С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 8 окт 2017, 10:04, 10004 прочитания

Volkswagen се опитва да ограничи конкуренцията от... Škoda

Германският концерн се опитва да накара дъщерната си чешка компания да плаща по-скъпо за споделената технология

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Синдикатите и мениджмънтът се стремят да преместят част от производството от Чехия в Германия

Škoda се развива толкова успешно, че отвоюва пазарен дял не само от конкурентите, но и от Volkswagen
Ръководителите и профсъюзите в германския автомобилен гигант Volkswagen се опитват да задушат конкуренцията от чешката компания Škoda Auto, да преместят от Чехия в Германия част от производството и да накарат чешкия бранд да плаща по-скъпо за споделената технология. Това съобщи Reuters в ексклузивен репортаж, посозаващ се на източници от германската компания.

Бързо развитие на чешката компания


Škoda се развива толкова успешно, че отвоюва пазарен дял не само от конкурентите, но и от Volkswagen и маржът на оперативната печалба миналата година дори надхвърли този на Audi. Докато във VW се опитват да намалят работните места и разходите в германските предприятия и да се измъкнат от скандала "Дизелгейт", добрите оценки за продукцията и печалбите на Škoda засилиха съперничеството в рамките на германския концерн, допълва агенцията. Годишните продажби на чешката компания надхвърлиха 1.1 млн. коли.

Източниците на Reuters казват, че сега се обмисля ограничаване на предимствата на чехите - комбинацията от германски технологии с по-евтина работна ръка - за да се затвърди репутацията на Volkswagen, преди да е започнала вълната на електромобилите на масовия пазар.

За три години оперативната печалба на Škoda се удвои до 1.2 млрд. евро през 2016 г., а маржът на печалбата достигна 8.7%. В рамките на германската автомобилна група по-добре се представя единствено Porsche. В същото време маржът на печалбата на бранда VW намаля с една трета до 1.8%. В световен мащаб Volkswagen продава доста по-добре от Škoda, но в Европа растежът е по-бавен.



Освен ползата от производствената платформа MQB през последните 5 години чехите предлагат и по-евтина работна ръка. В Чехия час работа на конвейра струва средно 10.10 евро, докато в Германия цената е 38.70 евро, сочи официалната статистика на федералната република.

Високо напрежение

Това напрежение между двете компании възражда спора в централата на Volkswagen за баланса между печалба и работни места, както и между централния контрол и автономността на 12-те бранда. "Вместо да се отдадем на това да победим Tesla, можем да се окажем затънали в безплоден вътрешен конфликт", казва един от мениджърите.
След публикацията на Reuters от профсъюза в чешката компания заявиха, че ако бъде изнесено производство от предприятието, те ще се борят да се намали извънредното работно време в най-големия износител на чешката икономика. Синдикалният лидер Ярослав Повшик казва в писмо до агенцията, че не приема твърдения, че компанията ползва нечестно предимство.

"Подобни новини са насочени срещу Škoda, служителите, отдадени на успеха, гъвкавостта в производството и бизнес резултатите им. Зад всичко това стои огромен труд на всички работници, дори през уикенда, за сметка на семейството", се казва в текста. "Ако ситуацията продължава по този начин и не се стигне до бързи корекции, профсъюзите няма повече да подкрепят гъвкавото работно време и други елементи, необходими за растежа на компанията", предупреждава Повшик.

Всичко това се разиграва малко преди заседанието на надзорния съвет на VW на 17 ноември, на което трябва да бъде одобрена годишната инвестиционна програма.
Чешкият профсъюз изчислява, че преместване на производство извън страната ще струва на Škoda 2000 работни места. С изключение на временно заетите в края на 2016 г. за чешката компания са работели 28 000 служители. Намеси се и премиерът Бохуслав Соботка, който иска ръководството и синдикатите на Škoda да обсъдят каквато и да било подобна промяна в производството.

Проблемите в Германия

В продължение на 26 години чешката компания се контролира от групата VW и си завоюва стабилно място в средния сегмент автомобили. В същото време Volkswagen трябва да намали капацитета на германските си заводи и да съкрати хиляди служители, включително заради намалялата популярност на брандовете "Пасат" и "Голф". Затова и германските профсъюзи възприемат чешката компания едновременно като заплаха, но и като възможност да прелеят в Германия част от нейното производство, за да не се налага да съкращават хора.

Профсъюзните лидери предлагали също Škoda да плаща по-високи такси за използване на MQB - основната патформа на Volkswagen за средноголеми модели, до която имат достъп още Audi и SEAT.
Матиас Мюлер, ръководителят на групата VW, не може да не се съобразява с факта, че германските профсъюзи контролират половината от 20-те места в надзорния съвет. Провинция Долна Саксония заема още две места и също много държи да съхрани работни места на германци.

От своя страна Херберт Дис, главният изпълнителен директор на бранда Volkswagen, се опитва да защити моделите си от директна конкуренция с по-евтините шкоди, твърди още Reuters. Неотдавна на среща с колегите си той призовал да се направи по-голямо разграничаване между пазарите и клиентите на двете компании, особено в бъдещите електромобили. И германците, и чехите планират през 2020 г. да предложат на пазара електрически SUV с обсег 500 км, а групата има амбицията до 2025 г. да изкара на пазара 25 електрически модела.

Говорител на групата каза за агенцията, че "бъдещото позициониране на брандовете се анализира и дискусиите продължават". Дис коментира също, че няма конкуренция, а че при продуктова линия от близо 100 модела може да се случи и някъде да се припокрият интересите на отделните производители. "Но известна вътрешна конкуренция помага", добавя той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 943 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 773 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10