Около 30% от заведенията сменят собствеността и профила си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Около 30% от заведенията сменят собствеността и профила си

Търсенето на здравословни и автентични храни се увеличава.

Около 30% от заведенията сменят собствеността и профила си

Модерният тренд е азиатската кухня, показват наблюденията на онлайн платфрмата zavedenia.com

Мара Георгиева
5324 прочитания

Търсенето на здравословни и автентични храни се увеличава.

© Николай Дойчинов


Ресторантите от висок и среден клас се увеличават, има бум и на пекарните. Предлагането в заведенията след 2014 г. драстично се е подобрило в сравнение с 2008 г. Това показват наблюденията на Николай Коев, съсобственик на онлайн платформата zavedenia.com, участвал традиционния ден на предприемача на веригата "Метро България", в който компанията представя своите партньори.

Близо 10 хил. заведения

От zavedenia.com изчисляват, че в София има около 5000 заведения – ресторанти, закусвални, сладкарници, столови и др. "Смятаме, че заведенията в България са около 10 хил., от които 6000 работят с "Метро", посочва Людмил Каравасилев, ръководител на отдел "Корпоративни комуникации" в "Метро България".

Според Николай Коев по неофициална информация от 2015 г. досега всяка година заведенията за хранене във всичките им разновидности отчитат по около 10-15% ръст на оборотите.

"От 2008 г. нашата платформа наблюдава кой отваря и кой затваря ресторанти. Отчитаме, че около 30% от заведенията сменят собствеността и профила си – например сандвичите се заменят с пици или обратното. Предприемачите са най-често от строителния бизнес, има и от арт средите", обобщава Николай Коев. Той е убеден, че що се отнася до заведенията за хранене, "България е готова за европредседателството". "Предлагането е голямо, технологиите са много развити, има още какво да се желае само по отношение на обслужването", твърди Коев.

Здравословен тренд

Търсенето на здравословни и автентични храни се увеличава. Затова много заведения вече се снабдяват с продукти директно от мандри, от частни месарници, от местни производители, показва практиката. Нараства и броят на поръчките на храна за дома и офиса.

"Модерният тренд е азиатската кухня, но прогнозирам, че ще има връщане към традиционната българска кухня. Очаквам завъртане на спиралата", коментира Коев. По думите му "ресторантите с характер", местата за хранене, които предлагат "точните неща", имат клиентела, независимо че някои от тях не са разположени на топ дестинации.

За разцвета на ресторантьорския бизнес във всичките му разновидности допринасят много и евтините полети до София с нискобюджетните авиокомпании. От 2016 г. притокът на туристи се увеличи. "Центърът на столицата става нещо като курортна ивица с много заведения едно до друго, в които предлагането започва да се изравнява", обобщава Коев.

Нагласи за бизнес

Според представително проучване на "Метро" в десет държави (сред тях са Германия, Франция, Чехия, Румъния, Индия, Китай, Турция, но без България) 52% от хората предпочитат да подкрепят малки независими предприемачи, сред които са и ресторантьорите, съобщи Людмил Каравасилев. По думите му клиентите правят своя избор със съзнанието, че подкрепят местната общност. Репутацията на независимия бизнес е висока - 83% от анкетираните твърдят, че биха се гордели, ако децата им започнат подобен бизнес. А 48% от германците са обмисляли дали да не започнат свой бизнес. Мотивите са, че това би им позволило сами да определят съдбата си, сами да вземат решения.

Девет от десет действащи предприемачи признават, че ако трябва да вземат решение сега, отново биха се захванали със собствен бизнес. Основна заплаха за успелите собственици са състоянието на икономиката и равнището на данъците, показва проучването.

В "Метро" пазаруват над 300 хил. професионални клиенти – ресторантьори, хотелиери, притежатели на търговски обекти, съобщи Каравасилев. Веригата вече изпълнява своя проект "Отгледано с грижа в България", при който около 200 фермери доставят директно в "Метро" близо 150 вида плодове и зеленчуци, както и месо от източнобалканска свиня, от свободно отглеждани пилета, агнешко, телешко.

"Нашата цел е да създаваме общност, да развиваме подходящи за българската кулинария и ресторантьорство трендове", обобщи Людмил Каравасилев.

Ресторантите от висок и среден клас се увеличават, има бум и на пекарните. Предлагането в заведенията след 2014 г. драстично се е подобрило в сравнение с 2008 г. Това показват наблюденията на Николай Коев, съсобственик на онлайн платформата zavedenia.com, участвал традиционния ден на предприемача на веригата "Метро България", в който компанията представя своите партньори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK