без направените цесии и прихващания, които вероятно се оспорват и по информация на "Капитал" са за над 10 млн. лв.

Тежко финансово състояние

Заводът спря работа в началото на тази година, след като беше запечатан от частен съдебен изпълнител с решение на съда. Според запознати последният кораб е излязъл през 2011 г., след което предприятието се е занимавало само с ремонтни дейности. По оценки на специалисти за корабостроене са необходими поне 3000 работници, а при затварянето на завода в него работеха 100-ина души.

Според последния публикуван отчет на "Русенска корабостроителница-запад" през 2015 г. дружеството е осъществявало дейност по производство на метални конструкции, кораборемонт, услуги по металообработка и рязане на скрап. След откриването на първата процедура Хаджииванов обясни, че в завода е имало рязане на машини, но предприятието е възстановимо.

Финансовото състояние на компанията е тежко. За 2015 г. приходите от продажби са 944 хил. лв. Заради огромните финансови разходи - 19.7 млн. лв., компанията излиза на загуба от 17.3 млн. лв. (при минимална печалба за 2014 г.). "През 2015 г. силно отражение върху дейността оказваше негативното влияние на обявената в несъстоятелност КТБ, беше затруднена и цялостната оперативна дейност поради невъзможност да се усвоят отпуснатите кредити на дружеството, както и поради невъзможността да се осигурят оборотни средства от други банки поради учредения залог на търговско предприятие в полза на КТБ", се посочва в отчета.

Апетит има

Със сделката съвсем ще оредеят активите, които още могат да се приемат като контролирани от близки до Цветан Василев лица. Три години след затварянето на КТБ най-големите дружества от орбитата на банката вече са при други собственици: "Булгартабак" и "Техномаркет" се свързват с Делян Пеевски, БТК е при Спас Русев и ВТБ, "Петрол" при Гриша Ганчев и т.н.

От миналата година апетитите към активите на дружеството се засилиха, като бяха направени серия от опити за овладяване на предприятието. Още през април смятаната за свързана "Русенска корабостроителница" поиска да започне продажба на отделни активи, но й беше отказано вписване в Търговския регистър. Седмица по-късно обаче в регистъра беше вписано съгласие за пристъпване към изпълнение на отделни активи на КТБ. През май синдиците на фалиралата банка наложиха и запор върху банковите сметки на дружеството. Скоро след това в "Русенска корабостроителница-запад" беше назначен и временен синдик - Росен Милошев (с над 20 сходни задачи от синдиците на КТБ).

По-рано тази година синдиците на КТБ Кристи Маринова и Ангел Донов излязоха с отворено писмо, в което предупредиха, че се правят опити от страна на взаимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ да не успее да събере вземанията си.

Интерес за оглед на корабостроителницата е имало от шест фирми – международни и български.

Корабостроителницата в Русе ще се продава в нова процедура, след като първият търг беше спрян по искане на синдиците на КТБ. Това стана преди изтичане на крайния срок за подаване на предложения за покупка, който беше 5 октомври. Взискателят по изпълнителното дело – в случая синдиците на КТБ, има право да спре продажбата, без да се обосновава. Това обикновено се прави, когато има съмнения за договаряне на цената между кандидатите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сметка за смет

Сметка за смет

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK