С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 8 окт 2017, 10:04, 9702 прочитания

Volkswagen се опитва да ограничи конкуренцията от... Škoda

Германският концерн се опитва да накара дъщерната си чешка компания да плаща по-скъпо за споделената технология

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Синдикатите и мениджмънтът се стремят да преместят част от производството от Чехия в Германия

Škoda се развива толкова успешно, че отвоюва пазарен дял не само от конкурентите, но и от Volkswagen
Ръководителите и профсъюзите в германския автомобилен гигант Volkswagen се опитват да задушат конкуренцията от чешката компания Škoda Auto, да преместят от Чехия в Германия част от производството и да накарат чешкия бранд да плаща по-скъпо за споделената технология. Това съобщи Reuters в ексклузивен репортаж, посозаващ се на източници от германската компания.

Бързо развитие на чешката компания


Škoda се развива толкова успешно, че отвоюва пазарен дял не само от конкурентите, но и от Volkswagen и маржът на оперативната печалба миналата година дори надхвърли този на Audi. Докато във VW се опитват да намалят работните места и разходите в германските предприятия и да се измъкнат от скандала "Дизелгейт", добрите оценки за продукцията и печалбите на Škoda засилиха съперничеството в рамките на германския концерн, допълва агенцията. Годишните продажби на чешката компания надхвърлиха 1.1 млн. коли.

Източниците на Reuters казват, че сега се обмисля ограничаване на предимствата на чехите - комбинацията от германски технологии с по-евтина работна ръка - за да се затвърди репутацията на Volkswagen, преди да е започнала вълната на електромобилите на масовия пазар.

За три години оперативната печалба на Škoda се удвои до 1.2 млрд. евро през 2016 г., а маржът на печалбата достигна 8.7%. В рамките на германската автомобилна група по-добре се представя единствено Porsche. В същото време маржът на печалбата на бранда VW намаля с една трета до 1.8%. В световен мащаб Volkswagen продава доста по-добре от Škoda, но в Европа растежът е по-бавен.



Освен ползата от производствената платформа MQB през последните 5 години чехите предлагат и по-евтина работна ръка. В Чехия час работа на конвейра струва средно 10.10 евро, докато в Германия цената е 38.70 евро, сочи официалната статистика на федералната република.

Високо напрежение

Това напрежение между двете компании възражда спора в централата на Volkswagen за баланса между печалба и работни места, както и между централния контрол и автономността на 12-те бранда. "Вместо да се отдадем на това да победим Tesla, можем да се окажем затънали в безплоден вътрешен конфликт", казва един от мениджърите.
След публикацията на Reuters от профсъюза в чешката компания заявиха, че ако бъде изнесено производство от предприятието, те ще се борят да се намали извънредното работно време в най-големия износител на чешката икономика. Синдикалният лидер Ярослав Повшик казва в писмо до агенцията, че не приема твърдения, че компанията ползва нечестно предимство.

"Подобни новини са насочени срещу Škoda, служителите, отдадени на успеха, гъвкавостта в производството и бизнес резултатите им. Зад всичко това стои огромен труд на всички работници, дори през уикенда, за сметка на семейството", се казва в текста. "Ако ситуацията продължава по този начин и не се стигне до бързи корекции, профсъюзите няма повече да подкрепят гъвкавото работно време и други елементи, необходими за растежа на компанията", предупреждава Повшик.

Всичко това се разиграва малко преди заседанието на надзорния съвет на VW на 17 ноември, на което трябва да бъде одобрена годишната инвестиционна програма.
Чешкият профсъюз изчислява, че преместване на производство извън страната ще струва на Škoda 2000 работни места. С изключение на временно заетите в края на 2016 г. за чешката компания са работели 28 000 служители. Намеси се и премиерът Бохуслав Соботка, който иска ръководството и синдикатите на Škoda да обсъдят каквато и да било подобна промяна в производството.

Проблемите в Германия

В продължение на 26 години чешката компания се контролира от групата VW и си завоюва стабилно място в средния сегмент автомобили. В същото време Volkswagen трябва да намали капацитета на германските си заводи и да съкрати хиляди служители, включително заради намалялата популярност на брандовете "Пасат" и "Голф". Затова и германските профсъюзи възприемат чешката компания едновременно като заплаха, но и като възможност да прелеят в Германия част от нейното производство, за да не се налага да съкращават хора.

Профсъюзните лидери предлагали също Škoda да плаща по-високи такси за използване на MQB - основната патформа на Volkswagen за средноголеми модели, до която имат достъп още Audi и SEAT.
Матиас Мюлер, ръководителят на групата VW, не може да не се съобразява с факта, че германските профсъюзи контролират половината от 20-те места в надзорния съвет. Провинция Долна Саксония заема още две места и също много държи да съхрани работни места на германци.

От своя страна Херберт Дис, главният изпълнителен директор на бранда Volkswagen, се опитва да защити моделите си от директна конкуренция с по-евтините шкоди, твърди още Reuters. Неотдавна на среща с колегите си той призовал да се направи по-голямо разграничаване между пазарите и клиентите на двете компании, особено в бъдещите електромобили. И германците, и чехите планират през 2020 г. да предложат на пазара електрически SUV с обсег 500 км, а групата има амбицията до 2025 г. да изкара на пазара 25 електрически модела.

Говорител на групата каза за агенцията, че "бъдещото позициониране на брандовете се анализира и дискусиите продължават". Дис коментира също, че няма конкуренция, а че при продуктова линия от близо 100 модела може да се случи и някъде да се припокрият интересите на отделните производители. "Но известна вътрешна конкуренция помага", добавя той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Какво научиха авиокомпаниите от NASA 1 Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

24 авг 2019, 1115 прочитания

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1919 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Опасно ядро около АЕЦ "Белене"

Интересът само от руска и китайска страна и липсата на сериозен частен инвеститор показва, че проектът за нова ядрена централа не е икономически изгоден

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата